Een
samenvatting van de bijbelse leer over de bijbel Er is een levende God. Het is een persoonlijke God die met de mens communiceert. Hij heeft gesproken via de profeten. Het belangrijkste wat Hij tot ons wilde zeggen heeft Hij neer
laten schrijven in de boeken van de Bijbel. Gods Geest heeft de verschillende menselijke schrijvers van de bijbel zodanig geleid dat ze precies datgene neerschreven
wat Hij door hen heen wilde zeggen. De bijbel is
woordelijk door Gods Geest ingegeven. Daarom is de bijbel
letterlijk het woord van God. De uitdrukking "de bijbel
zegt" staat gelijk aan "God zegt". God heeft de tekst van de bijbel door
de eeuwen heen bewaard. Hij heeft er voor gezorgd dat de gelovigen de boeken,
die door Zijn Geest zijn ingegeven, hebben herkend en erkend. De gelovigen
hebben die boeken verzameld, zo is onze bijbel
ontstaan. Omdat de bijbel door Gods Geest is
ingegeven is hij onfeilbaar. Alle informatie die er in staat klopt en komt
overeen met de werkelijkheid. Omdat de bijbel Gods woord is heeft de
bijbel gezag. We moeten ons aan de bijbel
onderwerpen. Want in de Bijbel is immers God zelf aan het woord. God is de
koning van de gehele schepping, daarom moeten we naar Hem luisteren. God weet
precies hoe dingen in elkaar zitten of wat er ooit is gebeurd. Als Hij ons
ergens over informeert dan moeten we Hem geloven. Tegen de bijbel
ingaan komt neer op opstand tegen God. We moeten voor waar houden wat God ons
in de bijbel voorhoudt en we moeten doen wat God ons
in de bijbel opdraagt. Wat in de bijbel staat is
voor een christen bindend. Het "er staat geschreven" is het einde
van alle tegenspraak. Wat we geloven moeten we alleen op de bijbel
baseren. De bijbel is onze enige kenbron voor het
geloof. Het is onze enige norm voor geloof en leven..
De bijbel is 'genoegzaam'. Alles wat we nodig hebben
om godvruchtig te leven staat er in (2 Tim. 3:16,17). De bijbel is begrijpelijk. Als je
wedergeboren wordt dan ontvang je de Heilige Geest die je helpt bij het
verstaan van de bijbel. We moeten de bijbel rationeel uitleggen: we moeten de woorden van de
bijbel in de normale betekenis nemen en op het verband van de tekst letten
bij de uitleg. Bij de uitleg van een bijbelboek
moeten we rekening houden met de historische omstandigheden waarin het
geschreven is. We moeten zoveel mogelijk vragen nagaan als: wie is de
schrijver is, wat was de aanleiding tot het schrijven, wat
het doel, voor wie het is geschreven, naar welke historische situatie word
verwezen. We moeten niet aan schrift 'inleg' doen. We moeten niet meer
'in' een bijbelgedeelte lezen dan er staat. Er is
geen ruimte voor speculatie. Als de bijbel ergens
over zwijgt dan moeten wij er ook over zwijgen. In dat geval kunnen we er
niet met zekerheid en gezag iets over zeggen. We moeten bij de uitleg het principe van "Schrift met
Schrift vergelijken" toepassen. De ene tekst werpt licht op de andere.
De bijbel legt zichzelf uit. Als we een bepaalde tekst
bestuderen moeten we daar alle teksten bij betrekken die iets over hetzelfde
onderwerp zeggen. Als we willen weten wat de bijbel over
een bepaald onderwerp zegt dan moeten we de bijbel inductief bestuderen.
Inductief de bijbel bestuderen gaat in drie stappen.
Als eerste stap verzamel je alle bijbelgedeelten die
iets over het onderwerp zeggen. Stap twee is dat je elk van die bijbelgedeelten
apart bekijkt en uitlegt. Je kijkt wat elk bijbelgedeelte
over het onderwerp zegt. Dat noteer je. Daarna volgt stap drie. Je verzamelt
alles wat je door de bestudering en uitleg van
de individuele teksten hebt gevonden en daar haal je de grote lijnen uit. Op
deze manier vind je de leer van de bijbel over een
bepaald onderwerp. We moeten bij het lezen van de bijbel
drie vragen stellen. (1) Wat staat er? (2) Wat betekent het? (3) En hoe kan
ik het toepassen? Bij het bestuderen van de bijbel moet
je uitgaan van de grondtalen of ten minste van een nauwkeurige vertaling. Een
goede vertaling is een zo letterlijk mogelijke vertaling. |