BIJLAGE A - ZIJN DE TEKENGAVEN NOG VOOR NU?A.1. Het traditionele standpuntHet traditionele standpunt binnen de
evangelische beweging is dat God een aantal geestesgaven na enige tijd niet
meer gegeven heeft. Het gaat dan om de zogenaamde tekengaven: spreken in
tongen, vertolken van tongen, krachten, gaven van genezingen en profetie (in
engere zin). A.2. De Geest is vrijHet is mogelijk dat God dit heeft
gedaan. Immers de Geest geeft de geestesgaven gelijk Hij wil (1 Kor. 12:11).
Hij kan besluiten om te geven of niet te geven. De Geest van God weet welke
geestesgaven op een bepaalde tijd in een bepaalde situatie nodig zijn. A.3. De argumentenDe argumenten voor het standpunt dat
God de tekengaven na enige tijd niet meer gaf zijn de volgende: (1) De wonderen waren een bevestiging
van de autoriteit van de apostelen en de apostolische boodschap. "door de
handen der apostelen" (Hand. 5:12) "het teken van een apostel"
(2 Kor. 12:12). Er zijn geen apostelen[1] meer.
(2) In de eerste tijd na het ontstaan
van de gemeente was het Nieuwe Testament nog niet af en algemeen verspreid. God
ving dit onder meer op door middel van directe boodschappen via profetie en
vertaalde tongen. Toen het Nieuwe Testament af was en algemeen verspreid en
aanvaard, was deze bediening niet meer nodig. De bijbel is genoegzaam. In de
bijbel staat alles wat we moeten weten over de weg tot zaligheid en hoe we
moeten leven[2].
Er zijn geen nieuwe normatieve, voor iedereen geldige, openbaringen meer nodig[3].
Natuurlijk hebben we nog wel de leiding van Gods Geest nodig[4]. (3) De kerkgeschiedenis lijkt dit te
bevestigen[5]. De tekengaven verdwenen na de eerste
tijd. Uit de kerkgeschiedenis blijkt dat alleen ketterse groeperingen, dat
zijn groeperingen die leringen hadden die fundamentele waarheden uit de bijbel
weerspraken, nog af en toe algemeen in tongen spraken en profeteerden. Pas aan het begin van de twintigste
eeuw zijn door de opkomst van de pinksterbeweging en weer wat later de
charismatische beweging het spreken in tongen en de andere tekengaven weer
opgekomen. (4) De enige twee geestesgaven die
gecontroleerd kunnen worden schijnen niet, of niet op bijbelse wijze, voor te
komen en te werken. Er zijn twee tekengaven waarvan
gemakkelijk te controleren is of ze echt uit God zijn. De geestesgave van
profetie[6] en de
geestesgave van genezingen. Wat de profetie betreft, daar kun je controleren
of het voorzegde uitkomt. Wat de geestesgaven van genezing betreft, daar kun je
controleren of de zieken genezen. Er wordt tegenwoordig, in charismatische
en pinksterkring, wel geprofeteerd, maar vaak zeer vaag en zonder concrete
voorzeggingen. Profetie van het type Agabus[7],
concreet voorzeggend en dus controleerbaar schijnt niet meer voor te komen[8]. En
als het voorkomt, dan komt het vaak niet uit[9]. Waar
zijn de profeten die voldoen aan de bijbelse normen? Er zijn tegenwoordig christenen die
beweren de geestesgave van genezing te hebben. Zij oefenen een
genezingsbediening uit. In de bijbel zien we herhaaldelijk dat
ieder genezen werd (Dat was zo bij Jezus en ook op bepaalde momenten bij de
apostelen), maar bij de moderne genezers uit de charismatische beweging lijkt
het wel een loterij. Heel veel nieten, en heel af en toe een hoofdprijs. Er
wordt voor duizenden gebeden en slechts een enkele geneest. Een bekende
voorman en evangelist uit de Nederlandse pinksterbeweging, die jarenlang
rondgetrokken heeft met als motto "Jezus geneest", schreef enkele
jaren geleden in een boek dat er wel eens iemand was genezen[10]
tijdens zijn samenkomsten. Hij zegt dat hij voor duizenden heeft gebeden en in
Jezus naam de handen opgelegd voor genezing. En jawel, hij vermeldt enkele
opmerkelijke genezingen. Eén op de duizend? Wellicht nog minder. En hoe zat
het met de enkele gelukkigen die genezen zouden zijn? Zijn er blinden ziende
geworden, zijn verlamde mensen weer gezond geworden? Genezing in antwoord op gebed heeft
niet direct iets te maken met gaven van genezing. Genezing in antwoord op gebed
kennen de gelovigen buiten de charismatische beweging ook[11], ook
daar wordt voor zieken gebeden en sommigen genezen, sommigen zelfs
spectaculair. Het is een feit dat de enige twee
tekengaven (profetie en genezingen), waarvan het resultaat eenvoudig te
controleren is, nauwelijks blijken voor te komen en te functioneren Dit doet
met recht twijfelen aan de echtheid van de andere, moeilijker te controleren
tekengaven. (5) De tekengaven zijn niet essentieel
voor de opbouw van de gemeenten en voor de voortgang van het evangelie. Dat
blijkt opnieuw uit de kerkgeschiedenis. Er zijn vele machtige bewegingen van
Gods Geest geweest, waarbij enorme aantallen mensen bekeerd werden en opgebouwd
in gezonde bijbelse gemeenten, terwijl de tekengaven ontbraken. Denk aan de
Reformatie, aan de grote opwekking in Engeland en Amerika (The Great Awakening
in de achttiende eeuw, en de opwekkingen in de negentiende eeuw). Denk aan de
start van de moderne zendingsbeweging. Hudson Taylor, de pionier van de
interkerkelijke zendingsbeweging. Op vele plaatsen is de gemeente van de Here
Jezus geplant terwijl de tekengaven afwezig waren. A.4. Een misverstandChristenen uit de charismatische
beweging beweren dat christenen die geloven dat God op dit moment bepaalde
geestesgaven heeft teruggetrokken, niet zouden geloven dat God vandaag nog
wonderen doet. Dat is echter niet waar. De traditionele evangelicals verwachten
wel wonderen, echter niet vanwege bepaalde geestesgaven die ze zouden hebben,
maar in antwoord op het gelovige gebed. Ook in onze gemeente hebben we grote
antwoorden (en wonderbare genezingen) meegemaakt in antwoord op het gebed. De
evangelist die door de Here is gebruikt om de gemeente in Middelburg op te
richten heeft b.v. de wonderbare genezing van een dochter meegemaakt die
ernstig ziek was. Ze was van het ene op het andere moment genezen. "Als tekenen zullen deze dingen
de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuwe
tongen zullen zij spreken, slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets
dodelijks drinken, zal hun dat geen schade doe: op zieken zullen zij de handen
leggen en zij zullen genezen worden." (Marcus 16:17,18). De Here Jezus zegt dit tegen de elven,
tegen de apostelen (:14). Er staat "de gelovigen", dat
is ruimer dan de apostelen. De aankondiging dat tekenen de
gelovigen zullen volgen staat in het verband van de evangelieverkondiging. In
vers 15 geeft de Here Jezus de opdracht om het evangelie in de gehele wereld te
verkondigen. In dat verband zegt Hij "als tekenen zullen deze dingen de
gelovigen volgen." Met name in de situatie van de evangelieprediking,
pionierzending, kunnen we deze tekenen verwachten. Er worden vijf tekenen genoemd: - boze geesten uitdrijven - in nieuwe tongen spreken - slangen opnemen - iets dodelijks drinken zonder schade - zieken de handen opleggen, zij
zullen genezen Twee tekenen spreken van Gods
bescherming. Iets dodelijks drinken zonder daar schade te lijden, en slangen
opnemen. In Hand. 28:3-7 staat een voorbeeld van het "slangen
opnemen", Paulus nam een slang op, werd gebeten, maar had geen last van
het gif. Drie van de vijf tekenen hebben niets
met geestesgaven te maken: het uitdrijven van boze geesten, slangen opnemen,
iets dodelijks drinken zonder schade. Het spreken in tongen wel (de geestesgave
van het spreken in tongen). Het opleggen van de handen op zieken met als gevolg
dat ze genezen worden mogelijk (de geestesgaven van genezing), maar het hoeft
niet. Een illustratie van het op zieken de
handen leggen zien we in Handelingen 28:8,9. Paulus bad voor de zieken op het
eiland Malta, hij legde hun de handen op, en zij werden genezen. Er staat niet
"en sommigen werden genezen", of "en een enkeling werd
genezen", nee, allen werden genezen. Er staat "op zieken" en niet
op "op de zieken", zonder onderscheid. Paulus en de andere
apostelen en gelovigen deden dit naar alle waarschijnlijkheid onder leiding van
God, en dan werden alle zieken waar voor gebeden werd ook genezen[12]. Kunnen we deze tekenen verwachten als
gelovigen tegenwoordig het evangelie verkondigen? God zal zeker beschermen en ook zijn
boodschap bekrachtigen door het uitdrijven van demonen, door verhoring van
gebeden (b.v. voor zieken). En als het God behaagt ook door nieuw tongen. Aan
het eind van de negentiende eeuw is de grote zendingsbeweging ontstaan die het
evangelie over de gehele wereld heeft gebracht. Als je de zendingsverslagen
leest dan zie je alle genoemde tekenen worden vermeld, behalve het spreken in
tongen[13].
Mensen die op gebed, en onder handoplegging, worden genezen. Bescherming, Nommensen, de "apostel" van de
Batak stam[14],
heeft inderdaad gif gedronken zonder dat hij er schade van had. De inlanders
probeerden hem op die manier te doden. Dit was naar hen toe inderdaad een
teken van de waarheid van het evangelie dat Nommensen bracht. Op de zendingsvelden is het uitdrijven
van boze geesten een bekend gebeuren. Het spreken in tongen heeft echter alleen
zin als teken voor de ongelovigen als er net als op de pinksterdag door de
zendelingen in voor de ongelovigen bekende talen wordt gesproken. De ongelovige
joden beseften dat discipelen eenvoudige mannen uit Galilea waren, die
onmogelijk allerlei talen konden spreken, maar hen toch in hun eigen talen
aanspraken. Dat kon niet en toch gebeurde het. Ze beseften dat er iets
bovennatuurlijks aan de hand was. Daarom waren ze buitenzichzelf van verwondering
(Hand. 2:4,7-9). A.5. ConclusieNiet iedereen vindt het bovenstaande
bewijs, zie punt A.3., overtuigend. Persoonlijk vind ik dat er tenminste
sterke aanwijzingen zijn die de overtuiging ondersteunen dat God, na de begintijd,
de tekengaven (grotendeels of geheel) heeft teruggetrokken. Praktisch gezien moet dit ons
aansporen tot waakzaamheid, speciaal in situaties waarin we christenen tegenkomen
die beweren dat ze de tekengaven hebben ontvangen. Als ze net als in de tijd
van de apostelen op grote schaal zieken zouden genezen (en niet één op de
duizend of nog minder) en als ze geregeld profetieën zouden uitspreken die
controleerbaar zijn (van het type Agabus) en die daarna ook alle uitkomen,
dan zal ik mijn standpunt nog eens herzien, maar zolang dat niet gebeurt blijf
ik om bovenstaande redenen sceptisch. [1]Over de apostelen, zie hoofdstuk 9, punt 16, waar wordt
besproken wat de bijbel zegt over de roeping tot en de geestesgave van
apostel. [2]Zie de bijbelstudie over de bijbel. De genoegzaamheid
van de bijbel wordt besproken onder het punt "we moeten alleen geloven wat
er in de bijbel staat." [3]Onderwijs via profetie is normaal gesproken niet meer
nodig. De volle waarheid is nu beschikbaar in de bijbel. Een bediening zoals de
profeet Agabus zou ook vandaag nog nuttig kunnen zijn. Hij voorzegde b.v. door
Gods Geest dat er een hongersnood zou komen. De broeders in Antiochie beseften
dat de christenen in Judea het dan zwaar zouden krijgen. Doordat ze het vooraf
wisten konden ze op tijd anticiperen. Ze organiseerden een kollekte en stuurden
het geld naar Judea, zodat er hulp was op het moment dat de hongersnood
toesloeg. De afstanden waren groot, reizen kostte veel tijd. [5]Vanuit pinksterkant wordt daar tegenin gebracht dat het
verdwijnen van de tekengaven een aanduiding is van het geestelijk verval van de
kerk. Dit is moeilijk vol te houden als je enige kennis van de kerkgeschiedenis
hebt. Ook tijdens geweldige opwekkingen, zoals b.v. de first en de second Great
Awakening in Engeland en Amerika, was er geen algemene verspreiding van tekengaven
als spreken in tongen. Een voorbeeld, om de impact van de second Great Awakening
in het midden van de negentiende eeuw te illustreren. Voordat de opwekking
begon waren op de hele universiteit van Harvard slechts een handvol studenten
die er openlijk voor uitkwamen dat ze christen waren en de bijbel geloofden. Aan
het eind van de opwekking bleek uit onderzoek dat een kwart van alle studenten
deelnam aan de een of andere evangelische aktiviteit. Het storende voor de
pinksterbroeders die beweren dat het verdwijnen van de tekengaven een teken
van geestelijk verval is verder het historische feit dat juist sekten, die
fundamentele waarheden van het bijbelse geloof verdraaiden, wel in tongen
spraken. [8]Het zal ongetwijfeld voorkomen dat God christenen wel eens
iets van te voren duidelijk maakt, voordat het komt. Maar als dit incidenteel
voorkomt kun je dat moeilijk een profetische bedienig noemen. [10]Ben Hoekendijk schrijft dat in
zijn boek "Op zoek naar Balans" (uitgeverij Gideon, 1986, pagina 41).
Hoekendijk is de oprichter van Stichting Opwekking. Deze stichting organiseert
de grote pinksterconferentie (voorheen in Vierhouten), en geeft de bekende
Opwekkingsbundel uit. [11]Alleen zij stellen niet dat Gods
woord zegt dat het Gods wil is dat iedere christen altijd geneest. In 9.11.
wordt besproken wat de bijbel zegt over genezing. [12]Hij werd naar bepaalde mensen
toegeleid, God gaf hem daar leiding in en geloof voor. In andere situaties staat dat
Paulus een medewerker ziek had achtergelaten. Die was dus niet genezen. Zijn
medewerker Timotheus was chronisch ziek, had chronische kwalen. Als Paulus de
handen kon opleggen en bidden voor alle zieken met als gevolg genezing, waar
hij ze ook maar tegenkwam, dan zijn het ziek achterlaten van zijn medewerker en
de chronische kwaal van Timotheus niet te verklaren. Voor de bijbelteksten en
uitgebreide bespreking van de geestesgaven van genezing, zie 9.11. [13]Een uitzondering hierop vormen
de pinksterzendelingen en de pinksterzendingsorganisaties, die in de loop van
de twintigste eeuw zijn ontstaan. [14]Dit is een grote stam, enkele
miljoenen mensen, op het vroegere Sumatra in Indonesie. Nommensen is de
pionierzendeling. Na een lange strijd is het Batakvolk massaal tot bekering
gekomen. Het is een van de weinige christelijke volken in Indonesie. De serie over de Heilige Geest |