Bijlage E - Bidden tot de
Geest? De
laatste jaren is men in de charismatische beweging begonnen om tot de Heilige
Geest te bidden. Men richt het gebed geregeld tot de Heilige Geest. Wat
zegt de bijbel daarover? 1. De bijbel
kent het bidden tot de Heilige Geest niet Er
staan vele gebeden in het Nieuwe Testament. Niet één van deze gebeden is tot de
Heilige Geest gericht. Hetzelfde geldt voor het Oude Testament. In het
onderwijs over het gebed, dat we in de bijbel vinden,
wordt er ook over gezwegen. 2. Niet boven de Schrift
uitgaan “niet
te gaan boven hetgeen geschreven is” (1 Kor. 4:6) We
moeten niet boven de Schrift uitgaan. Dat is een bijbels
principe. Als de apostelen het niet deden en onderwezen dan moeten wij dat ook
niet doen. 3. Tegenwerpingen 3.1. De Heilige Geest is God
dus moet en mag Hij aanbeden worden Men
redeneert als volgt. God mag en moet aanbeden worden. De Heilige Geest is God.
Dus moet en mag de Heilige Geest ook aanbeden worden. Deze
redenering is echter te simpel. Ten
eerste wordt er in deze redenering geen rekening gehouden met het feit dat de
God van de bijbel een drieënige God is. Bij bepaalde
activiteiten van God staat vaak één van de drie personen meer op de voorgrond.
Zo is het ook bij het horen en verhoren van het gebed. Waarom dat zo is wordt
in de bijbel niet rechtstreeks gezegd. Wellicht heeft
God het op deze manier besloten omdat Hij niet wil dat we op de Heilige Geest
gericht raken. (Van
de Heilige Geest wordt gezegd dat deze niet naar zichzelf verwijst maar naar
Jezus, Johannes 16:13,14). Ten
tweede, als de redenering op zou gaan dan zijn de apostelen wel erg in gebreke
gebleven, want uit de bijbel blijkt niet dat ze
tot de Geest baden. Er is geen enkel gebed beschreven dat tot de Geest is
gericht. De apostelen hebben anderen er ook niet toe opgeroepen. 3.2. Een beroep op de
kerkgeschiedenis Men wijst op enkele oude liederen, waarin de Geest wordt aangesproken. Er is b.v. een bekend lied met als titel Veni Spiritus Sancti (Kom Heilige Geest). Deze liederen zijn afkomstig uit het milieu van de Rooms-katholieke Kerk, die al heel snel in de geschiedenis in allerlei opzichten is afgeweken van de bijbelse leer. Een van de afwijkingen is dat men, in afwijking van de leer der apostelen, tot de Geest begon te bidden en te zingen. 3.3. De enige schijnbare
uitzondering Let
wel schijnbare, want bij nadere beschouwing is het
geen echte uitzondering. Het gaat om Ezechiel 37:9. Ezechiel
krijgt een visioen. De hand des Heren kwam op hem en hij werd door de Here in
de geest naar buitengevoerd en in een dal vol beenderen neergezet. Vervolgens
liet de Here hem het dal doorlopen en werd hij door de Here aangesproken. De
Here stelt hem een vraag en geeft hem twee opdrachten. Eerst moet hij tegen de
doodsbeenderen profeteren en vervolgens tot de Geest. Ezechiel profeteerde en
de doodsbeenderen vormen zich weer tot complete lichamen, maar er was nog geen
leven (geen geest) in hen. Vervolgens profeteert Ezechiel tegen de geest met
als gevolg dat de lichamen tot leven kwamen. Enkele
opmerkingen. (1) Het uitzonderlijke van de situatie Het
gaat hier om een bijzondere situatie. Een visioen, Ezechiel wordt weggevoerd in
de geest. Hij ziet dingen, heeft een directe dialoog met God. Er gebeuren
wonderlijke dingen, doodsbeenderen worden weer tot een compleet lichaam, later
komt er leven in. Deze
uitzonderlijke situatie kun je niet als norm nemen voor het normale gebed van
de christen (2) Het gaat niet om gebed Ezechiel
krijgt de opdracht om te profeteren. Namens God spreekt hij een machtswoord.
Eerst tot de dorre doodsbeenderen en daarna tot de geest. God bekrachtigd door
zijn handelen het profeteren van Ezechiel. Het gaat hier niet om een situatie
waar gebeden wordt. Deze
ene moeilijke tekst wordt door de charismatici gebruikt om, tegen de grote
lijn van de bijbel in, in het bidden tot de Geest
te legitimeren. Met beroep op deze ene, verkeerd
uitgelegde tekst, verdedigd en
legitimeert men het bidden tot de Geest. 3.4. Nog een tekst Voor de volledigheid nog een tekst. “Ontwaak, Noordenwind, en kom, Zuidenwind, doorwaai mijn
hof, opdat zijn balsemgeuren stromen! Mijn geliefde kome tot zijn hof en ete
daarvan de kostelijke vrucht” (Hooglied 4:16) Het
Hooglied is een liefdeslied tussen een man en zijn geliefde. Op een bepaald
moment spreekt de vrouw het bovenstaande uit. De
wind wordt aangesproken. De noordenwind en de zuidenwind. Het gaat om een vrouw
die zich klaarmaakt om haar geliefde te ontvangen. Het
vereist veel speculatie om hier een gebed tot de Heilige Geest in te lezen. Dit
is eigenlijk niet serieus te nemen. Op een dergelijke
speculatieve symbolische interpretatie kun en mag je geen leerstellingen
bouwen. 4. Wat zit er achter? Waarom
wijkt men af van het voorbeeld en de leer der apostelen? Deden zij het dan
verkeerd. Weten wij het beter dan zij? Wat
is dat voor geest die zit achter de hardnekkige weigering om zich te houden aan
het onderwijs en het voorbeeld van de apostelen? Het oproepen van de GeestIn
sommige charismatische kringen is het bidden tot de Geest al verder ontwikkeld
tot het oproepen van de Geest. Men
nodigt de Geest uit om te komen en aan het werk te gaan. Het uitnodigen van de
Geest is b.v. een belangrijk onderdeel uit de
‘ministry’ zoals die werd beoefend en geleerd door John Wimber. Men
spreekt wel over het “powergebed”. Het
is zeer de vraag of de Geest zich wel zo laat aanroepen. En toch schijnt er wat
te gebeuren als men het ‘powergebed’ (Kom Heilige Geest) uitspreekt. Er gaat
een geest aan het werk, maar welke geest. De serie over de Heilige Geest |