(Als
u het prettiger vindt om de nieuwsbrief in een kleinere kolom te lezen, klik hier)
Nieuwsbulletin nr.
21 (17-9-2008)
·
De emerging church in
Nederland
·
EO presentator Arie Boomsma.
Ik heb geen antwoorden. God rookt een joint mee
·
EO presentator Venderbos
vaart mee in de GayPride parade
·
Knevel uit twijfel
·
Uitdragen van alverzoening
op het Xnoizz Flevo Festival
·
De EO maakt reclame voor
Tibetaans Boeddhisme
·
De identiteit van de EO. De
'ont-evangelisering' van de EO
·
De decaan van Heverlee houdt
een postmoderne toespraak
·
Brian McLaren. Het kruis is
slechte reclame voor God
·
Een interview in het ND
·
Van harte aanbevolen
·
Excuses voor de trage
beantwoording van de post
·
Tenslotte nog dit: houdt moed
+ De emerging church in
Nederland
Enkele
maanden geleden is een overzichtstudie over de emerging church beweging op de
site gezet. De emerging church is een zeer belangrijk onderwerp. Om te
begrijpen wat er momenteel in de evangelische wereld gebeurt
is het nodig om inzicht in deze beweging te hebben. Voor het artikel, klik hier.
De
emerging church bestaat uit 'christenen' die uitgaan van de postmoderne
gedachte dat we niets zeker kunnen weten.
Inmiddels ben ik in Nederland en België een aantal verbijsterende openbaringen
van de mentaliteit van de emerging church tegen gekomen.
+ EO presentator Arie
Boomsma. Ik heb geen antwoorden. God rookt een joint mee.
Arie
Boomsma is presentator van de EO. Hij is het prototype van een 'emerging'
christen. Dat blijkt duidelijk uit een uitgebreid vraaggesprek dat met hem is
gehouden. Hij verscheen in het programma "30 Hoog" van de NCRV. In dit
programma wordt telkens een bekende Nederlander geïnterviewd. De aflevering van
20 juli, met het vraaggesprek met Arie Boomsma, staat op het internet en is nog
steeds te beluisteren, dit is de link of hier.
In
het gesprek zegt hij onder meer dat hij niet gelooft dat Jezus de enige weg is
om het koninkrijk van God binnen te gaan.
Op
de vraag: “Is Jezus, zoals dat in het Nieuwe Testament staat, de enige weg, de
waarheid en het leven” antwoord hij “Zeker niet de enige weg” en “Niet de
waarheid maar een waarheid.”
Jezus heeft wel gezegd. "Ik ben de weg, de waarheid en het leven,
niemand komt tot de Vader dan door mij." (Johannes 14:6). Maar daar heeft
EO-presentator Boomsma geen boodschap aan. Hij is religieus, hij noemt zich
christen, maar hij trekt zich absoluut niets aan van de bijbel.
Tijdens
het interview legt hij uit dat hij Jezus ziet als een vriend. En goede vrienden
doen dingen met elkaar. Als hij zelf een gebruiker zou zijn dan, zo beweerde
hij, kon hij zich wel voorstellen dat Jezus een joint mee rookt. Jezus die softdrugs gebruikt!
Met
de geboden van Jezus heeft hij ook niets. Op een bepaald moment brengt de
interviewer het volgende punt naar voren. Ik formuleer het in mijn eigen
woorden. "Jij bent christen. Voel jij je wel eens schuldig omdat je daar
niet naar leeft." De interviewer gaat er terecht van uit dat je als
christen bepaalde leefregels hebt waar je naar behoort te leven. Hij denkt dat
'christen' Boomsma ook zulke christelijke normen heeft. Hij is benieuwd of het
Boomsma lukt om naar zijn eigen regels te leven. Maar hij vergist zich. Boomsma
heeft geen aan de bijbel ontleende regels.
De
Here Jezus spreekt herhaaldelijk over zijn geboden, bijvoorbeeld "wie mijn
geboden heeft en ze bewaart die is het die mij liefheeft" (Joh. 14:21).
Boomsma dient een god die geen regels voorschrijft. Voor emerging 'christenen'
heeft de bijbel geen enkel objectief gezag. Daarom heeft
Boomsma niets met de geboden van de bijbel.
Waar
komt dit vandaan?
Het
heeft te maken met zijn uitgangspunt. Hij is postmodern. Tijdens het gesprek
legt hij de fundamentele geloofsbelijdenis van de postmoderne mens af. Ik
citeer: “Ik heb geen enkel antwoord in geloof. Er zijn geen zekerheden.” Hij
zegt dat hij geen antwoorden heeft. Hij heeft alleen maar vragen. “Er zijn geen
zekerheden”
(Zie
de punten 3 en 4 van de studie over de emerging
church)
Overigens
heeft zijn baas, ds. Van der Veer, enkele jaren terug in de Visie precies
hetzelfde geschreven in zijn wekelijkse kolom "Van de Voorzitter", in
de Visie van 6-12 juli 2002.
De
kolom heeft als kop: "Hoe zeker kan een mens zijn van zijn eigen
standpunt?". Ik citeer: "Vroeger wist ik het allemaal veel beter ….maar is alles wel zo duidelijk? … Ook al ons spreken en denken over God: het
is gebrekkig. Dus niet alleen ons spreken over uitverkiezing en noem dan nog
maar eens een handvol moeilijke onderwerpen. De onderwerpen waarvan wij
verstandelijk hebben vastgesteld dat die onderwerpen echt heel moeilijk zijn.
Maar het geldt van alles …ook van de zaken die wij denken heel zeker te
weten!"
Dit
is het antwoord dat ds. van der Veer gaf op de door hemzelf
opgeworpen vraag: "Hoe zeker kan een mens zijn van zijn standpunten".
Er is volgens hem niet slechts onzekerheid over moeilijke bijbelse
onderwerpen als b.v. de uitverkiezing. Nee, volgens hem is alles onzeker. Al
onze kennis is volgens hem 'gebrekkig. "het geldt van alles … ook van de
zaken die wij denken heel zeker te weten"
Het
zijn 'evangelische' leiders als Van der Veer, W.J. Ouweneel en H.P. Medema die dit
soort verderfelijke postmoderne gedachten hebben gezaaid in de evangelische
wereld. Ze schrikken zelf (nog) terug voor de uiterste consequenties van hun
postmoderne uitgangspunten, maar de jongere generatie doet dat niet.
Achteraf
is Boomsma waarschijnlijk geschrokken van de reacties op zijn uitspraken. Hij
heeft enige tijd na het interview een schriftelijke verklaring gegeven. Hij zegt
daarin dat hij onevenwichtig is geweest in zijn uitspraken. Maar het blijft in
het vage. Hij neemt geen enkele uitspraak echt terug.
+ EO presentator Venderbos
vaart mee in de GayPride parade .
Manuel
Venderbos is presentator van jongerenprogramma's bij de EO. Dit jaar heeft hij
de EO jongerendag gepresenteerd. Hij is een boegbeeld van de EO.
Venderbos
meldt op zijn blog dat hij deelgenomen heeft aan de GayPride Parade. Op zijn
blog (www.meetmetmanuel.nl) stond onder het kopje "Gristen & Gay"
het volgende:
"Religie
is hot. Nota bene
de GayPride 2008 kreeg als thema: 'Geloof, Hoop en Liefde.' En daar was ik
gisteren, Eerste rang. Op de boot van vriendje D. Geweldig! En helemaal
geweldig vind ik het initiatief van The Rainbow Connection. Ook zij hadden een
(bescheiden) bootje in de parade. Hulde! Zo kan het dus ook!.
En
vandaag (zondag 3 aug.) was er om 11:00 op het Rembrandtplein een groots
opgezette roze evangelische kerkviering in de openlucht. Een zogenaamde Middeleeuwse Ha-gay-preek.
Naast
een boot van Geer, een boot van Goor, een politieke boot van het ministerie van
O-C-Gay, een Friese Boot, een Rotterdamse(!) boot waren er ook boten van
omroepen. Eentje van de AVRO en eentje van BNN. Zou het niet een waanzinnige
toekomstdroom zijn als mijn omroep met de E en de O ooit ook een rondje
meevaart? Ik ben voor, 2009?
Sterker nog: Ik denk dat als Jezus nu op aarde zou zijn, dattie eerder
op de GayPride zou rondlopen dan dattie naar de EO jongerendag zou gaan. Hij (be) zocht niet de
'kerk', maar juist de 'wereld' … Toch?" (3 aug. 18:50 u).
Tot
zover het citaat van zijn blog.
De
GayPride parade staat voor een bepaalde kijk op homoseksualiteit. Dan is er nog
de uitdagende seksualiteit die geregeld te zien is tijdens de parade. Meedoen
is je aan dit soort dingen conformeren.
Manuel
Venderbos heeft meegedaan en, als het aan hem lag, doet de EO volgend jaar ook mee.
Hij
is een boegbeeld van de EO en tegelijkertijd is hij laaiend enthousiast over de
GayPride parade. De vraag of het uitleven van homoseksualiteit zondig is is
voor 'evangelische' christenen als Venderbos allang een gepasseerd station.
+
Voor een bijbelstudie over de bijbelteksten over
homoseksueel gedrag, klik hier.
+
Voor meer informatie, klik hier.
+ Knevel uit twijfel
Andries
Knevel schrijft maandelijks een kolom voor het blad Uitdaging. In zijn kolom voor het juni nummer roept hij op om na te
denken over de vraag of mensen wel echt voor eeuwig verloren kunnen gaan. We
moeten de exegese van de bijbelplaatsen over de hel en
het eeuwig oordeel nog maar eens zorgvuldig overwegen.
Ik
citeer één van de bijbelplaatsen waarvan we, volgens
Knevel, de uitleg nog maar eens zorgvuldig moeten heroverwegen.
"Gaat
weg van mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur,
dat voor de duivel en zijn engelen bereid is ….en dezen zullen heengaan naar de
eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven." (Matth.
25:41 en 46)
De
Here Jezus spreekt hier over de eeuwige straf en over het eeuwige leven. Hij
stelt die twee tegenover elkaar. Beiden zijn eeuwig.
In het Grieks wordt hetzelfde woord gebruikt.
Voor
de postmoderne christen is niets zeker. Hij kan alles heroverwegen. Zo ook de
vraag of er wel een eeuwige straf is. De vraag of er wel een hel is waar de
onboetvaardige zondaren de eeuwige straf moeten ondergaan. Dat kan hij doen
omdat hij de regels voor zorgvuldige schriftuitleg en schriftstudie heeft
verworpen. Als je dat doet dan kun je de bijbel laten
zeggen wat je wilt. (Zie punt 4 van de studie over de emerging
church)
Knevel
weet wel dat er allerlei bijbelteksten zijn die
duidelijk spreken over de hel en over de eeuwige straf. Ik heb er hierboven één
van geciteerd. Die teksten zijn zo duidelijk dat bijbelgetrouwe evangelische en
protestantse christen nooit hebben getwijfeld aan het bestaan van de hel en de
eeuwige straf. En toch roept hij op tot heroverweging van de uitleg van de
teksten. Het wachten is nu op een 'evangelische' leider die zich geroepen voelt
om al de teksten over hel en eeuwige straf te verdraaien en weg te redeneren.
Op dezelfde manier zoals dat b.v. al met de teksten
over homoseksualiteit is gebeurd.
"Zelf
weet ik dat er na mijn heengaan grimmige wolven bij u
zullen binnenkomen, die de kudde niet zullen sparen; en uit uw eigen midden
zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken ….waakt dan.." (Hand.
20:29-31)
"Wacht
u voor de valse profeten, die in schapenvacht tot u komen, maar van
binnen zijn zij roofgierige wolven." (Matth. 7:15)
+ Uitdragen van de alverzoening
op het Xnoizz Flevo Festival
De
alverzoening is de leer dat uiteindelijk ieder mens behouden zal worden. Of ze
nu tijdens dit leven in Jezus geloven of niet. Het zal, zo stelt men,
uiteindelijk met iedereen goed komen.
Deze
leer is uiteraard in strijd met de bijbel. Ik citeer nogmaals Matth. 25:46. "en deze zullen heengaan naar de
eeuwige straf, maar de rechtvaardigen naar het eeuwige leven." Er is een
eeuwige straf.
Het
Flevo muziek festival is indertijd gestart door Youth For Christ. Het wordt nu
georganiseerd in samenwerking met de EO.
Het
is werkelijk ongelofelijk dat de leiding van het festival een discussie over de
vraag of er een eeuwige straf is op het programma heeft gezet. Het werd
aangekondigd als "de grote controverse van Flevo". Door dit te doen
heeft de 'evangelische' leiding van het festival een valse leraar de ruimte
geboden om zijn gedachtegoed uit te dragen.
De
spreker die de alverzoening uitdroeg is Hoogendijk. Hij is lid van de Kerk van
de Nazarener, een evangelisch kerkverband, en hij is werkzaam voor de
organisatie Near East Ministries. Ter
illustratie een citaat van Hoogendijk: "Aan het eind der tijden zal
blijken dat Gods genade zo groot is, dat iedereen gered zal zijn."
Hoogendijk
verwees in zijn toespraak met instemming naar de twijfel van Andries Knevel
over de eeuwigheid van de straf. (Zie het punt hierboven)
Hoogendijk
vermeldde ook dat een toenemend aantal evangelische leiders op zijn lijn zit.
Direct
de alverzoening uitdragen durfde men blijkbaar nog niet aan. Men koos voor de
methode van een discussie. Het was voor de aanhangers van de alverzoening al
een grote overwinning dat er een discussie kwam.
Een
discussie is alleen mogelijk als er een tegenstander is. Voor iedere bijbelgetrouwe
christen had het volledig onacceptabel moeten zijn dat een fundamentele
geloofsovertuiging op een evangelisch festival ter discussie werd gesteld. Daar
moet je niet aan mee werken. Maar evangelist Johan Vreugdenhil liet zich helaas
zo gebruiken. Hij deed mee aan de discussie. Ik neem aan te goedertrouw, maar
het was wel erg naif. Want door aan de discussie mee te werken erkende de
spreker dat de leer over de eeuwige straf een punt is waarover bijbelgetrouwe
christenen met elkaar van mening kunnen verschillen.
Dit is op zich al erg jammer, maar broeder Vreugdenhil ging echt te ver
toen hij aangaf dat hij een valse leraar als Hoogendijk toch nog als een
medebroeder beschouwde.
Ik
citeer uit het verslag. " … de twee christelijke sprekers - die aangaven
elkaar ondanks hun verschillen als broeders te beschouwen - ….."
Vreugdenhil
gaf Hoogendijk nog steeds de broederhand. Zo is hij medeplichtig geworden aan
de boze werken van Hoogendijk (2 Joh. 10,11).
Vreugdenhil heeft dan wel de eeuwige straf verdedigd, maar tegelijkertijd heeft
hij, door mee te werken aan de discussie en door Hoogendijk als medegelovige te
blijven erkennen, het belang van de leer over de eeuwige straf gerelativeerd.
Hij vindt de zaak blijkbaar zo onbelangrijk dat hij Hoogendijk als medechristen
blijft zien.
Dit
is helaas ook weer een uiting van de postmoderne geest. Wat je gelooft doet er niet echt toe. We blijven elkaar toch als
broeders aanvaarden. Ieder mag zijn eigen mening hebben, we veroordelen elkaar
niet. Zelfs niet als het om fundamentele zaken gaat.
Binnen
een evangelische organisatie of kerk mag je geen fundamentele
geloofsovertuigingen ter discussie stellen. Ook niet op evangelische festivals.
Je moet valse leraren de mond snoeren. Je moet hen verbieden om hun valse
leringen uit te dragen (1 Tim. 1:3).
+ de bijbelse opdracht tot afscheiding
+ De EO maakt reclame voor
Tibetaans Boeddhisme
Zaterdag
19 juli heeft de EO een Engelse natuurdocumentaire uitgezonden. Ik heb er een
stuk van gezien. Het programma heette "Wild
China". Het ging niet alleen om de natuur van China. In het programma werd
voortdurend de boeddhistische cultuur van Tibet geroemd. Zonder enige kritische
opmerking werden de oude propaganda praatjes van het hindoeïsme en boeddhisme
uitgedragen. Het leek wel een reclamefilm voor het boeddhisme.
Ik
vond de volgende treffende reactie op het internet, van iemand die het
programma had gezien.
"Omdat
ik geïnteresseerd ben in Tibet, heb ik de documentaire van Wild China gekeken.
Ik wist echter niet dat dit van de EO was, dat zie ik pas nu ik dit artikel
lees. Ik heb de documentaire halverwege stopgezet, vanwege het uitgesproken
boeddhistische karakter. Ik merk zelfs in het kijken naar boeddhistische
rituelen de antichristelijke kracht die hier van uit gaat, en het gaf mij een
naar en beklemmend gevoel. Erg jammer dat de EO dit 'zo maar'
uitgezonden heeft."
Opnieuw
een voorbeeld dat de 'evangelische' identiteit van de EO niets meer voorstelt.
+ De identiteit van de EO.
De 'ont-evangelisering' van de EO.
Geestelijke
leiders als ds. Van der Veer hebben de evangelische benadering van de bijbel niet verdedigd. (Voor een samenvatting van de gezonde evangelische
manier van het benaderen van de bijbel, zie punt 4 van
de studie over de emerging
church.)
Daardoor is het gezag van de bijbel ook in
evangelische kringen ondermijnd. Ja, Van der Veer is zelfs voorop gegaan in het
uitdragen van postmoderne gedachten. Hierboven, in het punt over Boomsma, is
daar een voorbeeld van gegeven.
Deze ontwikkeling is jaren geleden al ingezet. Het begon in het
midden van de jaren negentig en daarvoor. Verschillende broeders hebben de
leiding van de EO daar op aangesproken. Het bestuur, Knevel en ds. van der Veer
en anderen binnen de EO zijn er op gewezen dat het loslaten van de onfeilbaarheid
en de doorzichtigheid van de bijbel alles op losse
schroeven zou zetten. Alhoewel ze de kritiek afwezen
gingen ze toen nog wel serieus in op de bezwaren. Maar intussen is de
geestelijke verharding steeds erger geworden, communicatie met hen is onmogelijk
geworden.
Eind
jaren negentig heeft Johan Frinsel publiekelijk uitgesproken dat de EO de weg
van de NCRV was opgegaan. Hij zag dat toen al. Frinsel is vele jaren directeur
geweest van Tot Heil des Volks.
Daarnaast is hij ook jarenlang vice-voorzitter van de EO geweest. Maar zelfs
naar hem wilde men niet luisteren. Men luisterde liever naar de modieuze
postmoderne leringen van mensen als Michael Green, W.J. Ouweneel en H.P. Medema. Die in
hun boeken uit die tijd allerlei postmoderne gedachten uitdroegen.
Het
is nu zover. Van enige verschil tussen de NCRV en de
EO is nauwelijks meer sprake. Het laatste restje verschil zal spoedig verdwijnen.
Als de ontwikkeling zo doorgaat dan zal Manuel Venderbos zijn zin wel krijgen,
dan zal op termijn een boot van de EO in de GayPride parade meevaren.
+
Zie het overzichtartikel over de ontsporing van de EO, klik hier.
(Let
vooral op het punt 7 met de waarschuwingen van Meindert Leerling, Johan Frinsel
en Feike ter Velde.)
Het
verval gaat door. Nog een teken is de aankondiging dat vanaf 1 januari 2009 het
enige nog verkondigende onderdeel van de EO, Omega-TV op gaat in het algemeen religieuze kanaal ZIN. Op de zenders
Nederland 1, 2 en 3 is alles weg. Van de ooit zo gedreven verkondiging bij de
EO is dan niets meer over.
Het
licht gaat uit, maar de jeugd host en 'worshipt' verder op de EO-jongerendag
met gay-promotor Venderbos als gastheer.
Dat
alles onder verantwoordelijkheid van ds. Van der Veer, de voorzitter van de EO.
Het
is niet verwonderlijk dat Van der Veer alles laat begaan. Immers, alles is
volgens hem onzeker, niet alleen de moeilijke dingen uit de bijbel
maar ook de dingen die we zeker denken te weten. Ik citeer nogmaals
uit zijn Kolom uit de Visie van 6-12 juli, 2002:
"
…al ons spreken en denken over God: het is gebrekkig. Dus niet alleen ons
spreken over uitverkiezing en noem dan nog maar eens een handvol moeilijke
onderwerpen. … Maar het geldt van alles …ook van de zaken die wij denken heel
zeker te weten"
Als
dat het geval is dan kun je niet meer
principieel en met bijbels gezag optreden.
+ De decaan van Heverlee
houdt een postmoderne toespraak
Een
studiedag
De
Evangelische Theologische Faculteit te Heverlee heeft een studiedag gehouden
over wat evangelische en katholieken bindt en verdeelt. In het Nederlands Dagblad
stond een verslag van de dag, voor het verslag klik
hier.
Omdat
het belangrijk was heb ik bij één van de betrokkenen gecontroleerd of de
weergave van de dag juist was. Dat bleek inderdaad het geval te zijn.
Oproep
om de roomskatholiek kerk te erkennen als zusterkerk
De
decaan, Patrick Nullens, vindt het tijd worden dat wij als evangelischen, en
andere protestanten, de Rooms-katholieke Kerk erkennen als een zusterkerk, als
een deel van de grotere wereldkerk.
Een
totaal ander geluid
Dit
is een totaal ander geluid dan wat ik leerde toen ik in de jaren zeventig in
Heverlee studeerde. Daar leerden we dat de Rooms-katholieke kerk een valse kerk
is omdat ze een vals evangelie brengt. (Over het valse evangelie van de
rooms-katholieke kerk, zie het artikel op de pagina over de rk-kerk, klik hier)
Het
is uitermate bedroevend deze radicale koerswijziging van de school te zien. Het
is een breuk met de traditioneel evangelische wortels van de school. Het
evangelie van de rooms-katholieke kerk is niet veranderd. De rooms-katholieke
kerk brengt nog steeds hetzelfde valse evangelie.
Hoe
komt het dat Nullens dit niet meer inziet?
Het
antwoord op deze vraag staat in het verslag van de studiedag. Hij heeft onder
meer het volgende gezegd: "Het is tijd dat evangelischen, en andere
protestanten, 'katholiek-evangelisch' worden. Ze zijn
nu nog vaak 'separatistisch-evangelisch': ze
benadrukken het verschil met andere christenen, denken in termen van goed-fout,
waarheid-leugen, Bijbels-on-Bijbels."
Zet
zich af tegen ‘separistisch-evangelisch
Hij
zet zich af tegen wat hij 'separatistisch-evangelisch' noemt. Hij noemt twee
kenmerken van 'separatistisch-evangelisch'. Ten eerst het benadrukken van het
verschil met andere christenen. En ten tweede een bepaalde manier van denken.
Ze denken in termen van goed-fout, waarheid-leugen en bijbels-onbijbels.
Doordat
de 'separatistich-evangelische' christenen denken in termen van 'goed-fout,
waarheid-leugen en bijbels-onbijbels' weigeren ze de Rooms-katholieke kerk te
erkennen als een zusterkerk. Ze denken in 'bijbels-onbijbels'. Dat betekent dat
ze het evangelie dat de rooms-katholieke kerk brengt aan de bijbel
toetsten. En bij toetsing blijkt dat de rooms-katholieke kerk nog steeds een
vals onbijbels evangelie brengt. Een kerk die officieel, in haar belijdenissen
en leeruitspraken, een vals evangelie brengt is zelf ook vals.
De leiding
van de rooms-katholieke wereldkerk heeft nog niet lang geleden een nieuwe
catechismus uitgegeven. Daarin werden opnieuw volledig het valse
katholieke evangelie, en de vele andere ernstige dwalingen van het
katholicisme, bevestigd.
+
Zie de studie "de evangelischen en de rooms-katholieke kerk"
(Dit
is hoofdstuk acht van de studie "Wat is er aan de hand in
de evangelische wereld.")
+
Voor meer informatie over de rooms-katholieke kerk, klik hier
Het
eerste kenmerk
Let
op de misleidende wijze waarop Nullens de zaak naar voren brengt.
Ik
citeer " evangelischen .. zijn nu nog zo vaak
'separatistisch evangelisch': ze benadrukken het verschil met andere christenen
…"
Hij
heeft het over het benadrukken van het verschil 'met andere christenen'. Hier
zit de adder onder het gras. Als iemand een ander evangelie gelooft dan is hij
helemaal geen christen in de bijbelse zin van het
woord. En als een kerk officieel een onbijbels evangelie belijdt dan is die
kerk geen ware kerk. In de relatie tot de rooms-katholieke kerk gaat het niet
over verschillen tussen christenen onderling. Het gaat om de vraag of het, in
het geval van het rooms-katholicisme, wel om christenen en om een christelijke
kerk gaat.
Het
tweede kenmerk
Nullens
stelt dat de 'separatistisch-evangelische' christenen verkeerd denken.
Ik citeer nogmaals: "ze ….. denken in termen van
goed-fout, waarheid-leugen, Bijbels-on-bijbels."
Ze
denken volgens hem op de verkeerde manier.
Hier
komt de postmoderne aap uit de mouw.
Nullens
beschrijft inderdaad juist hoe de traditioneel evangelische christenen denken.
Ze denken inderdaad in de temen bijbels en onbijbels. Tot
aan de jaren tachtig dacht elke evangelische christen in termen van bijbels en niet bijbels. En ook in termen als
waarheid-leugen en goed-fout.
In
deze denkwijze wordt alles getoetst aan de bijbel. En
als iets met de bijbel in strijd is, of als iets niet
op de bijbel gebaseerd kan worden, dan wordt dat als 'onbijbels' verworpen.
Precies
wat de joden uit Berea deden toen Paulus bij hen kwam spreken. Ze gingen na of
de dingen die Paulus zei overeenkwamen met de Schriften. "en deze
onderscheiden zich gunstig van die te Thessalonica, daar zij het woord met alle
bereidwilligheid aannamen en dagelijks de Schriften nagingen, of deze dingen zo
waren." (Hand.
17:11) Ze
controleerden of wat Paulus zei wel bijbels was. Ze
gingen het na in de Schriften.
Helemaal
verkeerd zegt professor Nullens. Dat is separatistisch evangelisch. We moeten
niet in de temen bijbels of onbijbels denken. We
moeten niet exclusief
maar inclusief denken.
De
oproep van Nullens om te stoppen met het denken in de termen bijbels
of onbijbels is niet anders dan hoogverraad. Hiermee tref je de evangelische
beweging in het hart.
We
mogen van hem niet meer denken in waar of onwaar, in goed of fout of in bijbels of onbijbels.
Deze
bewering van Nullens is het logische gevolg van het aanvaarden van het
postmoderne uitgangspunt dat we niets met zekerheid kunnen weten. Voor de
postmoderne christen is er geen absolute waarheid. Dus kun je niet met
zekerheid over waar en onwaar spreken. En er zijn geen absolute normen. Dus kun
je niet met zekerheid over goed en kwaad spreken. En de bijbel
is niet doorzichtig (begrijpelijk), dus kun je ook niet over bijbels of
onbijbels spreken. Het is volgens postmoderne christenen als Nullen allemaal
niet zo duidelijk. Postmoderne christenen denken niet in zwart-wit, ze denken
in grijs.
verschrikkelijk
In
plaats van de schapen te verdedigen tegen verscheurende wolven, zoals bijvoorbeeld de valse leraren van de rooms-katholieke
kerk, levert Nullens de christenen aan hen over. Hij maakt eerst de schapen los
van de bijbel door hen een postmoderne manier van
denken aan te praten. Ze mogen van hem immers niet meer denken in de termen bijbels en onbijbels. En vervolgens pleit hij ook nog eens
voor het onderhouden van broederlijk contact met hen die een ander evangelie
brengen. Hij verbindt de schapen met de wolven.
Hij
verbindt de eenvoudige evangelische gelovigen met rooms-katholieke valse
leraren. Want als rooms-katholieken broeders zijn dan kun je b.v.
hun boeken wel gaan lezen. Dan kun je bijvoorbeeld ook van hen leren hoe je
"een diep kontakt met God krijgt", door het toepassen van hun
mystieke technieken. Technieken als contemplatief gebed
of lectio divina. Die
technieken zijn wel onbijbels, maar over 'bijbels en
onbijbels' mogen we van Nullens niet meer spreken.
Het
is verschrikkelijk wat hier gebeurt.
De bijbel zelf denkt in waar of niet waar, in goed of fout en
in bijbels of niet bijbels. Als je in de bijbel kijkt
dan ontdek je dat de bijbel ons zelf opdraagt om in bepaalde gevallen
'separatistisch te zijn'. Klik hier voor
een bijbelstudie over de bijbelse opdracht tot
afscheiding.
+ Brian McLaren. Het kruis
is slechte reclame voor God
De
voornaamste leider van de emerging church is Brian McLaren.
Hij
beweert dat het kruis van Christus slechte reclame is voor God. Ik citeer:
"the cross is false advertisement for God". Hoor het hem zelf zeggen,
klik hier. Het is een
korte geluidsopname waar hij ook het plaatsvervangend sterven van Christus aanvalt
en belastert.
McLaren
is de voornaamste leider van de emerging church
beweging. Een van zijn invloedrijkste boek is "A
New Kind of Christian". Voor een uitgebreide bespreking van het boek, klik hier.
In
een vorig nieuwsbulletin is er op gewezen dat Brian Mclaren door de huidige
postmoderne evangelische leiders gewoon wordt aanvaard als een medechristen.
Hij was b.v. de hoofdspreker op de recente
studentenconferentie van de Willow Creek organisatie. Hij sprak op 9 april van
dit jaar op de jaarlijkse "Shift Student Ministries Conference" van
Willow Creek.
+
Meer over Mclaren
+ Een interview in het
Nederlands Dagblad
Niet
lang geleden is er een interview met mij geplaatst in het Nederlands Dagblad.
Misschien hebt u het gelezen. Wellicht hebt u er interesse voor. Dit is de
link, klik hier.
+ Van harte aanbevolen
Sinds
enige tijd functioneert de site www.habakuk.nu Dit is een Nederlandstalige site waar tegenwicht wordt
gegeven aan allerlei ontsporingen. Ik heb er veel goede informatie en
commentaren gevonden. De moeite waard om eens te bekijken.
Stichting
"De Gouden Kandelaar" heeft recent een korte brochure uitgegeven.
"De wijkstok en de ranken" geschreven door David Tryon. In de
brochure wordt uitgelegd hoe we kunnen leven uit de kracht van God. Van harte
aanbevolen. Voor informatie en bestelling hetnet.epostma@hetnet.nl
(Van der Duyn van Maesdamstraat 89, 7391 VK Twello).
+ Excuses voor de trage
beantwoording van de post
Ik
wil hierbij mijn verontschuldigingen aanbieden aan allen die me hebben
geschreven en die ik (nog) niet heb geantwoord. Ik waardeer elke reactie zeer,
maar ik ben fysiek soms niet in staat om overal snel op te antwoorden.
+
Ten slotte nog dit: houdt moed
Sommigen
dingen moeten gebeuren. Ze zijn aangekondigd in de Bijbel.
"eerst moet
de afval komen" (2
Thess. 2:3)
"Ziet
toe, weest niet verontrust, want dat moet geschieden" (Matth. 24:6)
Daarom
weest niet verontrust. Het loopt bij God niet uit de hand.
"en hun
woord zal voortwoekeren als de kanker … en toch staat ongeschokt het hechte
fundament Gods met dit merk: De Here kent de zijnen, en Een ieder, die de naam
des Here noemt breke met de ongerechtigheid" (2 Tim. 2:17,19)
"en de
poorten der hel zullen haar, dat is de
gemeente, niet
overweldigen" (Matth. 16:18)
Wat
te doen?
"houd vast
wat gij hebt opdat niemand uw kroon neme"
(Openbaring 3:11)
"houd u
buiten het bereik van de onheilige holle klanken" (1 Tim. 6:20)
"verkondig
het woord, dring er op aan, gelegen of ongelegen" (2 Tim. 4:2)
"blijft gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het
werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle" (2 Tim. 4:5)
"met de
vermaning om tot het uiterste te strijden voor het geloof dat eenmaal de
heiligen overgeleverd is. Want er zijn zekere mensen binnen geslopen …" (Judas :3,4)
Jezus
komt terug.
"Nog
een korte tijd en Hij die komt zal er zijn" (Hebr. 10:37)
"Want
het heil is ons nu meer nabij dan toen wij tot het geloof kwamen" (Rom.
13:11)
O what a day that shall be
When my Jesus I shall see
Een hartelijke groet,
Ary Geelhoed
Discernmentsite: http://www.toetsalles.nl
Onderwijssite: http://www.internetbijbelschool.nl