Ga nuchter om met genezingswonderen
Hoe moeten we omgaan
met genezingswonderen door mensen als Jan Zijlstra (zie RD van zaterdag)? Volgens dr. A. A. Teeuw moeten we het
advies van de apostel Petrus opvolgen om enerzijds te waken en te bidden, maar
anderzijds wel nuchter te blijven.
In veel kerkelijke
gemeenten is de laatste weken verwarring ontstaan door enkele bijzondere
genezingswonderen. Reacties zijn uiterst divers. De vraag of het uit God is,
wordt niet eensluidend beantwoord. Ik heb evenmin een pasklaar antwoord, maar
ik wil wijzen op het feit dat bepaalde ziektebeelden zich beter lenen voor
gebedsgenezing dan andere. Ik bedoel dit niet cynisch, maar het is goed om
eerst naar medische elementen te kijken, alvorens moeilijke theologische vragen
te beantwoorden.
De suggestie dat
bepaalde ziekten beter op gebedsgenezing reageren dan andere, is al eerder
geopperd. Telkens wordt ze ontkend en afgedaan als ongeloof, maar zodra
concrete genezen personen voor het voetlicht verschijnen, wordt deze suggestie
wel bevestigd.
In een radio-interview
tussen de godsdienstpsycholoog Braams en prof. Ouweneel roemde de laatste de talrijke genezingen bij de
profeet Joshua in Lagos. Allerlei ziekten werden
genezen, zelfs aids, aldus Ouweneel. Maar toen hij
een concreet voorbeeld noemde, betrof het een studente met een
persoonlijkheidsstoornis (borderline). Toen Braams hem vroeg waarom de genezingen van aids niet
wetenschappelijk zijn gedocumenteerd, antwoordde Ouweneel
dat artsen daar niet aan mee willen werken. Is dat laatste echt zo?
Zolang we op deze wijze
blijven discussiëren, omzeilen we een essentieel element uit de vraagstelling.
Want wie de website van Jan Zijlstra bekijkt en kennisneemt van concrete
voorbeelden, moet inderdaad erkennen dat het allemaal ziekten om ziekten gaat
met een hoog psychogeen gehalte. De recent gemelde genezingswonderen behoren
eveneens tot die groep.
Als zodanig vind ik het
heel eerlijk -en tegelijk onthutsend- dat Ouweneel in zijn boek ”Geneest de zieken” erkent dat
ouderdomsgerelateerde ziekten niet geschikt zijn voor gebedsgenezing. Anders
gezegd: Zijlstra behoeft niet naar het verpleeghuis te
komen waar ik werkzaam ben. Datzelfde geldt voor de genezing van aangeboren
handicaps, zoals het syndroom van Down. Met zo’n kind
behoeft de lezer niet naar Leiderdorp te gaan. Ook suikerziekte blijkt een
lastige te zijn, zo erkende een gemeentelid van een evangelische gemeente in Maassluis.
Dit alles wekt de
indruk dat sommige ziekten de macht van God te boven gaan! En hoewel niemand
dit laatste zal durven beweren, houden soortgelijke genezingswonderen en dito
opmerkingen dit wel in stand. Terwijl de Bijbel aangeeft dat
Jezus iedereen die tot Hem kwam genas, ongeacht welke ziekte hij of zij had.
Aanval
Zodra ik het bovenstaande
inbreng in deze discussie, wordt dat vaak gezien als een aanval op
gebedsgenezing. Alsof ik het bestaan van wonderen betwijfel. Niet zelden wordt
verwezen naar controlefoto’s in het ziekenhuis die de genezingswonderen zouden
hebben bevestigd. Ik heb bij dit laatste mijn twijfels. Toen een MS-patiënt genezen uit Lagos terugkwam, werd dit door röntgensfoto’s bevestigd, aldus het blad Visie. Ik wil niet
vervelend doen, maar er is geen foto die MS bevestigt of bewijst! De patiënt
met suikerziekte die in hetzelfde Visieartikel wordt genoemd, was gelukkig op
tijd in Nederland, want anders had hij zijn ’genezing’ niet overleefd.
Dat ziekten een
psychogene component hebben, is inherent aan iedere ziekte. Ik heb daarom veel
moeite met de uitdrukking dat het ”tussen de oren zit”. Dit wekt de indruk dat
iemand maar gewoon moet doen, en hij of zij is weer beter. Alsof alleen zwakke
en emotionele mensen er last van hebben. Het tegendeel is waar. Iedereen
reageert op een bepaalde manier op zijn of haar ziekte. Dat hoort er nu eenmaal
bij. Zodra iemand bijvoorbeeld hoort dat hij longkanker heeft, verandert het
ziektegedrag direct, terwijl de ziekte op dat moment niet verandert. De pijn
wordt plotseling intenser, het slapen gaat moeizamer en het ziekteverzuim neemt
toe, terwijl de ziekte nog niet is uitgebreid.
Ziektegedrag maakt het
soms erg moeilijk om het effect van bepaalde behandelingen te beoordelen. Zo is
in Nederland onderzoek gedaan naar de invloed van een hoge dosis prednison bij kanker. Patiënten die zich als gevolg van hun ziekte of als
gevolg van chemotherapie erg beroerd voelden (misselijk, gebrek aan eetlust,
afvallen, lusteloosheid) kregen een hoge dosis van een soort prednison. Dit
onderzoek was opgezet omdat sommige artsen succesverhalen hadden over
spectaculaire genezingen. Deze veranderingen waren inderdaad spectaculair. Uit
het onderzoek bleek echter dat deze verbeteringen zowel in de groep van
patiënten die prednison kreeg als in de groep die een placebo kreeg voorkwamen.
De groep die prednison kreeg, had echter veel meer bijwerkingen! Blijkbaar is
ziektegedrag een uiterst complex fenomeen.
Door mijn werk ben ik
betrokken geweest bij een onderzoek naar de invloed van baclofen
(een spierontspannend middel) op posttraumatische dystrofie, een ziekte die
veel genoemd wordt bij genezingswonderen. Uit het onderzoek bleek dat
plotselinge verbeteringen of verslechteringen van de gezondheidstoestand
nauwelijks gerelateerd waren aan de hoeveelheid baclofen
die de patiënten kregen toegediend.
Nuchter
Wat betekent het bovenstaande voor
genezingswonderen? Dat we het advies van de apostel Petrus moeten opvolgen om
enerzijds te waken en te bidden, maar anderzijds wel nuchter te blijven. En dat
laatste mis ik in deze discussie.
Ik ontken niet dat God
wonderen kan doen en doet. Ik geloof eveneens in de kracht van het gebed. Maar
misschien werkt de Heere op een andere wijze dan tot
dusver wordt voorgesteld. Ik denk bijvoorbeeld aan Joni
Eareckson. Deze vrouw is volledig verlamd als gevolg
van een dwarslaesie. In een van haar boeken, ”De tranen van God”, schrijft ze
over de genade die God haar heeft gegeven, ondanks haar rolstoel en handicap.
Zij laat iets zien van wat navolging en kruisdragen
betekent. Juist in deze menselijke zwakheid komt de kracht van het Evangelie
openbaar. Dat is het grootste wonder.
De auteur is arts in
verpleeghuis Salem in Ridderkerk en auteur van het
boekje ”Genezing op het gebed?”
Bron: Het Reformatorisch Dagblad van 2-4-2007
Meer over het onderwerp geloofsgenezing