Nieuwsbulletin nr.
22 (11-10-2008)
·
De opmars van de
contemplatieve beweging in Nederland
·
Heverlee gaat het
contemplatieve pad op
·
Jos Douma en de start van
het academisch jaar op Heverlee
·
Het verband tussen Douma's
college en de postmoderne toespraak van Nullens
·
Contemplatieve auteurs
schrijven in het blad De Oogst
·
Maar ze zeggen toch ook veel
goede dingen?
·
Alles gaat contemplatief
·
Ten slotte nog dit: houdt
moed
+ De opmars van de
contemplatieve beweging in Nederland
In enkele
vorige nieuwsbulletins is gewezen op de opmars van het contemplatieve
christendom in de Nederlandse evangelische beweging, zie nr. 10, nr. 15 en nr 19.
Die
opmars gaat nog steeds door. In dit nieuwsbulletin worden twee nieuwe
belangrijke ontwikkelingen op dit gebied besproken.
Voor
we die ontwikkelingen bespreken is het nuttig om eerst stil te staan bij de
kern van het contemplatieve christendom.
In
de contemplatieve beweging zoekt men naar dieper contact met God door gebruik
te maken van allerlei onbijbelse technieken. De
bekendste zijn contemplatief
gebed en lectio divina.
De mystieke technieken heeft men geleerd van rooms-katholieke mystici en, zij
het in iets mindere mate, ook van oosterse godsdiensten zoals het hindoeďsme en
boeddhisme.
Lees
bijvoorbeeld hoe de moderne vorm van contemplatief gebed is ontwikkeld door
rooms-katholieke monniken nadat ze onder meer deel hadden genomen aan zen-meditaties,
klik hier.
+ Heverlee gaat het
contemplatieve pad op
Het
bestuur van de ETF in Heverlee heeft een voorman van de contemplatieve beweging
aangesteld als gasthoogleraar. Het gaat om Jos Douma. Douma is
vrijgemaakt-gereformeerd predikant.
Hij
gaat les geven in homiletiek (preekkunde). In Heverlee hoopt hij, zoals hij
zelf verklaarde, een spirituele homiletiek te ontwikkelen die bruikbaar is voor
Nederlandstalige predikanten en voorgangers. Let op het woordje 'spirituele'.
Niet zomaar homiletiek, maar spirituele homiletiek is zijn doel.
Wat
hij met spiritueel bedoelt wordt duidelijk als u weet dat Douma één van de
drijvende krachten achter de opkomst van de Nederlandse contemplatieve beweging
is. In verschillende nieuwsbulletins is aandacht aan hem gegeven, klik hier.
Een
voorbeeld van de contemplatieve boodschap van Douma vinden we in zijn boek
"Jezus uitstralen". Hij beveelt daar het zogenaamde "Jezus
gebed" aan. (pp.
110-112). Dit is een kort gebed van één
zinnetje, dat keer op keer wordt herhaald. Het voortdurend herhalen van een
kort zinnetje werkt als een ontledigingstechniek. Het maakt je denken ‘leeg’.
Precies waar in de oosterse godsdiensten alle meditatie op is gericht. Het Jezus
gebed is een vorm van het contemplatieve
gebed.
In een ander boek, met als
titel "Op het spoor van meditatie", schrijft Douma over de praktijk
van de meditatie. Hij geeft daar aanwijzingen voor het contemplatieve gebed.
Hij heeft het over de lichaamshouding, de ademhaling en het herhalen van een
gebedswoord.
de lichaamshouding
Ik citeer: "Zo'n houding
kan bijvoorbeeld zijn: .. zitten op een rechte stoel met beide voeten op de
grond, met een rechte rug, en de handen omhoog geopend op de bovenbenen."
(p. 66)
Als de voeten ook nog
kruiselings worden neergezet zit je bijna in de zogenaamde lotushouding. Ook
bij joga wordt voorgeschreven om de rug recht te houden. Dan kan de 'kundalini'
kracht beter door het lichaam, via de chakra's, naar boven stromen.
Dit geeft al te denken, maar
nog onthullender is wat hij schrijft over de ademhaling en het gebruik van een
gebedsmantra.
de ademhaling
"Daarbij kan het bewust
omgaan met de ademhaling hulp bieden … wie zich op de ademhaling concentreert
en probeert rustig en diep te ademen, zal tot rust komen. Bovendien vormt de
ademhaling ook een belangrijk concentratiepunt: de aandacht wordt van de
gedachtestroom, die alsmaar door wil gaan, afgeleid naar ademen. Inademen -
uitademen - rust. Oefen er maar eens mee: inademen - uitademen - rust" (pp
66,67).
Concentratie op de
ademhaling. Het doel is de gedachtestroom te stoppen.
een gebedsmantra
"Het kan helpen om
tegelijkertijd de aandacht ook te richten op een bijbelwoord … dat bijbelwoord
kan dan op het ritme van de adem zacht worden gesproken." (p. 67)
Op het ritme van de adem
telkens een bijbelwoord uitspreken.
In het hindoeďsme spreekt men
van een mantra. Dat is een ‘heilig’ woord dat telkens herhaald wordt. Het is meestal
de naam van een god. Op het ritme van de adem wordt de mantra telkens weer
uitgesproken.
Wat Douma hier aanbeveelt is
niets anders dan een oosterse vorm van meditatie. Het komt neer op een yoga
oefening. Je herkent verschillende klassieke onderdelen van een yoga meditatie:
concentratie op de ademhaling, het gebruik van een mantra, zitten met rechte
rug.
Het enige verschil tussen een
oosterse meditatie en de oefening in contemplatief gebed die Douma in het boek
geeft, is dat Douma in de mantra de namen van hindoegoden heeft vervangen door
christelijke woorden.
Het doel van oosterse
meditatie is het stopzetten van de werking van de ziel. Het denken moet worden
stil gezet. De ziel moet worden ontledigd met als gevolg dat je in een toestand
komt die in New Age kringen wel ‘De Stilte’ (The Silence) wordt genoemd. De
concentratie op de ademhaling en het voortdurend herhalen van de mantra zijn
bedoeld om in die toestand te komen.
Het bereiken van ‘De Stilte’
is niet het uiteindelijke doel. Het is een middel tot een hoger doel. Het hoogste
doel is het bereiken van het goddelijke. Als de gedachtestroom wordt gestopt,
als de stilte wordt bereikt, dan wordt de ziel ontvankelijk voor het goddelijke.
Daarom is het bereiken van ‘De Stilte’ zo belangrijk.
Douma is op hetzelfde uit.
Hij spreekt over ''de gedachtestroom die alsmaar door wil gaan". Die moet
stop gezet worden. Hij leert zijn lezers om dat door middel van concentratie op
de ademhaling en door het herhalen van een gebedsmantra te bereiken. En ook bij
hem is het de bedoeling om ruimte te maken voor het goddelijke.
Tot zover de bespreking van Douma’s
leringen over het contemplatief gebed die ik in zijn boeken gevonden heb. Er
deugen overigens nog meer dingen niet in zijn boeken, dat geldt in het
bijzonder voor zijn boeken over meditatie.
Douma heeft bij zijn
aanstelling tot hoogleraar gezegd dat hij een spirituele homiletiek wil ontwikkelen. In het kader daarvan gaat hij in zijn lessen
op de ETF
straks bewust
de studenten de weg van het contemplatieve christendom opsturen. Dat kun je
verwachten op basis van zijn boeken, maar het wordt ook bevestigd door het
college dat hij recent heeft gegeven. (Zie
het volgende punt.)
+ Jos Douma en de start van
het academisch jaar op Heverlee.
Zojuist
is in Heverlee het nieuwe academisch jaar geopend. Jos Douma mocht het
openingscollege geven. De titel van zijn college luidt: "Hoe spiritueel
zijn onze preken?" Met als ondertitel "De lectio divina als bron voor een spirituele homiletiek". (Voor
de volledige tekst van de lezing, klik hier.)
Hij
wil bereiken dat de preken geestelijker worden. Vandaar de titel van zijn college:
"Hoe geestelijk zijn onze preken?". En dat denkt hij te bereiken door
de studenten technieken als lectio divina bij te brengen.
Contemplatie
is een sleutelbegrip in het denken van Douma. Hij omschrijft het in het
openingscollege onder meer als: "het genieten van Gods aanwezigheid als de
ultieme waarheid" en als het bijna tastbaar worden van de nabijheid van de
Heer. Ik citeer: "voorbij woorden ..ontstaat ruimte waar de nabijheid van
de Heer haast tastbaar wordt."
Om
deze staat van contemplatie te bereiken beveelt hij de methode van de lectio divina aan. Voor een bespreking
van lectio divina, klik hier. In de lectio divina start je met het lezen van
een bijbelgedeelte. Via een aantal stappen kom je uiteindelijk tot het woordeloos
ervaren van God. Tot een toestand van contemplatie.
In
de door Douma beschreven staat van contemplatie ontvang je volgens hem
(bijbelse) boodschappen voor anderen. Op die manier kan, zo beweert Douma, een
voorganger aan de boodschap voor een preek komen. Hij zegt het volgende:
"In 'contemplatie' wordt waarheid en wijsheid van God ontvangen die door
de dienst van de prediking wordt doorgegeven aan anderen."
De
bron waar Douma de lectio divina heeft gevonden is de rooms-katholieke
kloosterorde van de Dominicanen.
Het
is verhelderend om eens in de geschiedenis van deze orde te duiken. De orde van
de dominicanen is speciaal opgericht voor het terugwinnen van ‘ketters’. In die
tijd waren dat de Albigenzen (de katharen) en de Waldenzen. De Pausen hebben de
leiding van de beruchte inquisitie voornamelijk aan de dominicanen
toevertrouwd. De meeste inquisiteurs waren dominicanen. (Bron: Catholica, geďllustreerd
encyclopedisch vademecum voor het katholieke leven, A.M. Heidt, pp 226,227.) De
inquisitie is de organisatie die, namens de pausen, op een genadeloze wijze alle
andersdenkenden heeft vervolgd. Klik hier om te
lezen wat een rooms-katholiek priester, en dus niet een protestant, over de
inquisitie heeft geschreven.
In
dezelfde encyclopedie staat dat de orde van de dominicanen krachtig heeft
deelgenomen aan de bestrijding van Luther. Ook op het concilie van Trente, waar
de rooms-katholieke kerk allen heeft vervloekt die in de kern van het bijbelse
evangelie geloven, was de orde massaal aanwezig.
Het
laten gevangennemen, martelen en doden van vele andersdenkenden. Het bestrijden
van Luther. Het vervloeken van alle gelovigen die belijden alleen door geloof
en alleen door genade behouden te worden. Al deze dingen hebben vele van de
dominicanen ongetwijfeld al biddend, mediterend en contemplerend gedaan. Vanuit
een woordeloze genieting van de aanwezigheid van de Heer.
Wat
is eigenlijk een geestelijke preek? En hoe krijgen we een geestelijke preek?
Moeten we voor een antwoord op deze vragen te rade gaan bij rooms-katholieke
mystici?
Waarom
kijken we niet gewoon in de bijbel? Waarom gaat men niet in de leer bij
evangelische leiders uit vorige geslachten, die in hun tijd een krachtig
getuigenis hebben gegeven. Mensen als Hudson Taylor, Corrie Ten Boom, Isobel
Kuhn, C.H. Spurgeon, George Muller, Finney, Moody en vele anderen.
Voor
een studie over het preken met betoon van Geest en kracht, klik hier.
Mensen
als Douma, en ook de huidige leiding van Heverlee, zijn heel ver verwijderd van
de realiteit waarin onze evangelicale voorvaderen leefden. Onze evangelische
voorvaderen die de motor waren achter de grote zendingsbeweging van de
negentiende en twintigste eeuw. De huidige neo-evangelische leiders hebben
niets meer met hen. Ze zoeken het liever bij de rooms-katholieke mystici.
Moge
God het zien en oordelen.
In
zijn lezing op het openingscollege spreekt Douma slechts over lectio divina. Maar bedenk dat hij op
andere plaatsen de nog gevaarlijkere techniek van het contemplatief gebed
aanbeveelt. Via deze en andere mystieke technieken open je jezelf rechtstreeks
voor ervaringen afkomstig van demonen.
+ Het verband tussen Douma's
college en de postmoderne toespraak van Nullens
In het
vorige nieuwsbulletin is een lezing van Nullens besproken. Een lezing die hij
december vorig jaar heeft uitgesproken op een studiedag in Heverlee. Jos Douma
verwees in zijn hierboven genoemde openingscollege naar deze lezing. Voor een
bespreking van de lezing van Nullens, klik hier.
Het
thema van de studiedag was de relatie tussen protestanten en katholieken.
Nullens pleitte in zijn lezing voor het accepteren van de rooms-katholieke kerk
als een deel van Gods kerk.
Jos
Douma heeft de boodschap van Nullens opgepikt. Aangemoedigd door de woorden van
Nullens is hij enthousiast de door hem gewezen weg opgegaan. Ik citeer uit de
tekst van het college van Douma:
"Ik
(Douma) kies mijn insteek in de voor-reformatorische traditie. Dat wordt
minstens ook ingegeven door de wens die de rector van deze faculteit, Patrick
Nullens, uitsprak tijdens een studiedag op 8 december 2007: "Het is tijd
dat evangelische, en andere protestanten, 'katholiek-evangelisch' worden."
We gaan daarom terug naar de dertiende eeuw om er bij stil te staan dat in het
jaar 1216 door Dominicus de kloosterorde van de Dominicanen werd
gesticht.."
Nullens
had in zijn lezing gezegd dat wij, als evangelischen,
"katholiek-evangelisch" moesten worden. Douma werkt dat uit. Aangemoedigd
door de woorden van Nullens heeft hij inspiratie voor de homiletiek gezocht bij
de spiritualiteit van de Dominicanen. En vandaar uit komt hij tot het
aanbevelen van lectio divina.
Dit
is het resultaat van Nullens stellingname. Nullens heeft in zijn lezing
theoretisch de weg gebaand voor wat Douma als gasthoogleraar gaat doen.
Hoe
heeft Nullens dat gedaan?
Tijdens
de studie dag beweerde hij dat wij, als evangelischen, niet langer moeten
denken in termen als bijbels of onbijbels. (Voor de
bespreking van de lezing van Nullens, klik hier).
Dit
raakt het hart van de protestantse en evangelische beweging. Als we niet meer
in bijbels of onbijbels mogen denken dan valt daarmee de bijbel als enige norm
en kenbron weg.
Nullens
heeft door het verwerpen van het denken in bijbels-onbijbels het Sola Scriptura beginsel van de Reformatie
aangevallen en ondermijnd. Sola Scriptura wil zeggen: alleen de bijbel. Dat
houdt in dat we alleen geloven wat de bijbel zegt. De bijbel is onze enige
regel voor geloof en leven. De bijbel is onze enige kenbron voor het geloof. Daarom
toetsen we alles aan de bijbel. Elke lering, elke ervaring, elke gewoonte, elke
methode moet aan de bijbel getoetst worden. Als iets in strijd is met de bijbel
verwerpen we het. En als het niet op de bijbel te baseren is dan verwerpen we
het ook.
Nullens
ondermijning van het Sola Scriptura beginsel maakt ruimte voor zaken als
bijvoorbeeld het invoeren van allerlei onbijbelse meditatieve technieken. Waaronder
de technieken die Douma uitdraagt.
+ Contemplatieve auteurs
schrijven in het blad De Oogst
De Oogst is het maandblad van de
vereniging Tot heil des Volks uit
Amsterdam. De voorbije maanden hebben er verschillende artikelen in De Oogst gestaan van auteurs die het
contemplatieve christendom uitdragen.
Hieronder
volgen enkele voorbeelden.
In De Oogst van maart 2008 staat een
artikel van Jan Minderhout. Het artikel gaat over bidden en vasten. Op zich is
er niets mis met het artikel. Er staat goed en praktisch onderwijs over vasten
in. En toch zet het artikel mensen op het contemplatieve spoor.
Ten
eerste wordt Richard Foster positief aangehaald. Foster is de man die het
contemplatieve christendom de charismatische en evangelische beweging heeft
binnengebracht. (Voor informatie over Foster, klik hier.)
En
ten tweede wordt onderaan het artikel gewezen op het boek "Bidden is een weg" van
Minderhout. In dit boek beveelt Minderhout onder meer contemplatief gebed aan. Contemplatief
gebed wordt ook wel ademgebed of repetitief gebed genoemd. Het bestaat uit het
langzaam herhalen van een gebedsmantra (b.v. het woord "Jezus"
of de zin "Ontferm u mijner").
Je doet dit totdat je in toestand van contemplatie komt. Het herhalen van het
'gebedswoord' gebeurt bij voorkeur op het ritme van de ademhaling.
Hieronder
volgt een gedeelte uit het boek van Minderhout:
·
Ga op een rustige plek zitten. Kniel met het bovenlichaam
rechtop. Zoek een houding die je langere tijd kunt volhouden.
·
Indien de oefening op een stoel gebeurt, zet dan beide
voeten op de grond, even uit elkaar, en zorg dat de bovenbenen horizontaal
gehouden worden.
·
Als je eenmaal echt zit, neem dan rustig het lichaam waar.
Ga met je aandacht de afzonderlijke lichaamsdelen langs.
·
Richt je aandacht op de ademhaling. Let op hoe de adem naar
binnen komt en het lichaam weer verlaat. Probeer de ademhaling niet te
veranderen. Let alleen op de stroom van de adem. Probeer daarbij het denken los
te laten.
·
Richt vervolgens de aandacht op het voorwerp dat tot
meditatie nodigt. Roep te binnen dat je gericht wilt zijn op God. Je zitten is
wachten op God, om hem te eren, Hem lief te hebben.
·
Bidt het Jezus gebed. Zeg steeds hardop of in stilte op het
ritme van de ademhaling: "Heer Jezus Christus, ontferm u over mij …
(Bidden
is een weg, Jan minderhout, pp. 53,54)
Dit
is niet anders dan een meditatie oefening in oosterse stijl. Het is een
techniek om jezelf te ontledigen. Dat bevestigt hij ook nadrukkelijk door in de
vierde instructie te zeggen dat we het denken moeten loslaten. "Probeer
het denken los te laten."
Het
doortrapte van dit alles is dat Minderhout in zijn artikel in De Oogst niet over zulke dingen
schrijft. Daar geeft hij goed onderwijs. De Oogst
heeft hem een platform gegeven. De Oogst
heeft hem geďntroduceerd bij haar lezers. Mensen die gezegend worden door het
goede onderwijs van Minderhout in het artikel over vasten zullen er toe
aangezet worden om het in het artikel genoemde boek te gaan lezen. Het boek is
een mengeling van goed onderwijs en het gif van de contemplatieve beweging.
Nog
een voorbeeld:
In De Oogst van juni 2008 staat een artikel
van Jos Douma. Over Douma is in de punten hierboven al voldoende gezegd. Ook
hier is het artikel op zich niet verkeerd. Al zit zijn denken er in de kiem
reeds in. Ook hier wordt een contemplatieve auteur bij een nieuw lezerspubliek geďntroduceerd.
Nog
een voorbeeld:
In
de Oogst van mei 2008 staat een artikel van Robert Doornenbal. De titel van
zijn artikel is "Het lichaam als Godsgeschenk." De ondertitel luidt:
"Het lichaam en de zintuigen bij Hildegard van Bingen (1098-1179)".
Doornenbal
vindt dat wij, als evangelische christenen, wat van Hildegard van Bingen kunnen
leren. Ik citeer: "Van Hildegard kunnen wij leren dat ons lichaam en onze
zintuigen een geschenk zijn van God om Hem mee te eren en om in een dialogische
relatie tot de wereld en de mensen te treden …..".
Wie
is Hildegard van Bingen?
Hildegard
was een mystica. Ze kreeg vanaf zeer vroege leeftijd visioenen. Ze heeft die
visioenen later opgeschreven. Eén van haar boeken heet Sci Vias. Hierin staan visioenen over de schepping, de val van de
engelen, allerlei catastrofen en de verlossingsgeschiedenis. Moeten we geloven
dat God het nodig vond, om naast de informatie die we in de bijbel over deze
zaken hebben, daar ook nog eens uitgebreide visioenen over te geven?
Hildegard
spreekt van een stralend rood licht dat zij vanaf haar vroegste jeugd heeft
gezien, ze zag dit licht altijd. Ze noemde het 'de wolk van het levende licht'.
Soms aanschouwde ze binnen dit licht een ander licht dat ze 'het levende licht
zelf' noemde. Als ze daarnaar keek, zo getuigde ze, verdwenen alle droefheid en
pijn uit haar geheugen. (Encyclopedie van de mystiek
en de mysterie godsdiensten, John Ferguson. pp. 117,118).
Tot
deze, ongetwijfeld occult belaste, vrouw keert Robert Doornenbal zich om van
haar te leren. Is de bijbel niet meer genoegzaam?
Bedenk
dat Doornenbal docent is aan de Academie voor Theologie van de Christelijke
Hogeschool Ede. Dat is een reformatorische school. Wat is daar aan de hand?
En
wat is er aan de hand met de redactie van de Oogst dat men de lezers in
aanraking brengt met de contemplatieve beweging?
Misschien
is het toeval, maar het valt wel op dat er bij De Oogst ruimte voor contemplatief christendom is gekomen sinds het
vertrek van de vorige directeur. Is de huidige redactie onwetend over deze
dingen? Of vindt ze het geen bezwaar om mensen te promoten die op andere
plaatsen de mystieke technieken van het contemplatieve christendom uitdragen?
+ Maar ze zeggen toch ook
veel goede dingen?
Maar,
zo zal iemand zeggen, Douma en Minderhout zeggen toch ook veel goede dingen?
Dat is waar, maar al is het voedsel nog van zulke goede kwaliteit, als er gif
in zit is het evengoed dodelijk. In het goede onderwijs van mensen als Douma en
Minderhout zit het gif van het contemplatieve christendom. Contemplatieve
ervaringen zijn echt, maar ze komen uit psychologische en occulte bron. Veelzeggend
is dat de technieken werken bij iedereen die er mee aan de slag gaat, ongeacht
wat je gelooft, zo wel bij een christen als een niet christen.
+ Alles gaat contemplatief
Wat
hierboven is gesignaleerd, het oprukken van het mystieke christendom in de
evangelische wereld, staat niet op zichzelf. Bijna alle stromingen binnen de
christenheid gaan momenteel de mystieke weg op.
Ongeacht
wat men gelooft, in alle stromingen zie je dat men de contemplatieve weg
opgaat. Niet alleen in evangelische en orthodox reformatorische kringen, ook de
vrijzinnigen gaan die weg. En de vrijzinnigen krijgen net zo goed allerlei
'godservaringen', ook al geloven ze niet in het bijbelse evangelie. Maar
het gaat nog verder. Ook buiten het christendom krijgen mensen mystieke
ervaringen. En ze gebruiken daarvoor dezelfde meditatieve technieken!
De
mystieke ervaring van het 'goddelijke' is het gemeenschappelijke van al deze
vormen van valse religie. Niet de Christus der schriften, en het geloof dat
eenmaal aan de heiligen is overgeleverd, zijn de basis voor eenheid. Nee, het
is de gezamenlijke 'Christus' ervaring. De
rationele, inhoudelijke formulering van het geloof vindt men van weinig
belang. Het gaat hen om de gedeelde, en niet onder woorden te brengen,
ervaring. Het is de grenzeloze oecumene van het hart.
Zie
het artikel: "De voornaamste aanval op het bijbelse christendom. De mystieke
visie op religie", klik hier. In dit
artikel wordt ook beschreven hoe neo-evangelicals zoals W.J. Ouweneel de
bijbelse visie op religie hebben ondermijnd, waardoor ze de deur open gezet
hebben voor de valse mystiek.
+
Ten slotte nog dit: houdt moed
Sommigen
dingen moeten gebeuren. Ze zijn aangekondigd in de Bijbel.
"eerst moet
de afval komen" (2
Thess. 2:3)
"Ziet
toe, weest niet verontrust, want dat moet geschieden" (Matth. 24:6)
Daarom
weest niet verontrust. Het loopt bij God niet uit de hand.
"en hun
woord zal voortwoekeren als de kanker … en toch staat ongeschokt het hechte
fundament Gods met dit merk: De Here kent de zijnen, en Een ieder, die de naam
des Here noemt breke met de ongerechtigheid" (2 Tim. 2:17,19)
"en de
poorten der hel zullen haar, dat is de
gemeente, niet
overweldigen" (Matth. 16:18)
Wat
te doen?
"houd vast
wat gij hebt opdat niemand uw kroon neme"
(Openbaring 3:11)
"houd u buiten
het bereik van de onheilige holle klanken" (1 Tim. 6:20)
"verkondig
het woord, dring er op aan, gelegen of ongelegen" (2 Tim. 4:2)
"blijft gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het
werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle" (2 Tim. 4:5)
"met de
vermaning om tot het uiterste te strijden voor het geloof dat eenmaal de
heiligen overgeleverd is. Want er zijn zekere mensen binnen geslopen …" (Judas :3,4)
Jezus
komt terug.
"Nog
een korte tijd en Hij die komt zal er zijn" (Hebr. 10:37)
"Want
het heil is ons nu meer nabij dan toen wij tot het geloof kwamen" (Rom.
13:11)
O what a day that shall be
When my Jesus I shall see
Een hartelijke groet,
Ary Geelhoed
Discernmentsite: http://www.toetsalles.nl
Onderwijssite: http://www.internetbijbelschool.nl