Nieuwsbulletin nr. 24 (17-2-2009) ·
Toenemende acceptatie in
evangelische kring van theďstische evolutie ·
Wat is eigenlijk theďstische
evolutie? ·
In Genesis lezen we een
ander verhaal ·
De theďstisch evolutionisten
zitten met een probleem ·
De uitleg van Genesis 1,2 en
3 ·
Ernstige gevolgen voor de
Schriftvisie ·
Het is geschiedenis, maar
toch ook weer niet. Dialectische theologie. ·
Er staat veel meer op het
spel, hoe gaan de evangelische leiders reageren ·
Het is de emerging church
die aan de oppervlakte komt ·
De gevolgen voor het
verstaan van de zondeval ·
Het gevaarlijke pleidooi
voor tolerantie ·
De diepere achtergrond. Niet
langer evangelisch maar vrijzinnig ·
Het postmoderne standpunt
van de EO: De EO heeft geen mening ·
De misleidende opstelling
van de directie van de EO ·
De argumenten tegen de
evolutietheorie staan nog recht overeind ·
De evolutie kerk, de
evolutie politie en de evolutie maffia ·
Ontstaansagnostisme, het
huidige standpunt van W.J. Ouweneel ·
Linken naar een aantal
belangrijke documenten ·
Tenslotte nog dit: houdt moed + Toenemende acceptatie in
evangelische kring van theďstische evolutie De
laatste jaren zien we in toenemende mate dat mensen binnen de evangelische
beweging de theďstische evolutie aanhangen. Een
voorbeeld is Andries Knevel. Hij heeft zich recent openlijk voor theďstische
evolutie uitgesproken. In het programma "de wereld draait door" deed
EO-presentator Arie Boomsma hetzelfde. + Wat is eigenlijk
theďstische evolutie Het
is niets anders dan de evolutie theorie met iets extras. In de evolutie theorie
stelt men dat uit dode materie door toeval de eerste levende cel ontstond. Uit
deze levende cel ontwikkelden zich, door een proces van mutatie en natuurlijke
selectie, de planten en dieren. De mens is in deze visie niet anders dan een
hoog ontwikkelde aapachtige. Als extras voegen de aanhangers van theďstische evolutie er aan toe dat
het Gods bedoeling was dat dit proces zou plaats vinden. God heeft, zo stellen ze, deze ontwikkeling vanaf het begin in de schepping gelegd.
God heeft het zo gepland. En meestal voegen ze er ook nog aan toe dat God op een
bepaald moment het menselijk bewustzijn in een aapachtig dier heeft gelegd. Na
een lang proces van "struggle for life" waar alleen de sterksten
overleefden ontstond er een primaat (een aap) die door God uitgekozen werd om
mens te worden. + In Genesis lezen we een
ander verhaal "Toen
formeerde de Here God de mens van stof uit de aardbodem en blies de levensadem
in zijn neus, alzo werd de mens tot een levend
wezen" (Gen. 2:7) God
nam stof en formeerde daar het lichaam van de mens van, waarna Hij er de
levensadem inblies. "Toen
deed de Here God een diepe slaap op de mens vallen; en terwijl deze sliep, nam
Hij een van zijn ribben en sloot haar plaats toe met vlees. En de Here God
bouwde de rib, die Hij uit de mens genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht
haar tot de mens. Toen zeide de mens: Dit is nu eindelijk
been van mijn gebeente en vlees van vlees; deze zal mannin heten, omdat zij uit
de man genomen is. Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en
zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot een vlees zijn." (Gen. 2:21-24) De
vrouw is uit de man genomen. Letterlijk. God liet een diepe slaap op Adam
vallen, nam toen een van zijn ribben en maakte daar de vrouw van. Verder
zegt Genesis 1 met grote nadruk dat God alles naar zijn aard gemaakt heeft. Elke
soort is uniek gemaakt door God. Dit betekent dat de
ene (hoofd)soort niet uit de andere is voortgekomen. "En
God zeide: Dat de aarde jong groen voortbrenge, zaadgevend gewas, vruchtbomen,
die naar hun aard vruchten dragen, welke zaad bevatten; en het was alzo" (Gen. 1:11) "Toen
schiep God de grote zeedieren en alle krioelende levende wezens waarvan de
wateren wemelen, naar hun aard, en allerlei gevleugeld gevogelte naar
zijn aard" (Gen. 1:21) "En
God zeide: Dat de aarde voortbrengen levende wezens naar hun aard, vee
en kruipend gedierte en wild gedierte naar hun aard; en het was alzo. En God maakte het wild gedierte naar zijn aard en het
vee naar zijn aard en alles wat op de aardbodem kruipt naar zijn
aard." (Gen. 1:24,25) + De theďstisch
evolutionisten zitten met een probleem Wat
ze leren is in strijd met het getuigenis van de bijbel.
Daar hebben ze echter een oplossing voor bedacht. Ze beweren eenvoudigweg dat
we, als evangelische en protestantse gelovigen, het verslag in Genesis over de
schepping altijd verkeerd hebben gelezen. Je
moet het, volgens hen, niet letterlijk nemen. Het gaat, zo beweren ze, in
Genesis om symbolische taal. Het was helemaal niet Gods bedoeling dat we deze
'verhaaltjes' letterlijk zouden nemen. Stel je voor. God die de vrouw maakt uit
een deel van het lichaam van de man. Het zijn, zo leert men, mythen. Mythen
zijn niet letterlijk waar, maar er zit wel een diepere geestelijke les of
"waarheid" in. De les uit de scheppingsmythe waar de bijbel volgens hen mee begint is dat uiteindelijk toch
alles, op een voor ons onbekende manier, door God tot stand is gebracht. God is
schepper, maar hoe Hij dat heeft gedaan, daar weten we niets van. Wat ze, als
theďstische evolutionisten, wel zeker denken te weten is dat het niet is gegaan
zoals het letterlijk in de eerste twee hoofdstukken van de bijbel
staat. De
theďstisch evolutionisten beweren dus dat God de bijbel
is begonnen met scheppingsmythen. Verhalen die niet letterlijk zo gebeurd zijn.
Verhalen die alleen maar aan moeten geven dat God op de een of andere manier de
bron is van alle dingen. Dit
zou betekenen dat, volgens deze evolutionisten, alle bijbelgetrouwe christenen
gedurende twee duizend jaar de eerste hoofdstukken van de bijbel
verkeerd hebben begrepen, want ze hebben het scheppingsverslag altijd letterlijk opgevat.
Maar nu is Darwin gekomen, en plotseling is bij het "denkende” deel der
christenheid het juiste licht opgegaan. Onder de indruk van Darwins
evolutietheorie, die ze als waar aannemen, zien ze nu in dat Genesis 1 en 2
symbolisch opgevat moeten worden. + De uitleg van Genesis 1,2
en 3 Hoe
moeten we deze hoofdstukken lezen? Letterlijk, zoals alle bijbelgetrouwe
evangelische en protestantse gelovigen dit altijd hebben gedaan. Of moeten we
het zien als mythen. Bij
het lezen van de hoofdstukken moeten we de normale regels voor schriftuitleg
gebruiken. Onder meer de volgende twee principes. 1. We moeten de woorden die we
in de bijbel tegenkomen in hun normale letterlijke
betekenis nemen, tenzij er vanuit de bijbel dwingende redenen kunnen worden
gegeven om dat niet te doen. Toegepast
op Genesis 1-3. God nam stof uit de aarde. Dat nemen we letterlijk. Er is
immers geen dwingende reden om dat niet te doen. Het gaat werkelijk om stof,
aarde, materie. Hij zonderde wat van het stof af. God bewerkte die stof zodanig
dat er een lichaam ontstond. Vervolgens blies Hij de levensadem in de neus. God
deed iets met het lichaam waardoor het levend werd. Het verslag van de schepping
van Eva moeten we volgens dit hermeneutisch (uitlegkundig) principe ook
letterlijk nemen. God nam werkelijk een rib van Adam en maakte daar een vrouw
van. Van
de zijde van de theďstische evolutionisten probeert men hier onderuit te komen.
Zij proberen argumenten in de tekst zelf te vinden die zouden 'bewijzen' dat we
het scheppingsverslag niet letterlijk moeten opvatten. Men
stelt dat in Genesis 1-3 poëtische taal wordt gebruikt. Het gaat volgens hen om
dichterlijke taal, en in gedichten wordt vaak symboliek gebruikt. De
eerste hoofdstukken van Genesis lezen echter helemaal niet als een gedicht. Het
is een ordelijk en direct verslag van wat er gebeurd is. Dit wordt ondersteund door
het tweede hermeneutische principe. 2. De Schrift legt zichzelf uit De bijbel interpreteert zichzelf. Het ene gedeelte van de bijbel werpt licht op het andere bijbelgedeelte. Als je een bijbelgedeelte over een bepaald onderwerp leest, b.v. de
eerste twee hoofdstukken van Genesis over de schepping, dan moet je daar al de
andere bijbelgedeelten die ook iets over de schepping zeggen bijnemen. De
uitleg van het bijbelgedeelte moet in overeenstemming
zijn met de andere bijbelgedeelten. De uitleg mag ook niet in strijd zijn met
het totaal van
de Schrift. Als
we dit hermeneutische principe toepassen op het verslag van de schepping in
Genesis dan zien we dat de bijbel ook op andere
plaatsen over de schepping spreekt. Genesis 1-3 moet worden uitgelegd in het
licht van deze teksten. Zo
zien we b.v. dat de Here Jezus het scheppingsverslag
van Genesis overneemt en bevestigt. Hij vat het letterlijk op. God heeft de man
en de vrouw 'van den beginne' gemaakt, en niet door middel van een langdurig
evolutie proces.(Matth. 19:5,5) Paulus
vat het scheppingsverslag ook letterlijk op. Hij neemt het verhaal van de
schepping van Eva uit de rib van de man letterlijk. Hij baseert er onder meer
de verhouding tussen man en vrouw op. "Want eerst is Adam geformeerd, en
daarna Eva." (1 Tim. 2:13) en "Want de man is niet uit de vrouw, maar
de vrouw uit de man. De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw
om de man." (1 Kor. 11:14) Als
in het Nieuwe Testament wordt verwezen naar de scheppingsgeschiedenis van
Genesis 1 en 2, en naar het verslag van de zondeval in Genesis 3, dan wordt er
uitgegaan van een letterlijke interpretatie. Hoe
de bijbel zichzelf uitlegt is bindend. Dan is de kwestie
beslist. Dan heb je de juiste, de door Gods Geest bedoelde uitleg gevonden.
Alle afwijking daarvan is "eigenmachtige" uitleg. "Dit
vooral moet gij weten, dat geen profetie der Schrift
een eigenmachtige uitlegging toelaat" (2 Petrus 1:20) Het
kennelijk bedoelen van de Schrift is dat we het scheppingsverslag letterlijk
nemen. God nam klei en blies er de levensadem in. God nam een rib van Adam en
maakte er een vrouw van. De verschillende planten en beesten zijn ieder naar
hun eigen aard gemaakt. + Ernstige gevolgen voor de
schriftvisie In
het punt hierboven is er op gewezen dat de Schrift zelf (Jezus, Paulus) het
scheppingsverslag en het verslag van de zondeval letterlijk neemt. Hier hebben
de aanhangers van theďstische evolutie echter geen boodschap aan. Om Genesis 1
en 2 niet letterlijk te nemen moeten ze tegen de twee in het punt hierboven
besproken fundamentele principes van schriftuitleg ingaan. Dit
heeft ernstige gevolgen voor de schriftvisie. Als
je accepteert dat in het scheppingsverslag van Genesis 1 en 2 deze twee
basisregels voor interpretatie worden genegeerd dan is het hek van de dam. Waarom
dan niet hetzelfde doen met bijvoorbeeld het verslag
van de zondeval. De sprekende slang, twee letterlijke bomen, alles kan, als je
de basisregels voor gezonde schriftuitleg loslaat, ook daar symbolisch opgevat
worden. Het zelfde geldt voor de heilsfeiten uit het nieuwe testament. + Het is geschiedenis maar
toch ook weer niet Het
scheppingsverslag uit Genesis en de geschiedenis van de zondeval zijn
natuurlijk wel geschiedenis, zo zullen de theistisch evolutionisten de eenvoudige
gelovigen vertellen. Maar het is een bepaald soort geschiedenis. Het is, zoals
Karl Barth het noemde, "Urgeschichte". Daar bedoelen ze mee dat het
wel geschiedenis is, maar dat het niet echt gebeurd is. Het is in ieder geval
niet gebeurd zoals het letterlijk in de bijbel staat
beschreven. Bij
een normaal mens staat bij zulke tegenstrijdige beweringen het verstand stil. Deze
redening is een voorbeeld van de zogenaamde dialectische theologie. In die
theologie zegt men “ja” en “nee” tegelijk. In dit geval zegt men dus: “Het is
geschiedenis, maar toch ook weer niet”. Ook
Ouweneel heeft deze dialectische manier van denken overgenomen. Je mag, zo
beweerde hij recent in een lezing (klik hier), de bijbel
niet lezen als een krantenverslag. Je mag het verslag van de schepping en de
zondeval niet lezen als een feitelijke beschrijving van wat er is gebeurd. Toch
houdt hij tegelijk vol dat het wel historische gebeurtenissen zijn. Deze
manier van omgaan met de bijbelse geschiedenis stopt niet
bij het scheppingsverslag en het verslag van de zondeval. Ook de heilsfeiten
uit het Nieuwe Testament worden er bij betrokken. Bijvoorbeeld de maagdelijke
geboorte, de wonderen en de opstanding van Jezus. Na
mijn bekering sprak ik in Middelburg een dominee uit de Hervormde Kerk, hij
beweerde dat hij in de opstanding geloofde, maar hij zei tegelijkertijd dat het
er niet toe deed of de beenderen van Jezus nu wel of niet nog in een graf
lagen. Intussen sprak hij met Pasen wel bewogen over de opstanding. Hij preekte
over de opstanding als een teken van hoop, als een symbool dat het kwaad niet
het laatste woord heeft. Dat was, volgens hem, het 'kerugma', de geestelijk les uit de opstandingsmythe. Dat was de waarheid
die in de opstandingsmythe zat. + Er staat veel meer op het
spel. Hoe gaan de evangelische leiders reageren? Er
staat voor de evangelische beweging en de orthodox protestante kerken veel meer
op het spel dan alleen de juiste uitleg van het scheppingsverslag. Als
onder evangelischen en orthodox protestanten wordt geaccepteerd dat in hun
kringen christenen de bijbel uitleggen op een manier
die tegen het kennelijk bedoelen van de Schrift zelf in gaat dan is het hek van
de dam. Dan kan ieder voortaan de bijbel zo uitleggen
als hij zelf wil. Het schriftgezag is dan volledig
weg. Van
de reactie van de leiders op deze afwijking van de bijbelse
leer, en van hun reactie op het opzij schuiven van de gezonde manier om de
bijbel te interpreteren, zal de komende tijd veel afhangen. Zetten ze een
streep, en zeggen ze dit kan niet. Zetten ze de mensen die de weg van de
theďstische evolutie opgegaan zijn buiten de evangelische kring. Of vinden ze
dat het allemaal moet kunnen. + Het is de emerging church
die aan de oppervlakte komt Uiteraard
betuigen de aanhangers van theďstische evolutie met grote nadruk dat ze trouw
zijn aan de bijbel, maar dat is simpelweg niet
waar. Op
mijn discernmentsite staat een fundamentele studie over de emerging
church. Dit is één van de belangrijkste studies die op de site staat. In deze
studie wordt in punt 4 besproken wat de gezonde evangelische visie op de bijbel is en wat er gebeurt als je, zoals binnen de emerging
church beweging gebeurt, onderdelen van de gezonde leer over de bijbel loslaat.
De
evangelische christenen die in theďstische evolutie geloven zijn een openbaring
van de emerging church. Het is niet anders dan de emerging church beweging die
aan de oppervlakte komt. En dat geldt evengoed voor de evangelische leiders die
pleiten voor het tolereren van theďstische evolutie binnen de eigen kring. + De gevolgen voor de
zondeval Twee
opmerkingen. Eerst
een korte herhaling van wat hierboven al is genoemd Als
de verhalen over God die stof nam, daar een lichaam van maakte en de levensadem
in de neus blies, en God die een rib van Adam nam en daar een vrouw uit maakte,
niet letterlijk waar zijn dan zou het vreemd en inconsequent zijn om vervolgens
het daarop volgende verhaal over de zondeval wel
letterlijk te nemen. Letterlijk in de zin van een letterlijke slang, letterlijk
spreken van de slang en twee letterlijke bomen. Letterlijk in de zin van
zintuiglijk waarneembaar. Als
je toestaat dat het scheppingsverslag niet letterlijk wordt verstaan dan kun je
geen bezwaar maken tegen "christenen" die het verslag van de zondeval
ook niet meer letterlijk nemen. Ten
tweede: Theďstische evolutie veronderstelt dat door een lang proces van mutatie
en natuurlijke selectie er uiteindelijk een geschikte aap ontstond die, doordat
God er een menselijk bewustzijn in legde, tot een mens werd. De theorie van de
theďstische evolutie houdt in dat het leven, vanaf de eerste cel die ontstond,
altijd sterfelijk is geweest. Dat is nodig omdat er anders geen "struggle
for life" was geweest waarin de best aangepaste organismen het winnen van
de minder aangepaste. Als er vanaf het begin geen dood was geweest dan was het
evolutieproces niet op gang gekomen. De
aap die door God tot mens werd gemaakt, op het moment dat Hij er een menselijke bewustzijn inlegde, was dus vanaf het begin al
sterfelijk. Dat mensen sterven komt, volgens de aanhangers van de theďstische
evolutie, dus niet door de zondeval. De eerste mensen, die God tot mens maakte
waren, volgens hen, van het begin af aan al sterfelijk. Dit
is uiteraard volledig in strijd met het getuigenis van de bijbel.
Als de mens niet van de boom der kennis van goed en kwaad had gegeten dan was
hij niet gestorven. "En
de Here God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten, maar van de boom der kennis van goed en
kwaad, zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij
voorzeker sterven." (Genesis 2:17) Door
de overtreding van Adam is de dood in de wereld gekomen. "Daarom
gelijk door een mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de
dood, zo is ook de dood tot alle mensen doorgegaan, omdat allen gezondigd
hebben … " (Romeinen
5:12) Acceptatie
van theďstische evolutie is het begin van een kettingreactie. Het verandert
noodgedwongen je manier van omgaan met de bijbel, alle
objectieve interpretatie valt weg. Je kunt naar believen alles weg
vergeestelijken. Je hoeft het b.v. slechts tot poëzie
te verklaren en je bent er van af. Dat zal tot gevolg hebben dat de ene bijbelse waarheid na de andere zal vallen. De ene bijbelse waarheid na de andere zal worden
geherinterpreteerd. Na de letterlijke interpretatie van het scheppingsbericht,
valt logischerwijs de letterlijke interpretatie van de zondeval. Op de
letterlijke interpretatie van schepping en zondeval baseert God de verhouding
tussen man en vrouw, dus die valt ook. En zo gaat het door. Dan
krijg je een situatie waarin ieder zegt in de schepping te geloven, maar ieder
legt dat op zijn eigen manier uit. Hetzelfde geldt voor alle andere bijbelse zaken als b.v. de zondeval, de Godheid van
Christus, de maagdelijke geboorte, de opstanding. + Het gevaarlijke pleidooi
voor tolerantie In
de evangelische pers komen we intussen het ene na het andere pleidooi tegen
voor tolerantie tegenover de aanhangers van de theďstische evolutie. Een
voorbeeld is dr. Gijsbert van den Brink, hoogleraar vanwege de Gereformeerde
Bond aan de Universiteit Leiden. In een radioprogramma dat op 3 januari van dit
jaar is uitgezonden betoogt van den Brink dat we als
christenen elkaar niet moeten verketteren om standpunten over de schepping. Die
kwestie behoort volgens hem tot het vrije veld van meningsvorming. (ND, 2-1-2009). EO
presentator Arie Boomsma pleitte in het programma "De wereld draait
door" van 5-2-09 ook voor tolerantie. Knevel doet hetzelfde in zijn kolom
op de voorpagina van de Uitdaging van februari. De woordvoerders van de
directie van de EO pleiten ook voor tolerantie. Al in 2006 hebben Willem
Ouweneel en Cees Dekker, in een door hen gezamenlijk geschreven artikel,
gepleit voor tolerantie. (Klik hier,
voor het commentaar op het artikel klik hier) Het
zijn dus de aanhangers van theďstische evolutie, zoals Knevel, Boomsma en
Dekker zelf, die pleiten voor tolerantie. Het is de vos zelf die de passie
preekt. Ze worden daarin bijgevallen door de directie van de EO en mensen als
Ouweneel en Van den Brink. De laatsten staan zelf (nog?) niet op het standpunt
van theďstische evolutie, maar ze vinden de gevolgen van het accepteren van
theďstische evolutie blijkbaar niet ernstig. In
feite pleiten deze mensen er voor om de uitleg van de bijbel
helemaal vrij te geven. Want daar komt het in de praktijk op neer. Ieder mag
voortaan de bijbel zo uitleggen als hij zelf wil.
Ieder mag de schepping zo uitleggen als hij zelf wil. De bijbel zegt dat sommige leringen niet gebracht mogen worden
in de gemeente. Timotheus kreeg bijvoorbeeld opdracht om te verhinderen dat een
ander leer (afwijkend van die Paulus had gebracht) in de gemeente van Efeze zou
worden uitgedragen. "Doe, zoals ik u bij mijn reis naar Macedonië
aangeraden heb: blijf nog te Efeze, om sommigen te bevelen geen andere leer te
brengen" (1 Tim. 1:3) Leertucht
is bijbels en noodzakelijk. Dit moet gedaan worden als
er onbijbelse leringen worden gebracht die de basis van het geloof aantasten. Hierboven
is besproken en aangetoond hoe de leer over theďstische evolutie de
schriftvisie en vele andere fundamentele zaken ondermijnt. Deze leer mag dus
niet gebracht worden in het midden der gemeente. De bijbel gebruikt voor valse leraren het beeld van wolven,
verscheurende wolven die het op de christenen, op de schapen gemunt hebben (Hand. 20:28-30; Matth.
7:15). Het is
niet verwonderlijk dat de wolven zelf pleiten voor tolerantie. Ze zeggen: “We
zijn geen wolven, echt waar, we hebben toch een mooi schapenpak aan, we zijn
net zo goed christen als alle anderen, wat we zeggen
moet kunnen.” Diep
treurig is dat andere evangelische leiders ook pleiten voor tolerantie. Ze
ontkennen dat er fundamentele dingen op het spel staan. Zij zetten daardoor in
feite de deur open voor valse leraren. Ze helpen de geestelijke vijand. In
plaats van de schapen te verdedigen, verdedigen ze de wolven. Het zijn de
postmoderne vrienden van de wolven. Valse
leer is besmettelijk, het werkt als zuurdesem, als je het niet uit de gemeente
verwijdert dan zal het vele anderen aantasten. (Zie de bijbelstudie
over de noodzaak van afscheiding, klik hier) + De diepere achtergrond.
Niet langer evangelisch maar vrijzinnig Het
kenmerkende voor evangelisch is de onvoorwaardelijk
onderwerping aan de Schrift. De onderwerping van het eigen verstand, van het
eigen inzicht, aan de Schrift. Het "er staat geschreven" is het einde
van alle tegenspraak. We buigen voor het gezag van de Schrift. We geloven wat
er staat. Desnoods tegen ons eigen gevoel en ons eigen inzicht in. God weet het
beter dan mijn eigen hart, Hij weet het beter dan welke wetenschapper dan ook.
Als God iets duidelijk in de schrift heeft geopenbaard
dan staat de zaak vast. De Schrift kan immers niet gebroken worden. Mensen
als Knevel, Boomsma en Dekker stellen hun eigen inzicht, en het inzicht van
andere mensen, boven het kennelijk bedoelen van de Schrift. Daardoor zijn ze
niet langer evangelisch. Ze zijn in feite hiermee vrijzinnig geworden. Ze
aanvaarden de bijbel alleen voor zoverre die strookt
met hun eigen, al of niet wetenschappelijke inzichten. Dit is precies het
kenmerkende van alle vrijzinnige christenen. Voor hen is niet de bijbel het hoogste gezag, maar wetenschappelijke inzichten
of het eigen gevoel. Speciaal
bij Andries Knevel is de laatste jaren duidelijk geworden dat hij ook op andere
punten het duidelijke getuigenis van de Schrift verwerpt. Hij buigt allang niet
meer voor de Schrift. Neem b.v. zijn standpunt ten
opzichte van de homoseksualiteit. Of zijn gedachten over de eeuwige straf. Hij
heeft met de bijbelse standpunten in beide zaken
gevoelsmatig problemen, dus twijfelt hij er openlijk aan. (Zie nieuwsbulletin nr. 21,
het derde punt gaat over Knevels twijfel over de eeuwige straf) Wat
is iemands hoogste autoriteit? De bijbel of eigen
verstand, eigen gevoel, wetenschappelijke inzichten. Uiteraard
wordt, zoals gewoon is bij valse leraren, door de theďstische evolutionisten
ten stelligste ontkend dat ze het gezag van de Schrift verwerpen. Ze bewijzen
lippendienst aan de Schrift, maar als het er op aankomt dan kiezen ze voor het
eigen gevoel of het eigen inzicht. Al proberen ze dat wel te maskeren met
drogredenen. Drogreden zoals het "vijgenblad” van een poëtische structuur
die een symbolische interpretatie moet rechtvaardigen. Onder meer Ouweneel
draagt, zoals verderop in het nieuwsbulletin wordt besproken, een aantal
drogredenen voor de theďstisch evolutionisten aan. + Het postmoderne standpunt
van de EO: De EO heeft geen mening De
EO verkondigt niet meer het woord van God. Ze zegt niet meer: Dit zegt de bijbel, zo is het. De EO wil een breed platform zijn waar
alle meningen naar voren mogen worden gebracht. Daarom verdedigt de directie
van de EO Knevel, ze vinden dat hij een eigen mening over de schepping mag
uitdragen. De
EO heeft zelf geen mening in deze kwestie. Dit is de strategie die de EO in
soortgelijke kwesties de laatste 10 tot 15 jaar voortdurend heeft gekozen. + De misleidende opstelling
van de directie van de EO Maar
zoals zo vaak, bedriegt de directie van de EO de mensen. De EO is helemaal niet
neutraal. Ze hebben gekozen tegen het oude standpunt. In de
begin tijd van de EO werd ondubbelzinnig gekozen voor een letterlijke interpretatie
van het scheppingsverslag. De evolutietheorie werd consequent bekritiseerd en
verworpen. Dat standpunt heeft men bewust verlaten voor het postmoderne
standpunt dat ieder de bijbel maar moet uitleggen
zoals hem dat goeddunkt. "De
EO heeft dertig jaar lang programma's gemaakt over schepping en evolutie waar
alleen het creationisme aan de orde kwam en waarin Darwins theorie te kort werd
gedaan. Met deze verklaring wil de EO het debat aangaan." Aldus een citaat
van de woordvoerder van de EO, weergeven in de Telegraaf van 5-2-09. De
huidige leiding (directie) vindt dus dat in het verleden te kort gedaan is aan
Darwins theorie. Dat is hun oordeel over het verleden. Was de kritiek op de
evolutietheorie dan niet terecht? Werd in die tijd dan niet terecht
vastgehouden aan de letterlijke uitleg van Genesis 1 en 2? De
huidige leiding wil het debat aangaan. Aangaan met wie? Met de eigen
bijbelgetrouwe achterban soms? Moet die via een dialoog omgeturnd worden. Moet
die achterban, die nog gelooft dat Genesis 1 en 2 precies zo moet worden
verstaan als het er staat, opgevoed worden. Moeten ze hun eigen standpunt gaan
relativeren. Op de manier van: “zo denk ik er over maar je kan
er ook anders over denken.” De
EO wil een platform zijn waar ieder zijn zegje kan doen. Op dinsdag 6 februari
werd een voorproef gegeven van de wijze waarop de EO dit gaat aanpakken. In het
programma "Het Elfde Uur" van Andries Knevel werd door de EO de
aftrap gegeven van het Darwinjaar. Er waren drie gasten uitgenodigd. Tom
Zoutewelle, Bas Haring en Cees Dekker. Ook Knevel nam actief deel aan het
gesprek. Vier van de drie aanwezigen waren aanhangers van de evolutietheorie,
alleen Zoutewelle is creationist. Drie tegen een. Lees
de klacht van Zoutewelle over de oneerlijke wijze waarop de EO het debat
schepping versus evolutie tegenwoordig aanpakt, klik
hier. De
EO zou het woord van God over de schepping moeten verkondigen, zoals ze in het
verleden altijd heeft gedaan. Maar dit doen ze niet en bovendien wordt het door
haar aangekondigde debat ook nog eens zeer oneerlijk, in het voordeel van de
evolutionisten, gevoerd. Wellicht zal de directie, omdat ze onder de indruk is
van alle commotie, op dit gebied tijdelijk wat concessies doen. Het is te
verwachten dat ze de komende tijd wel wat creationisten ruimte zullen geven.
Dit om de onrust in de achterban te bezweren. Maar als de ergste onrust is
bedaard gaan ze weer over tot de orde van de dag. Typerend
is de agressieve en provocerende wijze waarop Knevel, via het ondertekenen van
een verklaring, zijn geloof in een letterlijke schepping publiekelijk heeft
afgezworen. En dat nog wel in een programma van de EO. Inwendig
is de macht in de EO al lang overgenomen door postmoderne christenen. Het lijkt
er op dat Knevel dit nu ook publiekelijk wil demonstreren. Als Knevel hiermee
wegkomt dan heeft hij zijn doel bereikt. Dan is het getuigenis van de EO voor
de waarheid van de bijbel definitief gebroken. Alles
wijst er op dat hij bewust deze machtsstrijd is aangegaan. De
toestand waarin de EO momenteel verkeert is niet
recent ontstaan. Het proces van ontsporing is al vele jaren aan de gang. Zie de
pagina over
de EO. Jaren geleden schreef bijvoorbeeld voorzitter ds. Van der Veer al
dat we de bijbel niet met zekerheid kunnen uitleggen.
(klik hier,
zie punt 1.5) Als je de bijbel niet met zekerheid kunt
uitleggen dan is elke uitleg toegestaan. Dan mag je het scheppingsverslag zo
interpreteren als je wilt. Dan moet je alle meningen naast elkaar laten staan.
Dan kun je geen grenzen trekken, dan is leertucht onmogelijk. + De argumenten tegen de
evolutietheorie staan nog recht overeind De
evolutietheorie is een zeer aanvechtbare theorie. Wij hebben zelf niet perse deze kennis nodig, we buigen immers voor de Schrift,
maar uit het oogpunt van apologetiek is het nuttig dit te weten. Het heeft
zeker meegeholpen aan mijn bekering dat iemand me een boek gaf waarin de
evolutie theorie werd weerlegd. Er
zijn harde feiten die de algemene evolutietheorie (van eencellig organisme naar
alle levensvormen) weerspreken. Sommige feiten tonen aan dat evolutie gewoon
niet kan. Neem
de tweede hoofdwet van de thermodynamica. Die zegt dat gesloten systemen altijd
afzakken van geordend naar minder geordend. De evolutie veronderstelt echter,
tegen deze natuurwet in, dat uit een minder geordende toestand (een warboel van
dode materie) er een zeer geordende toestand (een levende cel) is ontstaan. En
uit die levende cel zijn weer andere nog meer geordende wezens ontstaan. Dit
kan niet volgens deze natuurwet. De
tweede hoofdwet van de thermodynamica is een harde wet. Het is geen
statistische wet. Er zijn in de natuur geen uitzonderingen te vinden. Dit is
definitief bewezen door de gereputeerde biochemicus, theoretisch natuurkundige en
nobelprijswinnaar Ilya Prigogine in zijn boek
"Order out of Chaos", klik hier.
Niemand is er sindsdien in geslaagd zijn bewijsvoering te weerleggen.
Evolutionisten negeren dit feit gewoonlijk. Nog
een hard bewijs dat de onmogelijkheid van de evolutietheorie aantoont is de
complexiteit van allerlei organismen. Het is onmogelijk dat zulke complexe
organismen, waarbij alle functies op elkaar zijn afgestemd en nodig zijn om het
geheel te laten functioneren, zich via stapsgewijze evolutie zouden kunnen ontwikkelen.
(Zie dit artikel
over dit onderwerp) Waarom
geloven dan toch zoveel wetenschappers in evolutie? Dat komt omdat het
alternatief hen niet aan staat. Als er een ontwerp achter de natuur staat, dat
moet er een ontwerper zijn. En als er een ontwerper, een schepper is, dan zul
je rekening met Hem moeten houden. En dat wil men niet. "daar zij het
verwerpelijk achtten om God te erkennen" (Romeinen 1:28) Ook de
evolutionisten hebben geen enkel excuus. De natuur wijst zeer duidelijk in de
richting van een schepper (Rom. 1:20) Neutrale
wetenschappers bestaan zeker op dit gebied niet. Het gaat bij het nadenken over
het ontstaan van het leven om vragen die mensen diep raken, en dan is
objectiviteit vaak ver te zoeken. De
wetenschappers geven overigens geen eenduidig getuigenis. Feit is wel dat de
overgrote meerderheid van de natuurwetenschappers achter de evolutie staat. Dat
is echter niet verwonderlijk, omdat de meesten niets van God willen weten. Ze
zijn niet geďnteresseerd in de waarheid. Als een mens eerlijk de feiten wil
onderzoeken dan is dat al een teken dat de genade van God in hem werkt. Er
zijn echter genoeg wetenschappers die de evolutietheorie bekritiseren, voor een
lijst van een aantal van hen, klik hier. + De evolutie kerk, de
evolutie politie en de evolutie maffia Er
bestaat zoiets als een evolutiekerk dat is een gemeenschap van mensen op
sleutelposities in met name de media, het onderwijs,
de wetenschap, en de politiek, die fanatiek het alleenrecht van de
evolutietheorie propageren en verdedigen. Als
je durft af te wijken wordt er genadeloos met je afgerekend, dan word je buiten
b.v. de academische wereld gesloten. Dan verlies je je
functie, je baan, etc. Dan komen de evolutie politie en de evolutie maffia in
het geweer. Denk
aan de ophef die ontstond, enige tijd terug, toen onze minister van onderwijs Maria
van der Hoeven opperde dat er in het onderwijs ook ruimte voor de intelligent design
gedachte zou moeten zijn. Dit verwekte zeer felle reacties van de leden van de
evolutiekerk. Daardoor geďntimideerd kroop de minister weer snel terug in haar
hok. Recent
heeft Michael Reiss zijn functie van directeur voor het onderwijs van The Royal
Society, de Britse academie van wetenschappen, neergelegd. Dat heeft hij
noodgedwongen moeten doen omdat hij de week daarvoor de indruk had gewekt dat
hij de scheppingsleer in het onderwijsprogramma wilde opnemen. Dat werd door de
evolutiekerk niet gepikt. Het kostte hem direct zijn baan. Ook
de bekende Michael Behe, die het boek "de zwarte doos van Darwin"
schreef, waarin hij, met vele argumenten, wees op de onmogelijkheid van
evolutie, kreeg als gevolg daarvan moeilijkheden op de katholieke (!)
Universiteit waar hij als hoogleraar werkzaam was. Als
Cees Dekker openlijk de evolutie zou verwerpen dan was het gedaan met zijn
carričre Zelfs intelligent design wordt door de evolutiekerk smalend omschreven
als "creationisme light". Op
afval staat binnen de evolutiekerk de sociale en wetenschappelijk
doodstraf. Iemand die afwijkt pleegt zelfmoord. Zelfs twijfels uiten mag niet. Enige
tijd terug verscheen het bericht in de pers dat de EU een wet voorbereidt
waarin het onderwijzen van de schepping in het onderwijs wordt verboden. In
deze zeer agressieve sfeer wil de EO een platform zijn waar ieder aan het woord
komt. In plaats van een duidelijk tegenstem te geven staat ze toe dat de
evolutionisten ook in haar programmas hun agressieve boodschap brengen. De
evolutie kerk, op haar beurt, peinst er niet over om de voorstanders van een
letterlijke schepping aan het woord te laten. In het British Museum is, ter
gelegenheid van het Darwin jaar, een tentoonstelling over Darwin en zijn theorie
ingericht. De tentoonstelling is ingericht door de gelovigen van de Darwin kerk.
Alle kritische geluiden zijn stelselmatig weggehouden. + Ontstaans-agnostisme. Het
huidige standpunt van W.J. Ouweneel Ook
Ouweneel heeft zich gemengd in de discussie over theďstische evolutie. Wat is
zijn opstelling? Voor een weergave van zijn standpunt, zie dit
artikel.
Ten
eerste pleit hij voor het tolereren van het theďstisch evolutionisme. (Dat
deed hij al eens eerder in 2006, klik hier)
Ten
tweede weet hij het zelf niet meer. Hij weet niet meer hoe de schepping tot
stand is gekomen. Via een langdurig evolutie proces of via een directe
scheppingsdaad van God. Hij is tegenwoordig ontstaansagnost. Ten
derde verwerpt hij de letterlijke interpretatie van Genesis 1-3. Je mag het
scheppingsverslag en het verslag van de zondeval, volgens hem, niet lezen zoals
je een krantenbericht leest. Een krantenbericht geeft een feitelijke weergave
van een gebeurtenis. Het beschrijft wat er is gebeurd. Volgens Ouweneel
beschrijven Genesis 1-3 niet wat er letterlijk is gebeurd. Ten
vierde probeert hij het symbolisch opvatten van Genesis 1-3 te verdedigen. Daar
geeft hij drie argumenten voor. 1. Hij wijst op de
veronderstelde poëtische structuur van de hoofdstukken 2. Hij zegt dat letterlijke
interpretatie ook tot moeilijkheden leidt 3. Hij beweert dat het idee om
Genesis 1-3 letterlijk te nemen afkomstig is uit het verlichtingsdenken. Over
de veronderstelde poëtische structuur van de eerste hoofdstukken van Genesis
1-3 is hierboven al iets gezegd.Zijn idee dat het letterlijk lezen van Genesis
1-3 afkomstig is uit het verlichtingsdenken is ronduit belachelijk. We hebben
al gezien dat Paulus en Jezus het scheppingsverslag letterlijk namen. Ook de
christenen die leefden voor de verlichting deden dat. Op een groep “christenen”
na, die, onder invloed van Origenes, alles van de bijbel
vergeestelijkte. Zo
levert Ouweneel, zoals gebruikelijk, weer de argumenten voor hen die willen
afwijken van de gezonde leer. Hij reikt hen opnieuw een aantal drogredenen aan.
Ouweneel
wijst er op dat er wel acht verschillende verklaringen van het
scheppingsverslag in Genesis worden gegeven. Hij verwerpt zelf de letterlijke
interpretatie. Hij voelt het meeste voor twee van de acht interpretaties. Een
van die twee is de interpretatie van Karl Barth, de man van de zogenaamde
"Urgeschichte". De man van de dialectiek, van het ja en nee tegelijk.
Die beweert: wat in de bijbel staat is wel historisch,
maar het is toch niet letterlijk gebeurd. Het is niet zintuiglijk waarneembaar,
in ruimte en tijd gebeurd. Het
is de bedoeling om bij een andere gelegenheid dieper in te gaan op de leringen
van Ouweneel over de schepping. Voor
de zoveelste keer zien we dat Ouweneel een wegbereider is voor het afwijken van
de gezonde bijbelse leer. Zie het Ouweneel dossier +
Enkele belangrijke documenten ·
Oud-directeur:
EO is allergisch voor schepping (Bert Dorenbos) ·
EO
verlaat het gedachtegoed oprichters Door W. Mateboer. Vanaf het begin van de EO was drs.
Mateboer vele jaren penningmeester van de EO en als zodanig lid van het
dagelijks bestuur. Hij is ook nog een jaar interim directeur geweest. ·
Heel
uw woord is de waarheid Door Johan Frinsel, vele jaren bestuurslid en
vice-voorzitter van de EO. ·
De
verklaring van Andries Knevel ·
De
EO geen geloofwaardig podium Door drs. Tom Zoutewelle ·
Het
bewijs voor ontwerp wordt steeds sterker ·
Zespotige
minitank duidt op Schepper +
Ten slotte nog dit: houdt moed Sommigen
dingen moeten gebeuren. Ze zijn aangekondigd in de Bijbel. "eerst moet
de afval komen" (2
Thess. 2:3) "Ziet
toe, weest niet verontrust, want dat moet geschieden" (Matth. 24:6) Daarom
weest niet verontrust. Het loopt bij God niet uit de hand. "en hun
woord zal voortwoekeren als de kanker … en toch staat ongeschokt het hechte
fundament Gods met dit merk: De Here kent de zijnen, en Een ieder, die de naam
des Here noemt breke met de ongerechtigheid" (2 Tim. 2:17,19) "en de
poorten der hel zullen haar, dat is de
gemeente, niet
overweldigen" (Matth. 16:18) Wat
te doen? "houd vast
wat gij hebt opdat niemand uw kroon neme"
(Openbaring 3:11) "houd u
buiten het bereik van de onheilige holle klanken" (1 Tim. 6:20) "verkondig
het woord, dring er op aan, gelegen of ongelegen" (2 Tim. 4:2) "blijft gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het
werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle" (2 Tim. 4:5) "met de
vermaning om tot het uiterste te strijden voor het geloof dat eenmaal de
heiligen overgeleverd is. Want er zijn zekere mensen binnen geslopen …" (Judas :3,4) Jezus
komt terug. "Nog
een korte tijd en Hij die komt zal er zijn" (Hebr. 10:37) "Want
het heil is ons nu meer nabij dan toen wij tot het geloof kwamen" (Rom.
13:11) O what a day that shall be When my Jesus I shall see Een hartelijke groet, Ary Geelhoed Discernmentsite: http://www.toetsalles.nl Onderwijssite: http://www.internetbijbelschool.nl |