“Geliefden, daar gij het nu van tevoren
weet, weest op uw hoede" (2 Petrus 3:17)
Nieuwsbulletin nr. 14 (28-2-2007)
Ouweneel en homoseksualiteit II
1. Het belang van de zaak
Het
gaat niet in de eerste plaats om personen. Het gaat om de verschuiving van de
opvattingen over homoseksualiteit binnen de evangelische wereld.
W.J.
Ouweneel is daar een voorbeeld van. In zijn boek Seks in de Kerk pleit hij er b.v. voor
om homoseksuele paren ruimte te geven binnen de gemeente. Hij is voor gedogen. (Zie nieuwsbrief
nr. 12.)
Als
Ouweneels advies wordt opgevolgd dan is het nog
slechts een kwestie van tijd voordat, openlijk als homoseksueel levende
christenen, een normale verschijning worden in evangelische en reformatorische
gemeenten.
2. Zijn opvattingen komen op
het volgende neer
Het
huwelijk is door God ingesteld tussen man en vrouw. Daarom wijst hij het homohuwelijk
af. Tegen
christenen die in een homoseksuele relatie leven gezegd moet worden gezegd dat
dit volgens de bijbel niet kan. Tot zover volgt hij
het bijbelse en traditioneel
evangelische spoor.
Hij
wijkt echter af in het volgende. Hij stelt de vraag: wat te doen met
homoseksuele paren binnen de gemeente die zich niet laten gezeggen en die
ondanks vermaning toch in een homoseksuele relatie blijven leven? Hij pleit er
voor om deze christenen, onder zekere beperkende voorwaarden, toch een plaats in
de gemeente te geven. Hij vindt niet dat ze wegens volharden in zondig gedrag
uit de gemeente moeten worden weggedaan.
Ik
citeer:
"En
wat als twee homofiele
christenen toch gaan samenwonen, of een 'huwelijk' aangaan? De opzieners hebben
hun de wet van God voorgehouden, ze hebben hen gewaarschuwd - en het gebeurt
toch?" (Seks in de Kerk, p. 243)
"Voor
hen die huwelijken aangaan die wij voor onbijbels
houden, maar waartegen zijzelf geen bezwaar hebben - huwelijken met
ongelovigen, met gescheidenen, of tussen seksegenoten -
moet wel plaats in de gemeenten zijn - al zullen zij met beperkingen in het
gemeenteleven genoegen moeten nemen " (Seks in de Kerk, p. 245, de
arcering is van mij)
"Zo
kun je je wel voorstellen dat homoseksuelen met
duurzame relaties onder de parasol van de gemeenschap mogen blijven, al kunnen
zij bijvoorbeeld geen leidende taken uitoefenen" (Seks in de Kerk, p. 244)
Ik
pleit voor een tussenweg: er zijn handelwijzen die wij afkeuren, terwijl wij
toch de betrokkenen blijven aanvaarden. (Seks in de Kerk, p. 245)
Dit
is een ingenieus compromis. Je bent het er niet mee eens, je zegt het ook, maar
verder doe je er niets aan. Dat is de omschrijving van gedogen.
Ouweneel kan dit pleidooi houden omdat hij alle vier de bijbelteksten waarin homoseksualiteit scherp wordt
veroordeeld in zijn boek wegredeneert. (Leviticus 18:22, 20:13; Rom. 1:26,27; 1 Kor. 6:10,11) Hij beweert dat deze
teksten niet slaan op homoseksualiteit binnen een stabiele liefdesrelatie. Dit
is de tweede zeer ernstige afwijking van Ouweneel.
Zijn exegese deugt niet. (Voor een
weerlegging van zijn foutieve exegese, klik hier,
het gaat om het derde punt.) Als je, zoals hij doet, deze teksten niet meer op homoseksualiteit
binnen een relatie laat slaan, dan kun je beweren dat homoseksualiteit binnen
een stabiele relatie niet zo’n ernstige zonde is. In
ieder geval niet ernstig genoeg om iemand, die zich daar niet van wil bekeren,
uit het midden van de gemeente weg te doen. (de bijbelse tucht toepassen)
3. Ik kan volgens Ouweneel niet denken en niet lezen
Dit
schreef hij recent in het blad Uitdaging
over mensen die zijn opvattingen durven toetsen en kritiseren. Ik ben één van
die mensen. Het is daarom waarschijnlijk dat hij dit ook weer zal zeggen over
wat ik hierboven heb geschreven. Om dit op te vangen heb ik de gehele
paragraaf, waarin hij pleit voor het gedogen van homofiele relaties binnen de gemeente, overgetypt en
op het internet gezet. Voor de tekst klik hier.
Dan kunt u alles in zijn verband lezen en zo voor uzelf constateren dat hij
werkelijk heeft gezegd wat ik hierboven heb aangegeven.
4. Ouweneel
heeft gereageerd
In
de Uitdaging van januari (2007) stond
de aankondiging van een kritisch boek over Ouweneels
denken. Sluiers over de Schrift, uitkomen
in een andere wereld? Het boek is geschreven door Ruud van der Ven. De
redactie van Uitdaging heeft Ouweneel in het volgende nummer uitgebreid de ruimte
gegeven om daar op te reageren.
In
het artikel reageert hij niet alleen op Ruud van der Ven. Hij maakt gebruik van
de gelegenheid om iedereen die kritiek op hem heeft aan te vallen.
Hij
gaat onder meer in op wat ik in nieuwsbulletin nr. 12 over zijn verschuivende
houding tegenover homoseksualiteit heb
geschreven.
Hij
schrijft: "Zo onlangs weer mijn boek Seks
in de Kerk, waarin ik schreef dat ik absoluut tegen het homohuwelijk ben,
maar dat we in gemeenten christelijk met homoparen moeten omgaan. Een kolfje
naar de hand van de BVA die natuurlijk prompt schreef dat ik dus in
werkelijkheid wel voor het homohuwelijk ben. Dan komt ze met allerlei bijbelteksten om aan te tonen dat homoseksualiteit verkeerd
is - terwijl ik dat zelf in mijn boek al had aangetoond."
5. Even ter verduidelijking
Met
BVA bedoelt hij "Een bediening van
achterdocht". Zo beschrijft hij de discernment bedieningen, die net als de Bereërs toetsen aan het woord van God (Hand. 17:11).
Toetsen is bijbels gezien
geen kwestie van achterdocht, maar van waakzaamheid. Het is ook een zaak van
gehoorzaamheid, de bijbel draagt namelijk op om te
toetsen.
6. Wat zijn zijn stellingen?
Hij
schrijft vier dingen:
(1) Ik, Ouweneel,
schreef in mijn boek dat ik absoluut tegen het homohuwelijk ben
(2) We moeten in de gemeente wel
christelijk met homoparen omgaan
(3) De BVA beweert dat ik dus
wel voor het homohuwelijk ben.
(4) De BVA komt met allerlei bijbelteksten aan om aan te tonen dat homoseksualiteit verkeerd
is terwijl ik dat zelf in mijn boek al had gedaan.
7. Laten we zijn stellingen één voor één
doornemen
(1) Ik, Ouweneel, schreef (in het boek) dat ik
absoluut tegen het homohuwelijk ben
Dit
klopt. Hij is tegen het homohuwelijk.
Ik
heb in mijn nieuwsbrief niet gezegd dat hij voor het homohuwelijk zou zijn. Ik
weet ook niet van anderen die dit hebben beweerd.
(2) We moeten in de gemeente wel christelijk met homoparen omgaan
Dit
klink mooi, maar wat bedoelt hij met ‘christelijk omgaan’?. Wat hij er onder
verstaat is hierboven beschreven. Hij vindt het christelijk om homoparen, die
na vermaning toch in een homoseksuele relatie volharden, een plaats in de
gemeente te geven.
(3) De BVA beweert dat ik dus wel voor het homohuwelijk ben
Wie
zou hij daar mee bedoelen? Ik ben het in ieder geval niet en ik ken niemand
anders die dit beweerd heeft of die deze conclusie heeft getrokken. Hoe komt
hij tot deze bewering? Hij zegt dat de BVA deze conclusie trekt uit zijn
pleidooi voor het, onder bepaalde voorwaarden, gedogen van homoseksuele
relaties binnen de gemeenten.
Dat
is niet wat ik heb beweerd. Ik heb slechts de conclusie getrokken dat hij pleit
voor het gedogen van homoseksuele relaties binnen de gemeente.
(4) De BVA komt met allerlei bijbelteksten aan om
aan te tonen dat homoseksualiteit verkeerd is terwijl ik dat zelf in mijn boek
al had gedaan
Dit
is wel een zeer misleidende en onjuiste voorstelling van zaken.
De BVA, ik dus, heb inderdaad de vier bijbelgedeelten geciteerd waar de bijbel homoseksueel
gedrag scherp veroordeeld. Ik heb deze vier bijbelgedeelten
genoemd en besproken omdat Ouweneel ze in zijn boek
wegredeneert. Hij verklaart ze alleen van toepassing op los homoseksueel
gedrag in het kader van afgodendienst.
Op
dit punt heeft hij het bijbelse gebod grotendeels
uitgeschakeld. Vandaar ook zijn opvatting dat het leven in een duurzame
homorelatie niet ernstig genoeg is om iemand uit het midden van de gemeente weg
te doen.
Hij
vangt dit nog enigszins op door zijn deductie vanuit de instelling van het
huwelijk. Dat hij toch tegen het homohuwelijk is heeft hij niet gebaseerd op
deze vier teksten. Hij baseert het op de volgende redenering: Het huwelijk is
door God bedoeld als een monogame relatie tussen een man en een vrouw.
Seksualiteit is bedoeld voor binnen deze relatie. Een homohuwelijk is in bijbels opzicht geen huwelijk. En
daarom kunnen we homohuwelijken niet erkennen.
Op
zich is deze redenering juist. In zijn opvatting dat het homohuwelijk niet bijbels is wijkt hij niet af van
de traditionele evangelische en bijbelse opvatting.
Wel in zijn uitleg van de vier sleutelteksten over homoseksualiteit en in zijn
pleidooi voor het, onder enige beperkingen, en als het niet anders kan, gedogen van
homoseksuele paren binnen de gemeenten.
8. Een voor hem typerende
reactie
(a)
Hij doet net alsof hij niet in opvatting is verschoven. Terwijl dat wel het
geval is.
(b)
Hij gaat niet echt in op de kwestie die ik aan de orde heb gesteld. Te weten
zijn exegese van de vier sleutelteksten en zijn pleidooi voor het gedogen van
homoseksuele paren binnen de gemeenten.
(c)
Hij legt de BVA dingen in de mond die deze niet heeft gezegd
Hij
zegt dat de BVA beweert of suggereert dat hij voor het homohuwelijk is. Dit is
simpelweg niet waar. Zo leidt hij de aandacht af van de vragen waar het omgaat
en van de punten waar hij werkelijk in zijn boek de grenzen heeft verlegd.
9. Een tussenweg die er niet is
Hij
probeert telkens weer een tussenweg te vinden waar die niet is.
In
dit geval een tussenweg tussen (1) homoseksualiteit is een ernstige zonde en
wie daar in volhardt hoort niet in de gemeente en (2)
homoseksualiteit is geen zonde en er moet ruimte voor zijn binnen de gemeente.
Dit is een antithese. Er is geen tussenweg.
En
toch komt Ouweneel weer met een compromis. Samengevat:
Homoseksueel gedrag is binnen een relatie van liefde en trouw niet meer een
ernstige zonde. Het is slechts een afwijking van Gods bedoeling voor het
huwelijk. Daarom moeten we uit christelijke liefde homoparen, die zich niet
willen afkeren van hun afwijking van Gods oorspronkelijke plan, toch accepteren
binnen de gemeenten. Zij het met enige beperkingen.
Voorwaar
een ingenieus compromis. Ingenieus maar ook desastreus.
Ouweneel is dialecticus. Hij zegt ja en nee tegelijk. Hij verlegt de grenzen en
intussen beweert hij dat hij dit niet doet.
Het
is een telkens herhaald patroon. Hij
heeft hetzelfde gedaan met b.v. de leer over de
onfeilbaarheid van de bijbel, het spreken over een vrouwelijke zijde in God, de
dromenleer van Jung, vallen in de Geest, bidden tot
de Geest, de rooms-katholieke kerk, enzovoorts. Zie het Ouweneel
dossier.
Een
citaat uit hoofdstuk 15
van de overzichtstudie “Wat is er aan de hand in de evangelische wereld?”:
“Telkens verwerpt hij de meest extreme standpunten van allerlei mensen, maar ook telkens weer neemt hij wel principiële uitgangspunten van hen over. En daarmee zet hij een wissel om. Daarmee plant hij een verkeerd plantje op evangelische bodem. Door deze tactiek misleidt hij voortdurend de mensen.”
10. Verbazing
Het
blijft verbazingwekkend dat hij hier telkens mee wegkomt. Of misschien toch niet omdat hij precies zegt wat de postmoderne
mens en de postmoderne christen graag willen horen. Wellicht komt het ook
doordat de leiders, die zich zouden moeten verzetten blijven zwijgen, uit angst
voor de mogelijke gevolgen voor henzelf en hun organisaties.
11.
Nogmaals het belang van de zaak
Het
gaat om een zeer belangrijke zaak. Wat op het spel staat is het wel of niet
binnendringen van openlijk homoseksueel gedrag binnen de gemeenten. Dat
overstijgt de persoonlijke gevoeligheden van mij of Ouweneel
of iemand anders. Er is een immense druk vanuit de wereld op de christelijke
wereld om homoseksualiteit te aanvaarden.
Zoals
zo vaak komt Ouweneel met een tussenstandpunt in een
kwestie waar geen tussenweg is. Hij is tegen acceptatie van homoseksualiteit.
Maar hij zet de deur open voor het gedogen van homoseksualiteit binnen de
gemeenten. Zij het alleen in duurzame relaties en onder zekere
beperkingen. Zo krijgt openlijke homoseksualiteit een voet tussen de
deur.
HIER
WORDT EEN UITERST BELANGRIJKE PRINCIPIELE GRENS OVERSCHREDEN.
Door
het, onder bepaalde voorwaarden, gedogen zendt een gemeente een bepaald signaal
uit. Namelijk dat het hier niet om een ernstige zonde gaat. En dat is precies
wat Ouweneel in zijn nieuwe boek ook uitdraagt.
Paulus
schrijft in 1 Korintiers 5 over een zondige seksuele
relatie binnen de gemeente. Het gaat over een man die leeft met de vrouw van
zijn vader (1 Kor. 5:1). Waarschijnlijk gaat het om zijn stiefmoeder. Paulus
zegt dat de man en de vrouw uit de gemeente moeten worden weggedaan. “Doet, wie
niet deugt, uit uw midden weg” (1 Kor. 5:13).
Waarom
moesten de christenen van Korinthe het zuurdeeg van
het kwaad uit hun midden wegdoen? “Weet gij niet, dat
een weinig zuurdeeg het gehele deeg zuur maakt” (1 Kor. 5:6) Het tolereren van
openlijk moreel kwaad werkt als zuurdesem. Het zal anderen aanmoedigen om ook
gebruik te maken van de ruimte die wordt geboden. Dat zal gebeuren als homosekuele relaties worden gedoogd.
+ Tenslotte nog dit: houd moed
Sommigen dingen moeten
gebeuren. Ze zijn aangekondigd in de bijbel.
"eerst moet de afval komen" (2 Thess.
2:3)
"Ziet toe, weest niet verontrust, want dat moet geschieden"
(Matth. 24:6)
Daarom weest
niet verontrust. Het loopt bij God niet uit de hand.
"en hun woord zal voortwoekeren als
de kanker … en toch staat ongeschokt het hechte
fundament Gods met dit merk: De Here kent de zijnen,
en Een ieder, die de naam des Here noemt breke met de ongerechtigheid" (2 Tim. 2:17,19)
"en de poorten der hel zullen haar, dat is de gemeente, niet overweldigen"
(Matth. 16:18)
Wat te doen?
"houd vast wat gij
hebt opdat niemand uw kroon neme" (Openbaring 3:11)
"houd u buiten het bereik van de
onheilige holle klanken" (1 Tim. 6:20)
"verkondig het woord, dring er op
aan, gelegen of ongelegen" (2 Tim. 4:2)
"blijft gij
echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een
evangelist, verricht uw dienst ten volle" (2 Tim. 4:5)
"met de vermaning om tot het uiterste
te strijden voor het geloof dat eenmaal de heiligen overgeleverd is. Want er
zijn zekere mensen binnen geslopen" (Judas :3,4)
Jezus komt terug
"Nog een korte tijd en
Hij die komt zal er zijn" (Hebr. 10:37)
"Want het heil is ons
nu meer nabij dan toen wij tot het geloof kwamen" (Rom. 13:11)
O what a day that shall be
When my Jesus I shall see
Een hartelijke
groet,
Ary Geelhoed
Discernmentsite http://www.toetsalles.nl
Onderwijssite http://www.internetbijbelschool.nl