Nieuwsbulletin nr. 17 (15-2007)
·
Een grote stilte, geen reactie op de nieuwe leer over homoseksualiteit
·
Een toepasselijk citaat van Maarten Luther
·
Wie zijn verantwoordelijk?
·
De geest van Eli.
Wee de herders die de schapen niet
verdedigen
·
Opnieuw Benny Hinn
·
Het welvaartsevangelie rukt steeds verder op, Jospeh Prince als
illustratie
·
Correctie van een storende fout uit het vorige nieuwsbulletin
·
Verbetering van de onderwijssite
·
Excuses en verzoek tot voorbede
·
I Traveled on My Knees (gedicht)
·
Ten slotte nog dit: houdt moed
Een grote stilte, geen reactie op de nieuwe leer over
homoseksualiteit
In
twee vorige nieuwsbulletins (nr. 12. en 14. ) is
er op gewezen dat er opnieuw een zeer belangrijke principiële grens is
overschreden in de evangelische en orthodox reformatorische wereld. Door één
van de belangrijkste leiders is een pleidooi gehouden voor het gedogen van
homoseksuele relaties binnen de gemeenten. W.J. Ouweneel heeft in zijn boek
"Seks in de Kerk" de theoretische grondslag gelegd voor het gedogen
van homoseksuele relaties.
Om
dat te kunnen doen moest hij de duidelijke teksten uit het Oude en het Nieuwe
Testament, waar ronduit elke homoseksuele praktijk door God wordt veroordeeld,
'weg verklaren', voor een bespreking hiervan klik hier.
Onder de wet van Mozes stond er zelfs de doodstraf op gemeenschap van een man
met een man (Lev. 20:13). Homoseksueel gedrag is niet zomaar een zonde. Het is
speciaal kenmerkend voor het heidendom en voor elke maatschappij die zich
afkeert van God (Rom. 1:18-32; Genesis 13:13; 18:27 t/m
19:11).
God
zegt dat homoseksueel gedrag een gruwel is. "En gij
zult geen gemeenschap hebben met één, die van het mannelijk geslacht is, zoals
men gemeenschap heeft met een vrouw: een gruwel is het." (Lev.
18:22). Zo kijkt God er tegen aan. Homoseksueel gedrag is een directe
verwerping van Gods scheppingsorde.
Wat
in deze zaak opvalt is de grote apathie bij de andere
evangelische en reformatorische leiders. Dat is nog het ernstigste van alles! Ik
heb in de pers geen enkel krachtig protest gehoord.
Een
voorbeeld van de apathische reactie is de opstelling van Heverlee (de ETF). Ik
heb midden jaren zeventig in Heverlee gestudeerd. Toen was het nog een
degelijke traditionele evangelische bijbelschool. Inmiddels
is ook dit instituut geestelijk aan het ontsporen. En wel in die mate dat er inmiddels een hoogleraar (W.J. Ouweneel) les geeft die pleit
voor het gedogen van homoseksuele relaties in de gemeente. En niet alleen dat.
Er is veel meer mis met hem. Hij draagt b.v. ook de
meest extreme charismatische leringen uit. (Zie
het Ouweneel dossier) Het is bijna niet te
geloven. Dit gaat tegen alles in waar het instituut vroeger voor stond. Ik constateer
over de jaren een duidelijke verharding. Het denken is blijkbaar al zover van
de bijbel weggeraakt dat men de ernst van wat er
gebeurt niet meer beseft. De verblinding neemt in snel tempo toe. In de Bijbel
lezen we dat op het sluiten van compromissen met de waarheid na enige tijd het oordeel van
verblinding volgt.
De
vorige keer toen er, in de evangelische wereld, met betrekking tot
homoseksualiteit, een grens werd overschreden waren er nog enkele felle
protesten. Van Meindert Leerling, Krijn de Jonge en Johan Frinsel van De vereniging tot Heil des Volks en
Feike Ter Velde. Zij protesteerden toen de EO enkele jaren
geleden bewust de organisatie Contrario
had uitgenodigd om met een stand deel te nemen aan een EO Jongerendag.
Contrario is een vereniging van homofiele en lesbische 'christenen' die niet tegen het
praktiseren van homoseksualiteit, in een vaste relatie, zijn. Ze staan op het
standpunt dat ieder zelf moet beslissen hoe er mee om te gaan. In de praktijk
komt het er op neer dat de meeste leden van Contrario, er in principe en
sommigen ook in de praktijk, voor hebben gekozen om een homoseksuele relatie
aan te gaan.
Onder
meer in het blad De Oogst stond nog
een felle reactie. Deze keer zwijgt
ook dit deze organisatie. Er stond zelfs een positieve bespreking van
Ouweneels boek in het blad. Alleen op het einde werd terloops nog een kritische
opmerking gemaakt.
Een toepasselijk citaat van
Maarten Luther.
Hieronder
volgt een citaat van de bekende reformator Maarten Luther. Dit citaat heb ik
gevonden in het boek "The Great Evangelical Disaster" van Francis
Schaeffer (pp. 50,52). Ik geef eerst het citaat in het Engels en daarna een
(vrije) vertaling in het Nederlands.
"If I profess with the loudest voice and clearest
exposition every portion of the truth of God, except precisely that little
point which the word and the devil are at the moment attacking, I am not
confessing Christ, however boldly I may be professing Christ. Where the battle
rages, there the loyalty of the soldier is proved and to be steady on all the battle front besides, is mere flight and disgrace if
he flinches at that point"
"Als
ik uit alle macht elk deel van de waarheid van God belijd, met uitzondering van
juist dat kleine punt dat op dit moment door de wereld en de duivel wordt aangevallen,
dan belijd ik Christus niet, ook al lijk ik nog zo vrijmoedig Christus te
belijden. Waar de strijd woedt, daar blijkt of een soldaat al of niet trouw is.
Trouw zijn op alle andere fronten, met uitzondering
van juist het punt dat op dit moment wordt aangevallen, is niet anders dan een
schandelijke vlucht, niet anders dan desertie."
Vanuit
de tijdgeest wordt altijd weer de waarheid van de Bijbel aangevallen. Er is op
dit moment vanuit de maatschappij een enorme druk om homoseksualiteit te
aanvaarden. De wereld is op dit punt zeer agressief.
Wat
zien we de evangelische en reformatorische christenen doen?
De
meerderheid zwijgt, want als je je duidelijk uitspreekt dan komt er vervolging.
Dan verlies je een stuk van je (financiële) achterban, dan wordt je juridisch
aangeklaagd, dan verlies je je subsidie, dan wordt je door de rest van de
maatschappij buitengesloten, dan kom je in een 'cordon sanitair', dan kan zelfs
je kantoor worden overvallen door een groep homoactivisten zoals in het
verleden al eens gebeurd is.
Ik
citeer Johan Frinsel. Hij getuigt wat hij met de organisatie EHAH, Evangelische
Hulp Aan Homofielen, meemaakte.
“De jaren door zijn wij voor ‘homohaters’ uitgemaakt en werden we overvallen, bedreigd en
met verfbommen bekogeld, omdat wij mensen hielpen die niet naar hun
homoseksuele gerichtheid wilden leven. Het is een misverstand om te menen dat
homoseksualiteit nu beter bespreekbaar zou zijn dan dertig jaar geleden. Tenzij
men bereid is mee te huilen met de wolven in het bos, is daar geen denken aan.
Die bespreekbaarheid kent slechts één richting. Als je naar voren brengt wat
God erover zegt, krijg je de volle laag. Vroeger alleen vanuit de homobeweging,
tegenwoordig heb je tevens het grootste deel van de kerk tegen.”
(Voor
het artikel waar dit citaat uit afkomstig is, klik hier)
Andere
evangelische en reformatorische christenen trekken weer een rookgordijn op. Ze
ontwijken het geven van een duidelijk antwoord. Dat zie je b.v.
de Christen Unie doen. Onder het motto: "Parijs is wel een mis waard". Landelijk
voorzitter Peter Blokhuis van de CU gebruikte deze redening: “Ook de kerken
zijn het er niet over eens (over homoseksualiteit). Dan is het niet aan ons om
te zeggen: zo moet het” (PZC, 29-9-
Nog
erger is dat je in zulke tijden binnen de christenheid ook altijd weer bijbelleraren
hebt die ineens 'ontdekken' dat de christenen de bijbel,
op het punt dat op dat moment wordt aangevallen, altijd verkeerd hebben
begrepen. Dat doet Ouweneel nu met de homoseksualiteit.
Hij
beweert dat de christenen de teksten, waarin God zeer scherp elke homoseksuele
praktijk veroordeelt, met zijn allen 2000 jaar lang verkeerd hebben gelezen.
Ouweneel heeft nu ontdekt, zo verklaart hij in zijn boek, dat er in de bijbel niets direct over homoseksuele relaties wordt
gezegd. (Seks in de Kerk, p. 232)
Dit
gaat nog verder dan de desertie waar Luther het in het aangehaalde citaat over
had, dit is nog erger, dit is niet anders dan verraad. Dit is het werk van een
valse profeet, een valse leraar. Hij verbindt het volk van God met het kwaad.
Voor de eerste keer in de gehele kerkgeschiedenis wordt de deur opengezet voor
het gedogen van 'christenen' die in een openlijke homoseksuele relatie
leven. Nooit hebben bijbelgetrouwe orthodoxe gemeenten iets dergelijks gedaan.
Hij heeft de theoretische grondslag gelegd voor het gedogen van een gruwelijke
zonde in de gemeente.
Hij
doet dat opnieuw op listige wijze. Ouweneel stelt dat hij nog steeds van mening
is dat homoseksuele relaties tegen het woord van God in gaan. Maar tegelijkertijd
vindt hij het niet nodig om christenen die toch menen zo'n
relatie aan te moeten gaan uit de gemeente te verwijderen. (Nieuwsbulletins
nr. 12. en 14. )
Wie is verantwoordelijk?
Wie
is verantwoordelijk voor het verval binnen de evangelische wereld?
Zijn
dat mensen als Ouweneel of zijn dat de andere evangelische leiders die hem
telkens weer zijn gang laten gaan? De leiders die zeggen: "Ik ben het er
niet mee eens" en "Ik maak me er zorgen over" maar die er niets
aan doen.
Francis
Schaeffer heeft eens een treffende analyse gegeven van de machtsovername van de
vrijzinnigen in de meeste grote kerkgenootschappen in de Verenigde Staten. Deze
kerken waren aan het eind van de negentiende eeuw allen nog orthodox. Op een
bepaald moment namen een aantal dominees, en leraren aan theologische
opleidingen, vrijzinnige schriftkritische denkbeelden over die ze begonnen uit
te dragen. Het ging in het begin in elk kerkgenootschap om een kleine groep.
Een andere kleine groep binnen het kerkgenootschap zag de ernst en het gevaar
van de dwalingen in en drong aan op het nemen van maatregelen. Ze drongen er op
aan dat de leraren en andere gemeenteleden die zulke dingen leerden uit de kerk
zouden worden gezet. De overgrote meerderheid, die door hun aantal in feite de
macht had, wilde echter niet zo ver gaan. Ze waren het wel niet eens met de
schriftkritische mensen maar ze wilden ze ook niet uit de kerk zetten. Er moest
maar eens een studiecommissie komen of iets dergelijks. Zo gingen de jaren
voorbij. Intussen gingen de schriftkritische leden verder met het uitdragen van
hun ideeën. Valse leer werkt, volgens de bijbel, als
zuurdesem. Steeds meer kerkleden werden door hun schriftkritische gedachten
aangestoken. Het gevolg was dat de vrijzinnige groep na verloop van tijd de
meerderheid vormde. En toen de vrijzinnige christenen
de meerderheid hadden aarzelden ze niet om hun macht te gebruiken. Zij schakelden
de orthodoxe bijbelgetrouwe leiders zonder pardon uit. Sommigen werden er uit
gezet. Zo b.v. Gresham Machen, één van de geestelijke
leraren van Francis Schaeffer. Anderen werd het leven onmogelijk gemaakt zodat
ze vertrokken.
Op
het moment zien we in de evangelische en reformatorische wereld weer iets
dergelijks gebeuren. Er is opnieuw een voorhoede die bijbelse
grenzen overschrijdt. En opnieuw is er een meerderheid, die nog weet dat het
verkeerd is maar die toch zijn mond houdt en niet optreedt.
De geest van Eli
1
Samuel 2, 3 en 4
Eli
was door God in een positie van leiderschap geplaast. Maar toen het fout ging,
toen zijn zonen zich ernstig misdroegen, deed hij er niets aan. Hij zei er wel
wat over. Hij maakte er wat kritische kanttekeningen bij. Maar in feite deed
hij er niets aan. Hij had hen scherp terecht moeten wijzen en actie moeten
ondernemen. Hij had hen uit het priesterschap moeten zetten.
Deze
mentaliteit is de 'Eli-geest' die velen in de huidige evangelische en
reformatorische elite momenteel bezielt.
De
waarheid wordt aangevallen. Onder meer op het punt van de homoseksualiteit. Er
moet gevochten worden maar ze zwijgen. Hoever zijn deze nazaten van de
reformatie verwijderd van de geest die Luther bezielde.
Zie
het artikel "Wee de herders die de schapen niet verdedigen", klik hier.
“Want
Ik (God) heb hem (Eli) te kennen gegeven, dat ik over zijn huis voor altijd
gericht zal oefenen om de ongerechtigheid, waarvan hij geweten heeft; immers
zijn zonen brachten een vloek over zich en hij heeft hen niet eens berispt.” (1
Sam. 3:13)
“Toen
hij (de boodschapper) melding maakt van de ark Gods (de ark was door de
Filistijnen buit gemaakt), viel Eli achterover van zijn stoel naast de poort,
brak zijn nek en stierf”
(1
Sam. 4:18)
Opnieuw Benny Hinn
In
vorige nieuwsbulletins is herhaaldelijk aandacht besteed aan Benny Hinn. Inmiddels is hij begin september voor een aantal
samenkomsten in Nederland geweest. Er was zoals gewoonlijk weer veel
belangstelling. Je had zelfs kaarten nodig om binnen te kunnen komen.
Ongetwijfeld denken de aanwezigen weer dat ze vele wonderen gezien hebben. En
dat terwijl er zo veel materiaal is dat
onomstotelijk bewijst dat Hinn een bedrieger is.
Ter
illustratie van het bedrog van Hinn een citaat van Hans Frinsel. Hij schreef
dit in het september nummer van het blad De
Oogst.
"In
Amerika was Hinn in de negentiger jaren al in opspraak vanwege zijn vele claims
van genezingen, die hij echter niet kon bewijzen. In ons Oogst-archief hebben wij een
videoband van een Nederlandse campagne uit de jaren negentig, waarop te zien is
hoe Hinn een oude dame van een stretcher doet opstaan, genezen verklaart van
kanker in haar rug en haar opdraagt om het de volgende dag door de dokter te
laten bevestigen. Theatraal gooit hij de stretcher weg. Voor
de kijkers indrukwekkend, maar het was misleiding. Ze bleek niet genezen
te zijn en een half jaar later ontvingen wij haar overlijdensbericht."
(Het citaat komt uit het
artikel “Gods
wonderen versus menselijke namaak”)
Het welvaartsevangelie rukt
steeds verder op, pastor Joseph Prince als illustratie
Binnen
de charismatische beweging heb je een groep predikers die het zogenaamde
'welvaartsevangelie' brengen, het "health and
wealth" evangelie. Dit is een
uitwas van de word-faith
stroming.
De
“gezondheid en welvaart” predikers verkondigen dat het Gods bedoeling dat ieder
die in Jezus gelooft een goede gezondheid, welvaart en succes op alle terreinen
van het leven heeft. God heeft dit alles, zo stelt men, toegezegd. Deze leer
krijgt in Nederland steeds meer aanhang. Een illustratie daarvan is de
toenemende invloed van pastor Joseph Prince uit Singapore.
Er
stonden enkele goede artikelen over Prince en het welvaarstevangelie in het septembernumer van De
Oogst.
In
de eerste plaats het artikel “Een
hardnekkige verleiding” Het artikel bevat een heldere uitleg over de leer
en over de beweging van het welvaartsevangelie. Joseph Prince wordt ook
besproken. Verder is er nog een artikel met het
verslag van een bezoek aan de kerk van Prince in Singapore.
Joseph
Prince wordt in ons land gepropageerd door de jongeren club van de EO (EO
Ronduit), door Jong en Vrij, door Willem de Vink en anderen
Voor
meer informatie, zie de Joseph Prince pagina, klik hier.
Correctie van een storende
fout uit het vorige nieuwsbulletin
In het vorige
nieuwsbulletin, bulletin nr. 16, stond een storende fout. In het gedeelte over
de genezing van Janneke Vlot werd gesproken over spierdystrofie, waar had
moeten staan: posttraumatische dystrofie. Spierdystrofie is niet hetzelfde als
posttraumatische dystrofie.
Verbetering van de
bijbelschoolsite
Naast
de discernmentsite (www.toetsalles.nl ) is er ook een
bijbelstudiesite (www.internetbijbelschool.nl ) De opbouw van
de bijbelstudiesite is een meerjaren project. De
bedoeling is om een volledige behandeling van het systematische bijbelonderwijs
te geven dat je vroeger op een goede traditionele evangelische bijbelschool
kreeg.
Recent
is de toegankelijkheid van de al geplaatste series met bijbelstudies
verbeterd door het overzetten van de ‘Word’ documenten in ‘html’ documenten.
Excuses en verzoek tot
voorbede
Reacties
op de sites en de nieuwsbrieven worden op prijs gesteld. Correctie, aanvulling,
bemoediging, tips, en dergelijke. Vanwege mijn zwakke gezondheid ben ik echter
niet altijd in staat om direct te reageren. En ik vrees dat het wel voorgekomen
is dat een reactie van mijn kant helemaal is uitgebleven. Mocht dat bij u het
geval zijn geweest dan wil ik daar mijn verontschuldigingen voor aanbieden.
Het
is niet vanzelfsprekend dat ik door kan gaan met de sites en de nieuwsbrieven.
Als u achter het werk, waar ik mee bezig, ben staat, dan zou ik uw voorbede
zeer op prijs stellen. Er woedt geregeld een heftige geestelijke strijd rondom
de sites, mijzelf en mijn gezin.
Zelfs
de apostel Paulus vroeg in zijn brieven geregeld om voorbede voor zichzelf en
zijn bediening. Hoeveel te meer hebben eenvoudige en zwakke christenen als ik
voorbede nodig. Voor bescherming, voor gezondheid, voor wijsheid en leiding,
voor vrijmoedigheid, voor volharding.
"En
bidt daarbij met aanhoudend bidden en smeken bij elke gelegenheid in de Geest , daartoe wakende met alle volharding en smeking voor
alle heiligen, ook voor mij …." (Efeze 6:18,19)
“Broeders,
bidt .. voor ons” (1 Thess. 5:25)
“Maar
broeders, ik vermaan u bij onze Here Jezus Christus en bij de liefde des
Geestes, om met mij te worstelen in de gebede voor mij tot God”
(Rom. 15:30)
“Terwijl
ook gij ons te hulp komt met uw voorbede” (2 Kor.
1:11)
Vergeet
niet te bidden voor hen die in de frontlinie staan. De zendelingen, de
evangelisten, de bijbelleraren, de gemeenteleiders, allen de het woord van God uitdragen. Vergeet
ook de zieken en de vervolgde christenen niet.
Hieronder
een gedicht over de dienst der voorbede.
I
Travelled on My Knees
Last night I took a journey to
I did not go by boat or plane, I travelled on
my knees.
I saw so many people there with scars and
wounds within.
But God told me that I should go - there was
oil to pour from Him.
I replied, "Lord ,
I cannot go and work with such as these,"
He answered quickly, "Yes, you can, by
travelling on your knees."
He said, "You pray, I'll meet their need,
you call and I will hear,
Be concerned about the fate of those both far
and near."
And so I tried it, knelt in prayer, gave up
some hours of ease,
I felt the Lord right by my side while
travelling on my knees.
As I prayed on and saw
them helped, and the badly wounded healed.
I saw God's workers strength renewed while
laboring in the field.
I said, "Yes, Lord, I have a job - my
desire Thy will to please,
I can go and heed Thy call by travelling on my
knees"
Ten slotte nog dit: houdt moed
Sommigen dingen moeten
gebeuren. Ze zijn aangekondigd in de Bijbel.
"eerst moet de afval komen" (2 Thess. 2:3)
"Ziet toe, weest niet
verontrust, want dat moet geschieden" (Matth. 24:6)
Daarom weest niet
verontrust. Het loopt bij God niet uit de hand.
"en hun woord zal voortwoekeren als
de kanker … en toch staat ongeschokt het hechte fundament Gods met dit merk: De
Here kent de zijnen, en Een ieder, die de naam des Here noemt breke met de
ongerechtigheid" (2 Tim. 2:17,19)
"en de poorten der hel zullen haar, dat is de gemeente, niet overweldigen"
(Matth. 16:18)
Wat te doen?
"houd vast wat gij
hebt opdat niemand uw kroon neme" (Openbaring 3:11)
"houd u buiten het bereik van de
onheilige holle klanken" (1 Tim. 6:20)
"verkondig het woord, dring er op
aan, gelegen of ongelegen" (2 Tim. 4:2)
"blijft gij
echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een
evangelist, verricht uw dienst ten volle" (2 Tim. 4:5)
"met de vermaning om tot het uiterste
te strijden voor het geloof dat eenmaal de heiligen overgeleverd is. Want er
zijn zekere mensen binnen geslopen" (Judas :3,4)
Jezus komt terug
"Nog een korte tijd en
Hij die komt zal er zijn" (Hebr. 10:37)
"Want het heil is ons
nu meer nabij dan toen wij tot het geloof kwamen" (Rom. 13:11)
O what a day that shall be
When my Jesus I shall see
Een hartelijke
groet,
Ary Geelhoed
Discernmentsite:
http://www.toetsalles.nl
Onderwijssite: http://www.internetbijbelschool.nl