20. De valse oecumenische beweging20.1. Onzuiver streven naar eenheidAan het eind van de negentiende eeuw
en het begin van de twintigste eeuw is de zogenaamde "oecumenische
beweging" ontstaan. De oecumenische beweging streeft er naar om de gehele
christenheid te verenigen in één grote organisatie. 20.2. De Wereldraad van KerkenIn 1948 is vanuit de oecumenische
beweging de zogenaamde "Wereldraad van kerken" opgericht. De
Nederlandse afdeling heet "De Nederlandse raad van kerken." De grote
traditionele protestantse kerken en de oostersorthodoxe kerken zijn over het algemeen lid van deze organisatie. De Rooms-katholieke Kerk
is geen officieel lid, maar is wel aanwezig als waarnemer. 20.3. Kenmerken van dit streven naar eenheid20.3.1. Iedereen mag mee doenIeder die zich christen noemt wordt
als medechristen geaccepteerd ongeacht wat men gelooft. De wereldraad heeft nog
wel een officiële grondslag die luidt: "De Wereldraad van Kerken is een
gemeenschap van kerken die onze Here Jezus Christus als God en Heiland
aanvaarden[1]. Deze belijdenis is ten eerste veel te
beperkt. Er wordt niets gezegd over de manier waarop we behouden moeten worden.
Dat betekent dat alles kan. De protestantse bijbelse
verlossingsleer (Behoud op grond van het offer van Jezus, door middel van het
geloof, louter uit genade, niet uit eigen werken), maar ook de rooms-katholieke
verlossingsleer van het behoud door de sacramenten. Het maakt niet uit. Je mag
dus een ander evangelie brengen en toch hoor je er nog steeds bij. Vergelijk dit
met Galaten 1:6-9. Ten tweede is de grondslag niet
bindend. Elke lidkerk mag de woorden van de grondslag zo uitleggen als men zelf
wil. Voor vrijzinnige protestantse kerken is de grondslag daarom geen probleem,
want ze geven aan de woorden een eigen invulling. Trouwens ook de
Jehovahgetuigen kunnen, als ze dat zouden willen, deze formulering van de
grondslag ondertekenen, ook zij geven een andere, onbijbelse invulling aan de
woorden. Het is allemaal toegestaan. Er is dus binnen de Wereldraad geen enkele
leertucht. In de wereldraad wordt dan ook niet de
ware gemeente, de ware christenen, verenigd, het gaat om de christenheid[2]. 20.3.2. Eenheid ten koste van de waarheidMen stelt organisatorische eenheid
boven trouw aan de waarheid van het evangelie. Wat je gelooft is eigenlijk van
geen belang. De leer doet er niet toe. De apostel Paulus schreef:
"vervloekt wie een ander evangelie brengt" (Galaten 1:6-9). Maar in
de wereldraad van kerken hoor je erbij. 20.4. De reactie van de orthodoxe christenenIn de beginjaren wilden de orthodoxe
christenen niet meedoen. Ze wezen meedoen af op grond van de bijbelse
opdracht tot afscheiding[3].
Ook herkenden ze in de Wereldraad van Kerken een voorloper van de komende
valse kerk uit de eindtijd[4].
In het laatste gedeelte van de vorige
eeuw is dat veranderd. Moderne
evangelicals, die de bijbelse opdracht tot
afscheiding verwerpen, zoals John Stott en Billy Graham, bezochten als eersten
de bijeenkomsten van de Wereldraad. Zo hebben ze door hun voorbeeld en door
hun leer[5]de
afscheiding doorbroken. In Nederland zien we dezelfde
toenadering tussen de evangelicals en de vrijzinnige Nederlandse afdeling van
de Wereldraad van Kerken. De officiële naam is de Nederlandse Raad van kerken.
(Hierboven, onder punt 17.9, is dit reeds beschreven.) Daarmee tonen de moderne evangelicals
hun minachting voor de waarheid van het evangelie. In feite plegen ze verraad
aan de bijbel en het evangelie. Ze verbinden de
evangelische beweging met de valse oecumenische beweging, die uiteindelijk uit
zal lopen op de valse kerk van de eindtijd, de grote hoer (zie 16.7). Zij hebben hierbij de tijdgeest mee.
Er is tegenwoordig bijna niemand nog geïnteresseerd in de waarheid, in bijbelstudie, in onderzoek wat de bijbel over allerlei zaken
heeft te zeggen. De leer wordt veracht, van geen belang geacht. Precies zoals
de apostel Paulus had voorzegd dat in de eindtijd zou gaan gebeuren. "Want
er komt een tijd dat de mensen de gezonde leer niet meer zullen verdragen"
(2 Tim. 4:3,4). 20.5. De oecumene van het hartDeze term is populair gemaakt door ds.
Van der Veer, de voorzitter van de EO. De eenheid wordt gezocht in de
beleving (in de ervaring) en niet meer in de waarheid, niet meer in de leer van
de bijbel. Het doet er blijkbaar nauwelijks meer toe wat
je geloof, ds. van der Veer accepteert b.v. ook
rooms-katholieken, met hun valse evangelie, als medegelovigen. De ervaring van
de levende Christus doet je, zo stelt men, boven de leerstellige verschillen
uitstijgen. Natuurlijk erkennen en erkenden ook de
traditionele evangelicals de eenheid van leven tussen allen die het ware
evangelie geloven. Maar die eenheid had bepaalde grenzen. Er moest eenheid zijn
in het noodzakelijke[6]. De
huidige oecumene van het hart is grenzenloos. 20.6. De oecumene wordt steeds verder doorgevoerdHet begon er mee dat wordt geprobeerd
om alles wat zich christen noemt te verenigen. De laatste jaren is men de
volgende stap aan het nemen. De kring van de oecumene wordt nog ruimer gemaakt.
Er wordt samenwerking en dialoog gezocht met andere religies. Op de bijeenkomst van de Wereldraad
van Kerken in Japan werden b.v. Shinto-ceremonieën
uitgevoerd. De Paus heeft reeds enkele malen een
gebedsbijeenkomst georganiseerd in Assisi waarin vertegenwoordigers van
andere godsdiensten ieder tot hun eigen God baden voor de wereldvrede. De Paus
heeft onlangs nog gesteld dat de joden, de christenen en de moslims dezelfde
God dienen. 20.7. Op weg naar de valse kerk uit de eindtijdDe Rooms-katholieke Kerk, de
Wereldraad van Kerken, het inhaken van de (neo)evangelicals en de
charismatische christenen bij de oecumenische beweging, het reeds
bestaande wereldparlement van godsdiensten, al deze bewegingen gaan in de
richting van de in de bijbel aangekondigde valse wereldkerk en wereldreligie. "gaat uit van haar"
(Openbaring 18:4) "wat voor gemeenschappelijk
grondslag" “gaat weg uit hun midden, scheidt u
af, houdt niet vast aan het onreine” (2 Kor. 6:14-17) 20.8. De mystiek als verbindende factorHet gaat niet meer om de belijdenis
van de Christus der Schriften, het gaat om het hebben van een
"christus"ervaring, een godservaring. Zogenaamde
"godservaringen" kennen andere religies ook, via allerlei mystieke,
occulte technieken worden die bereikt. (Voor een bespreking van de valse
godservaringen, zie de studie "De bijbel over
geloof, gevoel, ervaring en mystiek[7].") De mystieke ervaring is de verenigende
factor tussen de vrijzinnige oecumenische christenen van de Wereldraad van
Kerken, de rooms-katholieken, de ontspoorde charismatici, de moderne
neo-evangelicals die niet meer om de leer geven, en de aanhangers van andere
religies. 20.9. Een zogenaamde weg tot opwekking - rampzalige gevolgenEr is een beweging, die uit Argentinië
komt, die propageert dat alle christenen uit een plaats samen moeten gaan
bidden en elkaar aanvaarden en liefhebben. Dit zou, zo stelt men, leiden tot
een opwekking. Als christen aanvaardt men iedereen die zich christen noemt,
ongeacht welk evangelie men gelooft. Ik heb emailtjes gehad van
leidinggevende broeders uit België die vertelden hoe hun evangelische gemeente
was uiteengereten en in grote ontreddering achtergebleven nadat ze met de
plaatselijke pinkstergemeenten aan dit soort bidstonden waren begonnen. Een
aantal van hun leden had pinksterleringen aanvaard met als gevolg grote onrust,
leden die afhaakten, de gemeente in grote verbijstering en ontmoedigd
achterlatend. Deze opwekkingsmethode is in strijd
met de bijbel, met het bijbelse gebod tot afscheiding.
Denk aan de effecten op korte en langere termijn[8].
Eerst is er even de bemoediging (fijn we zijn met meerderen, etc), maar het
zuurdesem van valse leer begint direct zijn gevaarlijke, maar verborgen en
geleidelijke werking. 20. De valse oecumenische beweging20.1. Onzuiver streven naar eenheidAan het eind van de negentiende eeuw
en het begin van de twintigste eeuw is de zogenaamde "oecumenische
beweging" ontstaan. De oecumenische beweging streeft er naar om de gehele
christenheid te verenigen in één grote organisatie. 20.2. De Wereldraad van KerkenIn 1948 is vanuit de oecumenische
beweging de zogenaamde "Wereldraad van kerken" opgericht. De
Nederlandse afdeling heet "De Nederlandse raad van kerken." De grote
traditionele protestantse kerken en de oostersorthodoxe kerken zijn over het algemeen lid van deze organisatie. De Rooms-katholieke Kerk
is geen officieel lid, maar is wel aanwezig als waarnemer. 20.3. Kenmerken van dit streven naar eenheid20.3.1. Iedereen mag mee doenIeder die zich christen noemt wordt
als medechristen geaccepteerd ongeacht wat men gelooft. De wereldraad heeft nog
wel een officiële grondslag die luidt: "De Wereldraad van Kerken is een
gemeenschap van kerken die onze Here Jezus Christus als God en Heiland
aanvaarden[9]. Deze belijdenis is ten eerste veel te
beperkt. Er wordt niets gezegd over de manier waarop we behouden moeten worden.
Dat betekent dat alles kan. De protestantse bijbelse
verlossingsleer (Behoud op grond van het offer van Jezus, door middel van het
geloof, louter uit genade, niet uit eigen werken), maar ook de rooms-katholieke
verlossingsleer van het behoud door de sacramenten. Het maakt niet uit. Je mag
dus een ander evangelie brengen en toch hoor je er nog steeds bij. Vergelijk
dit met Galaten 1:6-9. Ten tweede is de grondslag niet bindend.
Elke lidkerk mag de woorden van de grondslag zo uitleggen als men zelf wil.
Voor vrijzinnige protestantse kerken is de grondslag daarom geen probleem, want
ze geven aan de woorden een eigen invulling. Trouwens ook de Jehovahgetuigen
kunnen, als ze dat zouden willen, deze formulering van de grondslag
ondertekenen, ook zij geven een andere, onbijbelse invulling aan de woorden.
Het is allemaal toegestaan. Er is dus binnen de Wereldraad geen enkele
leertucht. In de wereldraad wordt dan ook niet de
ware gemeente, de ware christenen, verenigd, het gaat om de christenheid[10]. 20.3.2. Eenheid ten koste van de waarheidMen stelt organisatorische eenheid
boven trouw aan de waarheid van het evangelie. Wat je gelooft is eigenlijk van
geen belang. De leer doet er niet toe. De apostel Paulus schreef:
"vervloekt wie een ander evangelie brengt" (Galaten 1:6-9). Maar in
de wereldraad van kerken hoor je erbij. 20.4. De reactie van de orthodoxe christenenIn de beginjaren wilden de orthodoxe
christenen niet meedoen. Ze wezen meedoen af op grond van de bijbelse
opdracht tot afscheiding[11]. Ook
herkenden ze in de Wereldraad van Kerken een voorloper van de komende valse
kerk uit de eindtijd[12]. In het laatste gedeelte van de vorige
eeuw is dat veranderd. Moderne
evangelicals, die de bijbelse opdracht tot
afscheiding verwerpen, zoals John Stott en Billy Graham, bezochten als eersten
de bijeenkomsten van de Wereldraad. Zo hebben ze door hun voorbeeld en door
hun leer[13]de
afscheiding doorbroken. In Nederland zien we dezelfde
toenadering tussen de evangelicals en de vrijzinnige Nederlandse afdeling van
de Wereldraad van Kerken. De officiële naam is de Nederlandse Raad van kerken.
(Hierboven, onder punt 17.9, is dit reeds beschreven.) Daarmee tonen de moderne evangelicals
hun minachting voor de waarheid van het evangelie. In feite plegen ze verraad
aan de bijbel en het evangelie. Ze verbinden de
evangelische beweging met de valse oecumenische beweging, die uiteindelijk uit
zal lopen op de valse kerk van de eindtijd, de grote hoer (zie 16.7). Zij hebben hierbij de tijdgeest mee.
Er is tegenwoordig bijna niemand nog geïnteresseerd in de waarheid, in bijbelstudie, in onderzoek wat de bijbel over allerlei zaken
heeft te zeggen. De leer wordt veracht, van geen belang geacht. Precies zoals
de apostel Paulus had voorzegd dat in de eindtijd zou gaan gebeuren. "Want
er komt een tijd dat de mensen de gezonde leer niet meer zullen verdragen"
(2 Tim. 4:3,4). 20.5. De oecumene van het hartDeze term is populair gemaakt door ds.
Van der Veer, de voorzitter van de EO. De eenheid wordt gezocht in de
beleving (in de ervaring) en niet meer in de waarheid, niet meer in de leer van
de bijbel. Het doet er blijkbaar nauwelijks meer toe
wat je geloof, ds. van der Veer accepteert b.v. ook
rooms-katholieken, met hun valse evangelie, als medegelovigen. De ervaring van
de levende Christus doet je, zo stelt men, boven de leerstellige verschillen
uitstijgen. Natuurlijk erkennen en erkenden ook de
traditionele evangelicals de eenheid van leven tussen allen die het ware
evangelie geloven. Maar die eenheid had bepaalde grenzen. Er moest eenheid zijn
in het noodzakelijke[14]. De
huidige oecumene van het hart is grenzenloos. 20.6. De oecumene wordt steeds verder doorgevoerdHet begon er mee dat wordt geprobeerd
om alles wat zich christen noemt te verenigen. De laatste jaren is men de
volgende stap aan het nemen. De kring van de oecumene wordt nog ruimer gemaakt.
Er wordt samenwerking en dialoog gezocht met andere religies. Op de bijeenkomst van de Wereldraad
van Kerken in Japan werden b.v. Shinto-ceremonieën
uitgevoerd. De Paus heeft reeds enkele malen een
gebedsbijeenkomst georganiseerd in Assisi waarin vertegenwoordigers van
andere godsdiensten ieder tot hun eigen God baden voor de wereldvrede. De Paus heeft
onlangs nog gesteld dat de joden, de christenen en de moslims dezelfde God
dienen. 20.7. Op weg naar de valse kerk uit de eindtijdDe Rooms-katholieke Kerk, de
Wereldraad van Kerken, het inhaken van de (neo)evangelicals en de
charismatische christenen bij de oecumenische beweging, het reeds bestaande
wereldparlement van godsdiensten, al deze bewegingen gaan in de richting van
de in de bijbel aangekondigde valse wereldkerk en wereldreligie. "gaat uit van haar"
(Openbaring 18:4) "wat voor gemeenschappelijk
grondslag" “gaat weg uit hun midden, scheidt u
af, houdt niet vast aan het onreine” (2 Kor. 6:14-17) 20.8. De mystiek als verbindende factorHet gaat niet meer om de belijdenis
van de Christus der Schriften, het gaat om het hebben van een "christus"ervaring,
een godservaring. Zogenaamde "godservaringen" kennen andere religies
ook, via allerlei mystieke, occulte technieken worden die bereikt. (Voor een
bespreking van de valse godservaringen, zie de studie "De bijbel over
geloof, gevoel, ervaring en mystiek[15].") De mystieke ervaring is de verenigende
factor tussen de vrijzinnige oecumenische christenen van de Wereldraad van
Kerken, de rooms-katholieken, de ontspoorde charismatici, de moderne
neo-evangelicals die niet meer om de leer geven, en de aanhangers van andere
religies. 20.9. Een zogenaamde weg tot opwekking - rampzalige gevolgenEr is een beweging, die uit Argentinië
komt, die propageert dat alle christenen uit een plaats samen moeten gaan
bidden en elkaar aanvaarden en liefhebben. Dit zou, zo stelt men, leiden tot
een opwekking. Als christen aanvaardt men iedereen die zich christen noemt,
ongeacht welk evangelie men gelooft. Ik heb emailtjes gehad van
leidinggevende broeders uit België die vertelden hoe hun evangelische gemeente
was uiteengereten en in grote ontreddering achtergebleven nadat ze met de
plaatselijke pinkstergemeenten aan dit soort bidstonden waren begonnen. Een
aantal van hun leden had pinksterleringen aanvaard met als gevolg grote onrust,
leden die afhaakten, de gemeente in grote verbijstering en ontmoedigd
achterlatend. Deze opwekkingsmethode is in strijd
met de bijbel, met het bijbelse gebod tot afscheiding. Denk aan de effecten op
korte en langere termijn[16].
Eerst is er even de bemoediging (fijn we zijn met meerderen, etc), maar het
zuurdesem van valse leer begint direct zijn gevaarlijke, maar verborgen en
geleidelijke werking. [1]Dit was de oorspronkelijk
grondslag bij de oprichting. Inmiddels is deze wat veranderd, maar de
verandering is niet wezenlijk. [5]Zij
brachten en bringen ter rechtvaardiging van hun koerswijziging hun leer over
infiltratie in plaats van afscheiding. Deze leer wordt besproken in hoofdstuk
17, punt 17.5. . [7]Deze studie staat op de homepage
<<http://www.solcon.nl/apgeelhoed>>, onder de link "mystiek,
gnostiek." [9]Dit was de oorspronkelijk
grondslag bij de oprichting. Inmiddels is deze wat veranderd, maar de
verandering is niet wezenlijk. [13]Zij
brachten en bringen ter rechtvaardiging van hun koerswijziging hun leer over
infiltratie in plaats van afscheiding. Deze leer wordt besproken in hoofdstuk
17, punt 17.5. . |