20. Liefhebben20.1. Een nieuw gebod geef Ik u dat gij elkander liefhebt.Johannes 13:34,35. "Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt
zoals Ik u liefgehad heb" In de bijbel
worden we keer op keer opgeroepen om elkaar lief te hebben. In het Nieuwe
Testament staat die oproep meer dan 25 keer. + hebt elkaar bestendig en van harte lief (1 Petr. 1:22) + laat de broederliefde blijven (Hebr. 13:1) + weest in broederliefde elkaar genegen (Rom.
12:10) + jaag de liefde na (1 Kor. 14:1) + laat alles bij u in liefde toegaan (1 Kor.
16:14) + en doet bij dit alles de liefde aan
als de band der
volmaaktheid
(Kol. 3:14) + hebt uw vijanden lief (Lucas 6:27,35 (:27-35)) Jagen naar de liefde. Het is dus iets
waar we ons, met alles wat in ons is, naar uit moeten strekken. Kennen we dit
jagen in ons leven? God verwacht van ons dat we wandelen
naar "de eis der liefde". (Rom. 14:15) We zijn schuldig elkaar lief te hebben. (Rom 13:8) "behoren" (1 Joh. 3:16; 4:11) 20.2. Elkaar aansporen tot liefdeHebr. 10:24. "laten wij elkaar aansporen tot
liefde en goede werken" Herkent u dit? Wanneer
hebt u iemand in deze zaken aangespoord of bent u door iemand anders
aangespoord. Funktioneert dit? 20.3. Liefde - het kenmerk van de ChristenJoh. 13:34. "Hieraan zullen allen weten,
dat gij discipelen van Mij zijt, indien gij liefde hebt onder elkander." Een tijd geleden heb ik een
onderzoekje gedaan onder de deelnemers van de basisbijbelstudie. Ik heb hun gevraagd, hoe ze tot geloof gekomen waren en wat hen
had overtuigd van de waarheid van het evangelie. Een aantal keer kwam terug dat
zij omdat ze zoekende waren of omdat ze b.v.
uitgenodigd waren voor een doopdienst of trouwdienst in een gemeentesamenkomst
waren gekomen. Wat ze vertelden is dat ze getroffen werden door de wijze
waarop de christenen met elkaar omgingen. De gemeente is anders dan de wereld.
In de gemeente hoef je niet te vechten voor je plekje. Je hoeft de aandacht
niet te verdienen. Je hoeft niet interessant te zijn. Ieder hoort er bij
("Kom in de kring"). De welwillendheid waarmee de ander wordt
benaderd. Je wordt gewaardeerd niet om wie je bent, maar omdat je er bent.
"Vriendelijk stralende ogen verheugen het hart" (Spr. 15:30) Gal. 5:22; "maar de vrucht van de
Geest is liefde, blijdschap" Als de Geest van God de ruimte heeft
in de levens en in de samenkomsten, wordt de atmosfeer gestempeld door
blijdschap en liefde. De vrucht van de Geest kun je niet namaken. Je kunt het
wel proberen, maar daar kijkt iedereen zo doorheen. Daarom, als er ergens
liefde en blijdschap zijn, maakt dat indruk op de
mensen. Dit vind je alleen in de samenkomsten van een gemeente waar de leden
voor de Heer leven en vervuld zijn met Gods Geest. Die liefde en blijdschap
zijn iets bovennatuurlijks. Het is het karakter van God Zelf dat zich openbaart
in de christenen. "God is
liefde" (1 Joh. 4:8) Hier staat of valt ons getuigenis als
gemeente mee. De onderlinge liefde, niet alleen tijdens maar ook buiten de
samenkomsten. Er is weinig zo effektief als dit om de harten ontvankelijk te
maken voor het evangelie. Ik ben mede voor het geloof gewonnen
door de liefde van de christenen. Door hun onderlinge liefde en hun ongeveinsde
hartelijkheid richting mij. Ik kwam echtheid tegen. Onverklaarbare liefde en blijdschap.
Ik wist diep in mijn hart: "Dit is echt." 20.4. Waarom liefhebben?In de
eerste plaats omdat de Heer het ons opdraagt in zijn woord. En dat niet één maal maar tientallen
keren. De Heer geeft echter nog andere redenen waarom we moeten liefhebben. (1) Liefde is de vervulling der wet
Romeinen 13:8-10. (2) De liefde doet de naaste geen kwaad
Romeinen 13:10. (3) Liefde is uit God
1 Johannes 4:7. "Geliefden, laten wij elkander liefhebben, want de liefde is uit God en een ieder
die liefheeft is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft kent God niet,
want God is liefde" "God is liefde". Zo is zijn
natuur. "De liefde is uit God". Alle echte liefde komt uit God voort
en weerspiegelt Gods karakter. Toen wij tot geloof kwamen, werden we wedergeboren
uit Gods Geest (werden we uit God geboren, Johannes 3:3,6). Door de wedergeboorte
hebben we weer deel gekregen aan de goddelijke natuur ( 2 Petrus 1:4, Gods
Geest woont in je.) Je bent een nieuwe schepping (2 Kor. 5:17). Net zoals het
voor God natuurlijk is om lief te hebben, zo is het voor de nieuwe schepping
ook natuurlijk om lief te hebben. Als er geen enkele liefde is, is het daarom
zeer de vraag of er wel leven is. "Wie niet liefheeft kent God niet."
We moeten liefhebben omdat we voor liefhebben zijn geschapen. Zonder liefde is er geen leven.
Liefhebben voor een christen is net zo natuurlijk als ademhalen voor een
natuurlijke mens. Als er geen adem is dan is de natuurlijke mens dood. Als er
geen liefde is (al is het maar een klein beginsel) dan is de christen dood. (4) Indien Hij - dan ook wij
1 Johannes 4:11 (:9-11) 20.5. De hoogste prioriteit"bovenal" (1 Petrus 4:8) Bovenal wil zeggen boven alles.
"Hebt bovenal bestendige liefde jegens
elkander". Wat je verder ook doet, zorg dat je dit eerst doet. 20.6. Zonder liefde is alles wat we doen waardeloos voor GodLiefde is noodzaak. 1 Kor. 13:1-3. Zonder liefde is alles zinloos. Gods algebra (Gods wiskunde). De formule: A - L = 0 A(lles) min L(iefde) is gelijk aan
nul. 20.7. Wie liefhebben?20.7.1. Elkander
Vele teksten spreken hierover. (Zie de
teksten hierboven onder punt 20.1.) "elkander/elkaar" Rom 12:10, 1 Petrus 1:22 en 3:8, Johannes 13:34, enz. Op de liefde tot de medegelovigen ligt
de meeste nadruk. Als het in onze macht is moeten we
doen wat goed is voor allen, maar, zo staat er, dat moeten we inzonderheid
(in het bijzonder) doen voor de medegelovigen. (Gal. 6:10) 20.7.2. Allen
"door de godsvrucht de
broederliefde en door de broederliefde de liefde jegens
allen" (2 Petrus 1:7.) Van de broederliefde
gaan we naar de liefde jegens allen. Door onze bekering, door de
wedergeboorte ontvangen we alles wat tot leven en godsvrucht strekt (2 Petr.
1:3,4). Vandaaruit gaan we uitwerken wat God in ons heeft gelegd (1:5-7). De
liefde jegens allen is van die uitwerking de kroon,
het sluitstuk. Het uitwerken begint met ijver, geloof en dan gaat het verder
met deugd, kennis, zelfbeheersing, volharding, godsvrucht, broederliefde, om
uit te komen bij de liefde jegens allen. 20.7.3. Onze vijanden
"hebt uw vijanden lief" Lucas 6:27-35, speciaal
: 27,35. Mattheüs 5:38-48, speciaal
: 43,44. Je vijanden zijn de mensen die zich
vijandig tegenover jou gedragen. Het gaat hier om liefde die zich
praktisch uit. "Doet wel degenen, die u haten; zegent, die u vervloeken,
bidt voor wie u smadelijk behandelen." (Lucas 6:27,28) Zie ook Romeinen 12:19-21 20.7.4. Onze echtgenote
Dit is natuurlijk alleen van
toepassing op de gehuwde mannen. Efeze 5:23-33. Laten we nog eens tot ons door laten
dringen welke opdracht hier aan de mannen wordt gegeven. "zich voor haar overgeven" (Efeze
5:26) Jezelf
opofferen, wegcijferen, voor het welzijn van je vrouw. 20.8. Liefde wat houdt het in?20.8.1. Wat is liefde eigenlijk?
"Hieraan hebben wij de liefde leren kennen, dat Hij zijn leven voor
ons heeft ingezet; ook wij behoren dan voor de broeders ons leven in te zetten.
Wie nu in de wereld een bestaan heeft en zijn broeder gebrek ziet lijden, maar
zijn binnenste voor hem toesluit, hoe blijft de liefde Gods in hem?" (1
Johannes 3:16,17) Als je wilt weten wat liefde is, moet
je naar de Here Jezus kijken. Hij heeft in zijn leven gedemonstreerd,
geopenbaard wat liefde is. Hij heeft zijn leven ingezet voor een ander. Hij
heeft zich opgeofferd voor het welzijn van anderen. Hij leefde niet voor
zichzelf maar voor andere mensen. En dat niet gedwongen, maar vrijwillig, uit
bewogenheid. Zie ook zijn bewogenheid en zorgzaamheid. "met ontferming
bewogen" (b.v.
Matth. 20:34) 20.8.2. "De liefde is ..."
1 Kor. 13:4,5 + De liefde is lankmoedig (wordt niet gauw kwaad) + De liefde is goedertieren (trouw, loyaal, goed) + Zij is niet afgunstig (niet jaloers) + De liefde praalt niet (niet net als een pauw je veren
opzetten) + Zij is niet opgeblazen
(je belangrijker voordoen dan je
bent) + Zij kwetst niemands gevoel (niet onnodig
kwetsen) + Zij zoekt zichzelf niet (niet
egoistisch, zelfzuchtig) + Zij wordt niet verbitterd (over onrecht, geen wrok) + Zij rekent het kwade niet toe (ziet er aan voorbij) + Zij is niet blijde over
ongerechtigheid, maar zij is blijde met
de waarheid
(reaktie op zonde is verdriet) + Alles bedekt zij (aan voorbijzien) + Alles gelooft zij (gaat uit van het positieve)
Leg iets, als er keuze is, altijd zo positief mogelijk uit.
Gaat uit van de onschuld totdat het tegendeel is bewezen. + Alles hoopt zij (hoopt het beste van de mensen) + Alles verdraagt zij (elkaars onhebbelijkheden verdragen) 20.8.3. Hoe lief te hebben in de
praktijk?
Een belangrijke richtlijn vinden we in
de zogenaamde "golden rule". "Gelijk gij
wilt dat u de mensen doen, doet gij hun evenzo" (Lucas 6:31) Zoals jij graag wilt dat een ander mens jou behandelt, behandel zo ook een ander. Jij wilt graag vriendelijk benaderd worden, doe dat dan ook met een ander. Jij wilt graag geholpen worden als je het zelf niet redt, doe dat dan ook met een ander. Enzovoorts. Verplaats je in de positie van de ander. Vraag je af wat jij graag zou willen dat de anderen voor je zouden doen in die situatie. 20.8.4. "dient elkander door de liefde"
Galaten 5:13. Zorg voor de ander, bewogenheid over
de ander, inzet voor de ander. 20.8.5.
Liefde
is fijngevoelig.
Filp. 1:9,10 Onderscheiden waar het op aan komt. 20.8.6. Nogmaals
een omschrijving
Liefde is een emotie, een drang, een
gezindheid, een hart dat in warmte uitgaat naar de ander, dat zich ontfermt,
dat zich het lot van de ander aantrekt, dat het beste met de ander voor heeft,
dat zich inzet voor de ander, dat niet aan zichzelf denkt maar aan de ander. 20.8.7. Goddelijke en menselijke
liefde
God heeft lief omdat Hij liefde is.(1
Joh. 4:8). Gods liefde is als het zonlicht; het straalt naar iedereen uit. Gods liefde is agape liefde. Liefde
die geeft zonder zich af te vragen of de ontvanger het wel waard is, zonder
zich af te vragen of er wel wederliefde zal komen. "want Hij laat zijn zon opgaan
over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en
onrechtvaardigen" (Mattheüs
5:38-48, speciaal :45) Het voorbeeld van Paulus. "Ik
voor mij zal zeer gaarne offers brengen, ja, mijzelf opofferen voor uw zielen.
Ontvang ik soms nog minder liefde, naarmate ik u meer liefheb? Het zij zo" (2 Kor. 12:15.16b). Ondanks
de ondankbaarheid ging Paulus er toch mee door. 20.9. Liefde en het offer horen bij elkaarLiefde offert zichzelf op voor de
ander. Zie het voorbeeld hierboven van Paulus (2 Kor. 12:15) "Hieraan hebben wij de liefde
leren kennen dat Hij zijn leven voor ons
heeft ingezet" (1 Johannes 3:16) Jezus had een fijn leven in de hemel.
Toch is Hij mens geworden. Als gevolg daarvan kreeg Hij een ontzettend moeilijk
leven. Onbegrepen, vertrouwd met ziekte, gesmaad, geen plek om het hoofd neer
te leggen, bedreigd, verraden, bespot, mishandeld en uiteindelijk gedood. Wat
een ellende heeft Hij zich met zijn komst in deze wereld op de hals gehaald. En
toch heeft Hij het gedaan. Waarom? Vrijwillig en uit liefde is hij om ons te
redden welbewust deze moeilijke weg opgegaan. "Ik ben de goede herder. De
goede herder zet zijn leven in voor zijn schapen" (Joh. 10:11). "love till it hurts" Liefhebben totdat het pijn doet. Geef je van je overvloed of van je
tekort? (Marcus 12:41-44). Er is hier sprake van de offerkist. De naam spreekt van het offer. Wie bracht er werkelijk
een offer? Liefde is niet goedkoop. Zie wat velen van de eerste christenen
deden (Hand 2:45). Er waren in die tijd geen goede sociale voorzieningen. Als
je geen bron van inkomsten had, dan stierf je de hongerdood. Ze verkochten hun
bezittingen om behoeftige mensen van voedsel te voorzien. "delen in mijn verdrukking" (Filp. 4:14-18 ) De ander, in dit geval de zendeling,
heeft te weinig geld. Het gevolg is dat hij daardoor in de druk zit. Jij geeft
van jouw geld en daardoor neem je wat van zijn druk weg, je vermindert zijn
druk op die manier. Voor jou wordt het echter wat moeilijker, maar voor hen wat
makkelijker. In feite neem je daardoor een stukje van hun druk over. In het blad Kruistochten (tegenwoordig
Open Doors) werd verteld hoe christenen uit een stam in Azië, die in een zeer arme streek woonden, toch wilden
bijdragen aan de kosten van het smokkelen van bijbels
naar de verdrukte christenen in China. Ze hadden eigenlijk geen geld. Ze
bedachten de volgende oplossing. Een aantal van hen
besloot vrijwillig en op eigen initiatief voor een bepaalde periode één dag in
de week te vasten. Het voedsel van die dag dat ze daarmee uitspaarden werd op
de markt verkocht en de opbrengst als gift aan Kruistochten gegeven voor het
bijbelverspreidingswerk. 20.10. Liefde is vrijwillig"toch geef ik terwille van de
liefde de voorkeur aan een verzoek" (Filemon :8.9) "Indien er dan enig beroep op u
gedaan mag worden in Christus, indien er enige
bemoediging is der liefde, indien .... maakt dan ....." (Filip. 2:1,2) "niet met tegenzin of gedwongen" (2
Kor. 9:7) Je kunt liefde niet dwingen.
Afgedwongen liefde is geen liefde. 20.11. De echtheid van je liefde2 Kor. 8:8. (2:1-15) Het gaat hier om een collecte voor de
armen in Jeruzalem. Paulus noemt die collecte een liefdewerk. (:7) Wat de christenen uit Macedonië deden
is onvoorstelbaar. Ze verkeerden in "diepe armoede" (:2b). Daarnaast
hadden ze ook nog te maken met veel verdrukking. En wat deden ze? Uit eigen
beweging en met alle aandrang vroegen ze om de gunst (het voorrecht!!) om deel te mogen nemen aan de collecte voor de armen in
Jeruzalem. Paulus getuigt dat ze meer deden dan ze konden. Paulus vertelt dit aan de christenen
te Korinthe en hij wekt hen op om ook deel te nemen aan dit liefdewerk. En dan
zegt hij: "Ik geef dit niet als een bevel, maar ik tracht aan die toewijding
van anderen ook de echtheid van uw liefde te toetsen" (:8) Jakobus 2:15-16. 20.12. Liefde maakt aktief, maakt rusteloos"De liefde van Christus dringt ons" (2 Kor.
5:14) Liefde dringt tot evangeliseren. Tot
inzet voor de ander. Tot een reaktie op de nood van een ander. De nood van de
ander wordt ook jouw nood. Liefde maakt dat we ons binnenste niet af kunnen
sluiten voor de nood van een ander (1 Joh. 3:17). De goede Herder had geen rust voordat
het ene verloren schaap er ook zou zijn. Toen de barmhartige Samaritaan die
mens in nood zag, kon hij er niet aan voorbij gaan. De nood van de man deed de
Samaritaan wat. Hij kon niet passief blijven. De anderen sloten zich er voor
af. "toen kon Hij Israëls ellende
niet langer aanzien"
(Richt. 10:16 ) We zien telkens weer dat de mensen van
God weglopen. God neemt het initiatief om ze weer terug te krijgen. Hij ging
achter Adam aan. Hij riep ‘vroeg en laat’ door zijn profeten het volk Israel
terug als het afweek. Hij pleitte, lokte, dreigde, riep. God worstelde en
worstelt nog steeds om het hart van zijn volk. Het is God die
de ganse dag zijn armen uitstrekt naar een tegensprekend volk (Romeinen 10:21).
Het is God die de eerste stap neemt. Het is God die de pijn van de
afwijzing verdraagt. Het is God die niet ophoudt met het uitstrekken van zijn
armen. God is liefde. Zie de verzuchting van de Here Jezus: "Jeruzalem,
Jeruzalem .. hoe dikwijls heb ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen
haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij
hebt niet gewild" (Matth. 23:37) Hoe dikwijls heb Ik gewild. Gods
zoekende, achtervolgende, pleitende liefde. Dat is de soort liefde die ook in
Paulus woonde. Dat was de liefde die hem drong. Diezelfde liefde heeft God door
zijn Geest in ons hart uitgestort. Naar de mate waarin de Geest van God in ons
hart heerst, zal die liefde ook in ons hart heersen. 20.13. Hoe kom ik aan die liefde?Zo liefhebben is toch bovenmenselijk?
Dat is toch onmogelijk? Dat klopt, dat kunnen wij ook niet
uit onszelf. Het is een bovennatuurlijke liefde. 20.13.1. Het is het werk van de Heilige Geest
"de vrucht van de Geest is liefde" (Gal.
5:22) 20.13.2. God heeft die liefde in ons gelegd
"uitgestort" (Rom. 5:5) "ontvangen .. een geest van liefde" (2 Tim.
1:7) Als de Heilige Geest in ons woont dan
is "de liefde des Geestes" (Rom. 15:30) ook in ons. Als wij vervuld
worden met de Geest van God, dan zal de liefde van God ons hart vervullen. Wij hoeven die liefde niet in ons op
te wekken. Die liefde is reeds in ons uitgestort. 20.13.3. Liefhebben door het
geloof
Erken je onmacht. Erken dat je het
zelf niet hebt. Probeer het ook niet in je op te wekken. Dank dat de Heer zijn
liefde in je heeft gelegd. Ga daar door het geloof in
staan. Er zijn wellicht mensen die je niet
meer kunt verdragen of uitstaan. Je hebt er geen liefde meer voor. Toch kom je
ze geregeld tegen. "Heer ik heb geen liefde voor die mensen, maar ik dank
U dat U Uw liefde in mij hebt uitgestort. Dank U dat U het door mij heen zult
doen." Als illustratie van het liefhebben
door het geloof en door de kracht van Gods Geest de volgende gebeurtenis waar
Corrie ten Boom over sprak. Corrie was na de oorlog in Duitsland. Ze sprak op
een avond over de noodzaak van vergeving. Na afloop zag ze iemand op haar
afkomen. Het was één van de wrede bewakers die ze kende uit haar tijd in het
concentratiekamp. Met een brede glimlach en met uitgestoken hand zei hij:
"Ik ben christen geworden. God heeft me vergeven en ik ben zo blij dat u
mij ook wilt vergeven". Corrie vertelt hoe het koud om haar hart werd. Ze
kon het niet. Ze erkende in stil gebed tegenover God: "Heer ik heb geen
liefde in mijzelf voor deze man, maar ik dank U dat U uw liefde in mij hebt
uitgestort en dat U het door mij zult doen". In dat geloof tilde ze haar
hand op om zijn hand te schudden en op dat moment stroomde de liefde van God
in haar hart zodat ze hem van harte kon vergeven. 20.14. Ik kan toch niet de hele nood van de mensheid op me nemen?Dat is waar. Daarom zegt de bijbel ook dat we onze naaste
moeten liefhebben (Mattheus 22:39, Rom.
13:9b). Het woord naaste moet je letterlijk nemen. Je naaste is de mens die
naast je woont en werk. Dat is de mens waar jij mee in kontakt komt. Daar moet
je beginnen. Elke nood is nog geen roeping. Dat klopt. Maar we moeten wel open staan voor de mogelijkheid dat de Heer ons in wil schakelen. Voor we op een nood reageren moeten we de leiding van de Heer zoeken door zijn woord (door de algemene prinicpes van de bijbel toe te passen) en door zijn Geest (de innerlijke leiding) en door Gods besturing van de omstandigheden (brengt God het op je weg, heb je de mogelijkheid om er wat aan te doen, etc) Geen tijd. Dit heeft te maken met de
keuzes die je maakt. (Zie de bijbelstudie
over prioriteiten)
Vaak is men te druk bezig met eigen zaken om nog tijd over te hebben voor een
ander. Ik heb het zelfs meegemaakt dat broeders en zusters zo druk bezig waren
met "het werk van de Heer" dat ze geen tijd meer over hadden om
broeders en zusters die wankelden te hulp te komen. 1 Kor 13:1-3; Ze waren te druk bezig met het door
het geloof bergen verzetten voor de Heer. Doet het je wat - de nood?, bidt er
voor en zoek de leiding van God. Eén ding is zeker, als er geen offer
voor een ander in je leven is (zelfverloochening, love till it hurts) dan is er
iets mis. Doe jij jezelf wel eens pijn voor een ander? Als dat niet het geval
is, is er geen echte liefde in je leven. 20.15. Op welke manier liefhebben?+ Bestendig, niet af en toe maar voortdurend (1 Petrus
1:22) + Ongeveinsd, echt, niet gemaakt, niet
gespeeld (1 Petrus 1:22
; Rom. 12:9) + Gelijk Christus ons heeft liefgehad (Joh.
13:34)
Dat is de norm voor ons. + Met de daad en in waarheid (1 Johannes 3:18) 20.16. Liefde EN waarheidIemand liefhebben is geen slapheid. De
meeste teksten over liefde die in de loop van deze bijbelstudie
zijn behandeld, zijn afkomstig van de apostel Paulus. Paulus heeft zelf
liefgehad, maar dat weerhield hem er niet van om soms een pijnlijke waarheid
naar voor te brengen als het belang van Gods werk en het belang van die persoon
dat vereiste. Liefde is geen slapheid. De twee sleutelwoorden van de
Johannesbrieven zijn liefde en waarheid. Zowel liefde als waarheid (licht) zijn
nodig. Liefde zonder waarheid is slapheid. Waarheid zonder liefde is hardheid. Er moet soms weerstaan worden of
bestraft (zelfs openlijk bestraft) of terechtgewezen. "Een onomwonden bestraffing is
beter dan verborgen liefde; oprecht
gemeend zijn de wonden door een vriend geslagen, maar overvloedig zijn de
kussen van een vijand" (Spreuken
27:5,6) 20.17. De bijbel zegt dat in de eindtijd de liefde zal verkillenZelfs de natuurlijke liefde zal
afnemen. "de mensen zullen .. zijn .. liefdeloos" (2
Tim. 3:1-5) "zal de liefde van de meeste verkillen" (Matth.
24:12) Het wordt "kil" in de
wereld, in de ‘christelijke’ wereld. De andere studies over de praktijk van het christenleven |