15.6. De
kundalini kracht - de derde golf en de Toronto Blessing
Enkele stromingen
binnen de charismatische beweging zijn een invalspoort voor de New Age.
Een van deze
stromingen is de zogenaamde derde golf (John Wimber) en de Toronto Blessing.
Een uitloper hiervan is de in Nederland niet zo bekende Pensacola Outpouring.
Deze stroming wordt ook wel het 'power'christendom genoemd
De deelnemers
spreken zelf over een nieuw werk van de Heilige Geest, over een opwekking, maar
de werkelijkheid is anders. Er is overtuigend bewijs dat het in werkelijkheid
om een uitbarsting van demonie gaat. Om een invasie van boze
geesten die zich voordoen als de Geest van God.
Hieronder volgt de
onderbouwing van deze bewering:
Er zijn een aantal verschijnselen die typerend zijn voor deze stroming. Heilig
lachen, dat wil zeggen onbeheerst irrationeel schateren. Dronken in de Geest,
men waggelt en spreekt met een dronkemans tongval. Vallen in de
Geest, achterover vallen. Ongecontroleerde spastische bewegingen.
Dierengeluiden, men loeit als een koe, men blaft als een hond, men kakelt als
een kip. Dit komt terug in vele ooggetuigenverslagen.
Deze verschijnselen
hebben geen enkele basis in de bijbel. We komen wel al
deze verschijnselen tegen in het hindoeïsme. Wat er in de extreem
charismatische groepen gebeurt komt niet voort uit de
Geest van God maar uit de geesten achter het hindoeïsme. Het is de
kundalinikracht, de slangenkracht, die de gemeente is binnen gekomen.
·
Het
gebrek aan waardering voor de leer, voor de waarheid
Nog een bewijs dat
het om een andere geest gaat is het grote gebrek aan waardering dat deze
charismatische leiders vertonen voor de waarheid, voor de bijbel,
voor de leer van de bijbel en de theologie. De bijbel
spreekt zelf over het belang van de leer. Maar deze charismatische leraren zijn
met hun anti-verstand houding volledig in lijn met de New Age benadering (zie hoofdstuk 4
van deze studie). Dit is niet uit de Geest van God maar in lijn met de
geest achter New Age.
De anti-bijbel en
anti-leer houding van John Wimber, de vader van de derde golf, blijkt onder
meer uit zijn waarschuwing tegen, wat hij noemde, het aanbidden van het boek,
de bijbel. Hij bespotte de christenen die alles
toetsen aan de bijbel door van hen te zeggen dat zij
niet de Vader, de Zoon en de Heilige Geest aanbidden maar "de Vader, de
Zoon en het Heilige Boek." (Hank Hanegraaf, Counterfeit Revival,
p. 109)
Een citaat van een
medewerker van Wimber in een dienst in Wimbers thuisgemeente in Annaheim:: "Ik ga zo de Heilige Geest laten neerdalen. Er
zullen dingen gaan gebeuren die je nog nooit gezien hebt…raak er niet door verontrust .. en boven alles, probeer niet alles wat je ziet
met je verstand te evalueren … de opwekking onderwerpen aan leerstellige
toetsen is de zekerste weg om het vuur uit te doven." en "We weigeren
met ons verstand te kritiseren wat U in onze harten wilt doen. We weigeren om
Uw werk te onderwerpen aan onze kleine leerstellige toetsen." (Zie Phillip R.
Johnson, "My Visit to the Anaheim Vineyard," 1995, http://www.gty.org:80/~phil/articles/laught.htm)
Ik heb persoonlijk
dezelfde geluiden gehoord van christenen die in Nederland de grote
Kanaconferentie met Wimber hadden bezocht. Zij brachten dezelfde boodschap van
de conferentie mee terug.
·
Oecumenisch
Een ander teken aan
de wand is het feit dat alle voormannen van het
'power'christendom zonder uitzondering oecumenisch zijn. Deze leiders zouden,
naar eigen zeggen, een speciale zalving van de Heilige Geest hebben gehad. De
Heilige Geest wordt in de bijbel de Geest der waarheid
(Joh. 14:17,26; 16:13) genoemd. En toch bekommeren deze leiders zich, in strijd
met de geest die ze zeggen te hebben ontvangen, niet om de waarheid, om de
gezonde leer. Zelfs niet om de kern van het evangelie. Daarom is het duidelijk
dat het hier niet gaat om de Heilige Geest, om de geest der waarheid, maar om
een andere geest. .
·
Het
opvallende verschil met andere bekende opwekkingen
Uit de
kerkgeschiedenis blijkt dat bij een echte opwekking twee dingen in het
bijzonder naar voren komen. Een diepe overtuiging van zonde die leidt tot
levensverandering en een grote liefde voor de bijbel.
Ik ben zelf ben b.v. een vrucht van de beweging van Gods Geest onder de
hippies aan het begin van de jaren zeventig. Er werd radicaal met de zonde en
wereldse zaken gebroken. Ik herinner me nog hoe een aantal pasbekeerden
gezamenlijk hun grammofoonplaten met wereldse muziek van een brug in het water
gooiden. De voorganger werd zelfs op een gegeven moment bij de politie geroepen
omdat ze wel eens wilden weten waarom er telkens weer aangiften van diefstal
werden ingetrokken. Bij navraag bleek dat de dieven tot bekering waren gekomen
en dat ze hun misdaad bij de slachtoffers kwamen belijden met het voorstel om
de schade met rente te vergoeden. Daarop werd de aangifte ingetrokken. Dit
wekte de nieuwsgierigheid van de politie op.
De bekeerlingen hadden een grote honger naar
het woord van God. Ze hadden niet genoeg aan één keer bijbelstudie
in de week, ze vroegen zelf om meer. Ze waren in die tijd altijd met het woord
van God bezig. Een vader vroeg b.v. verontrust aan de
voorganger of het wel gezond was dat zijn zoon voortdurend in de bijbel aan het
lezen was. Vaak werd tot diep in de nacht gezamenlijk de bijbel
onderzocht. Tot de gastheer of gastvrouw de aanwezigen vriendelijk verzocht om
te vertrekken waarna het geregeld voorkwam dat buiten het gesprek werd
voortgezet. Het is gebeurd dat men bij het naar huis gaan van lantarenpaal tot
lantarenpaal liep, om in het licht van de lantarenpaal in de bijbel
te kunnen kijken. Hetzelfde heb ik later nog eens meegemaakt bij een opwekking
in een bijbelstudiegroep. Dit patroon zie je in de kerkgeschiedenis in elke
opwekking. Deze vrucht was bij de 'opwekking' van de derde golf en de Toronto
Blessing in grote mate afwezig.
Als christenen zich
met het charismatische powerchristendom van de derde golf en de Toronto
Blessing inlaten dan worden ze geïnitieerd in een andere geest, in een andere
kracht dan de Geest van God.
De bijbel zegt dat het mogelijk is om als christen een andere
geest te ontvangen. Daar waarschuwt Paulus voor in zijn tweede brief aan de
Korintiers.
"Want indien de
eerste de beste een andere Jezus predikt, die wij niet hebben gepredikt, of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt ontvangen,
of een ander evangelie, dat gij niet hebt aangenomen, dan verdraagt gij dat
zeer wel." (2 Kor. 11:4)
Let op het "of gij een andere geest ontvangt, die gij niet hebt
ontvangen."
In hetzelfde
hoofdstuk (:13,14) spreekt Paulus over schijnapostelen, bedrieglijke arbeiders
die zich voordoen als apostelen van Christus. Zij brachten valse leringen en
droegen een andere geest over (:4).
De leiders van het 'power' christendom spreken over 'de zalving'. Ze
beweren dat ze een speciale zalving hebben ontvangen. Deze zalving wordt
doorgegeven via handoplegging. Zo kon je b.v.
persoonlijk 'de zalving' gaan ophalen in Toronto om die daarna door te geven in
je eigen gemeente en kring.
Ook iemand als de
gevaarlijke pseudo 'profeet' T.B. Joshua draagt
een zalving over. Dat doet hij bewust. Hij draagt zijn zalving over op
christelijke leiders die hem bezoeken. Dat is zijn gewoonte. Zie het
verslag van Bert Panhuize, aan het eind van het verslag wordt over het
overdragen van de zalving van Joshua gesproken. Panhuize weigerde de zalving,
maar bijvoorbeeld W.J. Ouweneel heeft de zalving van Joshua wel ontvangen.
Ouweneel is op dit moment bezig om die zalving op zijn beurt weer door te geven
via handoplegging.
Hieronder volgt een
gedeelte van een verslag van een samenkomst met Kenneth Hagin
"Nadat hij
ongeveer 10 minuten had gesproken beweerde Hagin dat 'dronkenschap'
één van de manier is waarop de aanwezigheid van de Geest zichtbaar wordt. Op
dat moment stopte hij met preken om daarna 25 minuten heen en weer te waggelen,
al lachende. Hij zwaaide met zijn armen naar mensen en blies op hen. Ook op
andere manieren gedroeg hij zich dronken en dwaas. Hij probeerde verscheidene
malen te spreken maar was er niet toe in staat. Velen van de aanwezigen
begonnen ook luid te lachen en sommigen vielen op de grond of wankelden rond.
Kennith Hagin junior probeerde de notities van zijn vader te lezen maar hij kon
de woorden niet vormen en wankelde weg." (Voor het volledige Engelstalige
verslag, klik
hier)
Wat dit verschijnsel
betreft, laat u niet misleiden door een ijdel spel met woorden. Neem b.v. Ouweneel. Hij vermijdt tegenwoordig, zover ik kan
beoordelen, te spreken over vallen in de Geest of over dronkenschap in de
Geest, hij noemt het verschijnsel nu 'geestvervoering' maar het komt op
hetzelfde neer.
De oude
pinksterbeweging was op de bijbel gericht, maar de
moderne charismatische beweging is dat niet. En het is juist deze laatste
stroming die momenteel op grote schaal in Nederland in de evangelische en
orthodox reformatorische kerken doordringt.
Veel leiders uit
deze kerken onderschatten de kracht van de beweging. Ze laten het toe of gaan
er in mee, maar blijven zelf 'gematigd.' Wat ze onderschatten is dat deze
beweging een eigen dynamiek heeft die niet meer te beheersen is als er eenmaal
een bruggenhoofd in een gemeente is ontstaan. Valse leringen werken volgens de bijbel als zuurdesem. Verzuring is alleen te vermijden door
alle contact tussen meel en zuurdesem te vermijden. (Zie punt 17.2.1 van de
studie over het
bijbelse gebod tot afscheiding.) Als mensen eenmaal geïnitieerd zijn dan zijn
ze veelal niet meer bereikbaar met de bijbel en gaan
ze op zoek naar meer.
Neem b.v. een organisatie als New Wine.
Via deze organisatie wordt onder meer de Nederlands Gereformeerde Kerken
momenteel gecharismatiseerd. Deze organisatie is opgericht door David Pytches.
Hij was de belangrijkste adjudant van John Wimber, die weer de voornaamste motor achter het
powerchristendom van de derde golf was.
De charismatisering,
de initiatie in het powerchristendom, wordt bevorderd door de Alphacursus (het
Heilige Geest weekend), door de mannendagen (extreem charismatische sprekers
zoals Ouweneel), door de vele charismatische literatuur in de evangelische boekhandels,
door de EO (die is in grote mate overgenomen door extreme charismatici), door
de Opwekkingsbundel omdat die wat tekst en beleving betreft stuurt in de
richting van het charismatische denken en beleven, door de charismatische
genezingsbedieningen. Voor dit laatste is er blijkbaar binnen de reformatorische kerken veel
openheid, terwijl er, net zoals bij vorige generaties genezingbedienaars,
nauwelijks resultaat is. Tegelijk met de genezingsleer komt men open te staan
voor het powerchristendom. De nieuwste invalspoort vormen de
bevrijdingsbedieningen.
En natuurlijk is er de zeer grote invloed van Ouweneel. Het gevaarlijke
van mensen als Ouweneel is dat hij zijn nieuwe gevaarlijke overtuigingen
verpakt in veel op zich goed onderwijs. Via het relativeren van de leer is hij
terecht gekomen in de meest extreme vorm van de charismatische beweging (T.B.
Joshua). Hij is momenteel, schijnbaar ongehinderd, bezig om zijn nieuwe extreem
charismatische inzichten uit te dragen.
Paulus stelde de
Galaten de vraag: "Wie heeft u betoverd?" (Galaten 3;1) Ik stel me
soms ook deze vraag als ik met verbijstering aanzien hoe massaal momenteel velen
binnen de reformatorische kerken vallen voor de charismatische verleiding van
het powerchristendom. (Zie wat ik in eind 1999 hierover heb geschreven:
"Een ernstig woord
voor mijn gereformeerde broeders.") Wat er gebeurt
doet me denken aan een beeld uit mijn jeugd. We waren gewoon om op het strand een
zandkasteel te bouwen. Het zag er indrukkenwekkend uit maar als de vloed kwam
stortte het onmiddellijk in. Het kasteel was niet bestand tegen de golven. Je
zag het voor je ogen binnen enkele ogenblikken instorten.
Het bovenstaande is
onderdeel van hoofdstuk 15 van een grotere studie. Voor de gehele studie, klik hier.