7. De doop in de Geest7.1. De bijbel spreekt een aantal keren over "dopen met de Geest"Over de Here Jezus wordt gezegd:
"Deze is het die met de Heilige Geest doopt" (Joh. 1:33). Er zijn enkele teksten die de doop met
de Geest aankondigden: - Matth. 3:11 - Lucas 3:16 - Handelingen 1:5 - Johannes 1:33 Er is een tekst die terug ziet. - Handelingen 11:15,16 En er is een tekst die uitlegt wat de
doop met de Geest bewerkt - 1 Kor.12:13 7.2. Een onduidelijke vertalingOnze uitdrukking "dopen met de
Geest" is de vertaling van het Griekse "baptismo en pneuma". In
alle hierboven (7.1.) genoemde teksten wordt deze Griekse uitdrukking
gebruikt. Ook in 1 Kor. 12:13. Maar daar hebben de vertalers de uitdrukking
helaas anders vertaald. Niet met "gedoopt in of met de Geest" maar
met "door de Geest gedoopt." Dit is misleidend want het gaat, zoals
uit het Grieks blijkt, om dezelfde zaak. Een betere vertaling van 1 Kor. 12:13
luidt: "want in één Geest zijn wij allen tot een lichaam gedoopt." Op
deze manier is dit vers in b.v. de Engelse Revised Version vertaald. "For in one Spirit were we all baptized into one body" Het is niet de Geest die doopt. Waarmee
of waarin zou de Geest dan dopen??? Het is Jezus die doopt met de Geest.
Waardoor je geestelijk één wordt met Hem, met zijn geestelijke lichaam, waarvan
Hij het hoofd is en de andere christenen de leden. Het gaat in 1 Kor. 12:13 dus ook om de
doop met of in de Geest. In dit vers wordt gezegd wat de doop in de Geest
bewerkt. De doop in (of met) de Geest bewerkt de inlijving in het lichaam van
Christus. Het bewerkt de geestelijke eenwording met het hoofd Christus en de
andere leden. (twee Griekse voorzetsels (1)[1]) 7.3. Bij dopen is er altijd sprake van vier aspecten(1) Er is degene die de doop uitvoert,
de doper (2) Er is degene die de doop
ondergaat, de dopeling (3) Er is het element waarmee of
waarin wordt gedoopt (4) Er is datgene wat de doop bewerkt,
het resultaat Bij de doop in de Geest zijn deze vier
aspecten ook aanwezig. 7.4. De Here Jezus is degene die de doop in de Geest uitvoertMatth. 3:11, Lucas 3:16 7.5. Als je gelooft in Jezus word je in de Geest gedooptDe discipelen die Jezus volgden
tijdens zijn omwandeling op aarde geloofden in Hem, maar ze waren nog niet
gedoopt met de Geest. De Geest was er immers nog niet (Johannes 7:39). Op de
pinksterdag na de dood, de opstanding en de hemelvaart van de Here Jezus is de
Geest gekomen. Op dat moment werden de discipelen met de Geest gedoopt en
geestelijk eengemaakt met de Here Jezus. Op dat moment nam de Heilige Geest
zijn intrek in hun lichaam, tegelijkertijd vervulde de Geest hen ook.
Tegenwoordig wordt ieder die in Jezus gelooft op het moment van zijn of haar
bekering onmiddellijk gedoopt in de Geest (2)[2]. 7.6. Er wordt gedoopt met of in de GeestMatth. 3:11. Lucas 3:16 en 1 Kor.
12:13 (maar dan goed vertaald). Het gaat hier dus niet om de
christelijke waterdoop. Johannes doopt met water, maar Jezus doopt met de
Geest. De doop in de Geest voert Jezus zelf uit, de christelijke waterdoop
wordt door christenen uitgevoerd. 7.7. Het bewerkt de geestelijke eenwording met JezusDat blijkt uit 1 Kor 12:13. Gedoopt in
de Geest tot (into) een lichaam. Het lichaam van Christus is een
geestelijk organisme. Er is een geestelijk lichaam (Rom. 12:5 , 1 Kor. 12:12,13,17
, Efeze 4:15,16). Jezus is het hoofd en de christenen zijn de leden (1 Kor.
12:27). Christus woont en werkt door de inwoning van de Heilige Geest in alle
leden: "allen zijn met één Geest gedrenkt" (1 Kor. 12:13). De
gemeente, die zijn lichaam is, is vervuld met Hem (Efeze 1:22,23) Er zijn nog meer teksten die spreken
van de geestelijke eenwording met Jezus. Ook daar is het Griekse woord
"eis" gebruikt. In het Nederlands wordt "in" gebruikt, maar
"tot" is een nauwkeurigere vertaling. - "gij allen die in Christus
Jezus gedoopt zijt" (Gal. 3:27) - "wij allen die in Christus
Jezus gedoopt zijn" (Rom. 6:3) De doop in de Geest bewerkt onze
geestelijk eenwording met Jezus. Het beeld dat de bijbel voor deze
eenwording gebruikt is "inenting." In Romeinen 6:5 staat dat wij
"samengegroeid zijn", letterlijk staat er dat we één plant (één
organisme) zijn geworden. Door de doop in de Geest zijn we "één
geest" met Hem geworden (1 Kor. 6:17). Het gevolg van onze eenmaking met
Christus is dat wij "in Christus" zijn (3)[3].
Dat is onze positie. Deze eenmaking is Gods werk "uit Hem is het dat gij in
Christus zijt" (1 Kor. 1:30). Door de doop in de Geest voegt de Here
Jezus mensen toe aan zijn geestelijke lichaam, de gemeente. 7.8. Het tijdstipTijdens zijn omwandeling op aarde
heeft de Here Jezus geen mensen gedoopt met de Geest. Vandaar dat de teksten
die spreken over de doop in de Geest in de toekomende tijd staan. Eerst op de
pinksterdag na de dood, de opstanding en de hemelvaart van de Here Jezus, is
de Geest gekomen. In het boek Handelingen werd bij
enkele gelegenheden het ontvangen van de Geest enige tijd opgehouden. Dit
vanwege de overgangstijd. Het had ook te maken met het bewaren van de eenheid
van de gemeente (Zie hoofdstuk 4). Tegenwoordig ontvangt elke christen die zich
bekeert direct de Heilige Geest (4)[4] en op dat moment wordt hij of zij ook
in de Geest (tot het lichaam van Jezus) gedoopt. Dit wordt bevestigd door het feit dat
nergens in de bijbel christenen worden opgeroepen om de doop met de Geest te
zoeken. Het is logisch dat dit zo is, want als je de doop in de Geest
automatisch ontvangt bij je bekering zijn er geen aansporingen nodig. Het
ontbreken van elke oproep om de doop in de Geest te zoeken zou onlogisch zijn
als de doop met de Geest een tweede ervaring zou zijn die je speciaal na je
bekering moet zoeken. Paulus gaat er in 1 Kor. 12:13 zonder
meer van uit dat alle christenen de doop met de Geest tot (into) Jezus hebben
ontvangen (5)[5]. Door de doop met de Geest word je
ingelijfd in het geestelijke lichaam van Christus. Als je wel in Jezus zou
kunnen geloven terwijl je nog niet de doop in Geest zou hebben ontvangen, dan
zou je dus christen kunnen zijn terwijl je niet tot het lichaam van Christus
behoort. Dat is onmogelijk. 7.9. Pas op voor verwarringHet ontvangen van de Heilige Geest, de
doop met de Geest en de vervulling met de Geest moeten niet met elkaar worden
verward. Ze zijn met elkaar verbonden maar moeten toch onderscheiden worden. In het boek Handelingen wordt de
overgang van de oude naar de nieuwe bedeling beschreven. De overgang van het
volk Israël onder het oude Verbond naar de gemeente onder het nieuwe Verbond (6)[6]. Als dit niet wordt onderkend
veroorzaakt dat veel verwarring.
------------------------------- (1)
Er worden twee Griekse voorzetsels gebruikt "en" en "eis" "En" betekent letterlijk "in" en
"eis" heeft dezelfde betekenis als het Engelse "into". Het
dopen "in" (en) de Geest heeft als gevolg de ingaande beweging
"into" (eis) het geestelijke lichaam van Christus. (2) Zie punt 7.8. (3)
In studie 4 "Je positie in
Christus" van "De praktijk van het christenleven I" wordt onze
positie "in Christus" uitgebreid besproken. (4) Zie hoofdstuk 4 (5) Rom. 6:3 en Gal. 3:27 gaat hij er ook vanuit dat allen
in (tot) Christus zijn gedoopt (6) In studie 4 "Je positie in Christus" van
"De praktijk van het christenleven I" wordt onze positie "in
Christus" uitgebreid besproken. [1]Er worden twee Griekse voorzetsels gebruikt
"en" en "eis" "En" betekent letterlijk "in" en
"eis" heeft dezelfde betekenis als het Engelse "into". Het
dopen "in" (en) de Geest heeft als gevolg de ingaande beweging
"into" (eis) het geestelijke lichaam van Christus. |