Overzicht
van de belangrijkste dwalingen van dit moment Hieronder staat een lijst met gevaarlijke
dwalingen die de evangelische christenen bedreigen. Na de lijst volgt een
beknopte bespreking van elke dwaling. 1.
De charismatische beweging 2.
Het contemplatieve christendom, de contemplatieve technieken 3.
Worshippen, ontspoorde aanbidding 4.
Verborgen vrijzinnigheid, zoals theïstische evolutie 5.
Het postmoderne christendom, de emerging church 6.
De valse oecumenische beweging
(de oecumene van het hart, inter-faith) 7.
Het neo-evangelicalisme, het verwerpen van
de Bijbelse opdracht tot afscheiding 8.
De psychologisering van het geloof (vooral via de zielzorg) 9.
De positive only
(de alleen positief) beweging, het marketingchristendom 10. De gedachte dat de
rooms-katholieke kerk geen valse kerk is 11. Alverzoening 12. Antinomianisme 1.
Charismatisch Overal in de evangelische beweging dringt
momenteel het charismatische gedachtegoed door. Er is sprake van een 'charismatisering' van de evangelische beweging. In de
orthodox reformatorische kerken gebeurt hetzelfde. De eerste stap is meestal
het gaan zingen, in 'worship' stijl, uit de
Opwekkingsbundel (zie punt 3). 1.1. Inleiding Charismatisch is niet direct een verderfelijke
ketterij. Het is wel (erg) schadelijk voor het geestelijk leven. Zo is er
binnen de charismatische beweging een occulte onderstroom. De charismatische
beweging is een gemengde beweging. Voor zover het evangelie en het
woord van God er worden gebracht werkt de Geest van God in de beweging. Maar
wanneer de valse charismatische leringen worden gebracht en wanneer onBijbelse charismatische ervaringen worden gezocht
krijgen boze geesten de ruimte om te werken. Soms kom je iets van God tegen
dan weer iets van de boze. Het is mogelijk om een andere geest te ontvangen.
(2 Kor. 11:4). Er zijn dwaalgeesten (1 Tim. 4:1) die zich voor
kunnen doen als de Heilige Geest, als Jezus, als God. De occulte belasting wordt voornamelijk
doorgegeven via handoplegging. Het is zeer af te raden om je door charismatische
christenen de handen op te laten leggen. In de zielzorg zijn we regelmatig
gevallen tegengekomen van occulte belasting als gevolg van handoplegging in
charismatische kring. Een andere naam voor de charismatische beweging is
de pinksterbeweging. De moderne charismatische beweging is ongeveer
honderd jaar oud. ·
De charismatische beweging: www.toetsalles.nl/charismatische.htm 1.2. De klassieke pinksterbeweging De
voornaamste dwalingen van de klassieke pinksterbeweging zijn: (1) De stelling dat spreken in
tongen het enige bewijs is voor het ontvangen van de doop in de Geest In
plaats van over de doop met de Geest spreekt men ook wel over de vervulling
met Gods Geest. Men beweert dat iedereen die vervuld wordt met Gods Geest
automatisch in tongen gaat spreken. Dit is in strijd met de bijbel. Zie
de bijbelstudies over: -
spreken in tongen: www.internetbijbelschool.nl/wordbest/baslhg10.doc
-
de vervulling met Gods Geest: www.internetbijbelschool.nl/wordbest/baslhg6.doc
(2) De leer dat het spreken in
tongen voor iedereen is Men
beweert dat iedere christen de gave van het spreken in tongen kan ontvangen.
Dit klopt niet. Zie de bijbelstudie over het
spreken in tongen. (3) De leer dat genezing in de
verzoening is. De
Here Jezus heeft aan het kruis onze ziekten
gedragen en daarom hebben we, zo stelt men, in Christus recht op genezing.
God wil volgens hen iedere zieke genezen. Ook
dit is in strijd met de bijbel. Zie
de bijbelstudies over ziekte en genezing: www.toetsalles.nl/genezing.index.htm (4) Er wordt over het algemeen
te weinig rekening gehouden met de mogelijkheid van vervalsing van de
geestesgaven Er
wordt binnen de charismatische beweging te weinig getoetst. Geestesgaven
kunnen uit drie bronnen komen: (a) uit je eigen ziel, dan is
het namaak (b) uit de Heilige Geest, dan
is het het echte (c) uit demonische kracht,
door de werking van demonen, dan is het namaak maar het werkt wel -Over
de geestesgaven I: www.internetbijbelschool.nl/wordbest/baslhg8.doc -Over
de geestesgaven II: www.internetbijbelschool.nl/wordbest/baslhg9.doc
-Over
het toetsen van profetie: www.internetbijbelschool.nl/wordbest/baslhg12.doc -Over
het toetsen van het spreken in tongen:
www.toetsalles.nl/wordbest/toetsentongen.eigen.doc (5) Er worden soms technieken
gebruikt die niet bijbels zijn bij het opgang
brengen van b.v. spreken in tongen (Zie
de studie over het spreken in tongen) Dan
is de kans erg groot dat boze geesten het overnemen. Dit is erg gevaarlijk.
Het is ook gevaarlijk om ervaringen te zoeken die Gods woord ons niet heeft toegezegd. Voor
het bijbelse onderwijs over de Heilige Geest en de
geestesgaven, zie de serie bijbelstudies over de
Heilige Geest op de internetbijbelschool: www.internetbijbelschool.nl Nog
een kort woord over de leer dat genezing in de verzoening is. De pinksterbeweging heeft soms bijna schizofrene
trekken. Zo hebben ze altijd geleerd dat het Gods bedoeling is om iedereen te
genezen terwijl er in de praktijk bijna niemand geneest in hun midden. En als
mensen genezen gaat het meestal om ziekten en kwalen die sterk
psychosomatisch zijn. Er genezen bijna geen organische ziekten. Dat zijn
ziekten waar objectief waar te nemen is dat er iets mis zit in een orgaan.
Ieder die langere tijd binnen de charismatische beweging rondloopt weet dit,
zeker de leiders, en toch blijft men verkondigen dat God ieder wil genezen. www.toetsalles.nl/genezing.index.htm ·
de Bijbel over ziekte en genezing
www.toetsalles.nl/genezing.index.htm
De hedendaagse charismatische genezers zijn iets
voorzichtiger geworden. Zij beweren dat God normaal gesproken iedereen wil
genezen, maar dat er onverklaarbare uitzonderingen zijn. 1.3. Het powerchristendom Dit is een stroming die ongeveer 20 jaar geleden
binnen de charismatische beweging sterk is opgekomen. Zij leren alle dingen
die de klassieke pinksterbeweging ook leert, maar daarnaast hebben ze extra
dingen zoals: -
Het vallen in de geest, achterovervallen in onmacht -
Heilig lachen, schateren
(zonder aanwijsbare reden, volkomen irrationeel) -
Dronkenschap in de Geest (Je gedraagt je als een dronkenlap, lachen,
struikelen, lallend spreken, etc) -
Dierengeluiden maken, bewegingen (loeien als koeien, kakelen als een
kip) -
Spastische bewegingen, stuiptrekkingen, beven -
De bewering dat er goudstof en gouden kiezen zijn verschenen -
Bidden tot de Heilige Geest ·
Het powerchristendom: Zie
punt 15.6 van www.internetBijbelschool.nl/htmldoc/newage.ha.htm
·
Vallen in de geest: www.toetsalles.nl/htmldoc/vallen.htm
·
Bidden tot de Heilige Geest: www.internetBijbelschool.nl/wordbest/baslhge.doc
Uit deze beweging is ook het zogenaamde "ministry gebed" opgekomen: Het gebed voor iemand met
een nood. Een aantal bidders gaan om hem heen staan. De Heilige Geest wordt
aangeroepen en persoonlijk uitgenodigd om aan het werk te gaan. Men begint te
bidden en wacht op bovennatuurlijke openbaringen (beelden, visioenen,
innerlijke stemmen, etc) voor aanwijzingen. Er
wordt gekeken of de persoon waar voor gebeden wordt iets beleefd op het
moment dat er gebeden wordt: b.v. bepaalde
gevoelens of fysieke gewaarwordingen. Dat ziet men aan als het werk van de
Geest. Daar gaat men dan in gebed verder op in en men zegent wat gebeurt. Het powerchristendom is
een uiterst gevaarlijke stroming in de charismatische beweging. De fenomenen
zijn niet Bijbels, ze komen wel voor in het Hindoeïsme en andere oosterse
godsdiensten. Het zijn werkingen van boze geesten. 1.4. Word-faith (het
welvaartsevangelie) Deze stroming is in de jaren veertig van de vorige
eeuw ontstaan. Ze is toen door de meerderheid van de pinksterbeweging als
ketters afgewezen. In de jaren tachtig zijn de word-faith
leraren aan een grote comeback begonnen. De meeste TV-evangelisten
van tegenwoordig zijn word-faith leraren. Ze leren dat het Gods bedoeling is dat we als
christen gezond en voorspoedig zijn (voorspoed ook in materiele
zin). De manier om die welvaart en gezondheid ook te beleven is het
uitspreken van een word van geloof (het uitspreken van een word-of-faith). We moeten goede dingen over onszelf en
anderen uitspreken, proclameren. Als we dat doen dan zullen we het ook
beleven. Als je ziek wordt dan moet je in geloof aanvaarden dat Jezus die
ziekte 2000 jaar geleden al op het kruis heeft gedragen. In Christus ben je
gezond. Je moet daar in gaan staan en in geloof je genezing proclameren:
"Ik ben genezen." Ook al merk je er nog niets van. Als je zo blijft
geloven en proclameren, als je zo geloofswoorden blijft spreken en geloofsgedachten
blijft denken dan zul je ook merken dat je genezen bent. Als teken van je
geloof (je bent immers genezen) laat je ook je medicijnen staan en je stapt
in geloof uit je rolstoel, etc. Omdat ze een soort magisch kracht aan woorden en
gedachten toekennen hebben ze ook een speciale vloek en zegen leer
ontwikkeld. Door je woorden ben je voortdurend bezig mensen en situaties te
zegenen of te vloeken. Je kunt jezelf, volgens hen, ook ziek denken en
praten. Dit is niet anders dan New-Age.
Het is "Mind over matter". Gedachten
bepalen de omstandigheden. The Secret, gepromoot
door Oprah Winfrey, propageert dezelfde gedachte. In de negentiende eeuw zijn
vanuit India zendelingen voor het Hindoeïsme naar het westen gestuurd. Via
hun invloed ontstond de theosofie. De theosofie beïnvloedde weer het ontstaan
van christelijke mind-cults zoals Christian Science (Ziekte bestaat niet, het is een illusie, als je
juist denkt zal de ziekte verdwijnen). Via Christian Science
zijn dit soort gedachten de pinksterbeweging binnengekomen. Er deugt nog veel meer niet in de word-faith beweging. Verkeerde leringen over de Heere Jezus en de drie-eenheid, dit is niet bij allen
even duidelijk. De Word-faith is geen gemengde
beweging meer. Het is volledig vals en ketters. De word-faith leraren
brengen een succes evangelie. Dat baseren ze op een verkeerd verstaan van het
kruis van Christus en op een vermenging van de oude en de nieuwe bedeling. Ze
claimen de verbondszegen van het verbond van Mozes, met alle materiële
zegeningen, voor henzelf. De meeste word-faith
leraren zijn ook aanhangers van het power christendom. ·
Word-faith: www.toetsalles.nl/word-faith.index.htm
·
De vloek en zegen leer, het boek van Derek Prince: www.toetsalles.nl/bio.princederek.htm
1.5. De New-Apostolic
Reformation Vanuit de kring van de word-faith
leraren en het powerchristendom is deze stroming
ontstaan. Afgekort de NAR. De nieuwe apostolische reformatie. Ze leren dat God momenteel de vijf bedieningen (Efeze 4:11,12) volledig aan het herstellen is. In de
evangelische wereld waren er geen profeten en apostelen meer. In deze tijd stelt
God weer profeten en apostelen aan. Mensen binnen deze kringen worden weer
apostel genoemd. Zij vormen de leiding van de door hen verwachtte
eindtijdopwekking. Door middel van geestelijke oorlogvoering moet de
gemeente van Christus, onder leiding van deze nieuwe apostelen, de wereld
gaan veroveren. Deze beweging valt voor een groot deel samen met
de "Kingdom Now"
beweging. We zijn, in deze visie, nu al in het duizendjarig rijk. In het
duizendjarig rijk behoren de gelovigen te heersen, zij zitten op tronen. Dat
is onze rechtmatige positie. Die positie moeten we nu in gaan nemen, en door
middel van geestelijke oorlogvoering op geestelijke wijze de macht overnemen. We moeten onze dorpen, steden, landstreken en
landen voor God gaan veroveren. We moeten ontdekken welke geestelijke machten
een stad beheersen en dan door geestelijke oorlogvoering deze machten
uitschakelen. Het ontdekken noemt men "spiritual mapping".
Het geestelijke oorlogvoeren doet men door proclamaties, door Jezus marsen
(processies), door gebedswandelingen, door het zalven van allerlei plaatsen
met heilige olie, door plaatsvervangend de zonden van het voorgeslacht en de
huidige generatie te belijden, etc. Zo denkt men de greep van de boze machten
te verbreken waarna de mensen komen open te staan voor het evangelie en een
rechtvaardig leven. Deze filosofie zit ook vaak achter stadsgebed. De
opwekking zal komen als alle christenen samen gaan bidden. Onder leiding van
de apostelen. Op de leer wordt niet gelet, ieder die zichzelf christen noemt
wordt opgeroepen om mee te bidden. ·
NAR, latter rain:
zie punt 15.8 van www.internetBijbelschool.nl/htmldoc/newage.ha.htm
·
Geestelijke oorlogvoeren: www.toetsalles.nl/geest.oorlogv.index.htm
2.
Het contemplatieve christendom De leringen en uitingen van deze beweging komen we
overal tegen in de evangelische en de orthodox reformatorische wereld. Dit is
een beweging in opkomst. Het contemplatieve christendom stelt dat er veel
oppervlakkigheid is in het geestelijk leven van de christenen. De oplossing
is, volgens hen, dat we in de leer gaan bij rooms-katholieke monniken en
mystici. Zij gebruikten bepaalde technieken om een ervaring van
"God" te krijgen. Dat werkte bij hen, ze beleefden wat: onder meer
stemmen, gevoelens, ervaringen, beelden, zelfs leviaties
(gaan zweven). De aanhangers van het contemplatieve christendom
beweren dat wij die technieken ook moeten gaan gebruiken. Dan zal ons
geestelijk leven verdiept worden, dan zul je God echt gaan ervaren. Het probleem is ten eerste dat bijna alle mystici,
waarbij ze in de leer zijn gegaan, het ware evangelie niet geloofden. Het zijn
daarom geen echte gelovigen en toch beleefden ze van alles. En ten tweede
zijn al die technieken in strijd met de Bijbel. Ze worden niet in de Bijbel
geleerd. Ze zijn on-Bijbels. De belangrijkste technieken zijn: -
Contemplatief gebed, repetitief gebed, adem gebed -
Geleide verbeelding -
Lectio divina -
Bidden bij iconen -
Repetitief zingen, het voortdurend herhalen van het zelfde koortje (worshippen) -
Het bouwen van een sfeertje (halfverduisterde vertrekken, kaarsjes,
gewaden, ijle gezangen (gregoriaans), repetitief zingen, perioden van
zwijgen, rituelen) -
Gebruik van symbolen en rituelen -
Een labyrint lopen -
Soaken De twee voornaamste technieken zijn contemplatief
gebed en lectio divina. Contemplatief gebed wordt ook wel repetitief gebed
genoemd. Je neemt een woord of een klein zinnetje en dat blijf je langzaam
herhalen. Vaak wordt er aanbevolen om dit op het ritme van je ademhaling te
doen. Als je daar mee doorgaat dan krijg je allerlei ervaringen, waarvan men
denkt dat ze van God zijn. Het is een ontledigingstechniek
die bekend is uit de oosterse godsdiensten. Door het herhalen van het
zinnetje maak je jezelf leeg (stop je je gedachten)
waarna er ruimte komt voor bovennatuurlijke boodschappen en ervaringen. Dit wordt aanbevolen door mensen als Henri Nouwen, in Nederland door onder meer Jos Douma en Jan
Minderhout. Deze techniek is midden vorige eeuw ontwikkeld in
een rooms-katholiek klooster in Amerika nadat de monniken oefeningen in
Transcendente Meditatie en Zenboeddhisme hadden gehad. Bij lectio divina ga je telkens, langzaam, een Bijbelgedeelte lezen.
Je wacht tot er een gedeelte uitspringt. Dat lees je dan weer telkens totdat
je in een staat komt waarin je bewust God ervaart. Je leest dus de Bijbel
niet om hem rationeel te begrijpen en toe te passen (wat staat er, wat
betekent het, hoe kan ik het toepassen). Nee, je leest de Bijbel om God te
ervaren. De contemplatieve technieken komen niet in de
Bijbel voor, maar ze komen wel voor in het hindoeïsme en New Age (het sjamanisme). Het is een directe weg tot contact
met boze geesten. Zo kom je onder invloed van geleide geesten die
boodschappen door gaan geven. ·
Het contemplatieve christendom: www.toetsalles.nl/contem.index.htm
·
Contemplatief gebed: www.toetsalles.nl/contemgebed.index.htm
·
Lectio divina: www.toetsalles.nl/lectio.htm ·
Soaken: www.toetsalles.nl/soaking.htm
·
Henri Nouwen: www.toetsalles.nl/bio.nouwen.htm
·
Jos Douma: www.toetsalles.nl/bio.douma.htm
3.
Het worshippen Het gaat om een ontspoorde vorm van aanbidding.
Bij echte Bijbelse aanbidding gaat het om het erkennen en eerbiedig vereren
van God. Door dankzegging, door lofprijzing, door te knielen voor God. De ontspoorde vorm van aanbidding (worship) is gericht op het krijgen van een ervaring van
God. Men wil b.v. Gods liefde voelen stromen. Dat
is het verborgen doel. Daar is alles op gericht. De liederen hebben een
bepaalde weemoedige toon (van onbestemd verlangen), koortjes worden telkens
herhaald (dat is in feite een contemplatieve techniek). Via het worshippen met
Opwekkingsliederen haalt men de charismatische en contemplatieve sfeer
binnen. Als je opwekkingsliederen gaat zingen, op worshipstijl,
dan zet je de mensen, dan zet je een gemeente op de charismatische en
contemplatieve weg. ·
Opwekkingsliederen, aanbidden www.toetsalles.nl/opwekkingbundel.htm
4.
Verborgen vrijzinnigheid De laatste jaren sluipt er steeds meer een, nu nog
verborgen, vrijzinnigheid binnen in de evangelische en orthodox
reformatorische kringen. 4.1. Menselijk inzicht boven de Bijbel Het kenmerk van vrijzinnige christenen is dat ze
menselijke inzichten boven de Bijbel stellen. Dat kunnen (pseudo)wetenschappelijke
theorieën zijn of een algemeen menselijk gevoelen. Denk b.v
aan de evolutietheorie, aan schriftkritische theorieën of aan moderne
gedachten over homoseksualiteit. Deze christenen zijn zo onder de indruk van wat
bijvoorbeeld "de" wetenschap beweert dat ze daar meer geloof aan
hechten dan aan de Bijbel. 4.2. Aanpassen aan de geest van de tijd. Ze passen zich telkens weer aan aan de dominante seculiere cultuur. Als je de Bijbel leest dan zie je dat de Bijbel de
schepping van Adam en Eva letterlijk neemt (Dat is duidelijk als je schrift
met schrift vergelijkt). Toch beweert men dat we de Bijbel op dat punt niet
letterlijk moeten lezen, want het kan niet zo zijn gegaan (immers
"de" wetenschap zegt het dat het niet kan). 4.3. Het verschil tussen openlijke en verborgen
vrijzinnigheid Openlijk vrijzinnige christenen erkennen dat ze
menselijke inzichten boven de Bijbel stellen. Zij erkennen dat ze, waar ze
dat nodig vinden, menselijke inzichten boven de Bijbel stellen. Verborgen
vrijzinnige christenen ontkennen dat ze dit doen. Zij doen moeite om wat ze
leren in overeenstemming te brengen met de Bijbel. Ze proberen er een schijn
van Bijbelse rechtvaardiging voor te geven. De huidige theïstisch
evolutionisten binnen de evangelische bewering beweren b.v.
dat evolutie en de Bijbel best samen gaan. Dat vereist wel dat ze de eerste
hoofdstukken van Genesis niet meer letterlijk nemen. ·
Schepping en evolutie: www.toetsalles.nl/cra.index.htm
·
Nieuwsbulletin nr. 25 (vervolg over theïstische evolutie) www.internetBijbelschool.nl/htmldoc/nieuwsbul25.htm
Vele moderne evangelicals
pleiten voor acceptatie, of ten minste voor het tolereren, van homoseksuele
relaties. Om dat Bijbels te kunnen verantwoorden redeneren ze alle teksten
die zeggen dat het uitleven van homoseksualiteit zonde is weg. ·
De Bijbel over homoseksualiteit: www.toetsalles.nl/homofilie.index.htm
·
Hoe W.J. Ouweneel alle teksten die
homoseksualiteit verbieden wegredeneert Nieuwsbulletin 12 www.internetBijbelschool.nl/htmldoc/nieuwsbul12.htm
Nieuwsbulletin 14 www.internetBijbelschool.nl/htmldoc/nieuwsbul14.htm
·
Een grondige bespreking en exegese van de Bijbelteksten over
homoseksualiteit www.internetBijbelschool.nl/htmldoc/homsleutel.htm
4.4. Acceptatie van Schriftkritiek Een derde kenmerk van vrijzinnigheid is dat men
schriftkritisch bezig is. In de Schriftkritiek ontwikkelt men allerlei
(speculatieve) theorieën over b.v. het ontstaan van
de Bijbelboeken. Daarbij komt men tot allerlei conclusies die tegen het
zelfgetuigenis van de Bijbel ingaan. Dit tast de onfeilbaarheid, en daarmee
het gezag, van de Bijbel aan. 4.5. Vrijzinnigheid begint
altijd weer met een verandering in de Schriftvisie. Evangelicals geloofden altijd dat de
Bijbel onfeilbaar is. Alles wat God daarin vertelt en verklaart is waar. Dat
was tot voor kort ook de overtuiging van orthodox reformatorische christenen.
De moderne evangelicals hebben de onfeilbaarheid
afgezwakt tot betrouwbaarheid. Er staan volgens hen fouten in de Bijbel maar
toch is de grote lijn wel betrouwbaar. Zo heb je tegenwoordig evangelische en orthodox
reformatorische leiders die niet geloven dat bijvoorbeeld dat de tweede Petrus-brief door Petrus is
geschreven of die niet geloven dat de Kolossenzen
brief door de apostel Paulus is geschreven. Alhoewel de Kolossenzen
en de Petrus-brief dat wel verklaren. Men wijst ook op vermeende historische of
natuurwetenschappelijke fouten in de Bijbel en op veronderstelde
tegenstrijdigheden om de onfeilbaarheid van de Bijbel aan te vallen. 4.6. Als evangelische christenen wijzen wij
radicaal alle Schriftkritiek af. Op grond van het zelfgetuigenis van de Bijbel
geloven wij in de volledige en woordelijke inspiratie en in de onfeilbaarheid
van de Schrift. De Schriftkritiek is verder bepaald niet
wetenschappelijk. Er wordt veel gebouwd op speculaties. De theorieën kunnen
weerlegd worden. Laat je niet intimideren. De Schriftkritiek wordt met veel
bluf gebracht. 4.7. Vrijzinnigheid is geestelijk dodelijk Vrijzinnigheid en Schriftkritiek zijn vanouds de doodsvijand
van het ware geloof Wie het een voet geeft verliest op de duur alles.
Als het fundament van het geloof, dat is de Bijbel, wordt afgebroken dan valt
vroeg of laat alles in elkaar. Zo is het in de kerkgeschiedenis telkens weer
gegaan. De afval begon men het afzwakken van de onfeilbaarheid van de Bijbel.
Daarna volgde de ene stap na de andere, met als gevolg dat men geheel
vrijzinnig werd. Zo is het met alle grote protestantse kerkgenootschappen
gegaan. Op dit moment zijn de kleinere orthodox reformatorische kerken (niet
de bevindelijke) deze heilloze weg opgegaan. ·
De veranderingen in de opvatting in de Schriftvisie: www.toetsalles.nl/wordbest/real10.doc
·
de onfeilbaarheid van de Bijbel: www.toetsalles.nl/onfeilbaarheid.htm
5.
Het postmodernisme christendom (de emerging church) Een andere geestelijk dodelijke dwaling is het
postmoderne christendom. De meest zuivere vorm van deze beweging komen we
tegen in de emerging church
beweging. De postmoderne mens zegt dat je niets zeker kunt
weten. De postmoderne christenen hebben dit standpunt overgenomen. De Bijbeltekst heeft volgens hen geen objectieve
voor iedereen geldige betekenis. Ieder leest er zijn eigen verhaal en zijn
eigen waarheid in. Je kunt volgens hem niet met zekerheid de Bijbel verstaan
en uitleggen en je kunt al helemaal niet met zekerheid de Bijbelse leer over
iets weten. Als niemand het zeker weet wat de Bijbel op een
bepaald punt leert dan kan niemand zeggen "zo is het, zo moet het".
Niemand kan beweren dat hij gelijk heeft. Je
kunt ook niemand veroordelen of afwijzen. Tucht over leer en leven is
niet mogelijk. Ieder interpreteert de Bijbel op zijn eigen manier, zoals het
hem of haar uitkomt. Er is volkomen leervrijheid. Elke leerstuk wordt
opnieuw bekeken, veranderd of verworpen. Inclusief het plaatsvervangend
sterven, de Godheid van de Heere Jezus en de
drie-eenheid. (1) De regels voor
schriftuitleg, (2) de stelling dat we onze
overtuigingen alleen op de Bijbel moeten baseren, (3) de overtuiging dat de
Bijbel begrijpelijk is en (4) de onfeilbaarheid van de
Bijbel Dit alles wordt afgewezen als een vorm van
"westers rationalisme". Die ideeën zijn, zo beweert men, niet
gebaseerd op de Bijbel maar op het onBijbels denken
van de Verlichting. ·
De emerging church: www.toetsalles.nl/emerging.htm
·
De veranderde visie op de Bijbel, speciaal punt 2: www.toetsalles.nl/wordbest/real10.doc
·
Wat is er aan de hand in de evangelische wereld?: www.toetsalles.nl/watis.htm ·
De paradigmawisseling: www.toetsalles.nl/paradigmawis.htm 6.
De valse oecumenische beweging Deze beweging is ontstaan aan het eind van de
negentiende eeuw. Ze is net als de charismatische beweging ongeveer honderd
jaar oud. De valse oecumene is het streven naar eenheid
zonder te letten op de waarheid. Iedereen die zich christen noemt hoort
erbij, ongeacht welk evangelie men brengt. Vrijzinnig, orthodox protestant,
evangelisch, rooms-katholiek, oosters-orthodox, het maakt niet uit. Deze oecumene is in strijd met het Bijbelse gebod
tot afscheiding. De Bijbel zegt dat we ons af moeten scheiden van valse
leringen en valse leraren. We mogen hen niet de broederhand geven.
"Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in
uw huis en heeft hem niet welkom. Want wie hem welkom heeft, heeft deel aan
zijn boze werken." (3 Joh. :10,11) ·
Hoofdstuk over eenheid uit “Wat is er aan de hand in de evangelische
wereld:?” www.toetsalles.nl/watis.htm
De oecumene verloopt in twee fasen. In de eerste
fase wordt alles verenigd wat zich christen noemt. In de tweede fase zoekt
men ook eenheid met de andere wereldgodsdiensten. Men zoekt naar het
gemeenschappelijke. De eerste fase is al voor een groot deel gelukt.
Via de Wereldraad van Kerken en de zogenaamde oecumene van het hart. De EO
accepteert bijvoorbeeld inmiddels rooms-katholieken als medegelovigen. De
evangelische alliantie bidt samen met de Nederlandse raad van kerken. Die
raad wordt gedomineerd door vrijzinnige dominees. Dit kun je alleen doen als je de leer niet
belangrijk vindt. Men stelt dat de leer verdeelt maar dat de ervaring
verenigd. Allen menen op hun manier iets te ervaren van God. Dat is wat
onderling verbindt. Dit is de filosofie van de grenzeloze oecumene van het
hart. Achter deze filosofie zit een mystieke visie op
religie. ·
de mystiek visie op religie: www.toetsalles.nl/gevaarlaanv.index.htm
Op dit moment is de dialoog met andere
godsdiensten aan de gang. Zo heeft de Paus al verscheidene keren een
gebedsbijeenkomst voor de wereldvrede georganiseerd in Assisi waarbij
vertegenwoordigers van alle grote wereldgodsdiensten aanwezig waren. Christenen
van allerlei soorten, islamieten, joden, shintoisten,
sjamanen, hindoes, boeddhisten, etc. Tijdens de bijeenkomsten bad ieder tot zijn eigen
god of goden om vrede. 7.
De neo-evangelicale
dwaling De neo-evangelicals zijn
evangelicals die de Bijbelse opdracht tot toetsen
en afscheiding verwerpen. Daarnaast hebben ze nog een aantal kenmerken die
daar mee samenhangen. ·
Over de neo-evangelicals: www.toetsalles.nl/neoevangelicals.index.htm
·
De Bijbelse opdracht tot afscheiding: www.internetBijbelschool.nl/wordbest/baslgem17.doc
8.
De psychologisering van het geloof Met name via de zielzorg dringen steeds meer gedachten
uit de seculiere psychologie de evangelische wereld binnen. Het gaat in het bijzonder om de humanistische
psychologie en de psychoanalytische stroming. Deze beide stromingen zijn op
hun beurt weer beïnvloed door de gnostiek. De idee dat we eerst ons zelf moeten leren
liefhebben voordat we anderen kunnen liefhebben komt uit de humanistische
psychologie. Uit de psychoanalytische stroming, van de zwaar
occulte psychiater Carl Jung,
komt de gnostische idee dat we eerst als mannen onze vrouwelijke kant in ons
moeten opnemen voordat we evenwichtige en geestelijk volwassen mannen kunnen
worden. W.J. Ouweneel heeft een tijd deze dwaling
uitgedragen, onder meer in zoek boek "Nachtboek van de ziel". ·
Over de psychologisering: www.toetsalles.nl/psychologisering.index.htm
9.
De "positive only" boodschap (het marketingchristendom) Om mensen te winnen probeert men de kerk en het
evangelie zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Men probeert in te spelen op de
behoeften van de mens. De mensen houden van entertainment, dus zorgt men
voor entertainment. Professionele muziekgroepen en worship
bands, zangers, toneelstukjes, videos, dansers,
etc. De mensen houden van luxe, dus zorg men goede stoelen, etc. Het gevolg
is wereldgelijkvormigheid. De christenen uit het marketingchristendom beweren
dat ze de boodschap van het evangelie niet aanpassen maar dat doen ze wel
degelijk. Ze spreken nooit over een aantal belangrijke thema's die de mensen
niet willen horen. Ze spreken b.v. niet over zonde,
niet over bekering, niet over de toorn van God, niet over de eeuwige straf,
niet over de dag des oordeels. De voornaamste vertegenwoordigers van deze stroming
zijn Bill Hybels (van Willow
Creek) en Rick Warren (Doelgericht). De pionier op
dit gebied is Robert Schuller. ·
Informatie over doelgericht, marketing, etc:
www.toetsalles.nl/seeker.index.htm
Hybels en Rick Warren zijn neo-evangelicals, ze scheiden zich niet af van valse
leraren, ze werken samen met leiders van de emerging
church, ze psychologiseren zelf regelmatig het
evangelie en ze hebben het contemplatieve christendom aanvaard. 10.
Het standpunt
dat de Rooms-katholieke Kerk geen valse kerk is De rooms-katholieke kerk is echter een valse kerk
want ze brengt niet het ware Bijbelse evangelie. Ze brengt een boodschap van
behoud door de sacramenten (vooral waterdoop en biecht) en geloof plus goede
werken. Meer dan een miljard mensen leven onder de invloed
van deze valse kerk. ·
De Rooms-katholieke kerk: www.toetsalles.nl/rk-kerk.htm
In de evangelische wereld wordt beweerd dat de
rooms-katholieke kerk zou zijn veranderd maar dit is een leugen. Niet lang
geleden is door de Paus een nieuwe catechismus voor de gehele
rooms-katholieke wereld kerk uitgegeven. In die catechismus worden alle
rooms-katholieke dwalingen opnieuw beleden en verdedigd. ·
Beoordeling van de Catechismus van de Katholieke Kerk www.toetsalles.nl/htmldoc/rk-katechismus1.htm
11.
Alverzoening De gedachte dat uiteindelijk iedereen behouden
wordt. In de kerkgeschiedenis komt die gedachte voor het
eerst naar voren bij Origines (derde eeuw na
Christus). Deze man was zwaar beïnvloed door het neo-platonisme.
Er is in de mens een goddelijk kern, die kern komt uit God en gaat er weer
naar terug. We komen allemaal uit de ene bron en we gaan er weer naar toe. De oosters-orthodoxie is
zwaar beïnvloed door deze leer. Zelfs de duivel wordt uiteindelijk behouden. Alverzoening is natuurlijk volstrekt
in strijd met de grote lijn van de Bijbel. Keer op keer wordt daar gezegd dat
alleen degenen die tot geloof komen behouden zullen worden. "Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden
worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden." (Marcus 16:16) "Wie in de Zoon geloof heeft eeuwig leven,
doch wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods
blijft op hem" (Joh. 3:36) 12.
Antinomianisme Het doet er niet toe hoe je leeft, je wordt toch
behouden. Antinomianisme komt in verschillende
gradaties in een aantal christelijke kringen voor. In hyper-calvinistische
kring. Als je uitverkoren bent dan wordt je toch wel behouden. Het staat toch
al vast, dus het doet er niet toe hoe je leeft. In Zeeland zeggen ze:
"Wie binnen bennen bennen binnen" (Als je
binnen bent dan ben je binnen.) en "Hoe groter beest, hoe groter
geest". In postmoderne evangelische kringen beweren ze dat
God niet toornt, niet straft en geen regels stelt. God is alleen liefde en
bewogen. Zo'n God is een vrijbrief om religieus te zijn terwijl je
tegelijkertijd je eigen gang gaat. Dat doet men dan ook. "Dit wil God: uw heiliging, dat gij u
onthoudt van hoererij, dat ieder uwer in eerbaarheid en heiliging zijn vat wete te verwerven …daarom wie dit verwerpt verwerpt niet een mens maar God." (1 Thess. 4:3-8) "Zonder welke (zonder heiliging) zal niemand
de Heere zien" (Hebr. 12:14) Het geloof zonder de werken is dood (Jak. 2). De Bijbelschoolsite: www.internetBijbelschool.nl De discernmentsite:
www.toetsalles.nl |