Genadegolf uit Singapore
(Door Kim ter Berghe
Bron: De
Oogst | september 2007)
Pastor Joseph Prince is de
voorganger van de New Creation kerk in Singapore, een megakerk van 1 .000
zielen. Zijn leer is in Nederland geïntroduceerd door met
name Jong&Vrij en EO’s Ronduit Club en heeft inmiddels enige populariteit
verkregen. Om uit de eerste hand te horen wat deze voorganger te zeggen heeft
en om een indruk te krijgen hoe het er in zijn kerk aan toegaat, ben ik
gevraagd tijdens mijn verblijf in Singapore enig onderzoek te doen.
In de rij
De
megakerk bevindt zich in een groot winkelcentrum in Singapore en is bijzonder goed
georganiseerd. Overal lopen stewards, netjes in (mantel)pak, met
koptelefoontjes om onderling te kunnen communiceren. Om zeven uur ‘s ochtends
staan mensen al in de rij om in de hoofdzaal te kunnen zitten tijdens de dienst
die om tien uur begint. Laatkomers moeten het doen met een plekje in de bijzaaltjes
en krijgen alles op een scherm te zien. Er worden vier Engelstalige diensten
gehouden. Na afloop van de eerste dienst staan er al weer
honderden mensen in de rij voor de tweede dienst. Prince preekt in
alle vier de diensten.
Prominente rol
Wie de
website van de New Creation kerk bezoekt, kan lezen hoe onder het leiderschap
van Prince de kerk zeer snel is gegroeid en een succesverhaal is geworden. Bij
binnenkomst in deze kerk kun je je dan ook niet aan de indruk onttrekken dat
pastor Prince een zeer prominente rol speelt. Overal liggen zijn
boeken en hangen zijn foto’s. Degene die de dienst inleidt, heeft veel
woorden nodig om aan
te geven hoe trots hij is op zijn pastor, en noemt een rijtje lovende
commentaren over Prince van een aantal prominente christelijke leiders. Als de pastor
zelf aan het woord komt, herhaalt hij veel van deze complimenten aan zijn adres
en voegt er nog een paar aan toe. Er wordt een videoclip getoond over een
flitsend optreden van hem op een recente Hillsong conferentie.1 Daarna nemen aanbiddingsleiders het over, die de
gemeente leiden in het zingen van een aantal liederen. Dat de aanbiddingsdienst
te lang duurt, kan de gemeente in ieder geval niet verweten worden. Na hooguit vier
liederen wordt het woord gegeven aan pastor Prince en hij preekt een volle vijf
kwartier. Met zijn levendige stijl en scherp gevoel
voor humor, soms grenzend aan het oneerbiedige, is dit niet te lang om zijn
toehoorders te boeien.
Wet en genade
De
kernboodschap van pastor Prince is dat genade radicaal gepredikt moet worden.
Hij benadrukt dat genade betekent dat wij de goede dingen krijgen die we niet
verdienen, omdat Jezus alle slechte dingen kreeg die we wel verdienen. We
ontvangen volgens Prince geen genade doordat we goede dingen doen, maar we doen
goede dingen doordat de genade van Christus ons veranderd heeft. Tot zover
weinig nieuws. Het plaatsvervangend lijden van
Christus, behoud door genade en niet door goede werken en het doen van goede
werken uit dankbaarheid, is allemaal vertrouwde kost voor protestantse en evangelische
Nederlanders met hun wortels in de Reformatie.
De
‘revolutie van genade’ van Prince gaat echter verder dan het benadrukken van
een aantal vertrouwde leerstellingen. Hij denkt dat God er niet op uit is om
christenen zich schuldig te laten voelen over de verkeerde dingen die ze gedaan
hebben, of van hen verwacht dat ze daar in gebed vergeving voor vragen.2 De duivel wil dat we vooral bezig zijn met onszelf.
Prince erkent dat er in ons niets goeds
gevonden wordt, maar het gaat om Christus. We moeten ons niet
afvragen: ‘Wat vindt God van mij?’ maar: ‘Wat vindt
God van Jezus?’ Volgens Prince gaat het in de wet allemaal om ons, om wat we
wel en niet mogen, maar genade gaat om Christus. We moeten dan ook niet praten
over zonden of over de duivel, maar over de goedheid van Jezus. De kerkbezoekers
worden opgeroepen zich te identificeren
met de Here Jezus, in Zijn gerechtigheid en in Zijn overwinning van zonde
en ziekte. ‘Alles wat Jezus is, ben jij. En alles wat Hij heeft, heb jij’, zegt
Prince in een artikel in zijn kerkblad.3 Zo
sprak Prince over een vrouw die te horen had gekregen dat ze borstkanker
had. Ze moest naar het ziekenhuis voor verder onderzoek, maar toen schoot
haar een door Prince vaak aangehaald versgedeelte te binnen: ‘Gelijk Hij is,
zijn ook wij in deze wereld’ (1 Joh 4:17c). Ze bedacht zich dat Christus geen knobbels
in Zijn borsten had, dus zij ook niet. Bij verder onderzoek werden er geen
knobbels meer gevonden. Zo was er nog een aantal voorbeelden hoe mensen hun
omstandigheden hadden overwonnen door zich te identificeren met de rechtvaardigheid
en overwinning van Christus.
Tegenstellingen?
Prince
creëert een aantal tegenstellingen die wat onnatuurlijk
aandoen. In een van de diensten die ik bijwoonde, zei hij
bijvoorbeeld dat het woord van God iets anders is dan het woord van Christus. Het
woord van God is de wet, maar het woord van Christus is genade. Geloof komt
door het woord van Christus, niet door het woord van God. Volgens Prince laat
het licht van Christus ons niet onze
tekortkomingen zien, maar de genade van Jezus.
In
dezelfde trant maakt Prince een tegenstelling tussen oudtestamentische profeten
en nieuwtestamentische profeten. Profeten in het Oude Testament wijzen volgens
Prince mensen op hun zonden, maar in het Nieuwe Testament wijzen profeten
mensen op de genade van Christus. Dit lijkt mij echter onwaarschijnlijk, want
daarmee vallen zowel Johannes de Doper, in zijn vermaning van Herodes, alsook
de apostel Johannes in zijn scherpe kritiek op de zeven gemeenten af als
nieuwtestamentische profeten.
Eigen uitleg
Prince’
manieren van schriftuitleg zijn niet erg conventioneel. Een paar voorbeelden.
In een van zijn preken beweerde hij dat de Bergrede was bedoeld om mensen te
laten zien wie Jezus is. Niemand kan immers de Bergrede in praktijk brengen.
Echter,
zo redeneert Prince, door het volmaakte beeld dat Jezus schetste, en
doordat Jezus zich wel aan deze volmaakte standaard hield, konden mensen zien
dat Hij God was. Dat is een prettige manier van uitleggen voor christenen die
al jaren met die lastige Bergrede in hun maag zitten. Of het juist is, is een
andere vraag.
Prince’
uitleg van het verhaal van Simson en Delila was ook wonderlijk te noemen.
Prince gaf aan dat het lange haar van Simson een teken van zijn zwakheid was, omdat
de Bijbel zegt dat het oneerbaar voor een man is om lang haar te dragen. Echter,
volgens Prince werd deze zwakke plek van Simson een gebied waarop Gods kracht
naar voren kwam. De zeven vlechten van Simson staan volgens Prince symbool voor
de rust (zevende dag) die God gelovigen geeft. Delila staat model voor een
verkeerd leerstuk van de kerk, een leer die ons wil uitputten en ons van onze
rust wil beroven door ons op de wet te wijzen. Dit is een sterk staaltje
inlegkunde, en bovendien gaat Prince uit van de onjuiste veronderstelling dat
Simsons haar eigenlijk oneerbaar was. Bij zijn geboorte had een engel van God
zelf gezegd dat geen scheermes op zijn hoofd mocht komen. Zijn lange haar was
een teken van gehoorzaamheid aan God (Richt. 13:5).
Delila
verleidde Simson tot ongehoorzaamheid aan de wet; ze was er niet op uit om
Simsons rust te ondergraven door hem te wijzen op de wet. Tijdens het luisteren
naar deze schriftuitleg vroeg ik mij af waar Prince zijn theologische opleiding
had genoten. In een gesprek met een van de andere dominees (Prince is de leider
van een stuk of tien pastors die in de gemeente werkzaam zijn) vroeg ik ernaar.
Hij deelde mij mee dat Prince geen enkele bijbelschool of iets dergelijks
gevolgd heeft, maar dat hij vertrouwt op de leiding van de Heilige
Geest
als hij de Bijbel uitlegt. In een van zijn preken riep Prince zijn toehoorders
op hetzelfde te doen. Bijbelstudie lijkt te veel op werken; God wil in Zijn
genade ons dingen uit Zijn Woord laten zien zonder dat we daar volgens Prince
veel moeite voor hoeven te doen.
Geen strijd, geen offers
Prince
heeft recent een boek geschreven waarin zijn leer wordt samengevat. Het heet
‘Destined to Reign’, ofwel ‘Voorbestemd om te heersen’. De ondertitel van het
boek is ‘Het geheim van succes zonder inspanning,
heelheid en leven in overwinning’. Een vriendelijke meneer
die naast mij zat in de tweede dienst die ik bezocht, glipte even de zaal uit en
kocht het voor mij in de boekwinkel die door
de kerk gerund wordt. Zowel de preken die ik van hem gehoord heb, de
artikelen die ik gelezen heb en de inhoud van dit boek benadrukken dezelfde boodschap.
Genade is een wondermiddel. Het leven uit genade is een leven zonder
schuldgevoel, angst,
financiële moeilijkheden, ziekte of relationele problemen. Het is een
leven vol overwinning en succes, dat de gelovige in de schoot wordt geworpen. Dit
leven hoeft geen strijd te zijn, want de overwinning is behaald. God verlangt
geen offers van ons, want het offer is gebracht. Wij hoeven ons niet in te
spannen, want alles wordt ons in Christus gegeven. Armoede en ziekte zijn door
Christus gedragen, en kunnen alleen de gelovigen plagen als zij in hun hart nog
geloven dat ze onder Gods oordeel zijn. We moeten Jezus niet volgen, we moeten
Hem ontvangen.
Hillsong
Het is
wellicht nuttig om iets te schrijven over de organisaties die zich met Prince
associëren en de schrijvers die door hem aanbevolen worden. Zowel in zijn
preken en artikelen als in zijn boek is het heel duidelijk dat er een nauwe
band bestaat tussen Prince’ kerk en Hillsong in Australië en elders.
De leidinggevenden van Hillsong worden tot Prince’ persoonlijke vrienden
gerekend, en er vinden veel
uitwisselingen tussen beide gemeenten plaats. De leer van Prince is met
open armen in Hillsong ontvangen en de Hillsong-leiders geven aan dat deze leer
alles wat in hun kerk gebeurt beïnvloedt.
Rhema
De
wortels van New Creation Church liggen in de Rhema beweging.4 Al is het nu een
onafhankelijke kerk, er is nog steeds veel affiniteit. In de boekwinkel in New
Creation Church ligt een uitgebreide collectie boeken van E.W. Kenyon, wiens ideeën het welvaartsevangelie een theoretische basis gaven.
Er is duidelijk verwantschap met de ideeën van Kenyon en Hagin, die de Rhema
beweging heeft opgericht, al had ik zelf het idee dat Prince minder extreem is
in zijn leer dan bovengenoemde predikers. Hoe dan ook, in zijn boek geeft
Prince uitdrukkelijk aan dat hij een voorstander is van de charismatische
nadruk op genezing en welvaart en dat hij zich met deze beweging identificeert.
Hij noemt de controverse die deze beweging omringt, geïnspireerd door de
duivel.5
Als
afsluiting wil ik nog noemen dat ik het opmerkelijk vond dat in Singapore
Prince geen hype lijkt te zijn. Buiten zijn kerk kon ik niet een lokale christen
vinden die zich in zijn leer had verdiept of er een duidelijke mening over had.
Men leek zich er niet druk over te maken. De invloed van Prince is wellicht
meer voelbaar buiten de grenzen van Singapore.
Noten:
1.
Hillsong is een Australische megakerk die zich toelegt
op het schrijven van aanbiddingsmuziek en waar
mensen van over de hele wereld komen om over
aanbidding te leren.
2. Zie
zijn recentste boek Destined to Reign, p. 7.
3.
December 2006, p. 5.
4. Voor
meer informatie over Rhema, zie: www.answers.
com/topic/rhema-bible-church.
5.
Destined to Reign, p 22,23.
(De
Oogst | september 2007)
september 2007 | De Oogst 11
.