(Werkgroep Terug naar de Bijbel
Rien van de Kraats
e-mailadres: byblos@solcon.nl
websiteadres: www.backtothebible.nl
Kampen, 20 december 2006)
Vraag: Kunt u iets vertellen van de
Genadekerk van Joseph Prince in Singapore?
Beste vragensellers,
Het heeft moeite gekost om te ontwarren of en waar de leer
van Joseph Prince buiten de
Bijbel om gaat. Dit komt omdat de voorganger uit Singapore
theologische termen gebruikt,
die
voor Nederlandse, wedergeboren christenen bekend terrein zijn. De manier waarop
Prince
praat over genade, gerechtigheid, zondeschuld en rechtvaardiging
lijkt zo bijbels, dat je het
bijna niet aandurft om je vinger op te steken. Dit klemt des te
meer door de wijze waarop hij
de
toehoorders (zo'n
zijn, aangezien hij steeds vraagt om amen te zeggen op zijn boodschap.
Informatie geput uit:
Ik heb cd's van drie verschillende diensten in Singapore
beluisterd, sommige gedeelten
hiervan zelfs twee keer om geen misvattingen te krijgen. Dit zou
gemakkelijk kunnen omdat
het
Engels van Joseph Prince Singaporees Engels is en
omdat de pastor erg rap van tong is.
Naast het beluisteren van de cd's, heb ik zijn site
bezocht: www.newcreation.org.sg
en heb
daar een en ander gelezen. Ook vond ik daar verwijzingen naar een site :
www.victorking.ministryhome.org
Naast deze Engelse sites heb ik de Nederlandstalige site
van
Willem de Vink bezocht: www.gracebase.nl Op de site heb ik zijn artikel;
"Genade
versus Wet, wat iedere christen zou moeten weten..."
gelezen. Dit artikel is een vertaling van
een
prediking van Joseph Prince uit Singapore. Ook heb ik
het artikel "100% Genade" van
Willem de Vink zelf, doorgenomen. In de weblog van de site gracebase, heb ik een aantal
korte overdenkingen van Joseph Prince
gelezen, die vertaald zijn door Jaap de Schipper. Deze
laatste persoon kwam ik weer tegen op de website van Jong&Vrij
Evangeliegemeente in
Hellevoetsluis: www.jongenvrij.nl
Hij staat daar vermeld als redactielid van het maandblad
van
Jong&enVrij. Op deze website staan een aantal
artikelen, die hoofdzakelijk over genade
gaan. Eén artikel springt eruit nl. het artikel
met de titel: "Eens gered, altijd gered".
Iets over de persoon van voorganger Joseph Prince
Hij is een vrij jonge voorganger (naar schatting 40 jaar),
die oorspronkelijk uit India komt.
Als hij spreekt tegen zijn gemeente, dan komt hij nogal
dwingend over. Dit doet hij door bv.
steeds van de toehoorders te "eisen" dat zij instemmen
met zijn boodschap door het woord
amen te roepen. Ook laat hij hen vaak zijn zinnen nazeggen, als bevestiging
dat zij naar hem
luisteren en dat zijn boodschap waar is. Als
spreker is hij manipulerend bezig en werkt hij
naar een bepaalde climax toe.
Zijn houding is niet zo zeer arrogant als wel gewild lollig en populair. Hierbij overschrijdt hij
naar mijn mening verschillende keren de grenzen van het bijbels
fatsoen. Speciaal wanneer
het
gaat over het intieme leven van figuren in de Bijbel, begint hij te gniffelen
en probeert de
11000 mensen aan het lachen te krijgen. Ook preekt hij
daarbij bijbelse
onwaarheden, of
liever gezegd dingen die er niet staan.
Tijdens zijn preken doet hij vaak mensen na, die vragen
hebben over zijn boodschap. De
manier waarop hij dit doet, is vernederend voor de betreffende
personen en straalt zeker geen
pastorale bewogenheid uit.
The
Prince pretendeert niet de enige ware kerk te zijn. Hij laat dit
duidelijk merken tijdens zijn
boodschap. De denominatie die zijn voorkeur heeft, is de Word of
Faith kerk van Kenneth
Hagin. Hij zegt ook zelf dat zijn kerk een Word of Faith kerk
is, hoewel de naam New
Creation Church dat niet aangeeft.
Tijdens zijn prediking noemt hij zijn kerk de Gracechurch,
waarschijnlijk vanwege de nadruk op genade in zijn boodschap.
Aangezien de werkgroep Terug naar de Bijbel, de Word of
Faith Beweging in het verleden
intensief heeft bestudeerd, zijn wij het met Joseph Prince eens, dat zijn kerk het meest lijkt op
een Word of Faith Kerk. De inhoud van de boodschap is iets anders, maar het
uiteindelijk
doel van de boodschap is precies hetzelfde: "elke christen mag en kan
op elk gebied van zijn
leven alle mogelijke zegeningen van God verwachten, zo niet
eisen." Joseph Prince past
naadloos in het rijtje bekende welvaartspredikers. Zelfs zijn
predikstijl komt overeen met bv.
Kenneth Copeland, Benny Hinn, Rodney Howard-Browne
(zie brieven van de werkgroep nrs.
3,5,6,8, enz.)
Op de site : www.victorking.ministryhome.org
staan boodschappen van Prince weergegeven,
terwijl een lijstje met links naar de volgende welvaartspredikers
duidt op de connectie in
boodschap tussen Joseph Prince en deze
personen.
www.joelosteen.com (pastor Joel
Osteen)
www.jdm.org (rev.Jesse Duplantis)
www.kcm.org (rev.Kenneth Copeland)
www.creflodollarministries.org
(rev.Creflo A Dollar)
Inhoud boodschap van Joseph Prince
uit Singapore
Kort samengevat bevatten alle boodschappen twee
hoofdelementen: genade en zegeningen
(grace and blessings).
Voor degenen, die geïnteresseerd zijn in theologie rijst onmiddellijk de
vraag wat voor nieuws zal Joseph Prince
brengen als hij over genade preekt. Helaas moet ik
deze mensen teleurstellen, hij brengt ogenschijnlijk niets nieuws over het bijbelse begrip
genade. Evenals in Nederland geloven de wedergeboren christenen
in Singapore het volgende
over genade:
"ieder mens is een zondaar tegenover God en tracht
door goed te leven toch in het reine te
komen met God. Voor God is dit niet aanvaardbaar en zijn alle
mensen verloren, tenzij zij
zich bekeren tot Jezus Christus, de zoon van God. Dit bekeren houdt in, dat
zij hun zonde en
hun
zondige staat erkennen en in het geloof Jezus Christus aanvaarden als hun
middelaar. Zijn
kruisdood is daarvoor het redmiddel, omdat daar zijn
plaatsvervangend lijden plaats vond.
Door Jezus Christus uit de doden op te wekken, heeft God de
Vader aangegeven dit
zoenmiddel te accepteren en zijn Zoon als "het Lam dat is
geslacht" een plaats gegeven in zijn
troon. Het enige wat een mens nu moet en hoeft te doen is dit
gelovend te aanvaarden. Heel
simpel gesproken noemen wij dit ook wel: Jezus Christus als
redder in ons leven toelaten en
de
genade die God ons biedt te aanvaarden. De wet werkt hierbij als een soort
spiegel waarin
wij
onze zonde kunnen zien. Een wedergeboren christen leeft uit genade, uit de
genade die
God ons in Jezus Christus geeft."
Bijna ieder mens heeft er moeite mee om van genade te
leven, want het houdt in dat we
erkennen, dat wij zondaars zijn. De niet-gelovigen zijn hier zeker
op tegen. Zij willen het
allemaal zelf regelen. Van de christelijke gelovigen zijn de
rooms-katholieken het hier ook
niet mee eens. De kerk leert dat haar leden de hemel zelf moeten en kunnen
verdienen. Naast
deze kerk zijn er ook nog een aantal orthodoxe kerken en groepen, die het
niet helemaal
kunnen geloven, dat God iemands zonde vergeeft en wegdoet. Zij
leven meestal tot hun dood
toe
in angst en vrees hierover. De meeste evangelische groepen, variërend van pinksterkerken,
volle evangeliekerken, baptisten kerken en vergadering der
gelovigen verkondigen
bovenomschreven theologie van het begrip genade.
In de boodschap van Joseph Prince
klinkt hetzelfde geluid door. Alleen voegt hij er iets aan
toe.
Hij voegt de welvaartsboodschap eraan toe. Hij gebruikt dit goede, bijbelse begrip van
genade als een aanloop naar zijn uiteindelijke doel: dat is
materiele zegeningen voor hen die
uit
genade leven. Dit principe komt in al zijn boodschappen voor. Vanuit zijn
uiteenzettingen
over genade komt hij steeds terecht op de welvaart, die elk uit genade
levend christen ten deel
moet vallen. En de welvaart "vindt" hij steeds in het Oude
Testament in de verhalen van
Abraham. Prince begint wel in het
nieuwe Testament en wel bij die teksten die een connectie
hebben met het Oude Testament. Wij noemen even een voorbeeld uit
Gal.4:21- 27: "Zeg mij,
gij die onder de wet wilt staan, luistert gij niet naar de
wet? Er staat immers geschreven, dat
Abraham twee zonen had, één bij de slavin en één bij de
vrije. Maar die van de slavin was
naar het vlees verwekt, doch die van de vrije door de belofte.
Dit is iets, waarin een diepere
zin ligt. Want dit zijn twee bedelingen: de ene van de berg Sinai, die slaven baart, dit is
Hagar. Het (woord) Hagar betekent de
berg Sinaï in Arabië. Het
staat op één lijn met het
tegenwoordige Jeruzalem, dat is met zijn kinderen in slavernij. Maar het
hemelse Jeruzalem
is vrij; en dat is onze moeder." In dit gedeelte spreekt Paulus expliciet tegen de bekeerde
Joden in Galatië, die door
bepaalde valse leraren verleid dreigden te worden weer onder de
wet
te gaan leven. Deze tekst heeft op generlei manier een
verband met de zegeningen van
Abraham. Toch weet Prince het in
zijn boodschap zo te draaien, dat hij hierop uitkomt.
Josph Prince heeft kritiek op sommige bijbelse figuren (=Bijbelkritiek?)
Als hij het verhaal van Gods bezoek aan Abraham onder de
bomen van Mamre vertelt en ook
over Gods voorgenomen bestraffing van Sodom en Gomorra praat, dan vindt Prince
Abraham
niet slim genoeg. Als Abraham bij God aandringt om bij een steeds kleiner
aantal
rechtvaardigen in de steden, de afstraffing niet door te laten gaan, had
hij niet moeten stoppen
bij
het getal tien. Abraham had volgens hem door moeten gaan tot één, dan had hij
de steden
en
zijn neef kunnen redden. " Toen ging de Heere
weg, nadat Hij geëindigd had tot Abraham
te spreken, en Abraham keerde tot zijn woonplaats
terug." Gen.18:33 Joseph Prince weet het
beter en voegt aan de Bijbel toe.
Job,
in het Oude Testament roept de bekende verzen uit: "Toen stond Job op,
scheurde zijn
mantel en schoor zijn hoofd; daarop wierp hij zich ter aarde,
boog zich neer en zeide: Naakt
ben ik uit de schoot mijner moeder gekomen, naakt zal ik
daarheen wederkeren. De Here
heeft gegeven, de Here heeft genomen,
de naam des Heren zij geloofd. In dit alles zondigde
Job niet en schreef God niets ongerijmds toe." Job.1:20 en 21 Joseph Prince
heeft hier
duidelijk kritiek op. Hij spreekt zelfs met een zeer smalende stem,
als hij Job deze tekst laat
zeggen. Wij vinden deze zaken ernstig en God onterend. Want al
komen hem deze teksten
niet van pas in zijn welvaartsleer, dan kan hij zich wel eerbiedig gedragen.
Joseph Prince en zijn
gedachtegang over de zegeningen van Abraham en Isaak
"En Abram trok uit Egypte
naar het Zuiderland, hij en zijn vrouw en al wat hij
bezat, en Lot
met hem. Abram nu was zeer rijk aan
vee, aan zilver en aan goud." Gen.13:2
In Gen.24:35
staat het volgende: "De Here
heeft mijn heer (Abram) zeer gezegend, zodat hij rijk
geworden
is ; Hij heeft hem gegeven kleinvee en runderen, zilver en
goud, slaven en slavinnen, kamelen
en ezels." Over Isaak, de erfgenaam van Abraham staat een paar hoofdstukken
verder
geschreven: "En Isaak zaaide in dat
land (van Abimelek) en oogstte in dat jaar
honderdvoudig; want de Here zegende hem. En
die man werd rijk, ja gaandeweg rijker, tot hij
zeer rijk geworden was. En hij had kudden kleinvee en runderen
en een talrijke slavenstoet,
zodat de Filistijnen hem benijdden."Gen.26:12-14
Waarom zegende de Here Abraham nu
met zoveel rijkdom? Volgens Joseph Prince ligt het
antwoord in Gen.15:1-6. Dit gedeelte beschrijft Gods belofte aan
Abraham over een zoon, die
hij
zou krijgen, dit ondanks zijn hoge ouderdom en die van zijn vrouw. Omdat
Abraham God
hierover geloofde werd dit hem tot gerechtigheid gerekend zoals
vers zes zegt: "En hij
geloofde in de Here, en Hij rekende het
hem toe als gerechtigheid." En
doordat Abraham door
dit
geloof gerechtvaardigd werd, kreeg hij verschrikkelijk veel rijkdom van God. Want,
zo
merkt Joseph Prince op, in de Bijbel
staan bovengenoemde beschrijvingen van die rijkdom na
dat
eerste vers Gen.15:6. En omdat wedergeboren christenen ook door het geloof
gerechtvaardigd zijn, mogen en moeten zij ook aan rijkdom deel hebben. Zij
hoeven hiervoor
niet te werken, want zij leven uit genade. Zij doen zichzelf te kort als zij
deze kansen niet
aangrijpen en als het ware nog bezig zijn ervoor te werken. Hier zit
de overeenkomst met de
leer van de welvaartspredikers.
Volgens Prince betreft deze
mogelijkheid alle terreinen van het leven: volledige genezing van
het
lichaam, volledig oplossing van financiële problemen, volledige oplossingen van
relatieproblemen en huwelijk en gezin, volledige zegen bij het maken van
carrière, enz. Het is
een
zeer begerenswaardig evangelie dat hij predikt en het is geen wonder dat hij
veel
aanhangers krijgt. Zelfs in ons
eigen rijke land heeft men er nog oren naar en gaan sommige
gemeenten met zijn leer in zee. Maar het is een vals evangelie, want
Prince haalt
Oudtestamentische situaties uit het verband en vermengt
deze met Nieuwtestamentische
uitspraken. Als Paulus het geloof van Abraham aanhaalt in Romeinen
4:1-25, dan doet hij dat
om
aan te tonen, dat de besnijdenis van de Joden hen niet baat. Zij blijven
hierdoor onder het
beslag van de wet. Terwijl door Jezus Christus de genade is
gekomen. In geen enkele tekst in
het
Nieuwe Testament wordt ook maar gezinspeeld op het ontvangen van rijkdom als
reactie
op
het geloof. Wel wordt er dikwijls gewezen op de geestelijke zegen, die men
ervaart als
men
niet langer uit de werken van de wet leeft, maar uit de genade van Jezus
Christus.
Conclusie
Wij vinden het niet raadzaam om de leer van Joseph Prince binnen te halen in de gemeente.
Wij hebben geen welvaartsprediking nodig, maar een gedegen
prediking uit het Woord van
God. Dit dringt des te meer daar er tekenen zijn te
bespeuren, dat de valse leer van "Eens
gered, altijd gered" via de boodschap van Joseph Prince de kop opsteekt in Nederland. (zie
artikelen op website: www.jongenvrij.nl ) In de nabije toekomst
zullen wij als werkgroep
hier nog nader op ingaan.
Hopelijk draagt bovenstaande uiteenzetting bij tot een
gezonder gemeenteleven. Er kan nog
veel over gezegd worden, maar de Bijbel zegt er het meeste
over. We moeten ons maar niet
laten afleiden door valse leraren.
Met vriendelijke groeten. Rien
van de Kraats.