De
kracht van het bloed van het Lam (9)
De boodschap is
eenvoudig maar gaat diep De
boodschap van en de oproep tot opwekking, die zich in onze dagen tot velen
onzer richt, is ondanks haar buitengewone eenvoud zeer diepgaand. Slecht één ding hindert en één ding brengt vrijheid Het
betekent eenvoudig, dat slechts één ding ter wereld de christen kan verhinderen
in gemeenschap met God te wandelen en met de Heilige Geest vervuld te zijn ‑
en dat is zonde in de één of andere vorm. Doch er is ook maar één ding ter
wereld, dat hem kan reinigen van zonde, met al de vrijheid en de overwinning,
die daarin opgesloten liggen, en dat is de kracht van het bloed van de Heer
Jezus. De kracht van het bloed van Jezus Het is
echter van het hoogste belang, dat wij zullen begrijpen, waaraan het bloed van
Christus zijn kracht bij God ten behoeve van de mens ontleent, want eerst dan zullen we verstaan wat de voorwaarden zijn ten
einde de volle kracht ervan in ons leven te ervaren. Hoevele
dingen die we mochten verwerven en hoevele zegeningen die de mens geniet kent
de Schrift niet toe aan de kracht van het bloed van de Heer Jezus! Door de
kracht van Zijn bloed is er tussen God en de mens vrede tot stand gebracht
(Col. 1:20). Door de kracht van het bloed is er vergeving van zonde en eeuwig
leven voor allen, die in de Heer Jezus hun vertrouwen stellen (Col. 1:14, Joh.
6:54). Door de kracht van Zijn bloed is de Satan overwonnen (Openb. 12: 11).
Door de kracht van Zijn bloed worden wij voortdurend van alle zonde gereinigd
(1 Joh. 1:7). Door de kracht van Zijn bloed kunnen we bevrijd worden van de
tirannie van een kwaad geweten om de levende God te dienen (Heb. 9:14). Door de
oneindige kracht ervan bij God hebben de onwaardigsten vrijmoedigheid om het
Heilige der heiligen van Gods tegenwoordigheid binnen te treden en er
voortdurend te verkeren (Heb. 10:19). We mogen ons wel afvragen, waaraan het
bloed zijn kracht ontleent! Hoe kunnen wij de kracht ervan in ons
leven ervaren Aan
deze vraag moeten we een andere verbinden: hoe kunnen we de volle kracht er van
in ons leven ervaren? Maar al te vaak oefent dat kostbaar bloed niet zijn reinigende,
vredegevende, levengevende kracht in ons hart uit en maar al te vaak verkeren
we niet de gehele dag in Gods tegenwoordigheid en gemeenschap. Vanwaar de kracht van
het bloed?
Het
antwoord op de eerste vraag doet ons denken aan hetgeen we lezen in het boek Openbaring, waar
over het bloed van Christus wordt gesproken met de tere uitdrukking: “het
bloed van het Lam” (Openb. 7:14). Niet het bloed van de Strijder, maar het
bloed van het Lam! Met andere woorden: het bloed ontleent zijn kracht bij God
ten behoeve van de mens aan de gezindheid van Hem, die
het vergoot, en waarvan het de verhevenste uitdrukking is. De
benaming “het Lam”, die in de Schrift zo vaak aan de Heer Jezus gegeven wordt,
heeft in de allereerste plaats betrekking op Zijn werk als zijnde het
offer voor onze zonde. Wanneer een Israëliet die gezondigd had, weer in de
juiste verhouding tot God wilde komen, moest het bloed van een lam (of soms van
een geit) vergoten en op het altaar gesprenkeld worden. Jezus is ‑ de
Goddelijke vervulling van al die lammeren, die geofferd werden ‑ het Lam
Gods, dat de zonde der wereld wegneemt (Joh. 1:29). Maar de
benaming Lam heeft een diepere betekenis. Het geeft Zijn karakter weer. Hij is
het Lam in Zijn zachtmoedigheid en nederigheid van hart (Match. 11:29), in Zijn
tederheid en overgave en omdat Hij voortdurend Zijn wil aan die van de Vader
onderwierp (Joh. 6:38), ten behoeve van het welzijn en behoud van de mensen. leder ander zou tegenstand hebben geboden en zich verzet hebben
tegen de behandeling, die men Hem aandeed. Maar Hij deed dit uit gehoorzaamheid
aan de Vader en uit liefde tot ons (Phil. 2:8). Men
heeft aan Hem gedaan al wat men wilde en terwille van ons liet Hij het altijd
toe. Toen Hij gescholden werd, schold Hij niet weder.
Toen Hij leed, dreigde Hij niet. Geen opkomen voor Zijn rechten, geen terugslaan,
geen wrok, geen klagen. Hoe geheel anders is dat bij ons! Toen de
wil van de Vader en de boosheid der mensen heenwezen naar het donkere Golgotha,
boog Hij als het Lam in zachtmoedigheid het hoofd, bereid om ook dat te aanvaarden.
Jesaja zag Hem als het Lam, toen hij profeteerde: “als een lam werd hij ter slachting
geleid en als een schaap dat stom is voor zijn scheerders, zo deed Hij zijn
mond niet open” (Jes. 53:7). Hij zou nooit zijn gegeseld, gehoond en bespuwd, Hij zou nooit hebben
toegelaten dat men Hem het haar uittrok, Hij zou nooit die laatste afmattende
gang naar de heuvel Golgotha hebben gedaan, waar Hij aan het kruis werd
genageld, waar Zijn zijde werd doorstoken en waar Zijn bloed vloeide. Niets
van dat alles zou ooit hebben plaats gevonden, als Hij niet het Lam was
geweest. En dat alles om de prijs van mijn zonde te betalen! Zo zien
we dan, dat Hij niet slechts het Lam is, omdat Hij aan het kruis stierf, maar
dat Hij stierf aan het kruis, omdat Hij het Lam is. Laten
we het bloed ook steeds vanuit dit oogpunt beschouwen. Laat iedere keer als er
sprake is van het bloed, dit ons aan de nederigheid en zelfovergave van het Lam
herinneren, want juist dit verleent aan het bloed zijn wonderbare kracht voor
God. Hebreeën
9:14 brengt het bloed van Christus eens en vooral in verband met de offerande
van Zichzelf: “hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige
Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft. . . “. Want dit
feit verleent aan het bloed zijn Goddelijke kracht ten behoeve van de mens. Wat God
in de eerste plaats van de mens verwacht is, dat hij het beeld van het Lam
vertoont door nederig te zijn en zijn wil te onderwerpen aan Gods wil. God
schiep de eerste mens opdat dit alles duidelijk tot uiting zou komen. De eerste
zonde bestond daarin dat hij weigerde deze weg te gaan (en dat is sindsdien
altijd de kern van de zonde geweest). Jezus kwam opdat deze gezindheid op aarde
weer zou gezien worden. En omdat de Vader dit in Hem zag, kon Hij zeggen: “Deze
is Mijn geliefde Zoon, in Wien Ik al Mijn welbehagen gevonden heb”. Omdat Hij
door het vergieten van Zijn bloed deze gezindheid op zulk een verheven wijze
uitdrukte, is het zo kostbaar in Gods oog en zo algenoegzaam voor de zondige
mens. Hoe kunnen we de volle
kracht ervan in ons leven ervaren
We
komen nu tot de tweede vraag ‑ hoe kunnen we de volle kracht ervan in ons
leven ervaren? Ons
hart geeft ons daar vast en zeker een antwoord op, wanneer wij zien op het Lam,
dat voor ons Zijn hoofd boog op Golgotha: slechts door dezelfde gezindheid te
willen bezitten, waardoor Hij werd geleid, en door, evenals Hij, ons Hoofd te buigen.
Zoals de gezindheid van het Lam aan het bloed zijn kracht verleent, zo zullen
wij ook alleen deze kracht in ons leven kennen, wanneer wij deel willen hebben
aan de gezindheid van het Lam. En dit is mogelijk voor ons, omdat door Zijn
dood ook Zijn gezindheid de onze wordt (Phil. 2:5, 1 Cor. 2:16). De vruchten
des Geestes, zoals die worden opgesomd in Galaten 5: liefde, blijdschap, vrede,
lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid,
zelfbeheersing ‑ zijn toch niets anders dan een uitdrukking van de
gezindheid van de Heer Jezus als het Lam waarmee de Heilige Geest ons wil
vervullen. Laten we nooit vergeten, dat de Heer Jezus nog steeds het Lam is,
hoewel Hij thans verheven is (het boek der Openbaring spreekt hiervan) en Hij
wenst dat Zijn beeld gezien wordt in ons. Willen wij?
Maar
zijn we hiertoe bereid? Het harde, onbuigzame ik, dat voor zichzelf opkomt en
zich verzet tegen anderen, moet verbroken worden, wil de gezindheid van het Lam
ook de onze zijn en het kostbare bloed met zijn reinigende kracht ons bereiken.
We
kunnen lange tijd bidden om van de een of andere zonde gereinigd te worden en
dat de vrede voor ons hart weer ons deel mag worden, maar tenzij we willen
verbroken worden ten opzichte van een bepaalde zaak en we zo nederig willen
zijn als het Lam, zal er niets gebeuren. Welke
zonde wij ook begaan, ze is het gevolg van het harde onverbroken ik, dat een
trotse houding aanneemt, en we zullen geen vrede vinden door het bloed, tenzij
we bereid zijn de oorsprong van iedere zonde te zien en de verkeerde houding,
die de zonde veroorzaakte, radicaal te veranderen door ons juist dáárvan te
bekeren. Dat zal
echter altijd vernedering met zich brengen. Dit betekent, dat we niet slechts
moeten proberen zelf de nederigheid van Jezus te gevoelen. We moeten alleen
maar in het licht wandelen en willen; dat God de zonde in ons leven openbaart.
Dan zullen we bemerken, dat de Heer van ons vraagt metterdaad
te tonen dat we afstand doen van die dingen, die wij vaak als klein en
onbelangrijk beschouwen. Maar hoe belangrijk ze zijn kunnen we afmeten aan wat
het onze hoogmoed kost om deze dingen in orde te brengen. Hij kan
ons tonen, dat we tegenover iemand iets moeten belijden of goedmaken (Matth.
5:23, 24). Het kan zijn, dat Hij ons toont, dat wij over iets moeten
heenstappen en onze vermeende rechten opgeven. (Jezus had geen rechten ‑
wij dan wel?) Misschien laat Hij ons zien, dat we naar degene, die ons verkeerd
behandeld heeft, toe moeten gaan en aan hem het veel grotere kwaad van wrok
belijden. (Jezus voelde zich nooit door iets of iemand beledigd ‑ hebben
wij er dan het recht toe?) Wellicht vraagt Hij van ons openhartig te zijn
tegenover onze vrienden, zodat zij ons kennen zoals wij werkelijk zijn en ware
gemeenschap met ons kunnen hebben. Zo te
handelen kan voor ons misschien heel vernederend zijn, en precies het
omgekeerde van onze gebruikelijke trotse en zelfzuchtige houding vormen, maar
door zo te doen zullen we werkelijke verbrokenheid kennen en zal de
nederigheid van het Lam de onze worden. Indien we in alles wat hieruit
voortvloeit, bereid zijn zo te handelen, zal het bloed van het Lam ons kunnen
reinigen van alle zonde en zullen we met God wandelen in witte klederen, met
Zijn vrede in ons hart. Naar de pagina over
opwekkinge en verdieping in het christelijk leven |