Nieuwsbulletin nr. 25 Theļstische evolutie - het vervolg Dit
nieuwsbulletin is een vervolg op twee eerdere nieuwsbulletins over theļstische
evolutie. (nr.
24 en nr.
7 ). Het onderwerp is momenteel wat minder in de publiciteit maar het is zo
belangrijk en diep ingrijpend dat ik er nogmaals de aandacht op wil vestigen. ·
Theļstisch evolutionisten
als Knevel en Dekker krijgen volledig hun zin ·
De finishing touch. De
"Verklaring van gezamenlijk geloof
in God als Schepper" ·
Er staat veel meer op het
spel. De ernstige gevolgen voor de Schriftvisie ·
Evangelische leiders die
pleiten voor ruimte voor theļstische evolutie gooien daarmee indirect alle
Schriftgezag over boord ·
Niet langer evangelisch of
orthodox protestants ·
De judaskus van de
theļstisch evolutionisten ·
De medeplichtigheid van de
evangelische leiders die dit tolereren ·
Excuses voor de trage
beantwoording van de post ·
Tenslotte nog dit: houdt
moed + Theļstisch evolutionisten
als Knevel en Dekker krijgen volledig hun zin Het
doel van 'evangelische' christenen als Andries Knevel en Cees Dekker is dat het
standpunt van de theļstische evolutie binnen de evangelische wereld wordt
geaccepteerd als een mogelijke verklaring voor het ontstaan van de mens. Dat
doel hebben ze inmiddels bereikt. De storm van protesten is voor een groot deel
gaan liggen. Knevel en alle anderen zitten nog steeds op hun post en ze mogen hun
inzichten blijven uitdragen. De meeste evangelische christenen zijn inmiddels
gewend aan het standpunt. De leiding van de EO, W.J. Ouweneel
en vele andere 'evangelische' leiders hebben de evangelische gelovigen
verzekerd dat we als evangelische christenen over dit onderwerp best van mening
kunnen verschillen. Wat
deze leiders verdoezelen is dat er achter de vraag of theļstische evolutie bijbels gezien mogelijk is een nog belangrijker vraagstuk
ligt. Het vraagstuk van het gezag van de Schrift. + De finishing touch. De
"Verklaring van gezamenlijk geloof in God de Schepper". Op
initiatief van een aantal theļstisch evolutionisten is eind mei (2009) een verklaring opgesteld. De
naam luidt: "Verklaring van gemeenschappelijk geloof in God als
Schepper", klik hier. Deze
verklaring hebben ze aan een groot aantal leidinggevende en invloedrijke mensen
in de evangelische en orthodox reformatorische beweging gestuurd met het
verzoek om hem te ondertekenen. Ze zoeken in de verklaring naar
gemeenschappelijke grond. Ze wijzen er op dat mensen die geloven in een
letterlijke schepping, zoals die in de bijbel is beschreven, en mensen die
geloven in een theļstische evolutie toch allebei belijden in God als Schepper
te geloven. We verschillen, zo stellen zij, alleen van mening over de manier
waarop God alles geschapen heeft. In
de verklaring wordt expliciet datgene gevraagd wat de theļstisch evolutionisten
willen bereiken. Namelijk acceptatie van hun standpunt binnen de evangelische
wereld. Artikel
5 van de verklaring luidt: "Wij
allen geloven zonder voorbehoud dat God alles heeft geschapen. Hoewel wij
constateren dat wij als christenen van mening verschillen over hoe Hij dat
heeft gedaan, weten wij ons verbonden in ons gezamenlijk geloof in de Schepper
en erkennen wij dat deze meningsverschillen geen barričre hoeven te vormen om
elkaar te accepteren als broeders en zusters in Christus." Dit
is een misleidende verklaring. Er wordt volledig genegeerd dat het accepteren
van theļstische evolutie ernstige gevolgen heeft voor iemands schriftvisie. Om
theļstische evolutie te kunnen accepteren moet je op belangrijke punten de
evangelische visie op de Schrift veranderen. Dit zal op den duur ook andere
belangrijke bijbelse standpunten aantasten. Het gaat
hier niet om een bijzaak waar wij als christenen onderling van mening over
kunnen verschillen. Dat
het om diep ingrijpende zaken gaat wordt geļllustreerd door de geschiedenis van
de Gereformeerde Kerk (synodaal). Op dezelfde wijze als nu in de evangelische
beweging gebeurt is in het midden van de vorige eeuw, via het debat over schepping-evolutie, de toenmalig Gereformeerde Kerk
(synodaal) omgeturnd van orthodox naar vrijzinnig. Het tolereren van het
evolutiestandpunt van hoogleraar Jan Lever, hoogleraar van hun eigen
universiteit, betekende het einde van het gezag van de Schrift in deze kerk.
Vanaf dat moment kon je met beroep op de wetenschap tegen het zelfgetuigenis
van de bijbel ingaan. Daarna ging het verval razendsnel. + Ernstige gevolgen voor de
Schriftvisie, een nadere uitleg Het
Schriftgezag staat op het spel. Op twee manieren wordt door theistisch
evolutionisten het gezag van de Schrift uitgeschakeld. (1)
Door het opzij schuiven van de normale regels voor schriftuitleg Als
je de normale regels voor de uitleg van de Schrift toepast dan kan theļstische
evolutie simpelweg niet in overeenstemming worden gebracht met de bijbel. Om
theļstische evolutie in overeenstemming te kunnen brengen met de bijbel moet je
de normale regels voor de interpretatie van de bijbel opzij schuiven. De
voornaamste drie regels waar alle traditioneel evangelische en orthodox
reformatorische christenen vanuit gaan zijn: (1) Een bijbeltekst
moet geļnterpreteerd worden in overeenstemming met het verband waarin de tekst
staat. (2) We nemen de woorden in hun
normale betekenis tenzij vanuit de Schrift zelf dwingende redenen zijn
te geven om dat niet te doen. (3) De Schrift legt zichzelf
uit. Dat wil zeggen we moeten een tekst uitleggen vanuit de andere bijbelgedeelten die over hetzelfde onderwerp gaan. En de
uitleg van een enkele tekst moet in overeenstemming zijn met de rest van de
bijbel. Dit principe wordt vaak aangeduid met de term "Schrift met Schrift
vergelijken." Deze
principes gelden overigens voor alle schriftelijke communicatie. Ze gelden niet
alleen voor Gods communicatie met de mens, maar ook voor schriftelijke
communicatie tussen mensen onderling. Als je deze principes niet toepast dan is
effectieve schriftelijke communicatie onmogelijk. Als je willekeurig woorden
uit schriftelijke boodschappen symbolisch gaat opvatten, als je niet op het
verband van uitspraken let en als je bij twijfel over de uitleg niet
teruggrijpt op wat de auteur elders over het onderwerp heeft geschreven dan
wordt schriftelijke communicatie onmogelijk. Toegepast
op de schepping van de mens: Als
startpunt nemen we de volgende twee bijbelgedeelten.
"Toen formeerde de Here God de mens van stof uit
de aardbodem en blies de levensadem in zijn neus, alzo werd de mens tot een
levend wezen" (Gen. 2:7) en "Toen deed de Here
God een diepe slaap op de mens vallen; en terwijl deze sliep, nam Hij één van
zijn ribben en sloot haar plaats toe met vlees. En de Here
God bouwde de rib, die Hij uit de mens genomen had, tot een vrouw, en Hij
bracht haar tot de mens. Toen zeide de mens: Dit is
nu eindelijk been van mijn gebeente en vlees van mijn vlees; deze zal mannin
heten, omdat zij uit de man genomen is." (Gen:2:21-23) Regel
1 zegt dat we moeten beginnen met het letterlijk nemen van wat er staat. De Here God nam werkelijk stof van de aardbodem. Hij vormde de
stof tot een menselijk lichaam. En Hij blies de levensadem in de neus van de
mens. Evenzo nam hij werkelijk een rib van de mens en vormde Hij die tot de
vrouw. In de tekst zelf staan geen dwingende argumenten om af te wijken van de
normale betekenis van de woorden. Daarover later meer. Toepassing
van regel 3, het Schrift met Schrift vergelijken toont onomstotelijk aan dat de
teksten letterlijk opgevat moeten worden. De regel van het Schrift met Schrift
vergelijken houdt in dat we de teksten uit Genesis moeten uitleggen vanuit de
andere bijbelgedeelten die ook iets over het
onderwerp zeggen. Uit
Mattheus 19:4,5 blijkt dat de Here
Jezus het scheppingsverslag van Genesis letterlijk opvatte. Hij bevestigt daar
dat God de man en de vrouw 'van den beginne' gemaakt heeft en niet als
afsluiting van een langdurig evolutieproces. "Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen dat de Schepper hen van den
beginne als man en vrouw heeft gemaakt?" (Matth. 19:5) Nog
duidelijker is wat de apostel Paulus over de schepping van man en vrouw heeft
geschreven. Ik citeer: "Want eerst is Adam geformeerd, en daarna
Eva." (1 Tim. 2:13) en "want de man is niet uit de vrouw, maar de
vrouw uit de man. De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om
de man." (1 Kor. 11:14) Paulus vatte het verslag uit Genesis 2 over de
formering van de vrouw uit de rib van de man letterlijk op. Eerst was Adam er
en daarna pas Eva. Op dit feit baseert hij zelfs de regels voor de verhouding
tussen man en vrouw. Deze uitspraken van Paulus zijn met geen mogelijkheid met
theļstische evolutie in overeenstemming te brengen. We
kunnen bij het Schrift met Schrift vergelijken ook kijken naar het voorgaande
hoofdstuk, naar Genesis 1. Dit hoofdstuk gaat ook over de schepping. Daar lezen
we herhaaldelijk dat God alle levende wezens 'naar hun aard' heeft gemaakt.
(Gen. 1:11, 21,24,25) Dit is in strijd met de opvatting dat uit één eencellig
wezen al de andere organismen zijn ontstaan. Alle soorten zijn volgens Genesis
1 direct naar hun eigen aard gemaakt. Wat
stellen theļstisch evolutionisten daar tegenover? Ze doen een beroep op regel
2. Ze proberen uit de context te bewijzen dat het in Genesis 1 en 2 om
symbolisch verslagen gaat. Daarvoor gebruiken ze het zwakke argument dat het,
volgens hen, in het scheppingsverslag uit Genesis 1 en 2 om poėzie gaat. Het
bewijs daarvoor is niet overtuigend. Maar
zelfs al zou te bewijzen zijn, wat dus niet het geval is, dat het om poėzie
gaat, het feit blijft dat zowel Jezus als de apostel Paulus de schriftgedeelten letterlijk hebben opgevat. Tegen
over de zwakke poging om het letterlijk karakter van de bijbelgedeelten
te ondermijnen, via het 'tot poėzie verklaren', staat het harde bewijs vanuit
de andere bijbelgedeelten die over de schepping gaan. Op
grond hiervan concluderen we dat 'het kennelijk bedoelen van de Schrift'
duidelijk is. Er is in deze kwestie geen ruimte voor twijfel. De Schrift is op
dit punt duidelijk. De scheppingsverslagen moeten letterlijk opgevat worden. De
uitleg die de Schrift zelf van het scheppingsverslag geeft is bindend. Elke
andere uitleg is in strijd met de bijbel en moet daarom verworpen worden. Om
toch theļstische evolutie in overeenstemming te brengen met de bijbel moeten
'evangelische' leiders als Knevel en Dekker de normale interpretatie van de
bijbel los laten. Dit
is een ernstig precedent. Als het opzij zetten van de regels bij de uitleg van
de bijbelgedeelten over de schepping wordt toegelaten
waarom dan op andere gebieden niet hetzelfde doen? Het
gevolg is het verdwijnen van het schriftgezag. Immers
als we ons bij de uitleg van de Schrift niet meer hoeven te houden aan de
normale regels voor interpretatie dan kun je de bijbel laten zeggen wat je
wilt. Wil je b.v. de opstanding vergeestelijken, dan
kan dat. Niemand
kan een ander dan nog corrigeren in zijn schriftuitleg. Er zijn immers geen
regels. Je kunt niet meer zeggen: "jouw uitleg van een schriftgedeelte
is onjuist want je interpretatie is in strijd met andere bijbelgedeelten"
of "je vat dit bijbelgedeelte symbolisch op maar
je uitleg is onjuist want er is geen dwingende reden vanuit de Schrift te geven
voor het vergeestelijken van dit gedeelte." (2)
Het interpreteren van de Schrift vanuit een buitenbijbelse
bron Dit
is het tweede belangrijke punt waarop de theļstisch evolutionisten het gezag
van de Schrift ondermijnen. Bij hen wordt de uitleg van de teksten over de
schepping van de mens niet bepaald door de bijbel zelf, maar door de inzichten
van een grote groep natuurwetenschappers die de evolutietheorie aanhangt. De
'evangelische' theļstisch evolutionisten zijn zo onder de indruk van de
evolutietheorie dat ze de bijbel gaan interpreteren vanuit die theorie. Tegen
het kennelijk bedoelen van de Schrift in worden alle teksten die spreken over
een directe schepping door God met behulp van drogredenen weggeredeneerd. Dit
is typerend voor de vrijzinnige manier van omgaan met de bijbel. Uiteindelijk
is bij hen niet de bijbel de hoogste autoriteit maar het inzicht van een groep
menselijke wetenschappers. De
echte vrijzinnigen geven toe dat ze vanuit dit uitgangspunt de bijbel
uitleggen. Bij een botsing tussen wetenschappelijke inzichten en de bijbel gaan
ze er vanuit dat de wetenschap gelijk heeft. Bij de 'evangelische' theļstisch
evolutionisten gaat het meestal nog om verborgen vrijzinnigheid. Innerlijk
kiezen ze voor het accepteren van de mening van de meerderheid van de huidige
natuurwetenschappers, dit tegen het zelfgetuigenis van de bijbel in. Alleen
proberen ze dit te verbergen door hun ijdele pogingen om te bewijzen dat
theļstische evolutie niet in strijd is met de bijbel. Als
eenmaal wordt geaccepteerd dat wetenschap of andere menselijke inzichten boven
de bijbel gaan dan krijgt bijvoorbeeld ook de schriftkritiek
vrijspel. Dan is het, om maar eens wat te noemen, toegestaan om te beweren dat
bepaalde nieuwtestamentische brieven die van zichzelf zeggen dat ze door
Paulus zijn geschreven toch niet door Paulus zijn geschreven. De Schrift
zegt zelf wel dat die brieven door de apostel Paulus zijn geschreven maar wij,
verlichte 'evangelicals', weten beter. + Evangelische leiders die
pleiten voor ruimte voor theļstische evolutie gooien daarmee indirect alle schriftgezag over boord Uiteraard
zullen ze dit, zoals gewoonlijk, weer in alle toonaarden ontkennen. Maar dit is in realiteit wat ze doen. Als
ze accepteren dat binnen hun eigen kring medechristenen de regels voor de
normale schriftuitleg negeren en als ze accepteren dat buitenbijbelse
inzichten de uitleg van de bijbel bepalen dan accepteren ze dat mensen zich
ongestraft op belangrijke punten aan het schriftgezag
kunnen onttrekken. Als
je dit toelaat is het hek van de dam. Niet alleen de directe schepping zal
vallen. In de Engelstalige evangelische wereld is b.v.
de discussie over het plaatsvervangend sterven van Christus al losgebarsten. In
dat verband spreekt men over de 'atonement
wars". De Engelstalige evangelicals die het
plaatsvervangend sterven ontkennen doen in dit geval geen beroep op de
wetenschap maar men komt met allerlei gevoelsargumenten en menselijke
redeneringen. Als je de normale regels voor interpretatie van de schrift niet
handhaaft kun je valse leer niet meer weerleggen. Ook
de lichamelijke opstanding zal op den duur vallen. Als
je toelaat dat de bijbel wordt geļnterpreteerd tegen het kennelijk bedoelen van
de Schrift in, om ruimte te maken voor b.v.
wetenschappelijke inzichten, dan kun je niet meer vanuit de Schrift bewijzen
dat de opstanding van Jezus letterlijk is geweest. Als je aanvaardt dat de
schepping van de mens wordt vergeestelijkt, wat kun je dan nog inbrengen tegen b.v. het vergeestelijken van de opstanding? Het algemeen
aanvaarde inzicht van de seculiere wetenschap is immers dat een mens niet uit
de dood kan opstaan. Daar zijn de meeste natuurwetenschappers het wel over
eens. Dat is voor hen een hard feit, net als de evolutietheorie. Jezus
kan, zo zullen sommige 'evangelische' christenen over niet al te lange tijd
beweren, niet letterlijk opgestaan zijn. Want 'de wetenschap' zegt immers dat
dit niet kan, dus moeten de betreffende bijbelgedeelten
over de opstanding symbolisch worden verstaan. Het gaat, zo zal men
ongetwijfeld beweren, wel om een soort opstanding, maar niet om een
letterlijke. Het is, zo zal men zeggen, wel geschiedenis, maar toch ook weer
geen echte geschiedenis. Je had van de opstanding bijvoorbeeld geen foto kunnen
nemen. Zulke geluiden klinken reeds in voorheen bijbelgetrouwe
Nederlandse kringen. Twee
voorbeelden. Ds.
W. Dekker, predikant van de Gereformeerde Bond, vroeg zich tijdens een
bijeenkomst van theologenvereniging Voetius af of de
discipelen van Jezus de hemelvaart wel met het blote oog hebben gezien. Hij
stelde dat de werkelijkheid van de opstanding en de hemelvaart niet met het
blote oog te zien is. Ds. Dekker stelde: als ik bij de hemelvaart was geweest
had ik het nooit kunnen fotograferen. Daarvoor was het veel te transcendent (Bron, Het RD van 8-3-2000). Ook W.J. Ouweneel heeft iets dergelijks gezegd. Hij beweerde tijdens
een lezing dat we de bijbel niet kunnen lezen zoals we een krantenverslag
lezen. Met andere woorden het is volgens hem geen feitelijk verslag van wat er
is gebeurd. (Zie nieuwsbulletin nr. 24,
het zevende punt). Tegelijkertijd
zullen ze de andere evangelische christenen er toe oproepen om hen als
medegelovigen te blijven aanvaarden. Ze zullen ook deze keer weer oproepen tot
tolerantie, "laten we elkaar in liefde vasthouden". Ze zullen ook dit
keer weer beweren dat het om iets gaat waar je als christen van mening over
kunt verschillen. + Niet langer evangelisch of
orthodox protestant Wat
de theļstisch evolutionisten ook over zichzelf zeggen, ze zijn niet langer
protestants. Ze verwerpen immers de bijbel als de enige en de hoogste
autoriteit. Ze zijn daarmee ook niet langer evangelisch. Ze zijn het pad van de
vrijzinnigheid opgegaan. + De
Judaskus van de theļstisch evolutionisten Door
het loslaten van de regels voor de uitleg van de bijbel wordt het fundament
onder het geloof weggehaald. Alles kan nu vergeestelijkt worden. Samen met het
boven de Schrift stellen van wetenschappelijke inzichten is dit de doodsteek
voor het bijbelse christendom. Net zoals bijvoorbeeld
in de vorige eeuw in de Gereformeerde Kerk (synodaal) is gebeurd zal op den
duur alles vallen. Maar
de theļstisch evolutionisten plegen dit verraad met een Judaskus. Ze kussen
tegelijkertijd Jezus. Ze uiten vrome praat, ze geven een bewogen belijdenis van
God als Schepper, terwijl ze intussen de zaak van Christus verraden. "Verraad
gij de Zoon des mensen met een kus?"
(Lucas
22:48) + De medeplichtigheid van de
geestelijke leiders die dit tolereren Het
is een droevig feit dat veel evangelische leiders die zelf niet achter theļstische
evolutie staan toch pleiten voor wederzijdse acceptatie. Een aantal van hen
heeft zelfs de hierboven genoemde "Verklaring van gezamenlijk geloof in
God als Schepper" ondertekend. Ze vinden de leer over de theļstische
evolutie, met alle gevolgen voor de schriftvisie, blijkbaar niet van fundamenteel belang. Daarmee
geven ze een belangrijk signaal af naar hun achterban, naar degenen die naar
hen opzien voor geestelijk leiderschap. Neem
b.v. dr. Mart-Jan Paul. Hij
is zonder twijfel zelf gezond in de leer. Ook op het punt van de schepping
houdt hij vast aan de bijbel. Hij heeft b.v. in een
lezing aangetoond dat theļstische evolutie in strijd is met de bijbel, klik hier. En
toch heeft hij de verklaring over de schepping ondertekend, klik hier. Hoe
is dat mogelijk? Zelfs
het wegredeneren van het bijbelse getuigenis over de
directe schepping door God, om ruimte te maken voor de evolutietheorie en de
daarmee gepaard gaande aantasting van het schriftgezag
is voor hem geen reden om leertucht uit te oefenen. Integendeel, hij pleit
zelfs voor tolerantie. Wat
zit hier achter? Relativeren Paul en de andere evangelische leiders, die
weigeren op te treden tegen theļstische evolutionisten, op postmoderne wijze
alle leerstellige standpunten? Of heeft Paul niet door dat achter de kwestie schepping-evolutie de nog fundamentelere vraag naar het
gezag van de Schrift ligt? Zonder
daden is de publieke weerlegging van het standpunt van de theļstische
evolutionisten door geestelijke leiders als Paul niet meer dan wat Eli deed
tegenover zijn zonen. Een zwak protest, zonder daden. En als God niet veranderd
is dan zal Gods oordeel hen, net als Elia, treffen. God zal, hoe dan ook, het bloed van
de aan hun zorg toevertrouwde gelovigen die meegevoerd worden met deze moderne
dwalingen van hun hand eisen. Paulus zei "Wee mij als ik het evangelie
niet verkondig". Met een variant hierop moet een geestelijk leider zeggen:
"Wee mij als ik de schapen niet verdedig tegen valse leer en valse
leraren". + Slechts een zwak protest De
fundamenten worden aangetast, het gezag van de Schrift wordt ondermijnd, maar
er volgt slechts een zwak protest. Wat
zegt de bijbel dat zou moeten gebeuren? "Maar ik heb tegen u dat gij de vrouw Izebel
laat begaan
" (Openb.
2:20) Dit
is het verwijt van de Here Jezus richting de gemeente
van Thyatira omdat er niet werd opgetreden tegen hen
die een ernstige valse leer brachten.. "blijf nog te Efeze, om sommige te
bevelen om geen andere leer te brengen"
(1 Tim. 1:3) Soms
moet er bevolen worden om geen andere leer te brengen. Let wel, Timotheus moest geen dialoog met hen aangaan, hij moest hen
de mond snoeren. "indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt
hem niet in uw huis en heet hem niet welkom. Want wie hem welkom heet, heeft
deel aan zijn boze werken" (2 Joh. :9-11) Als
je niet publiek afstand neemt van iemand die een ernstige valse leer brengt dan
ben je medeschuldig aan de geestelijke schade die door deze valse leer wordt
veroorzaakt. "maar van zijn bloed zal ik u rekenschap vragen" (Ez. 3:18) Dat zal God doen met evangelische leiders die de schapen niet
verdedigen tegen grimmige wolven, tegen valse leraren. "maar toen Kefas te Antiochie gekomen was heb ik mij openlijk tegen hem verzet,
omdat het ongelijk aan zijn kant was" (Galaten 2:1) Soms is het bieden van openlijk verzet plicht. Gelukkig kwam Kefas, na de publieke en scherpe vermaning van Paulus, tot inkeer. "En toen er van de zijde van Paulus en Barnabas geen gering
verzet en tegenspraak tegen hen ontstond
" (Hand. 15:2) Als de fundamenten van het geloof worden aangetast kan er niet
gezwegen worden. Dan is openlijk verzet geboden. Dan behoort er "geen
gering verzet en tegenspraak" te worden gegeven. Dan moet verboden worden
om die leer uit te dragen, dan moet er leertucht worden toegepast. Dat behoort
te gebeuren in onze gemeenten, in onze opleidingen, in onze pers en in al onze
andere onze organisaties. Dan is verbroederen met hen die de fundamenten van het bijbelse geloof aantasten niets anders dan verraad en
medeplichtigheid. Pleiten voor tolerantie is in dat geval een boze daad die God
niet zomaar zal laten passeren. God ziet het en zal rekenschap vragen. + Excuses voor
de trage beantwoording van de post Door verschillende omstandigheden, vooral door mijn zwakke
gezondheid, ben ik het voorbije jaar geregeld niet toegekomen aan het
beantwoorden van de post. Als ik uw post niet beantwoord heb dan wil ik daar
mijn verontschuldigingen voor aanbieden. Ik waardeer elke reactie, elke mail
lees ik nauwkeurig, maar het is me de laatste tijd niet gelukt om iedereen te
antwoorden. Uw gebed voor mijn gezondheid wordt op prijs gesteld. +
Ten slotte nog dit: houdt moed Sommigen
dingen moeten gebeuren. Ze zijn aangekondigd in de Bijbel. "eerst moet
de afval komen" (2 Thess. 2:3) "Ziet
toe, weest niet verontrust, want dat moet
geschieden" (Matth. 24:6) Daarom
weest niet verontrust. Het loopt bij God niet uit de
hand. "en hun
woord zal voortwoekeren als de kanker
en toch staat ongeschokt het hechte
fundament Gods met dit merk: De Here kent de zijnen,
en Een ieder, die de naam des Here noemt breke met de ongerechtigheid" (2 Tim. 2:17,19) "en de
poorten der hel zullen haar, dat is de
gemeente, niet
overweldigen" (Matth. 16:18) Wat
te doen? "houd vast
wat gij hebt opdat niemand uw kroon neme" (Openbaring 3:11) "houd u
buiten het bereik van de onheilige holle klanken" (1 Tim. 6:20) "verkondig
het woord, dring er op aan, gelegen of ongelegen" (2 Tim. 4:2) "blijft gij
echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een
evangelist, verricht uw dienst ten volle" (2 Tim. 4:5) "met de
vermaning om tot het uiterste te strijden voor het geloof dat eenmaal de
heiligen overgeleverd is. Want er zijn zekere mensen binnen geslopen
"
(Judas :3,4) Jezus
komt terug. "Nog
een korte tijd en Hij die komt zal er zijn" (Hebr. 10:37) "Want
het heil is ons nu meer nabij dan toen wij tot het geloof kwamen" (Rom.
13:11) O what a day that shall be When my Jesus I shall see Een hartelijke groet, Ary Geelhoed Discernmentsite: http://www.toetsalles.nl Onderwijssite: http://www.internetbijbelschool.nl ---------------------------------- Stelt u geen prijs op toezending van de nieuwsbulletins? Verstuurt u dan een mailtje naar dit internetadres opzeggennieuwsbulletin@hotmail.com , een lege mail is al genoeg. |