17. Het bijbelse gebod tot afscheiding17.1. Er moet afstand worden bewaardMensen, bewegingen, kerken, gemeenten,
christenen, die een valse leer of een gevaarlijke dwaling aanhangen en
uitdragen moeten op een afstand worden gehouden 17.1.1. Uit de buurt blijven "houd u buiten het bereik van" (1 Tim.
6:20,21) Het gaat hier om een valse leer[1],
die de gemeente was binnengedrongen. Het gevolg was dat sommigen van
"het spoor des geloofs" waren afgeraakt (:21). Paulus geeft de
opdracht om "buiten het bereik" van deze valse leer te blijven. Let op, dat in vers 20 twee opdrachten
worden gegeven. Ten eerste: "bewaar wat u is
toevertrouwd", dat wil zeggen, houdt vast wat je van mij, Paulus, geleerd
hebt. Ook wij moeten vasthouden aan wat Paulus ons in de bijbel
leert. En ten tweede: "houd u buiten het bereik van." Vasthouden is niet genoeg, daarnaast moet er ook afscheiding
zijn. Als je alleen probeert vast te houden
zonder af te scheiden, zonder op afstand te houden, dan gaat het nog mis, dan
verlies je door de zuurdesemwerking[2]
van valse leer alsnog wat je probeert vast te houden. "vermijd de onheilige, holle klanken" (2 Tim.
2:16-18) Je moet valse leer, valse leraren en
christenen die "besmet" zijn met valse leer vermijden. Het gaat om
christenen die "uit het spoor der waarheid" (:18) geraakt zijn. In
dit geval beweerden ze dat de opstanding reeds had
plaatsgehad. Intussen presenteerden ze zichzelf nog steeds als christenen. "houd ook dezen op een afstand" (2 Tim.
3:5) Deze opdracht wordt gegeven in een
bespreking van de activiteiten van valse leraren (2 Tim. 2:16 tot en met 3:9).
In 3:1-9 wordt getekend hoe de mensen in de laatste dagen zullen zijn. Ze
zullen wel een schijn van godsvrucht hebben, maar ze zullen de kracht
ervan verloochend hebben (:5). In de verzen 6-9 worden opnieuw valse leraren
beschreven. Het zijn wel gelovigen, althans zo presenteren ze zichzelf, maar
hun geloof kan de toets niet doorstaan (:8). Hun denken is
"bedorven." De inhoud van hun denken over
geloofszaken, deugt niet meer. Het was goed geweest, maar het is bedorven
geraakt. Paulus zegt van dit soort "gelovigen" dat we ze "op
een afstand moeten houden." Anders zal ook ons denken bedorven raken. 17.1.2. Jezelf reinigen van valse leraren"indien nu iemand zich hiervan gereinigd
heeft" (2 Tim. 2:21) Paulus gebruikt hier het beeld van een
huis. In een huis zijn allerlei voorwerpen. Sommige hebben een eervolle
bestemming, andere een minder eervolle bestemming. Het huis is de christenheid[3].
Uit het verband (2 Tim. 2:14 t/m 3:9) blijkt dat het in dit gedeelte gaat om
valse leraren (2:17-18). Valse leer, valse leringen, christenen die een valse
leer aanhangen en uitdragen, hebben een verontreinigende werking op ons denken[4].
Valse leraren zijn vaten met een minder eervolle bestemming. In vers 21 staat
dat we ons van hen, van deze vaten, moeten reinigen. We moeten ons aan hun
invloedssfeer onttrekken: "vermijd" (2:16), "houdt op een
afstand" (3:5,6) is de opdracht. Hun woord (valse leringen) woekert voort als
kanker (2:17). Alleen radicale oplossingen helpen tegen kanker. Het
kankergezwel moet verwijderd worden. 17.1.3. Geen broederlijke omgang, niet als medegelovige erkennen"ontvangt hem niet en heet hem
niet welkom" (2 Johannes:10) In dit gedeelte gaat het om mensen,
die zich wel voordeden als christen, terwijl ze tegelijkertijd ontkenden dat
Jezus in het vlees was gekomen[5].
Het gaat hier om een ernstige dwaling, een verderfelijke ketterij[6].
Het evangelie geeft antwoord op twee vragen. De eerste is: "Wie is
Jezus?" En de tweede: "Wat moet ik doen om behouden te worden?"
Als je op deze twee vragen een verkeerd antwoord geeft dan breng je niet het
ware evangelie. In dit gedeelte in 2 Johannes gaat het
om een dwaling over de persoon van Jezus (:7). In b.v.
de Galatenbrief gaat het om een dwaling over de vraag wat je moet doen om
behouden te worden[7]. Als mensen de fundamentele
leerstellingen van het evangelie ontkennen, dan mogen we hen niet ontvangen en
welkom heten. We mogen hen niet als broeders, als medegelovigen, erkennen en
behandelen. We mogen hen niet de broederhand geven. Gemeenschap en erkenning
moeten worden vermeden. 17.2. De redenWaarom moeten we ons afscheiden van
valse leer, van valse leraren, van christenen die een valse leer aanhangen en
uitdragen, van hen wier denken "bedorven" is door valse leer? 17.2.1. Uit zelfbeschermingDe bijbel
gebruikt voor valse leer het beeld van zuurdesem, zuurdeeg[8]. Mattheus 16:5-12. "Zie toe en wacht u voor de
zuurdesem der Farizeeën en Sadduceeën..... voor de leer
der Farizeeën en Sadduceeën." Achter het verkeerde gedrag van de
Farizeeën en Sadduceeën zat een verkeerde leer[9].
Hun verkeerde gedrag kwam voort uit een verkeerde leer. De Here Jezus gebruikte het beeld van
zuurdesem om het gevaar van hun leer duidelijk te maken. Hij gebruikte dit
beeld om het besmettingsgevaar te laten zien. Ook andere valse leer werkt als
zuurdesem. Paulus waarschuwt in de Galatenbrief tegen valse broeders die het
evangelie verdraaiden en leerden dat naast het geloof in de Here Jezus ook de
besnijdenis en het leven naar de wet van Mozes nodig zijn om behouden te
worden. Nadat hij hun dwaling uitgebreid had weerlegd, zegt hij tegen de
Galaten, die de leringen van deze valse leraren hadden aangenomen,: "Gij liep goed. Wie is u in de weg gekomen, dat gij de waarheid niet meer gehoorzaamt? Die overreding kwam
niet van Hem, die u roept. Een weinig zuurdeeg maakt het gehele deeg
zuur" (Galaten 5:7-9). Met andere woorden, als je een beetje van deze
foute leer overneemt, dan zal op den duur alles aangetast worden. Zuurdeeg wordt in meel gedaan met de
bedoeling om het meel te laten verzuren. Dat is nodig om brood te bakken,
tegenwoordig gebruikt men meestal gist in plaats van zuurdesem. Er wordt een
klein stukje zuurdesem in het meel gedaan. Na verloop van tijd is al het meel
verzuurd. Valse leer, dwaling, werkt op dezelfde manier. Stop wat valse leer in
een gemeente, in een groep christenen, en na verloop van tijd raakt de gehele
gemeente aangetast, dan raken allen besmet in hun denken, in hun gemoed, in hun
innerlijk "Een weinig zuurdeeg maakt
het gehele deeg zuur" (Gal. 5:9) "een zuurdesem, welke een vrouw
nam en in drie maten meel deed, totdat het geheel doorzuurd was" (Matth.
13:33) Verzuring is een verborgen proces, een
onopvallend proces. Het is ook een langzaam en geleidelijk proces. Waar je mee omgaat, daar word je door
beïnvloed: "Slechte omgang bederft goede zeden" (1 Kor. 15:33). Dat
geldt zowel op moreel als op leerstellig gebied. Het denken wordt beïnvloed[10].
Van valse leraren wordt gezegd dat hun denken bedorven is (2 Tim. 3:8). De bijbel
gebruikt nog een beeld om de besmettelijke werking van valse leer aan te geven.
Dat is het beeld van een voortwoekerend kankergezwel. Als je het gezwel laat
zitten wordt het steeds groter. Als je valse leer laat zitten, als je valse
leraren hun gang laat gaan, als je de gemeenteleden geregeld in contact laat
komen met christenen die een valse leer aanhangen en uitdragen, dan zal de
kanker overslaan en ook in de eigen gemeente gaan woekeren. "en hun woord
zal voortwoekeren als de kanker" (2 Tim. 2:16-18). Er zijn gradaties in de ernst van
valse leringen, maar alle valse leringen werken als zuurdesem en woekeren voort
als de kanker. De kracht van valse leringen is dat ze
veel aangenamer zijn voor de natuurlijk mens dan de gezonde leer. Ze sluiten
veel beter aan bij de ziel, bij de behoeften en verlangens van de natuurlijke
mens. Daar voelt een mens, die de weg van
zelfverloochening (Lucas 9:23) niet wil gaan, zich veel beter bij. Valse
leringen sluiten bovendien altijd naadloos aan bij de tijdgeest die op dat
moment heerst[11]. Valse leraars
zijn "leraren naar hun eigen begeerte" (2 Tim. 4:3). Het zijn leraren
"naar het hart" van de natuurlijke mens en de vleselijke christen. Ze
zeggen wat dezen graag willen horen. De scherpe kantjes van het woord van
God (Hebr. 4:12) worden afgeslepen, weggeredeneerd en soms wordt de waarheid
van Gods woord geheel vervangen door verdichtsels (2 Tim. 4:4). Geheel anders is het met "de
gezonde leer" gesteld. Er komt een tijd dat de mensen die niet meer kunnen
verdragen (2 Tim. 4:3). "Velen van zijn discipelen
hoorden dit en zeiden: Deze rede is hard, wie kan haar aanhoren?"
(Johannes 6:60-66) Dat werd op een bepaald moment van het
onderwijs van de Here Jezus gezegd. Het gevolg van deze preek van Jezus was dat
velen van zijn discipelen aanstoot namen en niet langer met Hem gingen. Jezus en de bijbel blijven een steen des aanstoots voor de
natuurlijke mens (1 Petrus 2:7,8) en ook voor de vleselijke christen, die zichzelf
wil handhaven, die zijn leven niet wil verliezen om het te winnen. De kerkgeschiedenis van de laatste 200
jaar heeft keer op keer de waarheid van deze geestelijke wet bevestigd, als je
gezonde christenen in contact brengt met valse leer dan raken ze na een tijd
aangetast. 17.2.2. Anders deel aan boze werken"heeft deel aan zijn boze werken" (2 Johannes :11) Dit is het tweede gevolg. Als je niet
afscheidt, als je geen afstand houdt van hen die een valse leer uitdragen, dan
heb je deel aan hun boze werken. Het uitdragen van een
valse leer wordt een "boos werk" genoemd. Als je gemeenschap met hen
die een valse leer aanhangen hebt, als je hen ontvangt en erkend als medegelovigen,
dan wordt je medeverantwoordelijk en daardoor medeschuldig aan hun boze werken. Neem b.v. de
leiders van de EO. Zij ontvangen tegenwoordig rooms-katholieke priesters, zoals
kardinaal Simonis. Simonis brengt een vals evangelie[12],
maar in de EO-programma's worden Simonis en andere katholieke leiders
tegenwoordig behandeld en voorgesteld als medegelovigen. Door zo te handelen
zend je een bepaalde boodschap uit. Die boodschap is dat er tussen
rooms-katholiek en evangelisch geen fundamentele tegenstelling bestaat[13]. Als je, ondanks fundamentele
verschillen, toch doet alsof je één bent, dan relativeer je daarmee het belang
van de leer, het belang van de waarheid. Dat vinden de natuurlijke mensen en de
vleselijke christenen best, want ze zijn de lastige "goede leer"
toch zat (2 Tim. 4:3) en zo kunnen ze met iedereen bevriend blijven. Het gevolg is dat het onderscheid
tussen het bijbelse evangelie, waar de EO voor zegt
te staan, en het valse evangelie van de Rooms-katholieke Kerk wordt verduisterd.
"Als de EO de rooms-katholieken als medegelovigen aanvaardt, dan zal het
wel goed zijn." De muur tussen waarheid en leugen is afgebroken. De rooms-katholieken worden bevestigd
in hun valse overtuiging dat het evangelie van de Rooms-katholieke Kerk het
goede evangelie is. Ze horen immers niet meer van de EO dat ze fout zitten, ze
zien dat hun kardinaal als medegelovige wordt aanvaard. En de evangelische
christenen krijgen de boodschap dat er niets fundamenteels mis is met de
Rooms-katholieke Kerk en dat ze best met rooms-katholieken kunnen optrekken en
samenwerken. Het gevolg is dat ze in contact komen met het
zuurdesem van de rooms-katholieke leer en mystiek. Op dit moment zien we b.v. de rooms-katholieke mystiek in snel tempo terrein
winnen in de protestantse wereld[14].
Zoals gebruikelijk lopen overigens de charismatische christenen hierin weer voorop. Als je niet openlijk afstand neemt,
dan ben je medeverantwoordelijk. Zelfs de volkswijsheid onderkent dit blijkens
gezegden als "Wie zwijgt stemt toe" en "Bijgestaan is
meegedaan." Wee de herders, die de aan hun zorg
toevertrouwde schapen op deze wijze in contact brengen met het zuurdesem en de
voortwoekerende kanker van valse leringen. 17.3. Radicale maatregelen zijn nodigAlleen radicale maatregelen helpen.
Alle zuurdesem moet weg. Alleen een volledige breuk is effectief Als je toch
wat contact met zuurdesem overlaat, dan zal alles aangetast worden. "Weet
gij niet dat een weinig zuurdeeg het gehele deeg zuur maakt" (1
Kor. 5:6). De apostel Petrus schrijft over hen
"die zich ternauwernood onttrekken" (2 Petrus 2:18). Ze
onttrekken zich wel, maar ze doen het halfslachtig, ternauwernood. Van deze
mensen wordt gezegd dat ze geestelijk "onderuit" gaan. Onder het volk Israël moest alle
zuurdesem weggedaan worden. Zo is het ook in de gemeente, alle zuurdesem op
moreel en leerstellig gebied moet verwijderd worden en het contact moet worden
vermeden met hen die verontreinigd zijn. 17.4. Het zal ons niet overkomen, geestelijke overmoedValse leer werkt als zuurdesem, dit is
een geestelijke wet, een wetmatigheid, zo gaat het altijd, zo werkt valse leer
altijd. Toch zijn er telkens weer christenen, die denken dat deze geestelijke
wet in hun geval niet opgaat. Ze bezoeken b.v. charismatische
bijeenkomsten en ze denken dat ze er in hun denken, en in hun innerlijk, niet
door beïnvloed worden. Zo heb ik wel horen zeggen, als het om de grote
pinksterconferentie van Stichting Opwekking ging, "Ik weet wel dat af en
toe verkeerde dingen geleerd worden, maar ik ben er toch zelf bij, wat verkeerd
is leg ik wel naast mij neer." Dit is niet anders dan overmoed en
zelfmisleiding. In feite zegt men: "De geestelijke wet van de werking van
valse leer als zuurdesem gaat bij anderen wel op, maar niet bij mij. Anderen
mogen door contact met valse leer beïnvloed worden, maar ik niet." Door
deze houding zijn al vele christenen geestelijk onderuit gegaan. Er staat niet voor niets
""Misleidt uzelf niet." Misleidt uzelf niet, hou jezelf niet
voor de gek, want slechte omgang bederft goede zeden" (1 Kor. 15:33). 17.5. Infiltratie in plaats van afscheidingTot ongeveer de helft van de vorige
eeuw hielden de leiders in de evangelische wereld zich aan het bijbelse gebod
tot afscheiding. Maar in de vijftiger jaren stond een nieuwe generatie leiders
op die zichzelf nieuw-evangelisch of neo-evangelical noemde. Eén van de
bijbelse standpunten die ze verwierpen, en waarin ze braken met de oudere
traditionele evangelicals, is de bijbelse opdracht tot afscheiding. Ze
negeerden het bijbelse onderwijs op dit punt of ze redeneerden het weg. Ze beweerden dat de strategie van
afscheiding niet werkt. Afscheiding maakt, zo stelden ze, dat wij, als
evangelische gelovigen, ergens langs de zijkant komen te staan in de
christelijke wereld (in de christenheid)[15].
We worden niet meer voor vol aangezien door de rest van de christenheid. Ze
redeneerden als volgt: "als wij, in plaats van af te scheiden, juist
samen gaan werken, dan kunnen we veel meer invloed ten goede voor het evangelie
uitoefenen, ook in de kerken en organisaties die gedomineerd worden door
vrijzinnige en neo-orthodoxe valse leraren. Ons getuigenis en leven zal het
bederf in die kerken en organisaties terugdringen." Dit klinkt goed, maar het is weer een
geval van wereldse wijsheid[16].
Ze dachten het beter te weten dan de Schrift. Nu, vijftig jaar later, zijn de
rampzalige gevolgen te zien in de evangelische wereld. Door de omgang met
vrijzinnigen wordt de Schriftkritiek meer en meer geaccepteerd in voorheen
evangelische kringen. Tot voor kort, tot ongeveer twintig jaar geleden, stonden
alle evangelicals achter de foutloosheid van de bijbel, de meerderheid doet
dat inmiddels niet meer. Het zijn juist de evangelische leiders, die eerst
voorgegaan zijn in de verwerping van afscheiding, die nu ook weer voorgaan in
deze afval van het geloof in de foutloosheid van de bijbel. Door de omgang met
rooms-katholieken wordt de evangelische wereld in toenemende mate doorzuurd met
rooms-katholieke mystieke methoden[17].
Door de omgang met, vaak extreem, charismatische gemeenten raakt de
evangelische wereld meer en meer doorzuurd met charismatische leringen en
gebruiken en de valse, namaak spiritualiteit die daarmee samenhangt[18]. Het misleidende bij de strategie van
infiltratie is dat er op het eerste gezicht alleen positieve effecten lijken te
zijn: We zijn met meer, het is fijn om met velen te zijn, we raken er door
bemoedigd, we kunnen meer activiteit ondernemen. Op korte termijn lijken er
voordelen te zijn, maar de prijs op langere termijn is hoog. Valse leer werkt
als zuurdesem, het werkt langzaam en in het verborgene, er moet eerst tijd
verstrijken voordat de gevolgen zichtbaar worden. Het goede wordt altijd bedorven door
het slechte. Als het om valse leer gaat wordt het slechte niet overwonnen door
het goede[19]. Als het goede samengaat met het slechte
eindigen ze alle twee als slecht. Dat komt omdat valse leer als zuurdesem
werkt, maar goede leer doet dat niet. De goede leer gaat tegen de tijdgeest en
tegen de menselijke natuur in. De valse leer heeft de wind in de zeilen, want
zij zeilt met de tijdgeest mee en heeft een aansluiting bij de natuurlijke mens[20]. De school van de Broederschap van
Pinkstergemeenten, de voormalige Centrale Pinkster Bijbelschool, nu Azusa
Hogeschool voor Theologie geheten, heeft recent een samenwerkingsverband
gesloten met de door en door vrijzinnige Vrije Universiteit. Na afsluiting van
hun studie op de eigen opleiding kunnen studenten van de Azusa Hogeschool
verder studeren aan de VU. Dit gaat uitlopen op een ramp, de studenten horen
allerlei schriftkritische gedachten, dit zal zijn uitwerking op het denken
hebben. Het korte en langere termijn effect
van de strategie van infiltratie wordt geïllustreerd in de bediening van Billy
Graham. Bij de start van zijn bediening werkte hij niet samen met
rooms-katholieken en vrijzinnigen. Eind jaren vijftig veranderde hij van
tactiek Zijn motto was: "Ik werk met iedereen samen die dat wil, zolang ik
maar mijn eigen boodschap onveranderd mag brengen." Op korte termijn leek
dit positief uit te werken. Er was inderdaad nog meer steun, maar op langere
termijn waren de kosten hoog. Door zijn houding heeft Graham het verschil
tussen waarheid en leugen verduisterd. Zoals b.v. het verschil tussen het valse
evangelie van de Rooms-katholieke Kerk en het bijbelse evangelie. Mede door
zijn grote invloed denken nu de meeste evangelicals dat katholieken
medebroeders en ware gelovigen zijn. Ook is mede door zijn invloed, de scheidsmuur
met de vrijzinnigen voor een groot deel weggehaald. Zo is de grootste school
van de neo-evangelicals (Het Fuller Theological Seminary) steeds meer open
komen te staan voor schriftkritische gedachten[21].
Graham is ook één van de drijvende kracht achter de samenwerking van de
evangelischen met de Wereldraad van kerken[22].
De evangelicals beschouwden de Wereldraad van Kerken altijd als een valse
beweging, als een voorloper van de afvallige kerk (de grote hoer) uit de eindtijd[23].
Billy Graham is als één van de eerste belangrijke evangelische leiders
officieel op bezoek gegaan bij de Wereldraad van Kerken. Toen er eenmaal één
schaap over de dam was volgden er steeds meer. Hij heeft overigens ook een
lintje (een onderscheiding) van de Paus gekregen en geaccepteerd Graham begon als eerste stap samen te
werken met rooms-katholieken. De
volgende stap is dat hij vriendschap sloot met b.v. de kardinaal van New York.
Hij sprak over hem als "mijn goede vriend." Zie in dit verband 2 Kron. 19:-1- Koning Achab en het tienstammenrijk
worden hier goddelozen en haters van de Here genoemd. Toch waren Achab
en de tienstammen wel degelijk religieus. Ze erkenden de Here nog steeds als
God, maar daarnaast werd ook de Baäl erkend. Er waren nog "profeten des Heren" onder hen die,
op verzoek van Josafath, door Achab werden opgeroepen. Toch noemt God Achab
hier een goddeloze en een hater van de Here. De rooms-katholieke kardinaal waar
Graham mee bevriend was[24],
noemde wel de Naam van de Here, maar hij verwierp het bijbelse evangelie. In
die zin was hij een goddeloze, een hater van de Heer, evenals Achab dat was. Tenslotte kwam het zover, met het
verstrijken van de tijd, dat Graham de Paus een evangelische broeder noemde.
Daarmee publiekelijk aangevend, dat hij de tegenstelling tussen het evangelie
zoals Rome het brengt en het evangelie zoals dat in de bijbel staat, niet meer
van wezenlijk belang acht. Als bij evangelisatieacties van zijn organisatie
mensen uit katholieke achtergrond tot geloof komen, worden ze voor nazorg
naar de katholieke kerk gestuurd. Inmiddels is hij dus helemaal geestelijk
verblind geworden ten aanzien van het karakter van de Rooms-katholieke kerk.
Zijn denken is op dit punt "bedorven". 17.6. Maar er is toch veel goeds?"Is dat niet overdreven, zo
streng afscheiden? Het goede pik ik mee, het verkeerde laat ik wel liggen. Er
is nog zoveel goeds daar, dan zou ik dat moeten missen. Het is toch niet
allemaal fout wat ze leren? En daar komt bij dat het zulke aardige mensen zijn
en het is er zo gezellig, je kunt er zo fijn genieten en ontspannen. Het heeft
me in het verleden toch ook goed gedaan?" Dit standpunt getuigt van
onderschatting van de kracht van valse leer. Hier geldt de waarschuwing "misleidt
uzelf niet" (1 Kor. 15:12,33). Misleidt uzelf niet, dat wil zeggen, houdt
jezelf niet voor de gek. Valse leer werkt als zuurdesem, niemand is verheven
boven deze geestelijke wet. Valse leraren brengen meestal een mix
van waarheid en leugen[25].
Als je gif mengt door wijn, dan blijft het mengsel wel dodelijk, ook al gebruik
je goede wijn. Als je allerlei bijbelse waarheden juist doorgeeft, maar je
vermengt het met een ernstige fundamentele dwaling, dan blijft ook deze
cocktail geestelijk dodelijk. De wijn of het voedsel met gif in kan best
smakelijk zijn, er zit zelfs nog voedingswaarde in, maar er wordt iets in mee
gesmokkeld dat op den duur geestelijk dodelijk is. Dit is de reden dat we boeken van b.v.
charismatische leraars in onze gemeente niet aanbevelen en aanbieden[26],
ook al leren ze ook veel goede dingen. Je kunt een boek nooit losmaken van de
persoon van de schrijver en zijn gehele onderwijs[27]. 17.7. We dienen toch dezelfde God?"laat ons met u bouwen"
(Ezra 4:2) Zerubabel en de familiehoofden wezen
het verzoek van de Samaritanen[28]
om mee te mogen bouwen aan de tempel af. Let op het argument dat de
Samaritanen gebruikten: "want wij zoeken uw God evengoed als gij, Hem toch
brengen ook wij offers." De Samaritanen zeiden: "Er is geen verschil,
we dienen dezelfde God, laten we samen bouwen, laten we samenwerken." Het
klopt dat de Samaritanen de Here dienden[29],
maar dat deden ze niet naar de voorschriften van het woord van God en
daarnaast dienden ze ook nog andere goden. Deze dienst aan de Here werd door de
joden niet erkend en als vals afgewezen (Ezra 4:3). Rooms-katholieken, vrijzinnige
christenen en anderen die zich wel christelijk noemen, maar die niet in het
bijbelse evangelie geloven en die zich niet onderwerpen aan de bijbel mogen niet
mee bouwen, ook al maken ze er aanspraak op dat ze dezelfde God als wij dienen.
17.8. We kunnen het ons niet meer veroorloven om gescheiden op te trekkenSommige leiders[30]
uit de evangelische wereld gebruiken (of liever gezegd misbruiken) de toenemende
vijandschap in de maatschappij tegen het christendom als argument om de
scheiding tussen evangelischen en rooms-katholieken en vrijzinnigen op te
heffen. Ze beweren: “de druk van de Gode vijandige maatschappij wordt zo groot
dat we het ons niet meer kunnen veroorloven om elkaar af te wijzen en te
bestrijden. We moeten de interne oorlog met elkaar stoppen en ons samen verdedigen
tegen de antichristelijke wereld". We worden in deze visie zodanig
bedreigd door de wereld dat we al die onderlinge verschillen maar moeten
vergeten, of als niet belangrijk ter zijde stellen. Protestant, katholiek,
oostersorthodox, vrijzinning, orthodox,
we moeten met zijn allen één front maken tegen de wereld. Volgens de bijbel ben je een
ongelovige als je niet in het ware bijbelse evangelie gelooft. Dit geldt b.v.
voor rooms-katholieken en vrijzinnigen. Al zijn ze religieus op hun eigen
manier, in bijbelse zin zijn het ongelovigen. De bijbel zegt "Vormt geen
ongelijk span met de ongelovigen" (2 Kor. 6:14). We mogen als ware
gelovigen niet samenwerken met vijanden van de waarheid die een vals evangelie
brengen. Als je samenwerkt met ongelovigen dan
sluit je een verbond met de dood. Immers door samenwerking wordt je
medeverantwoordelijk voor de boze werken van de ander[31]. Hoe
kan God zoiets zegenen? Het zijn bovendien niet zomaar ongelovigen. Het gaat om
pseudo, om valse christenen, die het evangelie hebben verdraaid. Samenwerking
brengt omgang met elkaar, als er omgang is zal ook de zuurdesemwerking van hun
valse evangelie, van hun valse leringen beginnen te werken. Een groot aantal evangelische
organisaties, gemeenten en kerkgenootschappen hebben samen de zogenaamde
Evangelische Alliantie opgericht. Dus boven hun vaak onbijbelse
organisatievormen hebben ze nog een soort superorganisatie opgericht[32].
In Nederland heb je nog een andere overkoepelende organisatie op kerkelijk
gebied, de zogenaamde Nederlandse Raad van kerken[33].
De raad van kerken wordt volledig gedomineerd door vrijzinnige kerken en
leiders. Om die reden wilden de evangelische gelovigen in vroeger tijden niets
met deze raad te maken hebben[34].
De huidige evangelische leiders verwerpen over het algemeen het bijbelse gebod
tot afscheiding, zo ook de leiding van de Evangelische Alliantie. Ze zijn
samensprekingen met de leiding van de Raad van kerken begonnen. 17.9. Het gaat stap voor stapEerst begint men met samenwerking op
praktisch gebied. Daarna neemt men de volgende stappen. 17.9.1. De Evangelische Alliantie en de Raad van KerkenDe Evangelische Alliantie[35]
is het overleg met de Raad van Kerken ook begonnen over praktische zaken. Men
overlegt hoe te reageren op allerlei maatregelen van de overheid. Zo worden
persoonlijke kontakten tussen de leiders van beide organisaties gelegd. De
volgende stap is dat er gezamenlijk activiteiten worden georganiseerd. Zo
hebben de Evangelische Alliantie en de Raad van Kerken b.v. een gezamenlijk
dienst georganiseerd[36].
Onder het motto "samen bidden moet toch kunnen." Zo gaat het telkens
opnieuw. Men begint met samenwerking op een niet zo controversieel punt en van
daaruit gaat men verder. 17.10. Afscheiden van hen die niet afscheiden?Soms is het nodig om af te scheiden
van hen die niet afscheiden. Neem b.v. de Evangelische Omroep. Daar neemt men
geen afstand meer tot de Rooms-katholieke Kerk of tot de (extreem) charismatische
beweging en tot gematigd vrijzinnige christenen. Het gevolg is dat de
rooms-katholieke mystiek en charismatische leringen de EO beginnen te
"verzuren." De onfeilbaarheid, in de zin van de foutloosheid van de
bijbel, wordt via de kanalen van de EO niet meer verdedigd en soms al
aangevallen. In het blad Visie komen al deze leringen vervolgens in de
huiskamers van vele christenen. Vaak hebben zij niet eens door hoe de EO de
laatste 10 jaar aan het veranderen is. Het is als met het experiment met de
pan met daarin een aantal kikkers. Als je een pan met kikkers op het vuur zet
en je laat de temperatuur heel geleidelijk stijgen dan hebben ze niets in de
gaten en blijven ze zitten tot het te laat is. Veel christenen zitten in de pan
van de evangelische beweging, terwijl de temperatuur stijgt door het binnenstromen
van allerlei valse leer, blijft men zitten. Omdat men de bijbel en de gezonde
leer niet goed kent, omdat men het zo lekker "warm" en knus heeft met
elkaar, wordt het gevaar niet onderkend of verontwaardigd weggewuifd: "Hoe
kan iets wat zo goed aanvoelt nu verkeerd zijn?" Die zuurpruimen van
ouderwetse evangelicals moeten nu toch echt eens ophouden met hun negatief
gedoe. Laten we toch positief zijn en met z’n allen zeggen: "Vrede, vrede
en geen gevaar" (Jeremia 6:14,
8:11) 17.11. Gaat uit van haarOpenbaring 18:4.[37] We moeten niet meedoen met de valse
oecumene[38],
met samenwerking ten koste van de waarheid. 17.12. Leertucht en afscheidingEr moet opgetreden worden tegen hen
die een valse leer brengen. Als dat niet kan moet jezelf vertrekken. In een
gemeente blijven, waar valse laren worden getolereerd, is geestelijk dodelijk.
De kerkgeschiedenis heeft keer op keer laten zien dat uiteindelijk de
bijbelgetrouwen hun geloof verliezen, dat ze verzuurd raken, althans dat geldt
voor degenen die blijven. In de Hervormde Kerk hebben de orthodoxe christenen
dat voorkomen door in feite een kerk binnen de kerk te stichten, met
eigen gemeenten en voorgangers (De Gereformeerde Bond binnen de Ned. Hervormde
Kerk.) Als ze dat niet hadden gedaan, dan
waren ze ook daar weggevaagd, zoals dat met de bijbelgetrouwen in b.v.
de Gereformeerde Kerken (synodaal) is gebeurd. [3]De christenheid bestaat uit iedereen die zich christen
en alles wat zich christelijk noemt. Zie hierboven hoofdstuk 15, punt 15.1. [4]Het denken van de mens, en ook dat van een christen, kan
"bedorven" worden. Zie 2 Tim. 3:8 waar dit over valse leraren wordt
gezegd. De zuurdesemwerking van valse leer wordt hieronder in punt 17.2.1.
nader besproken. [5]Ze ontkenden dat Jezus God is van eeuwigheid, één van de
personen van de drieënige God, die op een bepaald moment in de tijd daarnaast
ook nog mens werd. Jezus is waarlijk God en waarlijk mens (Johannes 1:1,2,14).
Zie de bijbelstudie over de Here Jezus. [6]Verderfelijke ketterij is een bijbelse uitdrukking. De
apostel Petrus gebruikt deze term (2 Petrus 2:1). Verderfelijk omdat, als je
geloof hecht aan deze ketterij, je verloren zult gaan. [8]Zuurdesem of zuurdeeg is net zoiets als gist. In plaats van gist stopte men vroeger zuurdesem of zuurdeeg in het meel om het brood te laten rijzen en luchtig te maken. Zuurdesem en gist werken dus hetzelfde. [9]De Farizeeën worden vaak voorgesteld als een voorbeeld
van dode orthodoxie, wel recht in de leer, maar er niet naar leven. Dit is een
verkeerde voorstelling van zaken. De Farizeeën waren op bepaalde punten zeker
recht in de leer, maar daarnaast hadden ze ook een verkeerde leer. Ze waren
door deze leer besmet en verzuurd. Als je met hen omging raakte je ook
aangetast door die verkeerde leer. Daar moesten de discipelen voor op hun hoede
zijn. [10]Vandaar de opdracht om het denken weer te reinigen.
"het waterbad met het woord" (Efeze 5:26). We worden voortdurend beïnvloed door verkeerde
gedachten. Door ons denken bloot te stellen aan de bijbel wordt tegenwicht
gegeven. Zo wordt ons denken weer gereinigd en waar nodig nog verder hervormd
(Rom. 12:2). God zal ons
beschermen, maar dat wordt een andere zaak, als wij ons bewust bloot stellen
aan valse leringen. [11]De tijdgeest wordt op dit moment gedomineerd door de
filosofie van het postmodernisme. Het verstand wordt veracht, waarheid is,
volgens hen, niet rationeel te kennen. Men keert zich van het rationele
onderzoek van de buitenwereld af naar de innerlijke wereld, naar de intuïtie,
naar het gevoel. Dezelfde tendens zien we in de evangelische wereld. De leer
wordt veracht of ten minste verwaarloosd, alles draait om belevingen, godservaringen,
etc. [13]Dit is trouwens ook wat prof. dr. W.J. Ouweneel in één
van zijn boeken zegt. "Nachtboek van de ziel", pagina 182. Daar zegt
hij dat het ware geloof de tegenstelling tussen Reformatie en Roomskatholiek te
boven gaat. Zo wist hij het onderscheid tussen het ware evangelie en het
onbijbelse evangelie van de Roomskatholieke Kerk uit. [14]Op de bijbelschool in Veenendaal en de Evangelische Hogeschool
werd (of wordt?) tijdens de lessen van het vak "geestelijk leven" een
boek gebruikt waarin de rooms-katholieke mystiek openlijk wordt aangeprezen als
de weg tot verdieping van het geestelijk leven. Zie de hoofdstukken 7 en 11 van
de studie "De bijbel over geloof, gevoel, ervaring en mystiek." (Deze studie is te vinden op mijn homepage
<<http://www.solcon.nl/apgeelhoed>> In de
evangelische boekhandels verschijnen steeds meer boeken van rooms-katholieke
mystici. Over de toenemende invloed van de mystiek, zie hoofdstuk 11 van de
hierboven genoemde studie. [15]Alsof deze marginalisering zo ernstig is. Ook al heeft
een gemeente slechts kleine kracht, als men het woord van Jezus bewaart en zijn
naam niet verloochend, dan zal de Heer zelf open deuren geven voor het
evangelie (Openb. 3:8). [16]Voor een bespreking van het gevaar van het toepassen van
wereldse wijsheid in het werk van de Heer zie de punten 3.1.4. en 3.1.5. [17]Zie b.v. het document "Contemplate this" op mijn site <<http://www.solcon.nl/apgeelhoed>>,
het staat onder de link "mystiek, gnostiek". In het document
"De bijbel over geloof, gevoel, ervaring en mystiek" wordt het
onderwerp ook besproken, de hoofdstukken 7 en 11.. Ook dit document staat onder
de link "mystiek, gnostiek." [18]Voor een bespreking van de ware en de namaak spiritualiteit
zie het document "De bijbel over geloof, gevoel, ervaring en
mystiek." Het document staat op mijn site <<http://www.solcon.nl/apgeelhoed>>,
onder de link "gnostiek, mystiek". [19]Natuurlijk worden wij opgeroepen om het kwade door het
goede te overwinnen. Dat staat in Rom. 12:17-21, maar daar gaat het over heel
wat anders. Daar gaat het om het overwinnen van vijandschap. Het gaat daar niet
om de worsteling met valse leer, valse leraren. [25]Neem b.v. de valse leraars, waar Paulus tegenin gaat in
de Galatenbrief. Zij erkenden wel dat Jezus de messias is, de Zoon van God,
het vleesgeworden woord. Als ze daar over spraken klonken ze net als echte
gelovigen. Het ging pas mis als ze over de weg tot behoud spraken. En zelfs op
dat terrein erkenden ze ook nog dat er geloof nodig is. Alleen voegden ze er
nog een voorwaarde aan toe (zie ook Hand. 15:1-3). Iemand is een
valse leraar als hij op één van de fundamentele punten dwaalt, ook al is hij op de andere punten zuiver
in de leer. [27]Zelfs als in een bepaald boek alleen het goede wordt
doorgegeven, dan nog moet het niet aanbevolen of aangeboden worden. Je kunt een
boek niet losmaken van de persoon van de schrijver. Als je zegen ontvangt door
een boek van een schrijver, dan is het logisch dat je meer van hem wilt lezen. Dan ga je ook de
andere boeken lezen. Andere van zijn boeken waarin wel dwaling wordt
verkondigd. Je kunt een boek daarom niet
losmaken van het totaal van iemand’s onderwijs. [28]Het gaat hier om de Samaritanen. Een aanwijzing is dat
ze zelf aangeven dat koning Essarhaddon, de koning van Assur, hun naar het land
Israël had gevoerd. In 2 Koningen 17:24-34 wordt de oorsprong van de
Samaritanen beschreven. [29]Zie 2 Koningen 17:24-34. Toen de Samaritanen in het
gebied van Samaria kwamen heeft de koning van Assur hun een priester uit het
10-stammenrijk gestuurd, die hen leerde om de Here te dienen. Deze priester
moet zelf niet veel van de dienst aan de Here hebben begrepen, want naast de
Here bleven de Samaritanen ook andere goden dienen. De samaritaanse vrouw sprak
over de aartsvader Jakob als "onze vader Jakob" (Johannes 4:12). Ze
maakte er dus aanspraak op dat ze er ook bij hoorde. [30]Neem b.v. ds Van der Veer (voorzitter van de EO). Hij
heeft het volgende gezegd: "De antithese blijft. Het is alleen niet langer
protestants tegenover katholiek, reformatorisch tegenover remonstrants,
rechtzinnig tegenover vrijzinnig, kerk tegenover kerk. De antithese moeten we
zoeken in de relatie tussen kerk en wereld. Het front ligt bij alle
ontwikkelingen in de samenleving die zich tegen het Koninkrijk van God
keren" (Koers, 10 juli 1998, pagina 12). Volgens ds. van der Veer is de
antithese (de tegenstelling, het elkaar uitsluiten) tussen protestant en
katholiek achterhaald en volgens hem is zelfs de tegenstelling tussen rechtzinning
(orthodox) en vrijzinnig achterhaald. [34]Ze zagen achter het initiatief tot het oprichten van de
Raad van Kerken een streven naar eenheid ten koste van de waarheid, dat
uiteindelijk uit zal monden in de valse kerk van de eindtijd, die door de
bijbelse profetie wordt aangekondigd. Zie hoofdstuk 20 en vooral hoofdstuk 16,
punt 16.7 |