(1) De Heilige Geest
Dan is het de echte gave.
(2) De menselijke ziel
Het is in dat geval niet meer dan
gebrabbel dat voortkomt uit de eigen ziel. Hier gaat het om bedrog.
(3) De demonen of boze geesten
Ook demonen kunnen door iemand heen
spreken en ze zijn in staat zich voor te doen als de Heilige Geest[1].
Demonische oorsprong is geen louter
theoretische mogelijkheid. In het pastoraat zijn we verschillende van dit
soort gevallen tegengekomen. Een vrouw uit onze gemeente is opgegroeid in een
pinkstergemeente, waar zij op twaalfjarige leeftijd bewust de Here Jezus als
haar verlosser heeft aangenomen. In haar gemeente werd getrouw het bijbelse evangelie verkondigd. Zo rond haar achtiende jaar
ging ze, door de prediking, nadenken over de onbijbelse pinksterversie van de
doop met de Geest[2].
Ze bad wat ze moest doen? Daarop kreeg
ze drie nachten een droom waarin ze zichzelf naar voren zag gaan in de
samenkomst in haar gemeente voor handoplegging en gebed om de doop met de Geest, waarna ze zichzelf in tongen zag spreken. Na
de derde keer dezelfde droom te hebben gehad dacht ze: "Dit moet van de
Heer zijn." Niet beseffend dat ook boze geesten
zulke dromen kunnen geven, en niet beseffend dat ze in de bijbel had moeten
kijken of deze voorstelling van de doop met de Geest wel juist is. Daarop is ze
in de dienst naar voren gegaan voor het ontvangen van de doop in de Geest (via
handoplegging en gebed). En inderdaad sprak ze in tongen. Enkele jaren later is
ze getrouwd en via haar huwelijk is ze in de baptistengemeente
terechtgekomen. Ze had in die jaren regelmatig nachtmerries, waarin een
demonische persoon haar achtervolgde. De nachtmerries waren zo hevig dat haar
man het merkte en haar wakker moest maken. Als ze dan samen baden kalmeerde ze
weer. Na het ontvangen van de gave van het spreken in tongen maakte ze ook mee
dat een macht haar hand bewoog als ze schreef, waardoor ze een boodschap
doorkreeg. (In occulte kringen staat dit bekend als “automatisch schrift”)
Enkele jaren geleden hield Rob Matzken een spreekbeurt in onze gemeente. In
zijn lezing wees hij er op dat tongentaal van demonische oorsprong kan zijn. De
vrouw sprak hem daar na afloop van de samenkomst op aan. Ze vertelde hem dat ze
in tongen sprak. Matzken stelde haar voor om de zaak
aan de Heer voor te leggen. "Heer wilt U laten
zien uit welke bron mijn spreken in tongen komt?" Ze hebben samen gebeden
en die nacht kreeg de vrouw weer een droom. Deze keer verscheen er in een
droom een persoon die zijn naam aan haar bekend maakte. De volgende morgen
vertelde ze het aan haar man. Samen met de voorganger kwamen ze tot de
conclusie dat dit niet klopte. In de naam van de Here Jezus hebben ze de demon
bevolen om te vertrekken. De boze geest is vertrokken
met als bijkomend gevolg dat ze geen nachtmerries meer had en niet meer in
tongen sprak.
Een ander voorbeeld is wat een zuster
uit onze gemeente beleefde. Zij raakte occult gebonden nadat een
"gebedsvrouw" over haar in tongen had gebeden. Dat gebeurde in een
bijeenkomst van de interkerkelijke charismatische "Woman Aglow"
vrouwenbeweging. De zuster werd in die samenkomst misleid door een profetie die
de gebedsvrouw in haar lezing uitsprak. De gebedsvrouw zei: "De Heer zegt
me dat er hier iemand is die door moeilijke tijden heengaat, maar de Heer
zegt: Ik ben met je." Dat is natuurlijk een schot voor open doel, want in
elke samenkomst zijn er wel enkele aanwezigen die het moeilijk hebben. Maar de
zuster uit onze gemeente had het op dat moment moeilijk en ze dacht dat die
"profetie" voor haar was bestemd. Na afloop zocht ze de spreekster
op. Ze vertelde over de profetie en dat die voor haar was bedoeld. Ook
vertelde ze iets van haar strijd. Daarop stelde de "gebedsvrouw"
voor om met haar te bidden. Daar ging ze mee akkoord Terwijl de gebedsvrouw bad
legde ze haar hand op de schouder van de zuster (handoplegging!!) en na enige tijd schakelde ze in het gebed over op
tongentaal (zonder een vertaling te geven). Diezelfde nacht deden zich in het
huis van deze zuster allerlei occulte verschijnselen voor (geluiden,
geestverschijningen, ze werd zelfs fysiek lastiggevallen door de
geestverschijningen) er viel geregeld een verschrikkelijk
angst op haar. Ze heeft hulp gezocht bij de leiding van onze gemeente. Na een
voorbereiding in gebed hebben enkele broeders haar bezocht. Ze heeft tegenover
de Here beleden dat ze zich de handen op had laten leggen en over zich in
tongen had laten bidden. De broeders hebben daarna in de naam van Jezus de
machten bevolen om haar niet meer lastig te vallen. De occulte verschijnselen
verdwenen vanaf dat moment. Wat deze gebedsvrouw al tongensprekend overdroeg
was niet een zegen van de Heilige Geest, maar een binding van demonen.
Een asielzoeker uit Afrika vertelde
een tijd terug een van onze toenmalige oudsten dat in een grote
pinkstergemeente in Rotterdam hij een van de aanwezigen, die in tongen sprak,
verschrikkelijk lastertaal in een hem bekende Afrikaanse taal had horen
uitspreken. Terwijl de aanwezige christenen en de persoon die in tongen sprak
dachten dat de Heilige Geest aan het woord was.
Een rondreizende evangelist die ik reeds vele jaren ken vertelde me het volgende verhaal over
zichzelf. Hij was opgegroeid in een volslagen heidense omgeving. Op
zeventienjarige leeftijd was hij tot geloof gekomen door contact met een
baptist. Die had hem het evangelie goed uitgelegd. Hij had hem ook geleerd om
systematisch de gehele bijbel door te lezen. Vlak
daarna verhuisde de broeder die hem tot de Heer had geleid. Na enige tijd kwam
hij pinksterchristenen tegen die hem vroegen of hij de Heilige Geest al had
ontvangen en of hij al was gedoopt met de Geest. Hij kende zijn bijbel niet en als enthousiast jong christen wilde hij
alles ontvangen wat je kon ontvangen. Dus is hem de handen opgelegd en na enige
aanmoediging sprak hij in tongen. Enkele jaren gingen voorbij. Doordat hij
systematisch zijn bijbel bleef lezen kreeg hij steeds
meer vragen bij de pinksterleer over de doop in de geest. Uiteindelijk heeft
hij die leer, op grond van zijn inzicht in de bijbel,
verworpen en na gebed kwam hij tot de conclusie dan zijn spreken in tongen
slechts "gibberisch", d.w.z. gebrabbel, was geweest. In die tijd
studeerde hij aan een theologische hogeschool. Toen hij dit verhaal aan zijn
vriend, die medestudent was, vertelde schrok deze. Hij zei: "Maar ik
spreek ook in tongen." Deze vriend is daarop naar zijn kamer gegaan en
heeft gebeden: "Heer ik ga in tongen spreken. Laat U mij deze keer
verstaan wat ik bid." De Heer verhoorde dit gebed en het bleken
godslasteringen te zijn.
Er zijn getuigen die de waarheid
kunnen bevestigen. Ook anderen kunnen dit soort verhalen vertellen. We moeten
rekening houden met de mogelijkheid van een andere bron dan de Heilige Geest.
De bijbel
zegt: "toetst alles" (1 Thess. 5:21). Dus moeten we ook geestesgaven,
zoals het spreken in tongen, toetsen. Er staat in 1 Johannes 4:1 dat we de geesten
moeten beproeven of ze uit God zijn. Het gaat hier om de geesten die in valse
profeten werken, maar hetzelfde moet zeker ook met de geest achter tongenspreken
gedaan worden.
Hoe kun je onderscheiden uit welke
bron het spreken in tongen afkomstig is?
Denk aan het voorbeeld van de vrouw
uit onze gemeente (Zie 10.8.2.). Zij vroeg samen met br. Matzken of de Heer
haar wilde laten zien uit welke bron haar spreken in tongen afkomstig was. Of
denk aan het voorbeeld van de theologiestudent die aan de Heer vroeg of hij
mocht verstaan wat hij zei, als hij in een andere tong sprak.
Je kunt zelf bidden of samen met een
of meerdere volwassen christenen.
(1) Het voorkomen van verdachte verschijnselen
Zijn er verdachte dingen, zoals b.v. de zware nachtmerries[3]
zoals de eerder genoemde vrouw uit onze gemeente. Het is speciaal verdacht als
die verschijnselen zijn ontstaan vlak na het ontvangen van het spreken in
tongen.
(2) Wat is het effect op je leven?
Controleer hoe het geestelijk met je is gegaan na het ontvangen van de gave. Niet alleen op het
punt van verdachte verschijnselen, maar ook in het algemeen
met je geestelijk leven. Heeft de beleving van het in tongen spreken b.v. de oriëntatie van je leven verlegd van de tekst van de
bijbel naar het zoeken van ervaringen? Ben je gericht geraakt op spreken in
tongen, profetieën visioenen, innerlijke woorden van de Heer, zweven en leven
op gevoel, etc, in plaats van op het geschreven woord van God? Als die tendens
er is dan is dat een zeer bedenkelijk verschijnsel. Zie ook hoofdstuk 14.
(3) Verkregen via handoplegging[4]?
Is het in tongen spreken ontstaan
nadat je de handen zijn opgelegd? Zo ja, wie heeft dat dan gedaan? Wat is de geestelijke achtergrond van degene of degenen die de
handen hebben opgelegd?
In de bijbel
wordt overigens ook in tongengesproken zonder dat er sprake is van handoplegging[5].
Als het spreken in tongen[6]
via handoplegging is verkregen dan is dat een reden tot extra waakzaamheid. Dit
geldt vooral als de handoplegging is gedaan door christenen met een
charismatische of pinksterachtergrond. De pinkster- en charismatischebeweging[7] is "gemengd".
Er zijn in die bewegingen twee geesten werkzaam[8].
Voor zover de bijbel en het evangelie er worden gebracht
werkt de Heilige Geest daar. Maar omdat er daarnaast ook onbijbelse leringen
worden gebracht en er onbijbelse ervaringen worden gezocht en getolereerd,
krijgen ook de boze geesten de kans om zich te
manifesteren. Dit kan leiden tot occulte gebondenheid (besmetting).
Die besmetting kan via handoplegging[9]
overgebracht worden. Op die manier heeft b.v. de
eerder genoemde vrouw (zie 10.8.2.) een boze geest, die in haar in tongen
sprak, ontvangen. Terwijl ze dacht dat het van de Heer was[10].
Of denk aan de zuster die in de "Woman Aglow" bijeenkomst occult
belast was geraakt, mede door handoplegging[11].
Ik ben vroeger zelf door handoplegging
in een charismatische gemeente occult belast geraakt. Het gebeurde toen ik een
doopdienst bezocht in een charismatische gemeente (Een Berea gemeente). Er
werd een bekende gedoopt. Tegen het einde van de dienst riep de voorganger de
aanwezigen op om elkaar te zegenen. Ik had zoiets nog nooit meegemaakt en werd
er volkomen door verrast. Voor ik het door had legde mijn
buurman zijn hand op mijn schouder en begon hij me te zegenen. Na
afloop van de dienst ontdekte ik dat er een dikke mist over mijn contact met
God was neergedaald. Het was net of ik God niet meer kon bereiken. God was er
nog wel maar het is net alsof hij ver weg was. Alsof er een gordijn tussen mij
en God in hing. Ik ben direct in gebed gegaan en na een strijd van enkele uren
verdween de "mist". "Biedt weerstand aan de duivel, en Hij zal
van u vlieden[12]"
(Jak. 4:7)
Er kan dus via handoplegging iets
overgedragen worden. Iets van God en iets van de vijand. Daarom moeten we
voorzichtig zijn met handoplegging. Het is raadzaam om je alleen door
vertrouwde christenen, die je persoonlijk kent, de handen op te laten leggen.
Het is zeer af te raden om je door iemand uit de charismatische beweging de
handen op te laten leggen[13].
Als in het verleden door mensen uit
charismatische/pinksterkringen of uit katholieke kring, bij iemand de handen
zijn opgelegd, dan is het verstandig om dit in gebed bij de Heer te brengen.
Dat elke mogelijke verkeerde invloed daarvan verbroken mag worden.
(4) Waar heb je die gave verkregen?
Als het in een pinkster/charismatische
omgeving gebeurde dan is dat, om de hierboven bij (3) genoemde redenen,
aanleiding tot waakzaamheid. Dan is zeker onderzoek geboden, vooral als het
ook met handoplegging gepaard ging.
(5) Zijn er technieken gebruikt om het spreken in tongen op gang te
brengen?
Het vermogen om in tongen te spreken
is zeer sterk verdacht als het op gang gebracht is met de een of andere
psychische techniek.
Enkele van deze
"technieken":
Onder handoplegging wordt gebeden voor
de doop in de Geest[14]. Waarna men aanwijzingen geeft om het spreken
in tongen op gang te laten komen. Ik noem er enkele:
- Begin maar te brabbelen, dan zul je
merken dat de Geest het over neemt.
- Begin maar te spreken, het geeft
niet wat, als het maar geen taal is die je kent. Dan zal
de Geest het over nemen.
- Herhaal telkens de naam Jezus.
"Jezus, Jezus, Jezus,.." Net zolang tot de Geest
het overneemt en je in tongen spreekt.
- Degene die de handen heeft opgelegd
zegt: "Ik zal beginnen met in tongen te spreken.
Zeg het maar na en zo zal het spreken in tongen bij jou ook opgang
komen".
Deze methoden zijn volledig onbijbels.
Er is geen enkele bijbelse grond voor te vinden. In het boek Handelingen zien
we (b.v. in Hand. 2:1-5) dat het spreken in tongen, als God het gaf, spontaan
op gang kwam. De methoden zijn niet alleen onbijbels, maar ze zijn ook nog zeer
gevaarlijk. Door zulke dingen te doen stel je jezelf open voor elke invloed uit
de onzienlijke wereld, ook voor demonische[15].
Als het spreken in tongen opgang is
gekomen met dit soort onbijbelse methoden dan is het bijna honderd procent
zeker dat het spreken in tongen ofwel slechts menselijk gebrabbel ofwel occult
is.
(6) Heeft men zich bewust
uitgestrekt naar die gave?
Ik ken een broeder die jarenlang om de
gave van het spreken in tongen heeft gebeden. Hij had zich diverse keren de
handen op laten leggen, er was voor en met hem gebeden, maar er was tot zijn
grote verdriet niets gebeurd. Na enkele jaren zo gebeden te hebben werd hij op
een keer s'nachts wakker en hij merkte dat hij spontaan in tongen aan het
spreken was. Dit is verdacht. In de bijbel baden de mensen helemaal niet om het
spreken in tongen en zeker niet jarenlang[16].
Het overkwam hen.
4.3. De geest achter
het tongenspreken direct aanspreken
Het is mogelijk om de tongengeest
direct aan te spreken met het gezag van de naam van Jezus. Dat aanspreken
gebeurt op het moment dat iemand in tongen aan het spreken is (met toestemming
van degene die in tongen spreekt).
Dit doen is echter veelal niet nodig.
Een oprecht gebed om duidelijkheid en een onderzoek naar de omstandigheden
waarin en de methode waarlangs je de gave van het spreken in tongen hebt
ontvangen is veelal voldoende om duidelijkheid te krijgen[17].
Lucas 11:13[18]
Kan het werkelijk zo zijn dat als je
om de volheid van Gods Geest bidt, je in plaats daarvan een boze geest laat
binnen komen?
De praktijk leer dat dit wel degelijk
kan[19].
Dat komt omdat je wel denkt dat je om de volheid van de Heilige Geest bidt,
terwijl je in werkelijkheid bidt om een bepaalde ervaring (onder meer om de
ervaring van het spreken in tongen) die de bijbel niet heeft toegezegd. Je
strekt je uit naar iets dat in strijd is met de Schrift. Het is altijd
gevaarlijk om je uit te strekken naar ervaringen die de bijbel niet heeft
beloofd, zeker als je ook nog eens methoden gebruikt die de bijbel niet kent.
We zien nergens dat in de bijbel wordt
gebeden om het spreken in tongen. En toch doet men dat in feite. Men bidt
immers om een ervaring die moet leiden tot spreken in tongen. Men is alleen
tevreden als men in tongen spreekt. Men gaat soms zelfs zo ver dat men de Geest
een handje gaat helpen met allerlei technieken die het spreken in tongen op
gang moeten brengen.
Als we dit soort dingen doen dan gaan
we weg onder Gods bescherming. Boze geesten kunnen alleen greep op mensen (en
ook christenen) krijgen als deze mensen voldoen aan bepaalde voorwaarden. Neem
b.v. het bezoek aan een waarzegster. Gods woord verbiedt ons dat. Of je nu
bewust of uit onwetendheid b.v. bij wijze van grap, een waarzegster raadpleegt,
daar trekken de boze geesten zich niets van aan. Door zoiets te doen overtreed
je Gods gebod en dan houdt Gods bescherming op. Zo is het ook met het zoeken
van niet door God beloofde ervaringen. Er is grote kans dat je uiteindelijk de
verlangde ervaring krijgt, maar dan niet uit goddelijke bron[20].
[1]De Duivel kan zich voordoen als een engel des lichts (2
Kor. 11:14). Hij kan zich dus voordoen als iemand die hij niet is. Hier staat
dat hij zich kan vermommen als een engel des lichts, als een engel van God.
Hetzelfde kan hij doen met de Heilige Geest. In 2 Kor. 11:4 staat dat de
christenen een "andere geest" hadden ontvangen. Ze dachten dat het de
Geest van God was, maar het was een andere geest. Alles werd vervalst: het
evangelie, de persoon van Jezus, de Geest. En ze hadden blijkbaar niets in de
gaten.
[2]De doop in de Geest als tweede ervaring na de bekering,
met als bewijs voor het ontvangen van die doop het spreken in tongen.
[3]Denk b.v. aan de zware nachtmerries van de eerder
genoemde vrouw uit onze gemeente, zie punt 10.8.2. Het gaat om de normale
dingen die kunnen wijzen op een occulte belasting. Voor een bespreking van dit
laatste zie de bijbelstudie over de engelen, het punt dat gaat over occultisme,
gebondenheid, bezetenheid en bevrijding.
[5]Op de pinksterdag (Handelingen 2:1-5) begonnen de
discipelen spontaan in andere tongen te spreken. Er werden geen handen
opgelegd. Het is waarschijnlijk dat ze er zelf door verrast werden. Hetzelfde
gebeurde bij de bekering van Cornelius (Hand. 10:44-46).
[7]In hoofdstuk 11 "De evangelischen en de
pinkster/charismatische beweging" van de studie "Wat is er aan de
hand in de evangelische wereld?" wordt het verschil tussen de pinksterbeweging
en de charismatischebeweging besproken. De studie staat op mijn homepage http://www.solcon.nl/apgeelhoed (Bovenaan, in het linkerframe).
[8]Het ene moment sprak Petrus door de Heilige Geest en het
volgende sprak hij door de Satan (Mattheus 16:16,17 en 16:22,23). Als dit in
een persoon kan, dan kan het ook in een verzameling van personen, in een
beweging.
[10]Zie hierboven, onder punt 2. Het is gevaarlijk om
ervaringen te zoeken die de bijbel niet toezegt. In dit geval zocht de vrouw de
pinksterversie van de doop in de Geest, ze zocht de doop in de Geest als een
tweede ervaring, los van de bekering, en in de pinkstervisie moet deze doop
altijd gepaard gaan met spreken in tongen. (Over de doop in Geest, zie
hoofdstuk 7 van de studie over de Heilige Geest).
[12]Zie de bijbelstudie over engelen. Daar wordt geestelijke
strijd met de boze machten, bevrijding, weerstand bieden en het gezag van de
naam van Jezus besproken.
[13] Dat geldt ook voor iemand die charismatische gedachten
aanhangt. Je kunt je beter ook niet door iemand, die zich in charismatische
kringen zelf de handen op heeft laten leggen, de handen op laten leggen.
[14]De doop in de Geest hier opgevat als een tweede ervaring,
met als bewijs het spreken in tongen. Voor een uitleg over de bijbelse
doop in de Geest, zie hoofdstuk 7.
[15]Passiviteit is een van de de belangrijkste invalspoorten
van boze geesten in het leven van een mens. Als wij de kontrole over ons
spreken opgeven dan geven we, aan de machten uit de onzichtbare wereld, de
ruimte om de kontrole over te nemen. De menselijke ziel met al zijn vermogens
kun je vergelijken met een piano. De toetsen zijn dan alle vermogens zoals
denken, wil, gevoelens. Het "ik" van de mens zit normaal gesproken
op het pianokrukje en bespeelt (kontroleert) al de vermogens. Als het
"ik", door zich passief over te geven aan welke invloed dan ook, de
kontrole over de eigen ziel opgeeft, dan kun je dat vergelijken met een
pianist die opstaat van het pianokrukje, waardoor hij plaats maakt voor iemand
anders, wie dat dan ook is, om op de kruk te gaan zitten en te gaan spelen.
De Heilige Geest
schakelt nooit de werking van de eigen zielevermogens, zoals het denken en de
wil, uit. De Heilige Geest duwt onze eigen ziel niet opzij. Hij schakelt onze
ziel niet uit, Hij werkt er mee samen. Een onderdeel van de vrucht van de Geest
is juist "zelfbeheersing" (Galaten 5:22). Zelfbeheersing dat wil
zeggen, zelfkontrole. De Heilige Geest bewerkt dus zelfbeheersing. Zie verder
studie 18 "Verbrokenheid" uit "De praktijk van het christenleven
I", daar worden de gevaren van aan de ene kant passiviteit en aan de
andere kant activisme besproken. Ook de bijbelse weg van het gebruiken van de
zielevermogens onder de leiding van Gods Geest, wordt behandeld.
[17]Zie als illustratie het voorbeeld van de vrouw uit onze
gemeente, waar een eenvoudig gebed om inzicht genoeg was (10.8.2.).
[18] Voor een bespreking van deze tekst, zie de bijbelstudie
over het ontvangen van de Heilige Geest in de studie over de Heilige Geest.
[20]Het is mogelijk om "een andere geest" te
ontvangen (2 Kor. 11:4).