De eigenlijke start van de huidige beweging voor
contemplatief gebed
Dit is wat de leiders uit de beweging er zelf over zeggen.
Een vertaald citaat:
Het spoor van de huidige praktijk van
centrerend of contemplatief gebed kan teruggevolgd worden tot de St. Joseph
Abbey (De Abdij van sint Jozef) in het plaatsje Spencer in de staat
Massechuset, in de Verenigende Staten. De tijd is het midden van de jaren
zeventig van de vorige eeuw.
Het begon met drie monniken: Thomas Keating,
William Meninger en Basil Pennington. Hun werk in het bedenken en uitdragen van
contemplatief gebed was een reactie op de oproep die was gedaan op het Tweede
Vaticaans Concilie. Daar was de katholieken opgeroepen om meer kennis te
krijgen van andere godsdiensten, door middel van een dialoog met gelovigen van
deze godsdienstige tradities. En om tegelijk daarmee de weg van contemplatief
gebed te laten herleven. Met als bedoeling het helpen van katholieken om hen zulke
ervaringen in hun eigen geloofstraditie te laten beleven. Dit speciaal met het
oog op degenen die de kerk hadden verlaten om hun heil in Oosters godsdiensten
te zoeken.
De ‘vaders’ Keating, Meninger en Penninton
begonnen met volharding aan een intensieve dialoog met leiders uit andere
wereldgodsdiensten. Ze zochten contact met leiders van andere religies die in
de buurt van hun Abdij woonden. Ze nodigden oecumenisch gerichte katholieke
theologen uit en een oosterse zen meester, Joshu Roshi Sasaki. Deze laatste
hield retraites die wel een week duurden met de monniken. In die week leerde
hij hen de theorie en de praktijk van zen meditatie. Hij deed zen oefeningen
met hen. Ook werd de voormalig rooms-katholieke kloosterling (Trappist) Paul
Marechal uitgenodigd. Deze leerde de monniken transcendente meditatie.
Het contact tussen de christelijke monniken van
de St. Joseph Abbey en de beoefenaars van oosterse meditatie hielp om de praktijk
van christelijke meditatie uit te filteren tot een vorm die gemakkelijk kan
worden beoefend door een brede groep van gelovigen. Gelovigen die niet in een
klooster verblijven, zoals priesters, nonnen, broeders en leken.
Thomas Keating was er persoonlijk teleurgesteld over dat zo veel katholieken de kerk hadden verlaten omdat ze niet wisten dat de kerk ook meditatie praktijken kent die de innerlijke vrede en de geestelijke eenheid bewerken die ze zochten bewerken.
Op een bijeenkomst van de kloosterlingen, in het midden van de jaren zeventig, legde Keating de volgende vraag voor aan de andere monniken. Het was de vraag die de aanzet gaf tot de huidige beweging van contemplatief of centrerend gebed. “Kunnen wij de christelijke traditie in een vorm gieten die haar toegankelijk maakt voor mensen die vandaag in een actieve bediening staan en voor jonge mensen die zijn onderwezen in een oosterse techniek en die we wellicht kunnen inspireren om terug te keren naar hun christelijke wortels, als we hen duidelijk kunnen maken dat er ook in de christelijke traditie iets dergelijks bestaat.
Hieronder staat het originele Engelstalige citaat:
The current practice of centering prayer can be traced to the mid-1970’s, St. Joseph Abbey in
Fathers Keating, Meninger and Pennington entered into intense, sustained
dialogue with leaders from other traditions who lived near the abbey. They
invited to the abbey ecumenically oriented Catholic theologians, an Eastern Zen
master, Joshu Roshi Sasaki, who offered weeklong retreats on Buddhist
meditation, and a former Trappist, Paul Marechal, who taught transcendental
meditation. The interaction between these Christian monks and practitioners of
Eastern meditation helped distill the practice of Christian contemplative
prayer into a form that could be easily practiced by a diverse array of
"non-monastic" believers: priests, nuns, brothers and lay men and
women.
Thomas Keating was personally disappointed that so many Catholics had
left the church because they had no idea it offered meditation practices that
could cultivate the inner peace and spiritual union they desired. At a
monastery gathering in the mid-1970’s, Keating posed a question to his fellow
monks that provided the impetus to the centering prayer movement: "Could
we put the Christian tradition into a form that would be accessible to
people in the active ministry today and to young people who have
been instructed in an Eastern technique and might be inspired to return to
their Christian roots if they knew there was something similar in the Christian
tradition?"
Bron: http://www.cuc.claremont.edu/interfth/Centering%5Ccentering_prayer.htm
Zie ook mijn onderzoeksnotitie http://www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/oorsprongcon2.htm