Parick Nullens, de decaan van Heverlee,
houdt een postmoderne toespraak
Een
studiedag
De
Evangelische Theologische Faculteit te Heverlee heeft een studiedag gehouden
over wat evangelische en katholieken bindt en verdeelt. In het Nederlands
Dagblad stond een verslag van de dag, voor het verslag klik
hier.
Omdat
het belangrijk was heb ik bij één van de betrokkenen gecontroleerd of de
weergave van de dag juist was. Dat bleek inderdaad het geval te zijn.
Oproep
om de roomskatholiek
kerk te erkennen als zusterkerk
De
decaan, Patrick Nullens, vindt het tijd worden dat wij als evangelischen, en
andere protestanten, de Rooms-katholieke Kerk erkennen als een zusterkerk, als een
deel van de grotere wereldkerk.
Een
totaal ander geluid
Dit
is een totaal ander geluid dan wat ik leerde toen ik in de jaren zeventig in
Heverlee studeerde. Daar leerden we dat de Rooms-katholieke kerk een valse kerk
is omdat ze een vals evangelie brengt. (Over het valse evangelie van de
rooms-katholieke kerk, zie het artikel op de pagina over de rk-kerk, klik hier)
Het
is uitermate bedroevend deze radicale koerswijziging van de school te zien. Het
is een breuk met de traditioneel evangelische wortels van de school. Het
evangelie van de rooms-katholieke kerk is niet veranderd. De rooms-katholieke
kerk brengt nog steeds hetzelfde valse evangelie.
Hoe
komt het dat Nullens dit niet meer inziet?
Het
antwoord op deze vraag staat in het verslag van de studiedag. Hij heeft onder
meer het volgende gezegd: "Het is tijd dat evangelischen, en andere
protestanten, 'katholiek-evangelisch'
worden. Ze zijn nu nog vaak 'separatistisch-evangelisch': ze benadrukken het verschil met andere christenen,
denken in termen van goed-fout, waarheid-leugen, Bijbels-on-Bijbels."
Zet
zich af tegen ‘separistisch-evangelisch
Hij
zet zich af tegen wat hij 'separatistisch-evangelisch' noemt. Hij noemt twee
kenmerken van 'separatistisch-evangelisch'. Ten eerst het benadrukken van het
verschil met andere christenen. En ten tweede een bepaalde manier van denken.
Ze denken in termen van goed-fout, waarheid-leugen en bijbels-onbijbels.
Doordat
de 'separatistich-evangelische' christenen denken in termen van 'goed-fout,
waarheid-leugen en bijbels-onbijbels' weigeren ze de Rooms-katholieke kerk te
erkennen als een zusterkerk. Ze denken in 'bijbels-onbijbels'. Dat betekent dat
ze het evangelie dat de rooms-katholieke kerk brengt aan de bijbel
toetsten. En bij toetsing blijkt dat de rooms-katholieke kerk nog steeds een
vals onbijbels evangelie brengt. Een kerk die officieel, in haar belijdenissen
en leeruitspraken, een vals evangelie brengt is zelf ook vals.
De
leiding van de rooms-katholieke wereldkerk heeft nog niet lang geleden een
nieuwe catechismus uitgegeven. Daarin werden opnieuw volledig het valse
katholieke evangelie, en de vele andere ernstige dwalingen van het
katholicisme, bevestigd.
+
Zie de studie "de evangelischen en de rooms-katholieke kerk"
(Dit
is hoofdstuk acht van de studie "Wat is er aan de hand in
de evangelische wereld.")
+
Voor meer informatie over de rooms-katholieke kerk, klik hier
Het
eerste kenmerk
Let
op de misleidende wijze waarop Nullens de zaak naar voren brengt.
Ik
citeer " evangelischen ..
zijn nu nog zo vaak 'separatistisch evangelisch': ze benadrukken het verschil
met andere christenen …"
Hij
heeft het over het benadrukken van het verschil 'met andere christenen'. Hier
zit de adder onder het gras. Als iemand een ander evangelie gelooft dan is hij
helemaal geen christen in de bijbelse zin
van het woord. En als een kerk officieel een onbijbels evangelie belijdt
dan is die kerk geen ware kerk. In de relatie tot de rooms-katholieke kerk gaat
het niet over verschillen tussen christenen onderling. Het gaat om de vraag of
het, in het geval van het rooms-katholicisme, wel om christenen en om een
christelijke kerk gaat.
Het
tweede kenmerk
Nullens
stelt dat de 'separatistisch-evangelische' christenen verkeerd denken.
Ik citeer nogmaals: "ze …..
denken in termen van goed-fout, waarheid-leugen, Bijbels-on-bijbels."
Ze
denken volgens hem op de verkeerde manier.
Hier
komt de postmoderne aap uit de mouw.
Nullens
beschrijft inderdaad juist hoe de traditioneel evangelische christenen denken.
Ze denken inderdaad in de temen bijbels en onbijbels.
Tot aan de jaren tachtig dacht elke evangelische christen in termen van bijbels en niet bijbels. En ook in termen als
waarheid-leugen en goed-fout.
In
deze denkwijze wordt alles getoetst aan de bijbel. En
als iets met de bijbel in strijd is, of als iets niet
op de bijbel gebaseerd kan worden, dan wordt dat als 'onbijbels' verworpen.
Precies
wat de joden uit Berea deden toen Paulus bij hen kwam spreken. Ze gingen na of
de dingen die Paulus zei overeenkwamen met de Schriften. "en deze
onderscheiden zich gunstig van die te Thessalonica, daar zij het woord met alle
bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo
waren." (Hand. 17:11) Ze
controleerden of wat Paulus zei wel bijbels was. Ze
gingen het na in de Schriften.
Helemaal
verkeerd zegt professor Nullens. Dat is separatistisch evangelisch. We moeten
niet in de temen bijbels of onbijbels denken. We
moeten niet exclusief
maar inclusief denken.
De
oproep van Nullens om te stoppen met het denken in de termen bijbels
of onbijbels is niet anders dan hoogverraad. Hiermee tref je de evangelische
beweging in het hart.
We
mogen van hem niet meer denken in waar of onwaar, in goed of fout of in bijbels of onbijbels.
Deze
bewering van Nullens is het logische gevolg van het aanvaarden van het
postmoderne uitgangspunt dat we niets met zekerheid kunnen weten. Voor de
postmoderne christen is er geen absolute waarheid. Dus kun je niet met
zekerheid over waar en onwaar spreken. En er zijn geen absolute normen. Dus kun
je niet met zekerheid over goed en kwaad spreken. En de bijbel
is niet doorzichtig (begrijpelijk), dus kun je ook niet over bijbels of
onbijbels spreken. Het is volgens postmoderne christenen als Nullen allemaal
niet zo duidelijk. Postmoderne christenen denken niet in zwart-wit, ze denken
in grijs.
verschrikkelijk
In
plaats van de schapen te verdedigen tegen verscheurende wolven, zoals bijvoorbeeld de valse leraren
van de rooms-katholieke kerk, levert Nullens de christenen aan hen over. Hij
maakt eerst de schapen los van de bijbel door hen een
postmoderne manier van denken aan te praten. Ze mogen van hem immers niet meer
denken in de termen bijbels en onbijbels. En
vervolgens pleit hij ook nog eens voor het onderhouden van broederlijk contact met hen die een ander
evangelie brengen. Hij verbindt de schapen met de wolven.
Hij
verbindt de eenvoudige evangelische gelovigen met rooms-katholieke valse
leraren. Want als rooms-katholieken broeders zijn dan kun je b.v. hun boeken wel gaan lezen. Dan kun je
bijvoorbeeld ook van hen leren hoe je "een diep kontakt met God
krijgt", door het toepassen van hun mystieke technieken. Technieken als contemplatief
gebed of lectio divina.
Die technieken zijn wel onbijbels, maar over 'bijbels
en onbijbels' mogen we van Nullens niet meer spreken.
Het
is verschrikkelijk wat hier gebeurt.
De
bijbel zelf denkt in waar of niet waar, in goed of
fout en in bijbels of niet bijbels. Als je in de bijbel
kijkt dan ontdek je dat de bijbel ons zelf opdraagt om in bepaalde gevallen
'separatistisch te zijn'. Klik hier voor
een bijbelstudie over de bijbelse opdracht tot
afscheiding.
Dit is punt acht van nieuwsbulletin nr. 21.