Overvloeiende
bekers (2)
Verbrokenheid
is echter slechts het begin van de opwekking. +
Opwekking, vervuld met de Geest, overwinningsleven Opwekking
zelf is het volkomen, tot overvloeiens toe vervuld zijn met de Heilige Geest,
en dat is overwinningsleven. Indien
ons op dit ogenblik gevraagd werd of we vervuld waren van de Heilige Geest,
hoe velen van ons zouden dan “ja” durven zeggen?
Opwekking is, wanneer we ieder ogenblik van de dag “ja” kunnen zeggen. Het
is niet hoogmoedig dit te doen, want tot overstromens toe vervuld zijn is
geheel en al Gods werk ‑ het is alles uit genade. +
Alles wat we moeten doen Alles
wat we moeten doen is ons lege, verbroken “ik” aan Hem geven, het door Hem
laten vullen en gevuld houden. Andrew Murray zegt: “Zoals water altijd de
laagste plaats opzoekt en vult, zal op het ogenblik dat God ons vernederd en
leeg aantreft, Zijn heerlijkheid en kracht ons binnenstromen”. + Het
beeld van de beker Het
beeld dat dit voor velen onzer eenvoudig en duidelijk heeft gemaakt is het
menselijk hart te vergelijken met een beker, die wij Jezus toereiken met het
verlangen dat Hij die zal vullen met het Water des Levens. Jezus
wordt voorgesteld, dragende een watervat dat het Water des Levens bevat.
Terwijl Hij voorbijkomt kijkt Hij in onze beker, en
als die schoon is vult Hij hem tot overvloeiens toe met het Water des Levens.
En daar Jezus voortdurend voorbijkomt kan onze beker
altijd overvloeiende zijn. Dat is iets van wat David bedoelde, toen hij zei,
“Mijn beker is overvloeiende”. Dat
is opwekking ‑ u en ik ‑ tot overstromens toe gevuld met zegen
voor onszelf en anderen – met een blijvende vrede in ‘t
hart. +
Afsterven van het “IK” De
meeste mensen denken, dat ze door het afsterven van het “IK” ongelukkig worden.
Maar het tegenovergestelde is waar. De weigering om aan ons eigen ik te
sterven maakt ons ongelukkig. Hoe meer we weten wat sterven is met Hem, des
te meer zullen we weten wat Zijn leven in ons betekent, en dus ook het kennen
van ware vrede en vreugde. Dan
zal Zijn leven ook door ons overvloeien zowel tot verloren zielen, doordat we
alles doen tot hun behoud, als tot onze medechristenen met de ernstige wens
dat ze er door gezegend zullen worden. +
Slechts een ding verhindert
Slechts
één ding verhindert Jezus onze bekers te vullen als Hij voorbijkomt, en dat
is zonde in één van haar duizenden vormen. De Heer Jezus vult geen bekers
die niet rein zijn. Alles,
hoe gering ook, dat zijn oorsprong vindt in ons eigen ik, is zonde. Eigen inspanning
of zelfvoldaanheid in het dienen, is zonde. Medelijden met onszelf in
lastige of moeilijke omstandigheden, het zoeken van onszelf in zaken of
christelijke arbeid, toegeven aan eigen verlangens in onze vrije tijd,
overgevoeligheid, lichtgeraaktheid, wrok, en het verdedigen van onszelf,
wanneer we door anderen beledigd of gekwetst worden, verlegenheid met ons
eigen figuur, terughoudendheid, bezorgdheid en vrees komen alle voort uit het
eigen ik, zijn alle zonde, en maken onze bekers onrein1 (1). Maar
ze zijn alle overgestort in die andere beker, waarvoor de Heer Jezus een
ogenblik terugschrok in Gethsémané, maar die Hij tot de bodem toe leegdronk
op Golgotha ‑ de beker van onze zonde. +
Reiniging door Jezus bloed En
indien wij Hem willen toestaan ons te tonen wat onze beker bevat en als we
die beker dan aan Hem geven, dan zal Hij hem reinigen in het kostbaar bloed,
dat nog steeds voor de zonde vloeit. Dat betekent niet slechts reiniging van
de schuld der zonde, maar ook van de bevlekking en verontreiniging die
daarvan het gevolg is. En zoals Hij onze bekers reinigt, zo ook vult Hij ze
tot overstromens toe met Zijn Heilige Geest. En we kunnen dagelijks dat
kostbare bloed aanwenden + De
dagelijkse praktijk Veronderstel
dat u uw beker door de Heer Jezus hebt laten reinigen en dat u vertrouwde dat
Hij die tot overstromens toe zou vullen en dat er dan iets tussen komt, iets
van afgunst of drift. Wat gebeurt er dan? Uw beker wordt onrein en vloeit
niet meer over. En indien we voortdurend op deze wijze de nederlaag lijden,
dan vloeit onze beker nooit over. Indien
we een voortdurende opwekking willen ervaren, moeten we leren hoe we onze
bekers rein kunnen houden. Het
is nooit Gods wil, dat een opwekking zou eindigen en in de geschiedenis
bekend zou blijven als de opwekking van het een of andere
jaar. Wanneer dat gebeurt is het slechts aan één
ding te wijten: zonde, juist die kleine zonden waarmee de duivel
druppelsgewijze onze beker vult. Maar
indien we terug willen gaan naar Golgotha, om opnieuw de kracht te leren
kennen van het bloed van Jezus, dat ieder ogenblik, wanneer de zonde op het
punt staat binnen te dringen, ons reinigt, dan hebben we het geheim geleerd
hoe onze bekers steeds rein en overvloeiende kunnen zijn. Op
het ogenblik, dat u zich dat gevoel van afgunst, lust om te kritiseren,
prikkelbaarheid of wat het dan ook is, bewust wordt, vraag dan of Jezus het
met Zijn kostbaar bloed wil bedekken en reinigen en u zult merken dat deze
reactie verdwenen is, dat de blijdschap en de vrede er weer zijn en dat uw
beker overvloeit. En
hoe vaker u komt om uw beker op deze wijze te laten reinigen, des te minder
zullen deze reacties voorkomen. +
Eerst verbroken op dat punt Maar
reiniging is slechts mogelijk, indien we eerst voor God verbroken zijn op
dat bepaalde punt. Laten
we aannemen, dat we door iemands karaktertrekken geprikkeld worden. Dan is
het niet voldoende met onze reactie van prikkelbaarheid naar Golgotha te
gaan. We moeten eerst verbroken worden, dat wil zeggen: we moeten de hele zaak
aan God overgeven en die persoon met zijn manier van doen aanvaarden als
zijnde Gods wil voor ons. Dan zijn we in staat met onze verkeerde reactie
naar Jezus te gaan, wetende, dat Zijn bloed ons zal reinigen van onze zonde; En
wanneer we gereinigd zijn van de zonde, laat ons dan niet er over blijven
treuren en op onszelf blijven zien. Maar laat ons opzien naar onze
overwinnende Heer, en Hem prijzen, dat Hij nog steeds Overwinnaar is. + De
vrede van Christus in ons hart is de scheidsrechter Het
Woord van God geeft een eenvoudige, allesomvattende richtlijn voor onze
wandel met Jezus, en om ons te doen zien wanneer de zonde binnengekomen is.
In Colosse 3:15 staat: “En de vrede van Christus regere in uw harten”. Alles,
wat de vrede Gods in ons hart verstoort, is zonde; het doet er niet toe hoe
gering het is, of hoe weinig het in ‘t eerst op
zonde mag lijken. Deze
vrede moet “regeren” in ons hart, of (volgens meer letterlijke vertaling) “de
scheidsrechter zijn” in ons hart. Wanneer
de scheidsrechter bij een voetbalwedstrijd fluit, moet het spel ophouden,
dan is er iets verkeerd gegaan. Wanneer
wij onze vrede verliezen, heeft Gods scheidsrechter in ons hart zijn geluid
doen horen. Laten we onmiddellijk stilstaan en God vragen ons te laten zien,
wat verkeerd is; laten we in ‘t geloof de zonde, die
Hij ons toont, aan Hem belijden, dan zal de vrede terugkeren en we zullen met
overvloeiende bekers verder gaan. Indien
God ons echter niet Zijn vrede geeft, is dat, omdat we niet werkelijk
verbroken zijn. Misschien moeten we nog tegen iemand anders zeggen: “Het
spijt me” evengoed als tegen God. Of misschien denken we nog steeds, dat het
de schuld van de ander is. Maar
indien wij onze vrede verloren hebben, is het duidelijk, wiens
schuld het is. Wij verliezen onze vrede met God niet om de zonde van iemand
anders, maar alleen door eigen zonde. God
wil ons laten zien hoe wij reageren, en alleen als we daarvan gereinigd
willen worden, zullen we Zijn vrede bezitten. O,
welk een eenvoudige en toch diepgaande zaak is het zich te laten leiden door
de vrede Gods, door niemand anders dan de Heilige Geest Zelf! + De
Heilige Geest wijst op onze zonden Onze
vroegere zelfzucht, die zich op verschillende wijze uitte, waar we ons nooit
om bekommerden, wordt ons nu getoond, en we kunnen er niet mee verder gaan,
zonder dat de scheidsrechter ons er opmerkzaam op maakt. Gemopper,
bazigheid, zorgeloosheid, tot de kleinste dingen toe, blijken nu zonde te
zijn, wanneer we bereid zijn ons leven te laten beheersen door de vrede van
God. +
Vele malen per dag Vele
malen per dag en voor de kleinste dingen zullen we gebruik moeten maken van
het reinigend bloed van Jezus en we zullen bemerken, dat we als nooit tevoren
de weg der verbrokenheid bewandelen. Maar
Jezus zal in al Zijn lieflijkheid en genade openbaar worden in die
verbrokenheid. + Er
erger aan toe zijn dan we beseffen Velen
onzer echter hebben zo vaak en gedurende zo lange tijd niet op het fluitje
van de scheidsrechter gelet, dat we het niet meer horen. De ene dag volgt op
de andere, en we gevoelen weinig behoefte om gereinigd te worden, en geen
aanleiding om verbroken te worden. In die toestand zijn we er gewoonlijk
erger aan toe dan we ons wel voorstellen. + De
weg tot herstel, de eerste stap naar opwekking Er
zal een ernstig verlangen naar herstel van gemeenschap met God in ons hart
moeten komen, voor we bereid zullen zijn tot God te roepen of Hij ons wil
laten zien, waar het bloed van Jezus toegepast moet worden. Dan
zal Hij ons om te beginnen één ding laten zien, en onze gehoorzaamheid en
verbrokenheid op dat ene punt zal voor ons de eerste stap naar de Opwekking
zijn. _______ 1 Sommigen
zouden wellicht geneigd zijn te vragen of het juist is verlegenheid met ons
eigen figuur, terughoudendheid en vrees zonden te noemen. “Noem ze gebreken,
onbekwaamheden, zwakheden van de geaardheid, maar geen zonden”, hebben
sommigen gezegd. “Dat zou ons in slavernij brengen”. Het omgekeerde is echter
waar. Indien deze dingen geen zonden zijn, dan moeten we er ons hele leven
genoegen mee nemen, dan is er geen bevrijding. Maar indien deze en
soortgelijke dingen inderdaad zonden zijn, dan is er een fontein tegen de
zonde, en dan kunnen we reiniging en bevrijding van die dingen ervaren,
indien we ze onmiddellijk op het ogenblik, dat we ons er van bewust worden,
onder Zijn kostbaar bloed brengen. En het zijn inderdaad zonden. Hun bron is
ongeloof en een zekere vorm van hoogmoed en zij hebben Hem talloze malen in
de weg gestaan en voor ons oog verborgen
|