1. Er is een onzichtbare wereld Althans, er is een wereld die voor
mensen en dieren onzichtbaar is. 1.1. Door God Geschapen "Want in Hem (in Christus) zijn
alle dingen geschapen die in de hemelen en op de aarde zijn, de zichtbare en de
onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij
machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen" (Kol 1:16) "alle dingen … … de zichtbare en
de onzichtbare" Net als de voor ons wel zichtbare
wereld is de onzichtbare wereld op een bepaald moment in het verleden geschapen
door God. Alleen God is eeuwig, zonder
begin en einde, al het andere heeft ooit een begin gehad. 1.2.
De bijbelse namen van de onzichtbare
wereld 1.2.1. De hemelse gewesten. "Gezegend zij de God en vader van
onze Here Jezus Christus die ons met allerlei geestelijke zegen in de
hemelse gewesten gezegend heeft in Christus Jezus" (Efeze 1:3) "door Hem (Jezus) uit de doden op
te wekken en Hem te zetten aan Zijn rechterhand in de hemelse gewesten" (Efeze 1:20) "opdat thans door middel van de
gemeente aan de overheden en machten in de hemelse gewesten de
veelkleurige wijsheid Gods bekend zou worden" (Efeze 3:10) "worstelen tegen … de boze
geesten in de hemelse gewesten" (Efeze 6:12) Hemelse gewesten, dat wil zeggen:
hemelse streken, hemelse gebieden. 1.2.2. De hemelen.
"hetzij wat op de aarde, hetzij
wat in de hemelen is" (Kol. 1:20) "gij weet immers dat hun en uw
Heer in de hemelen is" (Efeze 6:9) Paulus spreekt over de derde hemel:
"Ik weet van een mens in Christus … dat die persoon weggevoerd werd tot in
de derde hemel. …..dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en
onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit
te spreken" (2 Kor. 14: 2-4) De derde hemel wordt in dit gedeelte
ook het paradijs genoemd. Dat is dezelfde plaats die de Here Jezus noemde tegen
de één van de misdadigers die tegelijk met hem gekruisigd werden. De misdadiger
die tot inkeer kwam. De Here Jezus zei toen tot hem: "Heden zult gij met
Mij in het paradijs zijn." (Lucas 22:42,43) Als wij over het paradijs spreken dan
denken we meestal aan de hof van Eden, de tuin die God als woonplaats voor Adam
en Eva had bereid (Gen 2:8-14), maar het paradijs bevindt zich volgens de
Bijbel in de derde hemel. Het is een onderdeel van de onzichtbare wereld. 1.2.3. Let op het meervoud: gewesten en hemelen Zie 1.2.1 en 1.2.2. hierboven. Wij hebben de gewoonte om te spreken
over de hemel (enkelvoud). De bijbel spreekt zowel over de hemel (enkelvoud)
als over de hemelen (meervoud). Hierboven is gesproken over de derde
hemel (2 Kor. 14:2-4). Dit bevestigt dat er meerdere hemelen zijn. Ten minste
drie. Dit wordt op twee manieren uitgelegd. Sommigen zien in de eerste hemel
datgene wat we zien als we vanaf de aarde naar boven kijken (de lucht), de
tweede hemel is in hun opinie dan het heelal, en de derde hemel de onzichtbare
wereld. Anderen, waaronder ik zelf, denken dat
er verschillende streken, gebieden, of hemelen, in de onzichtbare wereld zijn. Ik denk dat er meer voor dit laatste
standpunt te zeggen is. Zo worden b.v. in de Bijbel geregeld de aarde en de
hemelen naast elkaar gezet, waarbij de aarde staat voor de zichtbare dingen en
de hemelen staan voor de onzichtbare dingen. "Want in Hem (in Christus)
zijn alle dingen geschapen die in de hemelen en op de aarde zijn, de zichtbare
en de onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden,
hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen" (Kol 1:16) Christus is "de hemelen
doorgegaan" (Hebr. 4:14) Bij zijn hemelvaart is Christus door
de hemelse gewesten heengereisd tot aan de troon van God waar Hij zich gezet
heeft aan de rechterhand van de Vader in het regeercentrum van het heelal.
"De Here Jezus dan werd ….. opgenomen in de hemel en heeft Zich gezet aan
de rechterhand Gods" (Marcus 16:19) 1.3. De engelen horen bij de
onzichtbare wereld (1) Dit blijkt onder meer uit het feit dat
ze voor ons onzichtbaar zijn. Ze kunnen zich wel voor mensen
zichtbaar maken. (Zie
punt 11 over de engelverschijningen) Maar normaal gesproken zijn ze voor ons mensen
onzichtbaar. Elia bad voor zijn knecht "Here open toch zijn ogen opdat hij
zie" (2 Koningen. 6:17) voordat hij kon zien dat de stad was omringd door Gods
engelen. "En de Here opende de ogen van de knecht en hij zag en zie, de
berg was vol vurige paarden en wagens rondom Elia" (2 Koningen 6:17) (2) De hemel is de woonplaats van de
engelen "maar zij zijn als engelen in de
hemel" (Matth. 22:30) "ook de engelen der hemel
niet" (Matth. 24:26) "een grote hemelse
legermacht" (Lucas 2:13) Zie ook Efeze 3:10 en Hebr. 12:22 (3) De gevallen engelen verblijven ook in
de hemelse gewesten (Over de gevallen engelen, zie de
punten 16, 17 en 31) "de boze geesten in de hemelse
gewesten" (Efeze 6:12) Hier is sprake van boze geesten, waar
wij als christenen mee te worstelen hebben. Van hen wordt gezegd dat ze 'in de
hemelse gewesten' zijn. Ze hebben, onder Gods toelating, nog
toegang tot de hemelse gewesten. Wellicht niet tot alle onderdelen van de
hemel. Maar we lezen in Job dat de Satan, in ieder geval in die tijd, ook voor
God verscheen. God sprak hem aan en had een gesprek met hem. "Op zekere
dag kwamen de zonen Gods om zich voor de Here te stellen, en onder hen kwam ook
de satan. En de Here zeide tot de satan ……" (Job. 1:6-12) De gevallen engelen lijken vooral in
de onzichtbare wereld rondom de aarde te verblijven. De Satan wordt in Efeze
2:2 "de overste van de macht der
lucht" genoemd. In Openbaring 12 lezen we dat op een
bepaald moment de Satan en zijn engelen uit de hemel zullen worden geworpen.
"En er kwam oorlog in de hemel; Michael en zijn engelen hadden oorlog te
voeren tegen de draak; ook de draak en zijn engelen voerden oorlog, maar hij
kon geen standhouden, en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden. En de
grote draak werd (op aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel
en de satan ….de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde
voor onze God is nedergeworpen" (Openb. 12:7-9) Onder bijbelgetrouwe christenen
bestaat verschil van mening over het juiste tijdstip van deze gebeurtenis. Zelf
denk ik dat dit nog toekomstig is. Dit zal gebeuren een korte tijd voordat de
grote verdrukking begint. 1.4. Een blik in de hemel In Openbaring 4 en 5 wordt beschreven
wat de Apostel Johannes zag toen hij een blik in de hemel mocht werpen. "Na deze dingen zag ik, en zie,
er was een deur geopend in de hemel … klim hierheen op … zie er stond een troon
in de hemel …." (Openb. 4:1,2) In Jesaja 6 beschrijft Jesaja wat hij
zag toen hij een blik in de hemel kreeg (Jes. 6:1-6) De volledige serie
over de engelen |