Nieuwsbulletin
nr. 26 Een zwarte maandag (21-12-2009) ·
De bijeenkomst van de
predikanten van de Gereformeerde Bond van 7 december ·
Er stond die dag veel op
het spel ·
Een zwarte maandag ·
Een schokkende misleidende
verklaring van de algemeen secretaris ·
Ieder predikant mag
vertellen wat hij er van vindt ·
Tenslotte nog dit: houdt
moed + De bijeenkomst van de predikanten van de
Gereformeerde Bond van 7 december Een
aantal voormannen binnen de Gereformeerde Bond, waaronder Gijsbert van den
Brink, hebben zich recent uitgesproken voor theďstische evolutie. Dit heeft
onrust veroorzaakt in de achterban. Naar aanleiding daarvan heeft het bestuur
van de Gereformeerde Bond een bijeenkomst georganiseerd om deze kwestie te
bespreken. Alle dienstdoende predikanten waren uitgenodigd. Er waren vier
sprekers. Twee waren voor theďstische evolutie en twee tegen. De bijeenkomst
heeft maandag 7 december plaats gehad. Het
was een besloten bijeenkomst maar de algemeen secretaris van de Bond, Piet
Vergunst, heeft zich vooraf en ook na de bijeenkomst er wel over uitgelaten.
Zie ondermeer het artikel uit het ND -
“besloten
bezinning loopt respectvol” + Er stond die dag veel op
het spel In
het vorige nieuwsbulletin
is besproken dat het tolereren van theďstische evolutie grote gevolgen heeft
voor het Schriftgezag. Uit
de woorden van de Here Jezus en de
apostel Paulus blijkt dat zij het bijbelse verslag van de schepping van Adam,
en ook van de schepping van Eva uit de rib van Adam, letterlijk namen. Paulus
zegt b.v. dat God eerst Adam heeft geschapen en daarna pas Eva (1 Tim. 2:13). En hij zegt dat de vrouw om de man en uit
de man is geschapen (1 Kor. 11:8,9), precies zoals het letterlijk in Genesis 2 wordt beschreven. (Dit wordt uitgebreider
behandeld in de nieuwsbulletins 24 en 25) Als
de bijbel zichzelf interpreteert dan is die uitleg bindend. We hoeven ons
daarom niet af te vragen hoe het zit met de schepping van Adam en Eva. Als je
het gezag van de bijbel accepteert dan is de kwestie duidelijk. Het
kennelijke bedoelen van de Schrift is helder. Uit de woorden van Jezus en
Paulus kan duidelijk worden opgemaakt hoe de verslagen uit Genesis 2 van de
schepping van Adam en Eva opgevat moeten worden. Dat
de bijbel zichzelf behoort uit te leggen wordt wel het principe van 'Schrift
met Schrift vergelijken' genoemd. Het is één van de fundamentele regels voor
de uitleg van de Schrift. De bijbel legt zichzelf uit en de uitleg die de
bijbel van zichzelf geeft is bindend. Als
wordt toegestaan dat in deze belangrijke kwestie dit principe wordt genegeerd
dan is er een precedent geschapen. Als wordt toegestaan dat mensen Genesis 1
en 2 uitleggen in tegenspraak met de uitleg die daarvan wordt gegeven in
andere bijbelgedeelten dan is het hek van de dam. Dan is het schriftgezag
volledig ondermijnd. Als
toegestaan wordt dat men op het punt van de theďstische evolutie de principes
voor gezonde schriftuitleg opzij schuift dan kunnen mensen die met een andere
dwaling komen, b.v. met een nieuwe verzoeningsleer, niet meer weerlegd
worden. In
het begin van de twintigste eeuw, ongeveer honderd jaar geleden, heeft zich
een zelfde kwestie, als nu met het debat over theďstische evolutie,
afgespeeld. Het ging toen niet om de uitleg van de schepping van Adam en Eva
maar om de zondeval. De vraag was of het werkelijk zo was gebeurd als het in
Genesis 3 wordt beschreven. Heeft de slang letterlijk gesproken? (Een slang
kan immers niet spreken, toch? Een overweldigende meerderheid van de wetenschappers
zal dit bevestigen.) Moeten we de boom des levens en de boom der kennis van
goed en kwaad letterlijk nemen? Een predikant van de Gereformeerde Kerk
Synodaal, J. G. Geelkerken, had gesteld dat het mogelijk moet zijn om dit
niet letterlijk te nemen. De
synode van Assen heeft zich toen over deze kwestie gebogen. De
synode van Assen begreep heel goed dat dit het Schriftgezag raakte. Vandaar
dat ze verbood dat in de uitleg van de zondeval wordt afgeweken van de eigen
interpretatie van de Schrift. De synode stelde dat vanuit andere
bijbelgedeelten duidelijk op te maken is dat de Schrift de slang en de bomen
letterlijk opvat. Het kennelijk bedoelen van de Schrift was duidelijk. De
kwestie zelf was geen halszaak (Mogen we de bomen en het spreken van de slang
symbolisch opvatten?) maar de principes die in deze zaak op het spel stonden
waren dat wel. Vandaar dat het standpunt van Geelkerken werd veroordeeld en
toen bleek dat hij zijn standpunt niet wilde loslaten werd hij afgezet als
predikant. Het bleef niet alleen bij woorden. Er werd leertucht uitgeoefend. + Een zwarte maandag Het
is 7 december een zwarte maandag geworden. Een zwarte dag voor de
Gereformeerde Bond en een zwarte dag voor allen die vast willen houden aan
het gezag van de Schrift. Het
kwaad is op die vergadering niet ontmaskerd of gestopt. De theďstische
evolutionisten komen er mee weg dat ze in deze kwestie het "kennelijk
bedoelen" van de Schrift opzij schuiven. Daardoor heeft de vergadering
in feite de positie van de theďstische evolutionisten nog versterkt. + Een schokkende misleidende verklaring door de
algemeen secretaris Ik
citeer uit het verslag uit het ND van 8 december: "Het gezag van de
bijbel stond volgens Vergunst geen moment ter
discussie. 'Wel ging het over de vraag hoe de Schrift moet worden gelezen ….'
" Dit
is een zeer misleidende uitspraak. Het gezag van de Schrift valt of staat met
het antwoord dat we geven op de vraag hoe we de Schrift moeten lezen. Het
gezag staat of valt met het al of niet handhaven van het principe dat de
Schrift zichzelf behoort uit te leggen. Als je dat loslaat is er geen gezag
van de bijbel meer over. Zo
worden de gemeenteleden misleid door de algemeen secretaris van de
Gereformeerde Bond. In
de Gereformeerde Bond wordt openlijk door theďstische evolutionisten het
gezag van de bijbel opzij geschoven (ze denken het beter te weten dan Paulus
en Jezus!) en dan verklaart secretaris Vergunst dat
het Schriftgezag geen moment ter discussie stond. Vergunst lijkt in deze kwestie op de valse profeten uit
het Oude Testament die telkens weer riepen "Vrede, vrede en geen
gevaar". Het schip is lek, de dijk is doorgebroken, maar Vergunst zegt: "Vrede, vrede en geen gevaar."
Er is gevaar, het Schriftgezag wordt ernstig ondermijnd, maar Vergunst zegt dat het Schriftgezag niet op het spel
staat. "allen
van profeet tot priester plegen zij bedrog. Zij trachten de breuk van mijn
volk op het lichtst te genezen door te zeggen: Vrede, vrede, terwijl er geen
vrede is" (Jer. 6:13,14) Vergunst heeft geconstateerd dat die dag alles rustig was
gebleven. Ik citeer nogmaals uit het artikel uit het ND: "Na afloop
kreeg Vergunst geen woorden van teleurstelling te
horen. 'Degenen die ik heb gesproken vonden het een waardevolle dag. Ook zij
die kritisch waren geweest, toonden zich dankbaar voor deze bezinning.'
" Het
lijkt er op dat de critici zich opnieuw in hebben laten pakken. Volgens Vergunst toonden ze zich na afloop dankbaar voor een
waardevolle dag van bezinning. Er
is geen alarm geslagen want als dat wel scherp was gebeurd dan had Vergunst zijn boodschap van "Peace
in our time" niet uit kunnen spreken. De
harde werkelijkheid is dat sommige Gereformeerde Bondspredikanten op de
catechisatie de kinderen zullen gaan vertellen dat Adam en Eva via een lang
proces van evolutie zijn ontstaan. En dat we Genesis 2 niet letterlijk moeten
nemen. Daarmee zullen ze het geloof van velen afbreken. Want als die
verslagen niet letterlijk moeten worden genomen waarom zouden we de rest van
de bijbel dan wel letterlijk nemen? En wat moet je met een boek dat in de
eerste hoofdstukken al niet zegt wat er letterlijk staat. En als
wetenschappers het op dit punt beter weten dan Jezus en Paulus waarom dan op
andere punten ook niet? De
kinderen en de gemeenteleden worden overgeleverd aan grimmige wolven, aan
mannen uit het eigen midden die verkeerde dingen spreken. (Hand. 20:28-31). Schrijnend
is dat intussen wordt verklaard dat er respectvol is vergaderd. Het was een
waardevolle dag, zelfs degenen die kritisch waren geweest toonden zich
dankbaar. Er is die dag geen wanklank gehoord. + Iedere predikant mag
vertellen wat hij er van vindt Ik
citeer "Aan het einde werd benadrukt dat het van belang is dat elke
predikant zelfstandig over de thematiek blijft nadenken ….van een predikant
als professional mag worden verwacht dat hij met deze bagage zich thuis
zelfstandig in de Bijbel verdiept en zijn bevinding met de gemeente
deelt." +
Tenslotte nog dit: houdt moed Sommigen
dingen moeten gebeuren. Ze zijn aangekondigd in de Bijbel. "eerst moet
de afval komen" (2 Thess. 2:3) "Ziet
toe, weest niet verontrust, want dat moet
geschieden" (Matth. 24:6) Daarom
weest niet verontrust. Het loopt bij God niet uit
de hand. "en hun
woord zal voortwoekeren als de kanker … en toch staat ongeschokt het hechte
fundament Gods met dit merk: De Here kent de
zijnen, en Een ieder, die de naam des Here noemt breke met de ongerechtigheid" (2 Tim. 2:17,19) "en de
poorten der hel zullen haar (dat is de
gemeente) niet
overweldigen" (Matth. 16:18) Wat
te doen? "houd
vast wat gij hebt opdat niemand uw kroon neme" (Openbaring 3:11) "houd u
buiten het bereik van de onheilige holle klanken" (1 Tim. 6:20) "verkondig
het woord, dring er op aan, gelegen of ongelegen" (2 Tim. 4:2) "blijft
gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een
evangelist, verricht uw dienst ten volle" (2 Tim. 4:5) "met de
vermaning om tot het uiterste te strijden voor het geloof dat eenmaal de
heiligen overgeleverd is. Want er zijn zekere mensen binnen geslopen …"
(Judas :3,4) Jezus
komt terug. "Nog
een korte tijd en Hij die komt zal er zijn" (Hebr. 10:37) "Want
het heil is ons nu meer nabij dan toen wij tot het geloof kwamen" (Rom.
13:11) O what a day that shall be When my Jesus I shall see Een hartelijke groet, Ary Geelhoed Discernmentsite: www.toetsalles.nl Onderwijssite: www.internetbijbelschool.nl |