10. Het spreken in tongen10.1. Het is een geestegaveHet staat in de lijst. "allerlei tongen" (1 Kor.
12:10) 10.2. Het gaat om een echte taalHandelingen 2:4 en :6-8. "in hun eigen taal" Het kan daarom ook vertaald worden (1
Kor. 14:13). 10.3. Het spreken in tongen is het vermogen om, door de Geest, in een andere taal te spreken.Het gaat om een taal (een tong) die je
nooit geleerd hebt. (Handelingen 2:7,8). 10.4. De gave van het vertolken, het vertalen, van tongen1 Kor.12.10 "en weer een ander vertolking van
tongen" Naast de gave van het spreken in
tongen is er ook de gave van het vertolken (het vertalen) van tongen.
Iemand spreekt in tongen en een ander met de gave van het vertolken van tongen
vertaalt het vervolgens. "dan moet hij bidden dat hij het
mag uitleggen" (1 Kor. 14:13) "is er geen uitlegger" (1
Kor. 14:28) In plaats van vertalen (vertolken)
wordt ook gesproken over uitleggen. Als tongen wordt vertaald dan staat
het gelijk aan profetie (1 Kor. 14:5 "tenzij"). 10.5. Niet iedereen krijgt deze gaveHierboven, in 8.6, is reeds besproken
dan niet iedere christen dezelfde geestesgave krijgt. Dit betekent dus ook dat
niet iedere christen de geestegave van het spreken in tongen krijgt of kan
krijgen. Het is de Heilige Geest die bepaalt of dit al of niet gebeurt (1
Kor.12:11). Omdat over dit punt zoveel verwarring bestaat zal ik hieronder
opnieuw uitgebreid op deze kwestie ingaan[1]. Niet iedereen krijgt de gave van het
spreken in tongen want: 10.5.1. De een krijgt dit en de ander dat.In 1 Kor. 12:4-10 wordt duidelijk
gezegd dat de ene christen een bepaalde gave krijgt en een andere christen weer
een andere gave. Zie speciaal de verzen 8-10. De een krijgt "dit" en
de ander weer "dat". Dit geldt ook voor de gave van het spreken in
tongen (zie :10). De ene christen krijgt die gave en een andere christen weer
een andere gave. 10.5.2. In strijd met het beeld van het lichaamDe lering dat iedere christen in
tongen zou kunnen spreken, zoals velen uit de charismatische- en de
pinksterbeweging leren, is in strijd met het beeld van de gemeente als het
lichaam van Christus. In 1 Kor. 12 vergelijkt Paulus de gemeente met het
menselijk lichaam. De gemeente van Christus is een geestelijk lichaam met
Christus als het hoofd en de christenen als ledematen (1 Kor. 12:27). Bij onze
bekering worden we in de Geest in (tot) het lichaam van Christus gedoopt (1
Kor. 12:13[2]). Zo
worden we ingelijfd in de gemeente. Het lichaam bestaat uit vele ledematen die
verschillende functies of werkingen hebben. Bijvoorbeeld: - Het oog heeft de functie van zien. - Het been heeft de functie van lopen
en staan. - De hand heeft de functie van
grijpen, vasthouden. De verschillende functies vullen
elkaar aan. Als het gehele lichaam uit "oog" zou bestaan dan zou het
niet kunnen lopen. Het lichaam van Christus bestaat ook
uit vele ledematen (christenen) die op grond van hun verschillende
geestesgaven ook verschillende functies hebben. De geestesgave die je hebt
bepaalt je plaats en functie in het lichaam van Christus. Net zoals de
ledematen van een gewoon lichaam niet allen dezelfde functie hebben, zo hebben
ook de ledematen van het lichaam van Christus niet allen dezelfde functie
(geestesgaven). Het was juist de fout van de gelovigen
uit de gemeente van Korinthe dat ze allemaal dezelfde geestesgaven (o.a. het
spreken in tongen) wilden hebben. Paulus zegt daarover: "dat zou een mooi
lichaam worden als elk lid de functie van b.v. oog zou hebben. Zo kan een
lichaam niet bestaan" Geestelijk gezien is het net zo dwaas als iedereen
dezelfde gave, b.v. het spreken in tongen, zou willen uitoefenen. "Als het lichaam geheel en al oog
was waar bleef het gehoor? Als het geheel en al gehoor was waar bleef de reuk.
Nu heeft God echter de leden, elk in het bijzonder, hun plaats in het
lichaam aangewezen, zoals Hij heeft
gewild." (1 Kor. 12:17,18) 10.5.3. Spreken soms allen in tongen? Nee, natuurlijk niet.Vanuit het beeld van het lichaam heeft
Paulus in 1 Kor 12:4-27 uitgelegd dat niet iedere christen dezelfde geestesgave
krijgt. Hij heeft uitgelegd dat God in de
gemeente allerlei mensen aangesteld heeft met verschillende geestesgaven die
elkaar aanvullen. In de verzen 28-30 geeft Paulus tenslotte nog een
samenvattende conclusie. In vers 28 zegt hij nogmaals dat God in de gemeente
allerlei mensen met verschillende geestesgaven heeft aangesteld[3]. En
dan stelt hij in verzen 29 en 30 de volgende zeven vragen[4]:
"Zijn soms allen apostelen? Allen profeten? Allen leraars? Allen
krachten? Hebben soms allen gaven van genezing? Spreken soms allen in
tongen? Vertolken zij soms allen?" Het zijn zogenaamde retorische
vragen, dat zijn vragen waarvan het antwoord aan ieder vooraf al duidelijk is.
Zijn soms allen apostelen? Nee, natuurlijk niet want dat is in strijd met het
beeld van het lichaam. Zijn soms allen profeten? Nee, natuurlijk niet want dan
zou de gemeente lijken op een lichaam dat alleen uit oog bestaat. Zijn soms
allen leraar? Nee, natuurlijk niet. Spreken soms allen in tongen? Nee,
natuurlijk niet. Kan het nog duidelijker gezegd worden?
En toch beweren heel veel christenen tegenwoordig dat iedereen die wil in
tongen kan spreken. Hoe trachtten ze dit dan te bewijzen uit de Schrift? 10.6. TegenwerpingenDe klassieke methode is te wijzen op
de Pinksterdag. In Handelingen 2:1-5 wordt de komst van de Geest beschreven.
De gehele groep van de discipelen werd vervuld met de Geest en allen spraken in
tongen. Zie je wel, zeggen de pinksterchristenen. Als je vervuld wordt met de
Geest ga je altijd in tongen spreken. Maar dat staat er helemaal niet. Er staat
dat een aantal mensen vervuld werden met de Geest en dat ze daarbij in tongen
spraken. Dat is alles. De fout in de redenering is dat je
niet kan stellen dat, als God iets een of enkele malen op een bepaalde wijze
doet, Hij dit altijd zo moet blijven doen. Door deze fout te maken leest men er
meer in dan er staat. De bijbel stelt nergens dat het altijd zo moet gaan zoals
het gegaan is met de joden op de Pinksterdag, of zoals het gegaan is bij de
halfjoden in Samaria, of zoals het gegaan is met de heidenen in het huis van
Cornelius. Dit waren bijzondere gebeurtenissen waarin de overgang van
"Israël onder het oude verbond" naar "de gemeente onder het
nieuwe verbond" beschreven wordt[5]. Het is trouwens goed te begrijpen waarom
God toen in tongen liet spreken. Het tongen spreken is een teken voor de
ongelovige joden (1 Kor. 14:20-22, Jesaja 28:11-12). Zo werkte het ook op de
pinksterdag. Het was heel zinvol in die situatie. Er waren immers joden uit
allerlei landen aanwezig die door het wonder van het spreken in tongen (het
wonder van het spreken in andere talen) het evangelie in hun eigen taal
hoorden. Daardoor beseften ze dat er iets bovennatuurlijks aan de hand was. Dat
er een wonder, een teken, plaats had. Er staat dat ze buiten zichzelf van
verwondering waren (Hand. 2:7) vanwege dit wonder. Bedenk dat dit joden waren
die vlak daarvoor nog de Here Jezus verworpen hadden. In die zin waren ze
ongelovig. Bij andere gelegenheden functioneerde
het spreken in tongen als een teken voor sceptische joodse christenen die eigenlijk
nauwelijks konden geloven en aanvaarden dat God de halfjoden (de Samaritanen)
en de niet-joden (de heidenen) zomaar als medegelovige had aanvaard, zonder
hen te verplichten eerst jood te worden door zich te laten besnijden en als
jood te gaan leven[6].
God herhaalde daarom in deze gevallen in grote lijn het pinkstergebeuren.
Zodat niemand van de joodse christenen het kon wagen om deze gelovigen, met een
heidense of samaritaanse achtergrond, niet als volwaardige medeleden van
Christus te aanvaarden. "Zou iemand het water kunnen weren, om deze te
dopen, die evenals wij de Heilige Geest hebben ontvangen?" (Hand.
10:44-47), "net als in het begin bij ons" (Hand. 11:15). Hierboven, in punt 10.5., is uitgebreid
op grond van 1 Kor 12 aangetoond dat niet iedere christen in tongen kan
spreken. Dan kan men niet op grond van een beschrijving van een historische
gebeurtenis, waarin men meer leest dan er staat, dit heldere onderwijs van
tafel vegen. Op allerlei manieren heeft men getracht om het heldere onderwijs
van 1 Kor. 12:30 onderuit te halen[7].
10.7. Drie teksten die men laat buikspreken- Efeze 6:18 "bidt ... in de Geest" - Romeinen 8:26 "maar de Geest zelf bidt voor ons
met onuitsprekelijke verzuchtingen" - Judas :20 "Door te bidden in de Heilige
Geest." Men stelt dan dat het in deze teksten
om spreken, om bidden in tongen, gaat. In 1 Kor 14:14,15 is sprake van bidden
MET mijn Geest. Hier worden het bidden met het verstand en het bidden met de
geest los van elkaar gekoppeld. Het normale gebed gebeurt met de geest en met
het verstand. Als er in tongen wordt gebeden valt het verstand weg. Degene die
in tongen bidt weet immers niet wat hij bidt. Let wel dat in deze tekst staat
"mijn geest." Het gaat hier niet om de Heilige Geest maar om
de eigen menselijke geest[8].
In de drie hierboven genoemde teksten
gaat het niet over dit soort bidden. Het gaat dus niet over het bidden MET
(alleen) mijn eigen geest. Het gaat daar over het bidden IN de Heilige Geest.
In de Heilige Geest bidden houdt in dat ons bidden geïnspireerd en geleid wordt
door de Heilige Geest. Dit heeft niets met spreken in tongen te maken. Als je
vervuld bent met Gods Geest zal de Geest je leiden in je gebeden, Hij zal je
b.v. een gebedslast voor iets of iemand op het hart leggen, de drang om ergens
dringend voor te bidden[9]. 10.8. De verschillende bronnen van het spreken in tongen10.8.1. Er zijn drie bronnen mogeljk:(1) De Heilige Geest Dan is het de echte gave. (2) De menselijke ziel Het is in dat geval niet meer dan
gebrabbel dat voortkomt uit de eigen ziel. Hier gaat het om bedrog. (3) De demonen of boze geesten Ook demonen kunnen door iemand heen
spreken en ze zijn in staat zich voor te doen als de Heilige Geest[10]. 10.8.2. Voorbeelden van spreken in tongen uit demonische bronDemonische oorsprong is geen louter
theoretische mogelijkheid In het pastoraat zijn we verschillende
van dit soort gevallen tegengekomen. Een vrouw uit onze gemeente is opgegroeid
in een pinkstergemeente, waar zij op twaalfjarige leeftijd bewust de Here
Jezus als haar verlosser heeft aangenomen. In haar gemeente werd getrouw het
bijbelse evangelie verkondigd. Zo rond haar achtiende jaar ging ze, door de
prediking, nadenken over de onbijbelse pinksterversie van de doop met de Geest[11]. Ze bad wat ze moest doen? Daarop kreeg
ze drie nachten een droom waarin ze zichzelf naar voren zag gaan in de
samenkomst in haar gemeente voor handoplegging en gebed om de doop met de
Geest, waarna ze zichzelf in tongen zag spreken. Na de derde keer dezelfde
droom te hebben gehad dacht ze: "Dit moet van de Heer zijn." Niet
beseffend dat ook boze geesten zulke dromen kunnen geven, en niet beseffend dat
ze in de bijbel had moeten kijken of deze voorstelling van de doop met de Geest
wel juist is. Daarop is ze in de dienst naar voren gegaan voor het ontvangen
van de doop in de Geest (via handoplegging en gebed). En inderdaad sprak ze in
tongen. Enkele jaren later is ze getrouwd en via haar huwelijk is ze in de
baptistengemeente terechtgekomen. Ze had in die jaren regelmatig nachtmerries,
waarin een demonische persoon haar achtervolgde. De nachtmerries waren zo hevig
dat haar man het merkte en haar wakker moest maken. Als ze dan samen baden
kalmeerde ze weer. Na het ontvangen van de gave van het spreken in tongen
maakte ze ook mee dat een macht haar hand bewoog als ze schreef, waardoor ze
een boodschap doorkreeg. (In occulte kringen staat dit bekend als “automatisch
schrift”) Enkele jaren geleden hield Rob Matzken een spreekbeurt in onze
gemeente. In zijn lezing wees hij er op dat tongentaal van demonische oorsprong
kan zijn. De vrouw sprak hem daar na afloop van de samenkomst op aan. Ze
vertelde hem dat ze in tongen sprak. Matzken stelde haar voor om de zaak aan de
Heer voor te leggen. "Heer wilt U laten zien uit welke bron mijn spreken
in tongen komt?" Ze hebben samen gebeden en die nacht kreeg de vrouw weer
een droom. Deze keer verscheen er in een droom een persoon die zijn naam aan
haar bekend maakte. De volgende morgen vertelde ze het aan haar man. Samen met
de voorganger kwamen ze tot de conclusie dat dit niet klopte. In de naam van de
Here Jezus hebben ze de demon bevolen om te vertrekken. De boze geest is
vertrokken met als bijkomend gevolg dat ze geen nachtmerries meer had en niet
meer in tongen sprak. Een ander voorbeeld is wat een zuster
uit onze gemeente beleefde. Zij raakte occult gebonden nadat een
"gebedsvrouw" over haar in tongen had gebeden. Dat gebeurde in een
bijeenkomst van de interkerkelijke charismatische "Woman Aglow"
vrouwenbeweging. De zuster werd in die samenkomst misleid door een profetie die
de gebedsvrouw in haar lezing uitsprak. De gebedsvrouw zei: "De Heer zegt
me dat er hier iemand is die door moeilijke tijden heengaat, maar de Heer
zegt: Ik ben met je." Dat is natuurlijk een schot voor open doel, want in
elke samenkomst zijn er wel enkele aanwezigen die het moeilijk hebben. Maar de
zuster uit onze gemeente had het op dat moment moeilijk en ze dacht dat die
"profetie" voor haar was bestemd. Na afloop zocht ze de spreekster
op. Ze vertelde over de profetie en dat die voor haar was bedoeld. Ook
vertelde ze iets van haar strijd. Daarop stelde de "gebedsvrouw"
voor om met haar te bidden. Daar ging ze mee akkoord Terwijl de gebedsvrouw bad
legde ze haar hand op de schouder van de zuster (handoplegging!!) en na enige
tijd schakelde ze in het gebed over op tongentaal (zonder een vertaling te
geven). Diezelfde nacht deden zich in het huis van deze zuster allerlei
occulte verschijnselen voor (geluiden, geestverschijningen, ze werd zelfs
fysiek lastiggevallen door de geestverschijningen) er viel geregeld een
verschrikkelijk angst op haar. Ze heeft hulp gezocht bij de leiding van onze
gemeente. Na een voorbereiding in gebed hebben enkele broeders haar bezocht.
Ze heeft tegenover de Here beleden dat ze zich de handen op had laten leggen en
over zich in tongen had laten bidden. De broeders hebben daarna in de naam van
Jezus de machten bevolen om haar niet meer lastig te vallen. De occulte
verschijnselen verdwenen vanaf dat moment. Wat deze gebedsvrouw al
tongensprekend overdroeg was niet een zegen van de Heilige Geest, maar een
binding van demonen. Een asielzoeker uit Afrika vertelde
een tijd terug een van onze toenmalige oudsten dat in een grote pinkstergemeente
in Rotterdam hij een van de aanwezigen, die in tongen sprak, verschrikkelijk
lastertaal in een hem bekende Afrikaanse taal had horen uitspreken. Terwijl de
aanwezige christenen en de persoon die in tongen sprak dachten dat de Heilige
Geest aan het woord was. Een rondreizende evangelist die ik
reeds vele jaren ken vertelde me het volgende verhaal over zichzelf. Hij was
opgegroeid in een volslagen heidense omgeving. Op zeventienjarige leeftijd was
hij tot geloof gekomen door contact met een baptist. Die had hem het evangelie
goed uitgelegd. Hij had hem ook geleerd om systematisch de gehele bijbel door
te lezen. Vlak daarna verhuisde de broeder die hem tot de Heer had geleid. Na
enige tijd kwam hij pinksterchristenen tegen die hem vroegen of hij de
Heilige Geest al had ontvangen en of hij al was gedoopt met de Geest. Hij
kende zijn bijbel niet en als enthousiast jong christen wilde hij alles
ontvangen wat je kon ontvangen. Dus is hem de handen opgelegd en na enige
aanmoediging sprak hij in tongen. Enkele jaren gingen voorbij. Doordat hij
systematisch zijn bijbel bleef lezen kreeg hij steeds meer vragen bij de
pinksterleer over de doop in de geest. Uiteindelijk heeft hij die leer, op
grond van zijn inzicht in de bijbel, verworpen en na gebed kwam hij tot de
conclusie dan zijn spreken in tongen slechts "gibberisch", d.w.z.
gebrabbel, was geweest. In die tijd studeerde hij aan een theologische
hogeschool. Toen hij dit verhaal aan zijn vriend, die medestudent was,
vertelde schrok deze. Hij zei: "Maar ik spreek ook in tongen." Deze
vriend is daarop naar zijn kamer gegaan en heeft gebeden: "Heer ik ga in
tongen spreken. Laat U mij deze keer verstaan wat ik bid." De Heer
verhoorde dit gebed en het bleken godslasteringen te zijn. Dit zijn geen verhalen "van horen
zeggen". Ik ken de mensen persoonlijk en er zijn vele getuigen die de
waarheid kunnen bevestigen. Ook anderen kunnen dit soort verhalen vertellen.
We moeten rekening houden met de mogelijkheid van een andere bron dan de
Heilige Geest. 10.9. De noodzaak van toetsenDe bijbel zegt: "toetst
alles" (1 Thess. 5:21). Dus moeten we ook geestesgaven, zoals het spreken
in tongen, toetsen. Er staat in 1 Johannes 4:1 dat we de geesten moeten
beproeven of ze uit God zijn. Het gaat hier om de geesten die in valse profeten
werken, maar hetzelfde moet zeker ook met de geest achter tongenspreken
gedaan worden. 10.10. Hoe toetsen?Hoe kun je onderscheiden uit welke
bron het spreken in tongen afkomstig is? 10.10.1. GebedDenk aan het voorbeeld van de vrouw
uit onze gemeente (Zie 10.8.2.). Zij vroeg samen met br. Matzken of de Heer
haar wilde laten zien uit welke bron haar spreken in tongen afkomstig was. Of
denk aan het voorbeeld van de theologiestudent die aan de Heer vroeg of hij
mocht verstaan wat hij zei, als hij in een andere tong sprak. Je kunt zelf bidden of samen met een
of meerdere volwassen christenen. 10.10.2. Er zijn een aantal dingen die er op wijzen dat er iets mis kan zijn.(1) Het voorkomen van verdachte
verschijnselen Zijn er verdachte dingen, zoals b.v.
de zware nachtmerries[12]
zoals de eerder genoemde vrouw uit onze gemeente (zie 10.7.2). Het is speciaal
verdacht als die verschijnselen zijn ontstaan vlak na het ontvangen van het
spreken in tongen. (2) Wat is het effect op je
leven? Controleer hoe het geestelijk met je
is gegaan na het ontvangen van de gave. Niet alleen op het punt van verdachte
verschijnselen, maar ook in het algemeen met je geestelijk leven. Heeft de
beleving van het in tongen spreken b.v. de oriëntatie van je leven verlegd van
de tekst van de bijbel naar het zoeken van ervaringen? Ben je gericht geraakt
op spreken in tongen, profetieën visioenen, innerlijke woorden van de Heer,
zweven en leven op gevoel, etc, in plaats van op het geschreven woord van God?
Als die tendens er is dan is dat een zeer bedenkelijk verschijnsel. Zie ook
hoofdstuk 14. (3) Verkregen via handoplegging[13]? Is het in tongen spreken ontstaan
nadat je de handen zijn opgelegd? Zo ja, wie heeft dat dan gedaan? Wat is de
geestelijke achtergrond van degene of degenen die de handen hebben opgelegd? In de bijbel wordt overigens ook in
tongengesproken zonder dat er sprake is van handoplegging[14].
Als het spreken in tongen[15] via
handoplegging is verkregen dan is dat een reden tot extra waakzaamheid. Dit
geldt vooral als de handoplegging is gedaan door christenen met een
charismatische of pinksterachtergrond. De pinkster- en charismatischebeweging[16]
is "gemengd". Er zijn
in die bewegingen twee geesten werkzaam[17].
Voor zover de bijbel en het evangelie er worden gebracht werkt de Heilige
Geest daar. Maar omdat er daarnaast ook onbijbelse leringen worden gebracht en
er onbijbelse ervaringen worden gezocht en getolereerd, krijgen ook de boze
geesten de kans om zich te manifesteren. Dit kan leiden tot occulte gebondenheid
(besmetting). Die besmetting kan via handoplegging[18]
overgebracht worden. Op die manier heeft b.v. de eerder genoemde vrouw (zie
10.8.2.) een boze geest, die in haar in tongen sprak, ontvangen. Terwijl ze
dacht dat het van de Heer was[19]. Of
denk aan de zuster die in de "Woman Aglow" bijeenkomst occult belast
was geraakt, mede door handoplegging[20]. Ik ben vroeger zelf door handoplegging
in een charismatische gemeente occult belast geraakt. Het gebeurde toen ik een
doopdienst bezocht in een charismatische gemeente (Een Berea gemeente). Er
werd een bekende gedoopt. Tegen het einde van de dienst riep de voorganger de
aanwezigen op om elkaar te zegenen. Ik had zoiets nog nooit meegemaakt en werd
er volkomen door verrast. Voor ik het door had legde mijn buurman zijn hand op
mijn schouder en begon hij me te zegenen. Na afloop van de dienst ontdekte ik
dat er een dikke mist over mijn contact met God was neergedaald. Het was net
of ik God niet meer kon bereiken. God was er nog wel maar het is net alsof hij
ver weg was. Alsof er een gordijn tussen mij en God in hing. Ik ben direct in
gebed gegaan en na een strijd van enkele uren verdween de "mist".
"Biedt weerstand aan de duivel, en Hij zal van u vlieden[21]"
(Jak. 4:7) Er kan dus via handoplegging iets
overgedragen worden. Iets van God en iets van de vijand. Daarom moeten we
voorzichtig zijn met handoplegging. Het is raadzaam om je alleen door
vertrouwde christenen, die je persoonlijk kent, de handen op te laten leggen.
Het is zeer af te raden om je door iemand uit de charismatische beweging de
handen op te laten leggen[22]. Als in het verleden door mensen uit
charismatische/pinksterkringen of uit katholieke kring, bij iemand de handen
zijn opgelegd, dan is het verstandig om dit in gebed bij de Heer te brengen.
Dat elke mogelijke verkeerde invloed daarvan verbroken mag worden. (4) Waar heb je die gave
verkregen? Als het in een pinkster/charismatische
omgeving gebeurde dan is dat, om de hierboven bij (3) genoemde redenen, aanleiding
tot waakzaamheid. Dan is zeker onderzoek geboden, vooral als het ook met
handoplegging gepaard ging. (5) Zijn er technieken gebruikt
om het spreken in tongen op gang te brengen? Het vermogen om in tongen te spreken
is zeer sterk verdacht als het op gang gebracht is met de een of andere
psychische techniek. Enkele van deze
"technieken": Onder handoplegging wordt gebeden voor
de doop in de Geest[23]. Waarna men aanwijzingen geeft om het spreken
in tongen op gang te laten komen. Ik noem er enkele: - Begin maar te brabbelen, dan zul je
merken dat de Geest het over neemt. - Begin maar te spreken, het geeft
niet wat, als het maar geen taal is die je kent. Dan zal de Geest het over
nemen. - Herhaal telkens de naam Jezus.
"Jezus, Jezus, Jezus,.." Net zolang tot de Geest het overneemt en je
in tongen spreekt. - Degene die de handen heeft opgelegd
zegt: "Ik zal beginnen met in tongen te spreken. Zeg het maar na en zo zal
het spreken in tongen bij jou ook opgang komen". Deze methoden zijn volledig onbijbels.
Er is geen enkele bijbelse grond voor te vinden. In het boek Handelingen zien
we (b.v. in Hand. 2:1-5) dat het spreken in tongen, als God het gaf, spontaan
op gang kwam. Deze methoden zijn niet alleen
onbijbels maar ze zijn ook nog zeer gevaarlijk. Door zulke dingen te doen stel
je jezelf open voor elke invloed uit de onzienlijke wereld, ook voor demonische[24]. Als het spreken in tongen opgang is
gekomen met dit soort onbijbelse methoden dan is het bijna honderd procent
zeker dat het spreken in tongen ofwel slechts menselijk gebrabbel ofwel occult
is. (6) Heeft men zich bewust
uitgestrekt naar die gave? Ik ken een broeder die jarenlang om de
gave van het spreken in tongen heeft gebeden. Hij had zich diverse keren de
handen op laten leggen, er was voor en met hem gebeden, maar er was tot zijn
grote verdriet niets gebeurd. Na enkele jaren zo gebeden te hebben werd hij op
een keer s'nachts wakker en hij merkte dat hij spontaan in tongen aan het
spreken was. Dit is verdacht. In de bijbel baden de mensen helemaal niet om het
spreken in tongen en zeker niet jarenlang[25]. Het
overkwam hen. 10.10.3. De geest achter het tongenspreken direct aansprekenHet is mogelijk om de tongengeest
direct aan te spreken met het gezag van de naam van Jezus. Dat aanspreken gebeurt
op het moment dat iemand in tongen aan het spreken is (met toestemming van
degene die in tongen spreekt). Dit doen is echter veelal niet nodig.
Een oprecht gebed om duidelijkheid en een onderzoek naar de omstandigheden
waarin en de methode waarlangs je de gave van het spreken in tongen hebt
ontvangen is veelal voldoende om duidelijkheid te krijgen[26]. 10.11. Maar God geeft toch geen stenen voor brood als je om de Heilige Geest bidt?Lucas 11:13[27] Kan het werkelijk zo zijn dat als je
om de volheid van Gods Geest bidt, je in plaats daarvan een boze geest laat
binnen komen? De praktijk leer dat dit wel degelijk
kan[28]. Dat
komt omdat je wel denkt dat je om de volheid van de Heilige Geest bidt, terwijl
je in werkelijkheid bidt om een bepaalde ervaring (onder meer om de ervaring
van het spreken in tongen) die de bijbel niet heeft toegezegd. Je strekt je uit
naar iets dat in strijd is met de Schrift. Het is altijd gevaarlijk om
je uit te strekken naar ervaringen die de bijbel niet heeft beloofd, zeker als
je ook nog eens methoden gebruikt die de bijbel niet kent. We zien nergens dat in de bijbel wordt
gebeden om het spreken in tongen. En toch doet men dat in feite. Men bidt
immers om een ervaring die moet leiden tot spreken in tongen. Men is alleen
tevreden als men in tongen spreekt. Men gaat soms zelfs zo ver dat men de Geest
een handje gaat helpen met allerlei technieken die het spreken in tongen op
gang moeten brengen. Als we dit soort dingen doen dan gaan
we weg onder Gods bescherming. Boze geesten kunnen alleen greep op mensen (en
ook christenen) krijgen als deze mensen voldoen aan bepaalde voorwaarden. Neem
b.v. het bezoek aan een waarzegster. Gods woord verbiedt ons dat. Of je nu
bewust of uit onwetendheid b.v. bij wijze van grap, een waarzegster raadpleegt,
daar trekken de boze geesten zich niets van aan. Door zoiets te doen overtreed
je Gods gebod en dan houdt Gods bescherming op. Zo is het ook met het zoeken
van niet door God beloofde ervaringen. Er is grote kans dat je uiteindelijk de
verlangde ervaring krijgt, maar dan niet uit goddelijke bron[29]. 10.12. De inhoud van het spreken in tongenDe grote daden van God (Hand. 2:11) 10.13. De bijbelse regels voor het in het openbaar in tongen spreken(1) Niet meer dan twee of drie per
samenkomst (1 Kor. 14:27). (2) Op ordelijke wijze, dus na elkaar
en niet tegelijk
(1 Kor. 14:27 en:32,34). (3) Er moet een vertaling, vertolking,
worden gegeven, anders moet worden gezwegen (1 Kor. 14:27,28). (4) Wat wordt gezegd moet getoetst
worden.
Als spreken in tongen vertolkt wordt staat het immers gelijk aan
profetie (1 Kor. 14:5) en alle profetie moet getoetst worden aan de bijbel[30]. (1
Kor. 14:29) 10.14. Het doel en het nut van het spreken in tongen10.14.1. "tot welzijn van allen" (1 Kor. 12:7)Dit geldt voor alle geestesgaven en
dus ook voor het spreken in tongen (:10)[31]. 10.14.2. "die sticht zichzelf"Het versterkt blijkbaar het eigen
geestelijk leven. (1 Kor. 14:4) 10.14.3. "een teken voor de ongelovigen"1 Kor. 14:21,22 en Jesaja 28:11,12. Over de werking van het spreken in
tongen als teken voor de ongelovige joden en later ook voor ongelovige joodse
christenen, zie hieronder voetnoot[32]. 10.15. Niet belemmeren maar ook niet stimuleren1 Kor. 14:39. Het is beter om je op iets anders
(iets nuttigers) te richten zoals het profeteren. (Voor uitleg over profeteren,
zie hieronder hoofdstuk 12.) Wat te doen als iemand, die in tongen
spreekt, lid is of wordt van onze gemeente? Mag er in onze samenkomsten in tongen
worden gesproken[33]? 10.16. Zingen in tongenDit is een volledig onbijbels gebruik.
Het komt nergens in de bijbel voor. Dat is op zich al genoeg om het af te
wijzen, maar daar komt nog bij dat voor het zingen in tongen uiteraard de
bijbelse regels voor het in het openbaar spreken in tongen gelden. Bij het
zingen van een lied wordt immers door de tekst van het lied een boodschap
overgebracht. Zingen wordt dan ook gezien als een vorm van spreken
"spreekt onder elkander ... in .. liederen" (Efeze 5:19). [7]Hoe probeert men onder 1 Kor.
12:30 uit te komen? (1) Velen negeren deze tekst.
Men praat er gewoon niet over. (2) Anderen hebben geprobeerd om
er onderuit te komen door te veronderstellen dat er twee soorten spreken in
tongen zijn. De ene soort zou iedere christen krijgen, als hij vervuld wordt
met de Geest en de andere soort zouden alleen sommigen krijgen. Deze laatste
groep zou, zo stelt men, een publieke taak in het spreken in tongen krijgen.
De oplossing is dan dat men stelt dat het in 1 Kor 12:30 alleen om deze tweede
soort van spreken in tongen zou gaan. Voor deze redenering is geen enkele grond
in de bijbel te vinden. Zo kun je trouwens alles uit de bijbel wegredeneren wat
je niet uitkomt. Heb je b.v. problemen met het verbod tot overspel. Veronderstel
dan dat er twee manieren zijn om overspel te plegen. Verklaar vervolgens dat
alle verboden tot overspel op die andere manier slaan. Zodat jij vrij bent om
op die ene manier overspel te plegen. Zo tracht men trouwens ook af te rekenen
met het bijbelse verbod op homofilie. Homofilie uit lust zou, zo stelt men,
verboden worden, maar homofilie in een relatie van liefde en trouw zou dan
kunnen. Men laat alle teksten waarin de homofilie verboden wordt dan slaan op
het het bedrijven van homofilie uit lust. (3) Een andere manier is het
volledig uit het verband halen van 1 Kor. 12:30. Men legt een betekenis in de
tekst, zonder naar het verband te kijken. Dit wordt b.v. gedaan door Nicky
Gumbel in zijn boek "Een kwestie van Leven". (Nicky Gumbel is de
auteur van de bekende Alphacursus.) Hij doet dat als volgt. Hij
neemt de vraag "spreken soms allen in tongen?" en hij geeft daar het
volgende antwoord op: "Nee, niet allen spreken in tongen, maar dat komt
omdat nog niet allen hun voorrecht van het ontvangen van de gave van het
spreken in tongen hebben opgevraagd bij God. Ze zouden het wel kunnen, maar ze
doen het (nog) niet en daarom moeten we op de vraag "Spreken soms allen in
tongen" met "Nee" antwoorden. Deze redenering slaat nergens op
als je de vraag in zijn verband leest. Aan de vraag "spreken soms
allen in tongen?" gaat een hele uitleg van Paulus vooraf waarin hij, aan
de hand van het beeld van het lichaam, juist uitlegt dat niet iedereen dezelfde
gave krijgt. De een krijgt dit en de ander krijgt dat. De een de gave van
apostel en de ander de gave van profetie, enz. Dat brengt Paulus tot zijn
slotkonklusie met de zeven retorische vragen. "Zijn soms allen apostelen?
Nee natuurlijk niet, want in het lichaam van Christus hebben niet alle leden
dezelfde geestesgave. Spreken soms allen in tongen? Nee, natuurlijk niet want
in het lichaam van Christus hebben niet allen dezelfde geestesgaven?"
Gumbel laat, door de tekst uit zijn verband te nemen, de tekst dus precies het
tegenovergestelde zeggen van wat de tekst in zijn verband genomen leert.
Trouwens wat zou Gumbel met de andere 6 rethorische vragen uit het rijtje
doen? Wat doet hij b.v. met de vraag "Zijn soms allen apostelen?"
Antwoord hij dan ook met: "Nee, niet allen zijn al apostel, maar dat komt
omdat een aantal christenen nog geen gebruik heeft gemaakt van hun mogelijkheid
om apostel te worden." De dwaasheid is duidelijk. Gumbel geeft in zijn boek nog een
drogreden voor zijn stelling dat iedereen in tongen kan spreken. Hij wijst op 1
Kor. 14:5 waar Paulus zegt: "Ik wilde wel dat allen in tongen
spraken." Dus, zo redeneert Gumbel, als Paulus dat wenst dan moet het ook
mogelijk zijn. Ook dit is geen schriftuitleg maar schriftinleg. Hij leest er
meer in dan er staat. Hij trekt er een konklusie uit die in strijd is met de
logica. Immers het enige dat er staat is dat Paulus dat wenst. Maar het feit
dat Paulus dit wenst maakt het nog niet mogelijk. Paulus zegt ergens anders in
dezelfde brief dat hij wel wenste dat alle christenen "de gave van het
ongetrouwd kunnen blijven" zouden ontvangen (1 Kor. 7:7-9,32). Betekent
dit nu dat iedereen die dat wil ook deze gave kan ontvangen? Natuurlijk niet.
Het is net zo dwaas en onlogisch om uit de wens van Paulus dat iedere christen
in tongen mocht spreken te konkluderen dat ieder dus die gave heeft of kan
ontvangen. [8]De mens bestaat uit lichaam,
ziel en geest. (1 Thess. 5:23) Voor nadere uitleg zie de bijbelstudie over de
mens. [9]Over de leiding van Gods Geest
bij het bidden, studie 24 "Het gebed -bidden en ontvangen II" in
"De praktijk van het christenleven I." [10]De Duivel kan zich voordoen als
een engel des lichts (2 Kor. 11:14). Hij kan zich dus voordoen als iemand die
hij niet is. Hier staat dat hij zich kan vermommen als een engel des lichts,
als een engel van God. Hetzelfde kan hij doen met de Heilige Geest. In 2 Kor.
11:4 staat dat de christenen een "andere geest" hadden ontvangen. Ze
dachten dat het de Geest van God was, maar het was een andere geest. Alles werd
vervalst: het evangelie, de persoon van Jezus, de Geest. En ze hadden
blijkbaar niets in de gaten. [11]De doop in de Geest als tweede
ervaring na de bekering, met als bewijs voor het ontvangen van die doop het
spreken in tongen. [12]Denk b.v. aan de zware
nachtmerries van de eerder genoemde vrouw uit onze gemeente, zie punt 10.8.2.
Het gaat om de normale dingen die kunnen wijzen op een occulte belasting. Voor
een bespreking van dit laatste zie de bijbelstudie over de engelen, het punt
dat gaat over occultisme, gebondenheid, bezetenheid en bevrijding. [14]Op de pinksterdag (Handelingen
2:1-5) begonnen de discipelen spontaan in andere tongen te spreken. Er werden
geen handen opgelegd. Het is waarschijnlijk dat ze er zelf door verrast werden.
Hetzelfde gebeurde bij de bekering van Cornelius (Hand. 10:44-46). [16]In hoofdstuk 11 "De
evangelischen en de pinkster/charismatische beweging" van de studie
"Wat is er aan de hand in de evangelische wereld?" wordt het verschil
tussen de pinksterbeweging en de charismatischebeweging besproken. De studie
staat op mijn homepage
http://www.solcon.nl/apgeelhoed
(Bovenaan, in het linkerframe). [17]Het ene moment sprak Petrus door
de Heilige Geest en het volgende sprak hij door de Satan (Mattheus 16:16,17 en
16:22,23). Als dit in een persoon kan, dan kan het ook in een verzameling van
personen, in een beweging. [19]Zie hierboven, onder punt
10.8.2. Het is gevaarlijk om ervaringen te zoeken die de bijbel niet toezegt.
In dit geval zocht de vrouw de pinksterversie van de doop in de Geest, ze zocht
de doop in de Geest als een tweede ervaring, los van de bekering, en in hun
visie moet deze doop altijd gepaard gaan met spreken in tongen. (Over de doop
in Geest, zie hoofdstuk 7). [21]Zie de bijbelstudie over
engelen. Daar wordt geestelijke strijd met de boze machten, bevrijding,
weerstand bieden en het gezag van de naam van Jezus besproken. [22] Dat geldt ook voor iemand die
charismatische gedachten aanhangt. Je kunt je beter ook niet door iemand,
die zich in charismatische kringen zelf de handen op heeft laten leggen, de
handen op laten leggen. [23]De doop in de Geest hier opgevat
als een tweede ervaring, met als bewijs het spreken in tongen. Voor een uitleg
over de bijbelse doop in de Geest, zie hoofdstuk 7. [24]Passiviteit is een van de de
belangrijkste invalspoorten van boze geesten in het leven van een mens. Als wij
de kontrole over ons spreken opgeven dan geven we, aan de machten uit de
onzichtbare wereld, de ruimte om de kontrole over te nemen. De menselijke ziel
met al zijn vermogens kun je vergelijken met een piano. De toetsen zijn dan
alle vermogens zoals denken, wil, gevoelens. Het "ik" van de mens zit
normaal gesproken op het pianokrukje en bespeelt (kontroleert) al de vermogens.
Als het "ik", door zich passief over te geven aan welke invloed dan
ook, de kontrole over de eigen ziel opgeeft, dan kun je dat vergelijken met
een pianist die opstaat van het pianokrukje, waardoor hij plaats maakt voor
iemand anders, wie dat dan ook is, om op de kruk te gaan zitten en te gaan
spelen. De Heilige Geest schakelt nooit de werking van de eigen zielevermogens,
zoals het denken en de wil, uit. De Heilige Geest duwt onze eigen ziel niet
opzij. Hij schakelt onze ziel niet uit, Hij werkt er mee samen. Een onderdeel
van de vrucht van de Geest is juist "zelfbeheersing" (Galaten 5:22).
Zelfbeheersing dat wil zeggen, zelfkontrole. De Heilige Geest bewerkt dus
zelfbeheersing. Zie verder studie 18 "Verbrokenheid" uit "De
praktijk van het christenleven I", daar worden de gevaren van aan de ene
kant passiviteit en aan de andere kant activisme besproken. Ook de bijbelse
weg van het gebruiken van de zielevermogens onder de leiding van Gods Geest,
wordt behandeld. [26]Zie als illustratie het
voorbeeld van de vrouw uit onze gemeente, waar een eenvoudig gebed om inzicht
genoeg was (10.8.2.). [31]Spreken in tongen heeft alleen
nut in een samenkomst als het vertolkt wordt, dan staat het gelijk aan profetie
(1 Kor. 14:2-19). [32] Het spreken in tongen was een
teken voor de ongelovige joden (1 Kor. 14:20-22, Jesaja 28:11-12). Zo werkte
het op de pinksterdag. Er waren joden uit allerlei landen aanwezig die door
het wonder van het spreken in tongen (het wonder van het spreken in andere
talen) de grote daden van God in hun eigen taal hoorden. Daardoor beseften ze
dat er iets bovennatuurlijks aan de hand was. Dat er een wonder, een teken,
plaats had. Er staat dat ze buiten zichzelf van verwondering waren (Hand.
2:7) vanwege dit wonder. Bedenk dat dit joden waren die vlak daarvoor nog de
Here Jezus verworpen hadden. In die zin waren ze ongelovig. Bij andere gelegenheden
funktioneerde het spreken in tongen als een teken voor sceptische joodse
christenen die eigenlijk nauwelijks konden geloven en aanvaarden dat God de
halfjoden (de Samaritanen) en de niet-joden (de heidenen) zomaar als medegelovige
had aanvaard, zonder hen te verplichten eerst jood te worden door zich te laten
besnijden en als jood te gaan leven. God herhaalde daarom in deze gevallen in
grote lijn het pinkstergebeuren. Zodat niemand van de joodse christenen het
kon wagen om deze gelovigen, met een heidense of samaritaanse achtergrond, niet
als volwaardige medeleden van Christus te aanvaarden. "Zou iemand het
water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij de Heilige Geest hebben
ontvangen?" (Hand. 10:44-47), "net als in het begin bij ons"
(Hand. 11:15). Voor een uitgebreide bespreking van dit laatste zie hoofdstuk 4,
punt 2. [33]Als iemand in zijn persoonlijk
leven in tongen spreekt dan moet er, in een pastoraal gesprek, op gewezen
worden dat het spreken in tongen getoetst moet worden, omdat het ook uit verkeerde
bron kan komen. Zie hierboven 10.7 en 10.8. "Vertrouwt niet iedere geest,
maar beproeft de geesten of zij uit God zijn" (1 Johannes 4:1).
"toetst alles" (1 Thess. 5:21). Bij het spreken in tongen in het
openbaar moeten, als het wordt toegelaten, de regels die de bijbel daarvoor
geeft worden gerespekteerd. Als iemand in het openbaar in
tongen spreekt of wil spreken is het zeker nodig dat eerst de geest
achter het spreken in tongen, wordt getoetst. Ook daarna moet nog elke uiting
(de inhoud ervan), die via tongentaal met vertolking wordt doorgegeven,
getoetst worden zoals je profetie toetst (12.10) Moet het spreken in tongen
(evenals het profeteren) toegelaten worden in samenkomsten? Er van uitgaande
dat het hierboven genoemde onderzoek heeft plaatsgehad en men de regels wil
respekteren. Het antwoord op deze vraag hangt van twee dingen af. Ten eerste
van het standpunt dat men heeft over het al of niet ophouden van de tekengaven
(Zie bijlage A). En ten tweede van wat het toelaten er van zal doen op de
gemeente als geheel. Zal het opbouwen of zal het de oorzaak van veel strijd,
verwarring en aanstoot worden? Persoonlijk ben ik van mening
dat het niet toegelaten mag worden in openbare bijeenkomsten. Ten eerste omdat
de aanwijzingen dat de tekengaven opgehouden zijn sterk zijn, al is het bewijs
niet sluitend. En ten tweede omdat velen juist in de baptistengemeente een
schuilplaats hebben gezocht tegen de charismatische- en pinkstersfeer. Als
tussenoplossing kan men er voor kiezen dat men een profetie afkomstig via
vertolkte tongentaal (of een directe profetie) aan de oudsten voorlegd. De serie over de Heilige Geest |