22. De aanval op de plaatselijke gemeentenVanaf de start van de gemeente, op de
eerste Pinksterdag na de hemelvaart van de Here Jezus, is de gemeente
aangevallen door de wereld en de boze machten (satan en de demonen), die deze
huidige wereld nog steeds beheersen (Efeze 6:12). Dat verandert pas op het
moment dat Jezus terugkomt. 22.1. De aanval op de gemeenten in het boek Handelingen en de brievenUit het boek Handelingen en de brieven
van het Nieuwe Testament kunnen we opmaken hoe de gemeente werd aangevallen. 22.1.1 De aanval via vervolgingVanaf het begin was er vervolging: Hand. 4:1-3 en :18. Hand. 5:17,18 Hand. 6:10-14 en 7:54-59 Hand. 8: 1-3 Hand. 12:1-3 Hand. 13:45,50; 14:4,5; 14:19 Enzovoorts. Arrestatie en intimidatie van de
leiders. Geselen van de apostelen. De moord op Jakobus en Stefanus. De
verwoesting van de gemeente van Jeruzalem. Steniging van Paulus, etc. Achter de mensen die hen vervolgden
zitten de boze machten (Openbaring 2:10). De boze machten spelen in op de
emoties van de mensen. Ze voelden zich bedreigd (Hand. 5:28), ze waren jaloers
(Hand 13:45), etc. 22.1.2. De aanval via valse leerHand. 15:1.2 en :5. Paulus bracht het evangelie in
Galatië, velen geloofden. Nadat hij vertrok kwamen valse leraren de gemeenten
binnen die het evangelie verdraaiden (Galaten 1:6-9, 2:4). Zo ging het overal. Op vele plaatsen in het Nieuwe
Testament komen we de strijd met valse leer en valse leraren tegen, b.v. in
Openb. 2:14,15; 1 Kor. 15:12; 1 Tim.4:1-3;
2 Tim.2:17,18; Matth. 16:6,11,12. Achter valse leer zitten vaak boze
geestelijke machten (1 Tim. 4:1). Zie verder bijlage E. over de leer. 22.1.3. De aanval via zonde, wereldgelijkvormigheidB.v. huichelarij (Hand. 5:1-11). Ook
daar speelde satanische beïnvloeding mee (Hand. 5:3). Of neem de twist en verbittering tussen
Paulus en Barnabas (Hand. 15:39). 22.2. De huidige aanval op de gemeente22.2.1. Via vervolgingenOp dit moment hebben we daar in
Nederland nog niet veel mee te maken, maar dat kan snel veranderen. 22.2.1. Via valse leringenOp dit gebied woedt een enorm gevecht.
Al beseffen veel christenen niet wat er gaande is. Er komen op dit moment van
alle kanten valse leringen op ons af. Om er enkele te noemen: - Charismatische dwalingen, zoals
vallen in de Geest, doop in de Geest als tweede ervaring, twijfelachtige
profeten, de leer dat ieder in tongen kan spreken, etc. (Zie de studie over de
Heilige Geest) - Mystiek, valse spiritualiteit. Je
komt in de evangelische beweging steeds meer onbijbelse mystieke technieken tegen.
Deze technieken openen degenen die daar in mee gaan, voor pseudo-christelijke
ervaringen die in werkelijkheid uit occulte bron komen[1]. - Het loslaten van de foutloosheid van
de bijbel. Vele moderne evangelicals laten de woordelijke inspiratie en de foutloosheid
van de bijbel los. Ze beginnen schriftkritische gedachten te aanvaarden[2]. - De ideologie, de valse leer, achter
de valse oecumene[3],
zowel van de organisatorische oecumene als die van de oecumene van het hart. - De hel als eeuwige straf wordt losgelaten[4]. - Men begint te spreken over de
vrouwelijke zijde in God. (Onder meer
Ouweneel[5] doet
dit b.v.) - De gehele leer rond geestelijke
oorlogvoering en de “Kingdom Now” theologie[6]. - Enzovoorts. 22.3. De neo-evangelicalsIn de evangelische beweging zijn
mannen opgestaan die verkeerde dingen spreken en die met groot succes de
evangelische beweging "gekidnapt" hebben. Het zijn de
neo-evangelicals, maar ze noemen zichzelf evangelicals. Want ze beschouwen
zichzelf als de echte evangelicals. De traditionele evangelicals worden door
hen "fundamentalist" genoemd. Ze verschillen op belangrijke punten
van de traditionele evangelicals b.v.: (1) Ze weigeren om zich af te scheiden. Zie de bespreking van hun valse leer
over infiltratie in plaats van afscheiding[7]. Ze
weigeren zich af te scheiden van hen die een vals evangelie brengen zoals:
rooms-katholieken, oostersorthodoxe christenen, vrijzinnigen. Ze geven hen de
broederhand, ze erkennen hen als medechristenen, werken met hen samen, gaan met
hen om. (2) De weigering om af te scheiden gaat gepaard met een toenemende
geestelijke verblinding[8] Er is onder neo-evangelicals vaak
grote onwil om te toetsen aan de bijbel, om na te gaan wat de bijbel over een
onderwerp zegt. Een onwil om zich aan de bijbel te onderwerpen in denken en
handelen. Degenen die zorgvuldig de bijbel bestuderen, om te zien wat de
Schrift over een bepaald onderwerp zegt, worden "letterknechten"
genoemd. Rationalisten, scholastici, en andere beleefde
"scheldwoorden" worden hen naar het hoofd geslingerd. (3) Ze verwerpen de foutloosheid[9]
van de bijbel Sommigen spreken nog wel over
onfeilbaar, maar daar bedoelen ze niet foutloos mee, hoe merkwaardig dit ook op
ons over komt. Er is een toenemende acceptatie van schriftkritische gedachten. (4) Er is een kritiekloze overgave aan de charismatische beweging en de
rooms-katholieke mystiek Evangelisch is in toenemende mate
charismatisch aan het worden. Zie de bijbelstudie over de Heilige Geest voor
een bespreking van de dwalingen van de charismatische beweging. Er komt een
stroom van mystiek getinte technieken de gemeente binnen[10]. (5) Ze relativeren het belang van de leer De leer wordt als minder belangrijk
terzijde geschoven. Niet de leer maar de Heer is de leuze. We ervaren toch allemaal
Christus, waarom zouden we dan over de leer spreken? Terwijl de bijbel zeer veel over de
leer heeft te zeggen. Zie bijlage E. over de leer. (6) Het is onder hen "taboe" om ergens tegen te zijn Zelden of nooit wordt er iets
verworpen en afgewezen, op zijn hoogst worden er eens wat licht kritische
kanttekeningen gesteld. Dat is trouwens niet helemaal waar want de traditionele
evangelicals worden wel voortdurend fel door de neo-evangelicals aangevallen en
belasterd. De felste woorden reserveren ze niet voor de katholieken of de
vrijzinnigen maar voor de traditionele evangelicals, die ze “uitmaken” voor
fundamentalisten. Dit geeft aan in welke richting, en vanuit welke geest, de
neo-evangelicals werken. De bijbelse opdracht om te toetsen
wordt niet uitgevoerd[11].
Kritiek, al is die ook terecht, is in hun ogen per definitie verkeerd. Allerlei bijbelse onderwerpen die een
mens doen verschrikken komen nooit meer aan de orde. Onderwerpen als: Gods
tuchtiging van ongehoorzame christenen, de hel, de noodzaak van gehoorzaamheid,
de toorn van God. [1]Zie
de hoofdstukken 6,7 en 11 van de studie “De bijbel over geloof, gevoel,
ervaring en mystiek”, deze studie staat op mijn homepage
<<http://www.solcon.nl/apgeelhoed>>, onder de link mystiek,
gnostiek.
[2]Zie hoofdstuk 1 van de studie “Wat is er aan de hand in de evangelische wereld?”, de studie staat op mijn homepage <<http://www.solcon.nl/apgeelhoed>> [4]Bekende evangelische leiders zoals John Stot zijn inmiddels overgegaan op dit standpunt. Zie ook de boekrecensie van Pinnock op mijn homepage.
[8]Een duidelijk voorbeeld is W.J. Ouweneel, sinds hij is
overgegaan tot neo-evangelische standpunten, verdedigt hij bijna elke nieuwe
dwaling die er aan komt. Laatst weer de zogenaamde profeet TB Joshua. Zelfs
mensen uit de charismatische beweging waarschuwen tegen Joshua, maar Ouweneel
verdedigt hem, onder meer in de Visie. [9]Zie de bijbelstudie over de bijbel voor een bespreking van de foutloosheid, onfeilbaarheid van de bijbel. Zie ook hoofdstuk 1, van de studie “Wat is er aan de hand in de evangelische wereld?”, de studie staat op mijn homepage <<http://www.solcon.nl/apgeelhoed>> |