7. Vruchtdragen: Gods aandeel en ons aandeel7.1. De sleuteltekst - Johannes 15:1-8God is de landman (de wijnboer).
Jezus is de wijnstok. Wij zijn de ranken. De stam en de ranken (Jezus en wij)
vormen samen die éne druivenplant. De wijnstok en de ranken zijn samen één
organisme. De bijbel gebruikt het beeld van de
inenting. Op de wijnstok wordt een insnijding gemaak. De rank wordt vastgezet
in die insnijding. Vanuit de rank groeien wortels in de wijnstok en vanuit de
wijnstok in de rank totdat ze aan elkaar vastgegroeid zijn. Ze delen daarna
hetzelfde leven. Zo delen wij door de inwoning van Gods Geest het leven van de
Here Jezus. We zijn met Hem verbonden door de doop in de Geest en daarom zijn
we ook met zijn Geest gedrenkt (1 Kor. 12:13). Hij is in ons en wij zijn in Hem
(Johannes 15:5). Wij zijn "één plant geworden met Jezus" zo staat het
letterlijk in het Grieks in Romeinen 6:5. Het is in de Nieuwe Vertaling
vertaald met "samengegroeid". 7.2. God wil vrucht in ons leven zienEen toename van vrucht. Johannes 15:1-8 - vrucht (:2a) - meer vrucht (:2b) - veel vrucht (:8) "Hierin is mijn Vader
verheerlijk, dat gij veel vrucht draagt" Johannes 15:8. Als wij vruchtdragen zal de grootheid
van God daardoor aan het licht komen en door mensen en machten worden gezien. 7.3. Vruchten die in de Bijbel worden genoemd- vrucht van de Geest (Gal. 5:22) - heiliging (Rom. 6:22, Hebr.
12:11) - werken met vrucht (Rom. 1:13, Kol 1:10, 1 Thess. 2:1) 7.4. Hoe komt het in ons leven tot vrucht?Vrucht is het resultaat van leven en
niet van aktiviteit. Een boom brengt vrucht voort, niet omdat hij met zijn
takken zwaait, maar omdat hij voedsel en drinken blijft halen uit de grond. Zo
is het ook met ons. Als wijnrank (Johannes 15:5) moeten wij ons blijven voeden
uit de wijnstok (uit Christus) en dan komt de
geestelijke vrucht vanzelf (Johannes
15:5; 2 Petrus 1:8). Bij het voortbrengen van de vrucht
zijn zowel de landman (God) als de ranken (wij) aktief. God, de landman, snoeit opdat de
opbrengst toeneemt (Joh. 15:1,2) Wij moeten "in Christus"
blijven (Joh. 15:5) 7.5. Ons deel bij het voortbrengen van vrucht = in Christus blijven"in Christus blijven" (Johannes 15:4,5) Wat is dat in Christus blijven? En hoe komen we in Christus? Allereerst is het belangrijk om te
beseffen dat wij al in Christus zijn.
Bij onze bekering heeft God ons in Jezus gedoopt. We zijn in Hem ingeënt. We
zijn één plant met hem geworden. Zijn leven vloeit in ons over. Wij zijn in hem
en Hij is in ons. De wijnstok en de wijnrank vormen samen één plant. We hoeven dus niet ons best te doen om
"in Christus" te komen.
God (de landman) heeft ons zelf in
Christus geplaatst (ingent). "Uit Hem is het dat gij in Christus Jezus
zijt" (1 Kor. 1:30a) Er staat daarom ook niet dat de
wijnrank moet zorgen dat hij in de wijstok, in Christus, komt. Er staat
dat hij moet zorgen dat hij in de wijnstok, in Christus, blijft. Hij is
er al maar hij moet er blijven. Wat is dat "in Christus"
blijven? (1) Het is in kontakt met Hem blijven. Wij moeten in kontakt blijven met
Jezus. We moeten in gemeenschap met hem
blijven door regelmatig gebed en bijbellezen. Stille Tijd houden !! Ons innerlijk oor moet open blijven. "Wie een oor heeft die hore wat
de Geest .... zegt" (Openb. 2:7) (2) Het is afhankelijk van Hem zijn. "Zonder Mij kunt gij niets doen" (Joh. 15:5b) We moeten in alles zijn wil zoeken,
geleid worden door Hem. En we moeten het in alles van Hem
verwachten. Niet steunen op onze eigen bekwaamheid en kracht, maar steunen op
het werk van de Here Jezus in en door ons heen. Geen natuurlijke kracht en inzicht.
(No selfinitiatif, no selfstrength.) Daarmee lopen we God voor de voeten.
Dus: kontakt houden met God, Gods
leiding zoeken, niet op eigen kracht steunen maar op Gods kracht, als we dingen
moeten doen, het van Hem verwachten. Zo blijf je in Christus. 7.6. Gods deel bij het voortbrengen van vrucht: snoeien."Mijn vader is de landman .. hij
snoeit iedere rank die wel vrucht draagt .. opdat zij meer vrucht
draagt" (Johannes 15:1,2)
Jezus is de wijnstok, wij zijn de
ranken die aan de wijnstok vastzitten door inenting en God de vader is de
landman (de wijnboer) die de ranken gaat snoeien zodat er veel (geestelijke)
vrucht komt. Een wijnboer (landman) wil immers vruchten zien. Daar werkt hij
naar toe. Hij bewaakt de wijngaard. Hij graaft er om heen en geeft mest. En hij
snoeit. Als je een wijnrank aan zichzelf
overlaat dan blijft hij op de grond en gaat alle kanten uit, waardoor hij maar
weinig vrucht voort brengt. De ranken moeten vastgebonden worden. Ze worden
door de Landman geleid in de richting die hij heeft gekozen. De ranken worden
dus in zekere zin beperkt. Ook wordt er gesnoeid. Er worden gedeelten
weggesneden. Zodat alle groeikracht zich kan koncentreren op de meest veelbelovende
gedeelten. Op dezelfde wijze gaat God in ons leven te werk. Hij leidt ons in
de richting van zijn keuze en hij neemt soms dingen weg. Hoe snoeit God in ons leven?
God snoeit ons door de omstandigheden
en door de bijbel. De bijbel reinigt ons, want door de bijbel zien we wat er
moet veranderen in ons leven. (Johannes 17:17; Hebr. 4:12; Jakobus 1:22-25)
Maar ook alles wat op onze weg komt in ons leven wordt door God gebruikt om ons
te snoeien, om ons te reinigen. Romeinen 8:28-30. God laat alle dingen (alles wat ons
overkomt) medewerken ten goede. Wat is dat goede? Het goede is het veranderen
naar het beeld van Zijn Zoon (het in ons uitwerken van het karakter van de Here
Jezus). Alles wat ons overkomt werkt daaraan mee. Zowel de moeilijke dingen
(het lijden) als de goede dingen. Zelfs onze fouten en zonden waarvan we ons
bekeerd hebben. Die kunnen ons b.v. ootmoed leren. Het is een feit dat we vooral
geheiligd worden (gesnoeid,gereinigd) door het lijden dat ons overkomt. God laat beproevingen (lijden) in ons
leven toe. In beproevingen komen we onszelf tegen. Dan ontdek je dat je te
kort schiet. Het is wellicht makkelijk om aardig te zijn als je je lekker
voelt, maar het is heel wat anders om aardig te zijn als je je akelig voelt en
hoofdpijn hebt. Hoe reageer je dan op je vrouw, op je man, op je kinderen, of
op je broers en zusters of ouders? Doordat je dan onderdruk komt te staan komen
de zwakke plekken in je wandel naar boven. Dan komt b.v. aan het licht dat je
allerlei zaken in eigen kracht deed en niet door de genade van de Heer. Door de
genade van de Heer is het immers wel mogelijk om in zulke omstandigheden te
overwinnen en goed te reageren. Je komt jezelf tegen en wordt ontdekt aan de
meer subtiele zonden. De bijbel gebruikt het beeld van een
smeltoven. “de smeltoven der ellende”
(Jesaja 48:10; Ps. 12:7) Door het vuur komt de rommel boven drijven. Het
ruwe gouderts wordt gesmolten en als dat gebeurt komen alle onzuiverheden, die
naast het goud ook in het erts zaten, bovendrijven. Die onzuiverheden worden
er daarna afgeschept. Zo krijg je zuiver goud. God zuivert ons uit.
De omstandigheden waarin wij verkeren vormen DE LEERSCHOOL VAN DE
HEILIGE GEEST. Zo moeten we tegen onze omstandigheden
aankijken. Het is daarom goed om ons bij alles wat ons overkomt af te vragen:
wat is de les die God mij hierdoor wil leren?
(Hebr. 12:4-11). Als we dat niet doen bestaat de kans
dat we de lessen misen die God ons wil leren. Anders kan het zijn dat God je
telkens en telkens weer in dezelfde situaties moet brengen om je een bepaalde
zaak af te leren of juist aan te leren. Ter illustratie. Ik heb een zwakke
gezondheid. Aan de buitenkant is er niet zo veel te zien. Veel mensen begrepen
dan ook niet dat ik echt zo zwak ben. Het gevolg is vaak onbegrip en
veroordeling. Het heeft God acht jaar gekost, voordat ik er mee stopte om
mezelf te verdedigen door de situatie steeds maar weer uit te leggen en om
begrip te vragen (1). Mezelf verdedigen had in
dit geval een averechts effekt. Het maakte de kritiek nog erger. Toch heeft het
jaren geduurd voor ik de kritiek en het onbegrip aan God over kon geven. Voor
ik op dat punt "verbroken" was.
Het beeld van de beeldhouwer en zijn
beeld. Zoals een beeldhouwer aan zijn beeld beitelt en houwt, zo is God door de
omstandigheden aan ons aan het beitelen
(Romeinen 8:28,29). Het slijpen van de ruwe diamant. Zoals
een ruwe diamant eerst geslepen moet worden wil je de heldere kleuren en
schittering krijgen zo is een christen ook een ruwe diamant die door God (door
de omstandigheden, door het woord van God) geslepen moet worden wil de
schittering van het leven van Jezus in zijn grote volheid naar buiten kunnen
komen. Die moeilijke collega op je werk, die
onredelijke moeder, en vul verder maar in. Je mag bidden dat God het wegneemt
(je wensen bekend maken, Filp. 4:6) maar misschien wil God je er iets door
leren. Verspil je tranen niet. Don't waste your sorrows. "hun die er door geoefend
worden" (Hebr. 12:11). Alleen christenen die er door geoefend
worden hebben iets aan Gods tuchtiging. Tuchtiging, hier niet vanwege bepaalde
zonden, maar om ons te zuiveren. Er is geen toeval in ons leven. God
staat boven alles. Hij weet van te voren wat er gaat gebeuren (Jesaja 46:10).
Het geschiedt alles onder zijn toelating. Hij beteugelt het kwade wel. (Hij
laat b.v. niet toe dat wij boven vermogen beproeft worden,1 Kor 10:13.) Hij
vangt het kwade op en past het in in Zijn plan zodat het moet mee werken ten goede
(tot het bereiken van Gods doelen met ons leven). (Genesis 50:20; Psalm
105:16,17)
Gods overruling power. God staat boven het kwade en past het
in in zijn plan. - de boze daad van Jozef broeders
Genesis 50:20, Psalm 105:16,17. - Assur wordt door God gebruikt als
instrument.
Assur is de stok waarmee God slaat.
Toch heeft Assur dat zelf niet door. "maar hijzelf bedoelt dat
niet zo" (Jesaja 10:5-7) - mijn dienstknecht Kores (Jesaja
44:28 t/m 45:4) - enzovoorts
Gods bedoeling is om ons te veranderen
en om ons toe te rusten voor de dienst aan Hem. Daar gaat het God om in ons
leven en niet om ons een gemakkelijk leventje te laten leiden. "Indien iemand achter mij wil
komen die verloochene zichzelf en neme dagelijks zijn kruis op en volge
mij" (Lucas 9:23 zie ook :24,25 en Lucas 14:25-35 speciaal :33) Natuurlijk is God ook de barmhartige
vader die af en toe een adempauze geeft (een speelkwartiertje als onderbreking
van de schooltijd). God weet wat ieder van ons aan kan. Hij zal niet boven vermogen beproeven.
Met de beproeving zorgt hij voor de uitkomst (1 Kor. 10:13) Door de storm gaan de wortels van een
boom dieper de grond in. Als de storm van de beproeving over ons leven heen
gaat zullen de wortels van ons geloof en onze wandel met God ook dieper de
grond in gaan (2 Kor 1:8-10 "opdat
wij ..."). Het geloof wordt sterker. Onze afhankelijkheid van de Heer
wordt dieper. De landman, God de Vader, snoeit opdat
er meer vrucht komt. Daarbij gebruikt Hij het gouden snoeimes van het woord
van God en het ijzeren snoeimes van de omstandigheden die Hij toelaat in ons
leven. 7.7. Het deel van Jezus bij het voortbrengen van vrucht"gelijk Ik in u" (Johannes 15:3,4) Jezus is in mij en ik ben in Hem. Als ik in Hem blijf dan brengt
"Hij in mij", dat wil zeggen "dan brengt zijn leven in
mij", de vrucht voort. Hij brengt de vrucht voort en niet ik.
Hij doet het in mij en door mij heen. Door onze beschikbaarheid en ons
vertrouwen op Hem heen. ---------------------------------------- Eindnoten (1) Jezelf
verdedigen is niet per definitie fout. Het gaat er om dat jezelf op een
geestelijke wijze verdedigd. Zie de studies over assertiviteit, kritiek,
geestelijke strijd (vijandschap) en verbrokenheid De andere studies over de praktijk van het christenleven |