“Geliefden, daar gij het nu van tevoren
weet, weest op uw hoede" (2 Petrus 3:17)
Nieuwsbulletin nr. 11 (14-11-2006)
·
Het geringe resultaat van de hedendaagse genezingsbedieningen
·
De eerste getuige uit eigen kring
·
De tweede getuige uit eigen kring
·
Waarom moet dit gezegd worden?
·
Op zoek naar een wonder I (programma van de EO)
·
Op zoek naar een wonder II
·
Verzoek tot informatie over Jan Zijlstra
·
Tenslotte nog dit: houd moed
Het geringe resultaat
van de hedendaagse genezingsbedieningen
Een
ieder die vele jaren in het hart van de evangelische beweging heeft
doorgebracht weet dat ook bij de zogenaamde genezingsbedieningen nauwelijks
werkelijk wonderbaarlijke genezingen voorkomen. Wonderbaarlijk in de zin van
plotselinge volledige genezingen, zoals in de tijd van Jezus en de apostelen
standaard het geval was. Het ene moment lag b.v. de schoonmoeder van Petrus met
hoge koorts op bed, het volgende moment was ze bezig om Jezus en de apostelen
te dienen.(Matth 8:14,15)
Vanaf
het begin van de zeventigerjaren, de tijd van mijn bekering, hebben bijna alle
bekende Nederlandse genezers Middelburg wel een keer aangedaan, mensen als
Karel Hoekendijk, Johan Maasbach en Jan Zijlstra. Ik
ken persoonlijk de organisator van genezingssamenkomsten met Karel Hoekendijk
in Middelburg. Niemand genezen. Bij Maasbach
hetzelfde.
Het
zal best wel eens voorkomen dat er iemand
wonderbaarlijk geneest, maar mijn stelling is dat dit niet vaker gebeurt dan in
andere kringen waar serieus wordt gebeden. Het al of niet hebben van een genezingstheologie
(b.v. genezing is in de verzoening) lijkt voor het resultaat geen enkel
verschil uit te maken.
Let
wel, ik zeg niet dat er helemaal geen genezingen voorkomen, af en toe wordt
iemand onmiddellijk genezen. Maar, zoals gezegd, dat gebeurt overal waar
ernstig tot God word gebeden.
Om
verwarring te voorkomen. Het is wel van belang dat er onderscheid wordt gemaakt
tussen aan de ene kant genezing en aan de andere kant bevrijding van occulte
bindingen en bezetenheid. Ik heb in de voorbije 35 jaar in het pastoraat nooit
met iemand te maken gehad die niet bevrijd werd. Klopgeesten in huis,
geestverschijningen, omhooggetild worden naar het plafond, de keel
dichtgeknepen als je wilt bidden, stuiptrekkend op de grond vallen, dit soort
dingen zijn we in het gewone gemeentepastoraat tegengekomen. Alles week voor
het gelovig gebed en het gezag van de naam van Jezus.
Dit staat in scherp kontrast met de gebeden voor zieke mensen. Persoonlijk heb
ik nooit een wonderlijke onmiddellijke genezing meegemaakt, waar ik direct bij
aanwezig was, het is wel in mijn omgeving enkele malen gebeurd.
Dit
is mijn eigen waarneming. Misschien brengt iemand hier tegen in dat dit het
getuigenis is van iemand die zelf niet charismatisch is. En wellicht is hij
daarom bevooroordeeld en niet goed op de hoogte.
Daarom
wijs ik op twee getuigenissen van geestelijke leiders uit het midden van de
Pinkster en de charismatische beweging zelf. De ene is Robert P. Menzies en de andere is Ben Hoekendijk. Zij getuigen beiden
dat er in al die jaren, waarin zij in het hart van de pinksterbeweging waren,
slechts een enkeling werkelijk genas.
De eerste getuige,
Robert Menzies
De
eerste getuige is Robert P. Menzies. Menzies heeft in samenwerking met zijn vader het boek
"Geest en kracht - de theologie van
de pinksterbeweging" geschreven. De Nederlandse uitgave is eind vorig
jaar verschenen.
Menzies is opgegroeid binnen de pinksterbeweging, is zendeling en heeft les
gegeven aan pinksterbijbelscholen, evenals zijn
vader. Zij kennen de pinksterbeweging van binnenuit.
Het
is niet zomaar een boek. Het is mede uitgeven door de VPE.
VPE staat voor de Verenigde Pinkster- en Evangeliegemeenten in Nederland. Het
logo van de VPE staat in het boek en er staat een aanbeveling op de achterzijde
van Peter B. Sleebos, de voorzitter van de VPE. Hij
noemt de schrijver "één van de betere pinkstertheologen".
In
het boek erkent Menzies dat er slechts incidenteel
iemand geneest. In het hoofdstuk over genezing stelt hij een vraag die hij daarna
gaat beantwoorden. De vraag luidt: "Hoe kan de genezing die God schenkt nu
geworteld zijn in de verzoening als dat zo onzeker is en we het zo beperkt en
incidenteel ervaren?" (p. 177) Hij erkent met deze woorden dat genezing
onzeker is. Niet zomaar onzeker maar hij zegt: "zo
onzeker" en dat genezing (zelfs in pinksterkringen!) slechts "beperkt
en incidenteel" wordt ervaren. Let vooral op het woord incidenteel.
Als iets slechts incidenteel voorkomt dat komt het slechts
heel af en toe voor.
Daar
heeft Menzies het moeilijk mee omdat hij, net als
vele anderen, heeft geconstateerd dat de werkelijkheid niet overeenkomt met de
(pinkster)leer over genezing. Hij had geconstateerd dat genezingen onzeker zijn
en slechts incidenteel voorkomen, terwijl die volgens de pinksterleer niet
onzeker zouden moeten zijn. Hier worstelt hij mee. In het boek tracht hij daar
een verklaring geven voor de kloof tussen leer en werkelijkheid. Maar intussen
erkent hij wel dat er slechts weinigen genezen.
De tweede getuige, Ben
Hoekendijk
De
tweede getuige die ik aan wil voeren is Ben Hoekendijk.
Ben
Hoekendijk is tientallen jaren één van de meest vooraanstaande leiders van de
Nederlandse Pinkster- en charismatische beweging geweest. Hij was oprichter en
vele jaren de leider van Stichting Opwekking. Dat is de stichting die de bundel
met de Opwekkingsliederen uitgeeft en die onder meer jaarlijks de grote
conferentie met Pinksteren organiseert (Vroeger in Vierhouten, nu elders).
In
het door hem geschreven boek "Op
zoek naar Balans" vertelt hij dat hij met duizenden zieke mensen
gebeden heeft en hij erkent dat er slechts een enkeling genas. Hij spreekt
daarover op de bladzijde 41 van het boek. (Ben Hoekendijk, Op zoek naar Balans, uitgeverij Gideon, 1986, ISBN 9060673840, p
41).
Ik
citeer: "Er was een tijd, zo'n twintig jaar
terug, dat wij onze tent opzetten in een stad en het spandoek met 'Jezus redt
en geneest' er bovenop hingen."
"Net
als zij (William Branham, Tommy Hicks,
Oral Roberts en T.L. Osborn) liet ik de zieken voor het podium langs komen en
legde ik ze de handen op …. Honderden, ja duizenden hebben we zo de handen
opgelegd en gebeden voor genezing. Er gebeurden enkele opmerkelijke genezingen
…."
Hier
hebben we zwart op wit het getuigenis van voormalig pinksterleider Ben
Hoekendijk. Hij heeft met duizenden mensen gebeden en er gebeurden enkele
opmerkelijke genezingen. Zet de duizenden zieke mensen af tegen de enkeling die
genas. Hij geeft hier toe dat het gebed met de zieken nauwelijks resultaat had.
Er genas slechts een enkeling.
Alhoewel hij voor duizenden gebeden heeft en er slechts een enkeling genas
heeft hij toch jarenlang met de boodschap rondgetrokken dat Jezus geneest. Hij
hing, zoals hij vertelt, zelfs een spandoek op de evangelisatietent met de
tekst "Jezus redt en geneest." Hij
verkondigde in die jaren dat genezing in de verzoening is en dat het de wil van
God is om iedere zieke te genezen.
Het is tekenend voor zijn irrationaliteit dat hij rustig in een volgend boek, dat 1 jaar later uitkwam, beweert dat het Gods wil is om altijd te genezen. Ik citeer: "Genezing is de wil van de Vader" (Leven in de Geest, Ben Hoekendijk, Gideon, 1987, ISBN 9060674294, pagina 57)
Tot
zover het tweede getuigenis. Ik heb deze twee getuigenissen mede uitgekozen
omdat Menzies en Hoekendijk ze op hebben geschreven.
Ieder die twijfelt kan het in de genoemde boeken
nalezen.
Waarom moet dit
gezegd worden?
Omdat
ondanks deze feiten velen toch de gelovigen blijven misleiden op het punt van
genezing. Zieken wordt valse hoop gegeven. Ik heb de
pinkstergelovigen van harte lief en respecteer hen, maar ik heb van nabij
zoveel leed gezien, als gevolg van de leer dat God altijd of meestal wil
genezen, dat ik toch moet waarschuwen. Het lijden van vele zieken wordt er zeer
door verzwaard en het geloof van velen geschokt en afgebroken. Want als het
werkelijk waar is dat de bijbel iedere zieke genezing
belooft, hoe kan het dan dat slechts zo weinigen werkelijk genezen? Komt God
zijn beloften dan niet na? Of heeft God de ruif met het voedsel zo hoog
gehangen dat slechts een enkeling, met een bovenmenselijk
geloofsinspanning, er bij kan? En wat zegt dat dan over God?
Menzies vertelt een verhaal dat typerend is voor wat ik keer op keer in mijn
omgeving heb meegemaakt en gehoord. Het gaat over wat een leraar van een
(pinkster)bijbelschool hem vertelde. Ik citeer: "Hij had zelf meegemaakt
hoe een familielid vocht tegen kanker die haar lichaam verwoestte en hij had
veel gebeden voor genezing aangehoord. Hij wist dat de zieke vrouw en ook het merendeel
van degenen die voor haar baden een sterk geloof hadden. Hij had de woorden van
bemoediging en advies gehoord. En ondanks dit alles zag hij hoe dit dierbare
familielid een langzame en pijnlijke dood stierf" (Geest en kracht, p. 177)
Wat
zal ik zeggen? We hebben de kaart bewaard van de begrafenis van een vrouw met
kanker die door Bennie Hinn genezen was verklaard en
die na 1 jaar overleed aan de kanker. De vrouw van een kennis is recent
overleden, terwijl hij tot het einde toe, onder inspiratie van de gevaarlijke
vloek en zegen leer van
Derek Prince, genezing heeft geclaimd
en vloeken heeft verbroken. En zo zou ik door kunnen gaan.
Ik
geloof dat God kan genezen. Elke genezing is in feite van God. En ik geloof dat
God spectaculair kan genezen, van het ene moment op het andere. Ik heb het in
mijn omgeving enkele keren meegemaakt. Maar het gebeurde slechts incidenteel,
precies zoals Menzies het zegt.
Elke
keer komen er weer nieuwe genezers langs. Nu weer mensen als Emenike en Zijlstra. Wat is het resultaat als de stofwolken
zijn opgetrokken? Zou het deze keer wel werken? Is het bij hen anders dan b.v.
bij Johan Maasbach, Karel Hoekendijk en Ben
Hoekendijk. Hebben de nieuwe genezers een krachtiger zalving dan die van de
vorige generatie? Ik geloof er niet in.
Victor
Emenike heeft zijn organisatie zelfs 'It is Easy" (Het is gemakkelijk) genoemd. Het is
blijkbaar, volgens hem, eenvoudig, gemakkelijk, om genezen te worden. Een ironische
opmerking ligt op mijn lippen, maar daar is het onderwerp te ernstig voor. Emenike verkondigt op zijn site overigens zonder omhalen het oude klassieke pinksterstandpunt dat het altijd Gods
bedoeling is om te genezen.
Op
zoek naar een wonder is de titel van een EO programma. Het bestond uit een serie
uitzendingen die inmiddels alle zijn uitgezonden.
Voor
het programma heeft men een aantal zieken gezocht. Daarop is men met hen naar
een aantal van de bekende charismatische genezers gegaan opdat die voor hen
zouden bidden. In het programma wordt dit op de voet gevolgd. In de vorm van
een reallife soap.
De
opzet was grondig. Vooraf werd b.v. goed gecontroleerd, via de behandelende
artsen, of men inderdaad ziek of gehandicapt was. Dus bedrog was op dat punt
niet mogelijk.
Het
resultaat? Niemand genezen. Precies zoals je op basis van de hierboven door Menzies en Hoekendijk gegeven getuigenissen kon verwachten.
Wel waren er de gebruikelijke aankondigingen (valse profetische uitspraken) dat
mensen genezen waren, bij sommigen genezers werd in de Geest gevallen.
Het
resultaat is dat ongelovige en gelovige televisiekijkers de indruk hebben
gekregen dat wij een dode God hebben, een God die veel belooft maar het niet
nakomt. Dat is het treurige resultaat als je namens God meer belooft dan waar
je vanuit de Bijbel een mandaat voor hebt.
Van
verschillende zijde is er kritiek gegeven op de aanpak van de EO.
Zoals
wel vaker had de EO het programma uitbesteed aan een productie maatschappij. Die
had blijkbaar weinig affiniteit met het christelijke geloof. Maar de opzet was
op zich goed. Zoek een aantal mensen die werkelijk
ziek zijn en ga naar de bekende genezers toe en zie of ze genezen.
Onder
meer Gerrie Velema heeft kritiek gegeven. Ze was bij
de serie betrokken als pastoraal medewerkster, maar halverwege werd ze er
uitgezet. Maar was het anders afgelopen als zij er bij was geweest?
Ook
Jan Zijlstra had kritiek op de opzet. Maar waarom? Hij wilde niet meewerken.
Was hij bang om door de mand te vallen? Ik heb hem bij Andries Knevel in het elfde uur horen beweren dat het
normaal gesproken Gods bedoeling is om te genezen, er zijn alleen soms
onbegrijpelijke uitzonderingen waar de genezing niet plaats heeft. Wel, hier
waren een aantal zieke mensen, een aantal van hen geloofden oprecht in de Here Jezus. Was dat niet genoeg? Waarom waren ze niet
welkom bij zijn samenkomsten?
Verzoek tot
informatie over Jan Zijlstra
Ik
ben bezig met het onderzoeken van de leer en de praktijk van evangelist Jan
Zijlstra. Voor het onderzoek gebruik ik zijn website, diverse van zijn boeken,
videobanden, en andere informatie. Hebt u informatie over Zijlstra, weet u van
mensen die genezen zijn, of van mensen die niet genezen zijn. Hebt u
samenkomsten meegemaakt? Dan zou ik dat graag van u horen. Ik heb zelf ook een
vraag over de inhoud van de samenkomst die ik graag zou stellen aan mensen die
er bij zijn geweest.
+ Tenslotte nog dit:
houd moed
Sommigen dingen moeten
gebeuren. Ze zijn aangekondigd in de bijbel.
"eerst moet de afval komen" (2 Thess.
2:3)
"Ziet toe, weest niet verontrust, want dat moet geschieden"
(Matth. 24:6)
Daarom weest
niet verontrust. Het loopt bij God niet uit de hand.
"en hun woord zal voortwoekeren als
de kanker … en toch staat ongeschokt het hechte fundament Gods met dit merk: De
Here kent de zijnen, en Een ieder, die de naam des Here noemt breke met de
ongerechtigheid" (2 Tim. 2:17,19)
"en de poorten der hel zullen haar, dat is de gemeente, niet overweldigen"
(Matth. 16:18)
Wat te doen?
"houd vast wat gij
hebt opdat niemand uw kroon neme" (Openbaring 3:11)
"houd u buiten het bereik van de
onheilige holle klanken" (1 Tim. 6:20)
"verkondig het woord, dring er op
aan, gelegen of ongelegen" (2 Tim. 4:2)
"blijft gij echter
nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist,
verricht uw dienst ten volle" (2 Tim. 4:5)
"met de vermaning om tot het uiterste
te strijden voor het geloof dat eenmaal de heiligen overgeleverd is. Want er
zijn zekere mensen binnen geslopen" (Judas :3,4)
Jezus komt terug
"Nog een korte tijd en
Hij die komt zal er zijn" (Hebr. 10:37)
"Want het heil is ons
nu meer nabij dan toen wij tot het geloof kwamen" (Rom. 13:11)
O what a day that shall be
When my Jesus I shall see
Een hartelijke
groet,
Ary Geelhoed
Discernmentsite http://www.toetsalles.nl
Onderwijssite http://www.internetbijbelschool.nl