“Geliefden, daar gij het nu van tevoren
weet, weest op uw hoede" (2 Petrus
3:17)
Nieuwsbulletin nr. 10 (9-10-2006)
·
De vloedgolf van het contemplatieve christendom heeft Nederland bereikt
·
Vrijgemaakt Gereformeerde predikant beveelt het contemplatief
gebed aan
·
Het Labyrint is in Middelburg aangekomen
·
Voormalige directeur Reformatorische Bijbelschool beveelt 'lectio
divina' aan
·
Soaken - ook de Toronto Blessing gaat contemplatief
·
Plotseling moesten we stil zijn in de gemeentesamenkomst
·
De verbinding tussen Rick Warren, Willow Creek en de contemplatieve
beweging
·
De Emerging Church Beweging
·
Meer artikelen over hetzelfde onderwerp
·
Tenslotte nog dit: Houdt moed
+ De vloedgolf van het
contemplatieve christendom heeft Nederland bereikt
Het
contemplatieve christendom is aan het doordringen in de evangelische beweging
en in de orthodox protestantse kerken.
Ik
ben het de laatste tijd telkens tegengekomen. Een aantal voorbeelden wordt in
deze nieuwsbrief besproken. Een vrijgemaakt gereformeerde predikant die het
zogenaamde "Jezus gebed" propageert, een voormalig
directeur van de Wittenberg (de vroegere Reformatorische Bijbelschool) die
'lectio divina' aanbeveelt, er is zelfs een contemplatieve variant van de
Toronto Blessing verschenen.
In
de evangelische boekhandels lagen reeds lange tijd
boeken van contemplatieve schrijvers als Henri Nouwen en Richard Foster. Er
worden de laatste jaren steeds meer boeken van andere contemplatieve leraren
vertaald. Bij een vluchtig onderzoek van de plaatselijke evangelische
boekhandel kwam ik onder meer Max Lucado, Dallas Willard, en Brennan Manning
tegen. De boeken van de voormannen van de contemplatieve beweging worden op
veel grotere schaal dan vroeger in het Nederlands vertaald.
Voor een bespreking van het contemplatieve
christendom, klik hier.
Het
contemplatieve christendom past onder meer allerlei onbijbelse
technieken toe om tot een Godservaring te komen. Om de stem van God te horen,
om God te ervaren. Hieronder worden er enkele genoemd:
·
Contemplatief gebed, repetitief gebed, ademgebed, het Jezus gebed
·
Lectio divina
·
Een labyrint lopen
·
Gebruik van gewaden, duistere ruimten,
kaarsjes
·
Bidden bij iconen
·
Een christelijke vorm van yoga
·
Meditatie vormen, allerlei soorten
·
Visualisatie, geleide verbeelding
·
Dans, als methode om het goddelijke te bereiken en te ervaren
·
Rituelen, als weg tot Godservaring
·
Worship (repetitief zingen, zweven, passief overgeven)
·
Muziek (b.v. gregoriaanse zang)
·
Stil worden, de stilte beoefenen, in de stilte gaan, in stilheid wacht
op boodschappen van God, momenten van stilte in samenkomsten
Dit
zijn enkele van de technieken die de evangelische wereld zijn binnengedrongen.
In Amerika is dit alles, het contemplatieve christendom, inmiddels
een grote rage. Het dringt zelfs door in allerlei voorheen degelijk
evangelische bolwerken zoals het Moody Bible Institute en Dallas Theological
Seminary. Het komt als een grote tsunami op ons afrollen. U GAAT HET
TEGENKOMEN!
Een
vriendin van mijn dochter bezocht een weekend van de christelijke studentenvereniging
waar ze lid van was. Ze kwam een kamer binnen met gedempt licht. De aanwezigen
zaten in het half duister in een kring. Voor ieder van
hen stond een brandende kaars. Toen ze later vroeg wat ze deden vertelden de
deelnemers dat ze daar op boodschappen van God aan het wachten waren.
In
het 'vaktaaltje' noemt men de technieken 'spiritual disciplines". Grote
gemeenten hebben vaak een afdeling voor de verdieping van het geestelijk leven. Een "Spiritual Formation
Department". Die houden zich met deze dingen bezig.
Nu enkele voorbeelden uit de Nederlandse situatie.
+ Vrijgemaakt
Gereformeerde Predikant beveelt contemplatief gebed aan
Jos
Douma, predikant van de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt, beveelt in zijn boeken
het contemplatief gebed en andere mystieke technieken
aan.
Voor uitleg over contemplatief gebed, klik hier.
In
zijn boek "Jezus uitstralen"
beveelt hij het zogenaamde "Jezus gebed" aan.(pp. 110-112)
De
techniek van het "Jezus gebed" komt uit de oosters-orthodoxe kerken.
Het gaat om een kort gebed: "Heer Jezus Christus, Zoon van God, ontferm u
over mij". Dit korte gebed wordt keer op keer herhaald. Het is een vorm
van repetitief gebed. Andere namen voor deze techniek zijn contemplatief
of centrerend gebed. Je neemt een korte zin of een enkel woord en dat ga je
telkens weer herhalen. Langzaam en geconcentreerd. Het wordt ook wel ademgebed
genoemd omdat de propagandisten van contemplatief gebed meestal aanbevelen om
het korte gebed op het ritme van je adem uit te spreken.
De
techniek werkt als een ontledigingstechniek. Het maakt je leeg, zet je ziel
stil, het stopt je denken en wil, waardoor er, zo luidt de theorie, ruimte komt
voor "god". Deze techniek is bekend uit het Hindoeïsme daar wordt de
korte zin, of het woord, die telkens herhaald wordt
een mantra genoemd. Op sommige "christelijke"sites die het contemplatief gebed uitdragen spreekt men dan ook openlijk
over "gebedsmantra". Schrijvers als Douma die bezig zijn om deze
technieken de orthodox christelijke beweging binnen te krijgen zijn slimmer,
zij vermijden dit soort termen.
Via het telkens herhalen van de gebedsmantra kom je in een veranderde staat van bewustzijn, de contemplatieve staat. In die toestand ga je bovennatuurlijke dingen ervaren, je ervaart 'god'. Zie b.v. wat Henri Nouwen beleefde als gevolg van contemplatief gebed, klik hier. Hij kreeg verschijningen van Jezus, Maria ,maar ook van de Dalai Lama, de leider van het occulte Lamaboeddhisme uit Tibet en de hindoe mysticus Ramakrishna. (Henri Nouwen, Hier en nu, leven in de Geest, pp. 16,81,82)
Ik
citeer uit het boek van Jos Douma: "In dit hoofdstuk wil ik je de
suggestie doen om een nog kortere vorm van het Jezusgebed te beoefenen,
namelijk het biddend uitspreken - in je hart of hardop - van de naam
Jezus", "We kunnen de naam van Jezus overal en op elk moment
bidden", "Om je te oefenen in dit Jezusgebed, kan het goed zijn om
ook een bepaalde tijd te reserveren voor het aanroepen van deze naam." (110-112)
Wat
zal het toepassen van deze techniek volgens Douma bewerken? "het liefdevol
en onophoudelijk noemen van de naam van Jezus is een geweldige kracht",
"Waar de heilige naam van Jezus wordt genoemd in een hart dat bidt, daar
is bescherming en liefde en troost en ontferming en kracht en aanvaardig",
"Leer zo de naam van Jezus te bidden en steeds meer vervuld te worden met
zijn Geest". (110-112)
Het
brengt volgens hem kracht, het brengt bescherming, liefde, troost, aanvaarding.
Het bewerkt blijkbaar zelfs dat je vervuld wordt met Gods Geest, het houdt je
in een geest van onophoudelijk gebed.
Wat hij zegt over vervuld worden met Gods Geest is opmerkelijk. Weer een nieuwe onbijbelse
techniek om vervuld te worden met Gods Geest. Voortdurende de naam van Jezus
bidden. Over wat de Bijbel over de weg tot vervulling met Gods Geest
zegt, klik
hier.
In
zijn boek "Op het spoor van
meditatie" zegt Douma nog enkele onthullende dingen als hij spreekt
over de praktijk van de meditatie. Hij geeft aanbevelingen over lichaamshouding
en de ademhaling. "Zo'n houding kan bijvoorbeeld
zijn: .. zitten op een rechte stoel met beide voeten op de grond, met een
rechte rug, en de handen omhoog geopend op de bovenbenen (p.66)" Over de
ademhaling. "Daarbij kan het bewust omgaan met de ademhaling hulp bieden …
wie zich op de ademhaling concentreert en probeert rustig en diep te ademen,
zal tot rust komen. Bovendien vormt de ademhaling ook een belangrijk
concentratiepunt: de aandacht wordt van de gedachtestroom, die alsmaar door wil
gaan, afgeleid naar ademen. Inademen - uitademen - rust. Oefen er maar eens
mee: inademen - uitademen - rust" (pp. 66,67)
"Het
kan helpen om tegelijkertijd de aandacht ook te richten op een bijbelwoord …
dat bijbelwoord kan dan op het ritme van de adem zacht worden gesproken"
(p. 67)
Dit
komt neer op een christelijke vorm van Yoga. Als de voeten ook nog kruiselings
worden neergezet zit je bijna in de zogenaamde Lotushouding. Ook bij Yoga wordt
voorgeschreven om de rug recht te houden. En dan natuurlijk de concentratie op
de adem, bedoeld om de gedachtestroom stop te zetten. "de gedachtestroom,
die alsmaar door wil gaan". Precies hetzelfde gebeurt in het hindoeïsme
bij yoga. Ook daar concentreert men zich op de adem, al of niet tegelijk met
het reciteren van de mantra. De gedachtestroom moet stoppen, de ziel wordt zo
leeg gemaakt, zodat deze ontvankelijk wordt voor het goddelijke.
Douma
doet net of het om onschuldige ontspanningstechnieken gaat. Je wordt er ziek van,
want hij brengt het zo mooi, zo vroom, met allerlei goedklinkende redeneringen.
Douma is een bekwaam schrijver en hij kan goed
uitleggen en overtuigend redeneren. Hij voert vele drogredenen aan om deze
techniek te rechtvaardigen. Maar het feit blijft dat de bijbel deze techniek
absoluut niet kent. Dit in tegenstelling tot valse godsdiensten als het
hindoeïsme
Dit
soort mystieke technieken zijn een directe weg tot contact met boze geesten.
Net zoals je door allerlei occulte praktijken in contact komt met boze geesten
kom je door het toepassen van de mystieke technieken ook in contact met boze
geesten. Machten die zich als God, als Jezus en als de Heilige Geest, kunnen
voordoen en ook mooie ervaringen kunnen geven. De Satan kan zich voordoen als
een engel des lichts (2 Kor. 11:14) en zijn dienaren doen zich soms voor als
dienaren der gerechtigheid (2 Kor. 11:13,15). Paulus zegt dat je als christen
een verkeerde geest kunt ontvangen (2 Kor. 11:4). Dat zal zeker gebeuren als
een christen zich met deze occult mystieke technieken inlaat.
Een
illustratie van het feit dat boze geesten, als ze dat willen, mooie ervaringen
kunnen geven. Enige tijd geleden hebben we in de zielzorg een jonge vrouw
geholpen die door het toepassen van dit soort meditatie technieken in een New
Age centrum een geleidegeest had ontvangen. Die verscheen haar s'nachts in de
droom. Deze geest gaf haar wonderbare en prachtige ervaringen. Pas toen ze in
contact kwam met het evangelie werd hij boosaardig. De geleidegeest was in haar
gekomen toen ze tijdens de meditatielessen de fase van 'volkomen
ontspanning" had bereikt. Het moment waarop onder meer alle denken stopte
en de wil geheel passief was.
Het
verraderlijke bij Douma is dat bij hem het contemplatieve gif is vermengd met
goed, tot zelfs zeer goed, onderwijs.
Onthullend
is verder de lijst met boeken die hij aan het eind van zijn boek "Jezus uitstralen"
ter lezing aanbeveelt. Naast enkele goede evangelische boeken beveelt hij de
boeken van bekende contemplatieve leraren aan: boeken van Richard Foster, Max
Lucado, Henri Nouwen, Dallas Willard. Als u wilt weten op welk spoor hij de
mensen zet, door het
aanbevelen van deze boeken, bekijkt u dan eens de bespreking van 5
meditatieoefeningen die Richard Foster in zijn bekendste boek "De nieuwe
levenswandel" aanbeveelt, klik
hier.
Typerend
is dat hij naast de contemplatieve schrijvers ook charismatische schrijvers
aanbeveelt. Hij beveelt onder meer Ouweneels boek “Meer Geest in de
gemeente” aan, ook Gert Hutten. En uiteraard beveelt hij ook Doelgericht Leven
van Rick Warren aan.
Zij
boekenlijst geeft precies aan in welke richting hij de lezers stuurt. Contemplatief,
charismatisch, pragmatisch en oecumenisch, en dat alles vermengd met ouderwets
evangelisch. Dat zijn de contouren van de "Nieuwe Spiritualiteit" die
in toenemende mate de bijbelse spiritualiteit aan het verdringen is.
(Voor
een bespreking van de ware en valse spiritualiteit, klik hier.)
Een
van de bekende technieken uit de beweging van het contemplatieve christendom is
het wandelen van een Labyrint. Tot vorig jaar was deze techniek nog niet in
Nederland doorgedrongen. Maar Youth For Christ Nederland is er mee begonnen.
Het
is zelfs al tot Middelburg doorgedrongen. Een kennis van mijn vrouw, lid van
een plaatselijke evangeliegemeente, vertelde enthousiast dat ze 'het labyrint
had gewandeld' in de Koorkerk, een onderdeel van het historische abdijcomplex.
Ze had niets in de gaten. Maar ze zit dan ook in een kerk waar de voornaamste
leider met grote nadruk herhaaldelijk de boeken van Henri Nouwen aanbeveelt.
Het
woord labyrint is enigszins misleidend. Bij een labyrint denk je aan een
doolhof. Maar bij het wandelen van een labyrint, dat is de techniek waar we het
nu over hebben, wordt geen doolhof gebruikt. Het gaat om een grote cirkel die word b.v. op de vloer getekend. Aan de buitenkant is een
opening voor een pad van ongeveer een halve meter of meer, dat pad gaat in de
cirkel langs buitenkant rond en als het weer aan het begin komt dan buigt het
iets af en dan gaat men weer rond maar, dat gaat zo door tot je in het centrum
van de cirkel komt. Om het effect te verhogen doet men dit liefst in half
duistere ruimten, met kaarsen en zachte meditatieve worship muziek. Soms krijg
je er een walkman met oordopjes bij, dan word je tijdens de wandeling geleid,
dan krijg je instructie, in combinatie met stemmige muziek.
De
bedoeling van deze techniek is dat je er een ontmoeting met God door krijgt.
Het langzaam en meditatief maken van deze wandeling wordt geacht je dichter bij
God te brengen.
Voor
deze techniek is uiteraard geen enkele bijbelse onderbouwing te vinden. Dit is
opnieuw iets wat uit het heidendom afkomstig is. Ongeveer in de dertiende eeuw,
in de geestelijk duistere middeleeuwen met het vele bijgeloof, is men in
Frankrijk met deze praktijk begonnen. In occulte kringen kende men het labyrint
al veel langer. Nu is het labyrint als het ware 'gedoopt' en wordt het de
evangelische en orthodox reformatorische wereld binnen gevoerd.
Voor meer (Engelstalige) informatie over het
Labyrint als geestelijke techniek, klik hier.
+ Voormalig directeur
van de Reformatorische Bijbelschool beveelt "lectio divina" aan
Ds.
NiekTramper heeft het boek "Het woord
in het midden - praktische handreiking voor bijbelstudiegroepen"
geschreven. In het boek beveelt hij de techniek van lectio divina aan.
Weer een techniek, afkomstig uit de rooms-katholieke
kerk.
Het
is moeilijker om deze techniek te doorzien. De bedoeling van lectio divina is
dat je elke keer een persoonlijk woord van de Heer krijgt, dat je zijn
aanwezigheid gaat ervaren. De techniek is dus bedoeld om je tot een ervaring te
brengen. En hierin ligt de fout. Wij moeten, ook in onze omgang met het woord,
geen ervaringen zoeken. Ware bijbelse spiritualiteit is gericht op geloof en
gehoorzaamheid. We overdenken het objectieve woord van God. Wat staat er, wat
betekent het, hoe kunnen we het toepassen. Rationeel. Dat doen we biddend en in
afhankelijkheid van de Heilige Geest. Want de Geest moet ons verstand openen
opdat wij de Schrift begrijpen. Als we zo met het woord bezig zijn dan kan Gods
Geest ons speciaal aanspreken door een woord of een gedachte. Maar dat is niet
het doel van het bijbellezen, dat is een gevolg. Als je tijdens je normale
bijbellezing niet regelmatig ervaart dat God je door de objectieve tekst van de
bijbel heen bemoedigt, ontdekt, waarschuwt, leidt, troost en inzicht geeft dan
is er iets mis met je geestelijk leven. (Zie o.a. de studie over de vervulling met de
Heilige Geest en de punten 4, 5 en 6 van de
studie over “Geloof, gevoel, ervaring en mystiek”)
Bij
Lectio Divina wordt de gerichtheid op de objectieve betekenis van het woord
veranderd in het zoeken en verwachten van een speciale boodschap van God,
gepaard met het ervaren van zijn aanwezigheid. Zoals gezegd spreekt God ons
inderdaad regelmatig persoonlijk aan in onze omgang met het woord, maar via
deze techniek probeert men het zelf te bereiken. Het moet elke keer gebeuren,
men heeft het gesystematiseerd, en zoals uit de literatuur blijkt werkt het
zelfs bij mensen, zoals rooms-katholieken, die het bijbelse evangelie niet
geloven.
Lectio
divina is weer populair gemaakt door rooms-katholieke geestelijken. Hieronder
volgt, van één van hen, de beschrijving van de methode.
1. Neem een tekst uit de bijbel
2. Ga ontspannen zitten en laat
jezelf tot rust komen. Sommige christenen concentreren zich enkele momenten op hun
adem, anderen citeren op rustige wijze een geliefd "gebedswoord" of
een geliefd "gebedszinnetje". De praktijk van contemplatief gebed is
een goede inleiding tot de lectio divina
3. Keer je nu naar de tekst en
lees deze langzaam. Proef elk gedeelte van de tekst, luister constant naar de
zachte stille stem van een zin of een woord uit het gedeelte dat zegt "ik
ben voor jou voor vandaag"
4. Neem daarna het woord dat je
gevonden hebt en laat het diep in je doordingen. Zie, wat het in je doet. Geeft
het de tijd, kijk wat het in je losmaakt, aan emoties, gedachten, etc.
5. Spreek dan tot God. Of je
woorden of beelden gebruikt is niet van belang. Geef God wat je gevonden hebt
in je hart toen je het woord tot je door liet dringen.
6. Tenslotte. Rust eenvoudig in Gods
omhelzing.
Het
doel van de lectio divina is dus niet het verstaan en toepassen van de bijbel.
Het doel is het krijgen van een ervaring. Een persoonlijk woord, een ervaring
van Gods liefde of aanwezigheid. Ik wil nogmaals
onderstrepen dat het normaal is als God ons regelmatig aanspreekt door Zijn
woord. Maar mijn stelling is dat God ons aanspreekt door het woord als we het
rationeel lezen. (Als we het lezen om het te begrijpen en toe te passen.) En
dat kan al of niet met ervaringen gepaard gaan.
Het
sleutelwoord is gerichtheid. Bijbels is de gerichtheid op het objectieve woord
om dat te begrijpen, te geloven en toe te passen. En niet de gerichtheid op het
krijgen van een subjectief 'woordje'. Bijbels is de gerichtheid op geloof en
gehoorzaamheid en niet het zoeken van ervaringen.
Voor een bijbelstudie over de verhouding tussen
geloof, gevoel en ervaring, klik hier.
Tramper
beveelt in zijn boek de mystieke (ervaringsgerichte) techniek van de lectio
divina aan.
Het
verbijsterende is dat Tramper niet zomaar iemand is. Hij is de voormalige
directeur van de Theologische Hogeschool de Wittenberg (de vroegere
Reformatorische Bijbelschool). Hij is momenteel predikant, waarschijnlijk van een
Gereformeerdebondsgemeente.
Het
misleidende is dat hij de lectio divina zelf op een bepaalde manier invult die
afwijkt van het gebruikelijke. Hij legt er b.v. nog wel de nadruk op dat we een
tekst in zijn verband moeten lezen, ook tijdens de lectio divina. De gebruikelijke
contemplatieve leraren maken daar niet zo'n punt van.
Maar toch gaat het ook bij Tramper om een ervaring. "Het luisteren is
daarom het tegenwoordig stellen van Christus, in de Lectio Divina zoeken we
zijn Kracht en tegenwoordigheid in de tekst" (p. 24).
In
het voorwoord vertelt Tramper zelf over zijn koersverandering in de richting
van de mystiek. Het boek is voor het eerst in 1986 uitgegeven, daarna is het
herhaaldelijk herdrukt. De druk van het jaar 2005 is een geheel herziene
uitgave. Ik citeer: "Het accent is nu meer komen te liggen op het Luisterende leven en de weg van de
persoonlijke ontmoeting met de Schriften naar de gemeenschappelijke omgang met
het Woord … … De praktische aanwijzingen zijn niet veranderd, maar ze hebben
meer verankering gekregen in de Lectio Divina, de 'gewijde'
lezing. " (p. 9) Met andere woorden hij heeft de techniek van de Lectio
Divina in het boek ingebracht. Omdat hij de mystieke koers is opgegaan.
Hij
gebruikt in het boek allerlei uitdrukkingen uit het mystieke taaltje. De
uitdrukking 'het luisterende leven' is daar een voorbeeld van. We moeten
"de levende Stem in het woord gaan ontdekken".(p.15) Is de bijbel dan
niet het woord van God, de stem van God? Wordt de bijbel pas het woord van God
als ik er subjectief een stem in hoor? "Luisteren met het hart" nog zo'n typische mystieke term. Lectio Divina is volgens hem
"lezen-met-het-hart" (p. 35)
Alhoewel hij zelf meestal net op of binnen de grens blijft van het aanvaardbare
citeert hij met instemming schrijvers die dat absoluut niet doen. Hij voert
b.v. Richard Foster aan als deskundige (p.15). Foster is één van de grote
motoren achter de huidige contemplatieve golf. Hij gaat veel verder als Tramper
zelf doet. Tramper citeert, met positieve intentie uit het boek Celebration of Discipline van Foster. Ik
heb een vijftal meditatieoefeningen die Foster in het
boek geeft, besproken, klik
hier. Dit is de richting waar Tramper zijn lezers opstuurt. Want die denken
nu dat Foster in orde is. Hij beveelt zijn boeken aan. Hij citeert ook
uitgebreid als deskundige E. Bianchi. Een prior van een klooster. Iemand die
het ware bijbelse evangelie niet aanvaard. Overigens net als vele andere
schrijvers die contemplatieve technieken aanbevelen gebruikt hij de
woestijnvaders als inspiratiebron.
Hij
citeert op positieve wijze katholieken als deskundigen in de diepere omgang met
God. Daarmee indirect aangevend dat hij hen als medegelovigen erkent. Dit
ondanks het feit dat ze in een vals sacramenteel
evangelie geloven.
Nog
een citaat uit het boek van Tramper: "Het kan helpen om op de plaats van
stilte een paar eenvoudige symbolen
op te hangen, zoals een kruis, doorntakken die herinneren aan het lijden van
Christus, of een icoon waardoor onze gedachten gericht worden op een heilsfeit:
Kerstfeest of Pasen. Een ontstoken kaars helpt ons te herinneren aan het licht
der wereld en onze roeping om licht der wereld te zijn." (p. 17). Kruisen,
iconen, doornentakken. Een sfeertje bouwen, zeiden wij vroeger, als hippies.
Voor meer informatie over de lectio divina, klik hier.
+ Soaken - ook de
Toronto Blessing gaat 'contemplatief'
De
voornaamste leiders van de Toronto Blessing beweging, John en Carol Arnott,
hebben met veel succes een nieuwe techniek geïntroduceerd het soaken of soaking
prayer.
De
bekende Toronto Blessing met de fenomenen van neervallen in de geest, heilig
schateren, spastische dwangmatige bewegingen, dierengeluiden, etc, is veranderd
(gemuteerd) in een contemplatieve vorm. Niet langer val je neer onder de
'power'. Je gaat nu zelf alvast liggen. Je neemt een matje of kussentje mee en
gaat er eens goed voor liggen. Net als bij de Yoga ontspanningsles. In plaats
van de chaos van Toronto nu de rust van de 'christelijke' ashram.
Hierboven
heb ik reeds gesproken over een vrouw die in een
hindoeïstisch centrum, toen ze het stadium van volkomen ontspanning bereikte,
een geleide geest kreeg, die haar in eerste instantie geweldige ervaringen gaf.
Hier gaat men hetzelfde doen.
Het
is de bedoeling bij het soaken dat je God en Jezus gaat ontmoeten in de Heilige
Geest. De bedoeling is om stil te zijn in Gods aanwezigheid.
Zachte
aanbiddings muziek wordt opgezet. De deelnemers liggen of zitten. Er wordt wat
instructie gegeven: Moedig jezelf en anderen aan om je op Jezus te
concentreren. Zeg: "Kom Heilige Geest". Wacht dan in een ontvankelijke
houding, bidt niet, spreek niet in tongen, probeer op geen enkele manier te
helpen, ontspan alleen maar, wacht en ontvang van Hem.
John
Arnott zegt: "Soaken is meer dan alleen wachten, het is het ontvangen en
beleven van de aanwezigheid van de Heer".
Dit
is mystiek in zuivere vorm. Het brengen in een staat van passiviteit
(ontlediging). Het wachten op wat komt. Ook hier is het doel het bereiken van
een ervaring.
In Nederland is het soaken al geïntroduceerd Er is
een speciaal Soaking Center in Den Haag.
Voor meer informatie over soaken, klik hier.
+ Plotseling moesten
we stil zijn tijdens de gemeentesamenkomst
Tijdens
de gemeentesamenkomst op zondag werd door één van de oudsten opgeroepen om een
moment stil te zijn om God de gelegenheid te geven om tot ieder van de
aanwezigen te spreken. Daarop werd er vijf minuten massaal gezwegen. Lees
verder over deze nieuwe gewoonte, klik hier.
Tot
zover de voorbeelden uit de Nederland over het
binnendringen van de contemplatieve beweging in de evangelische beweging en de
orthodox protestantse kerken.
+ De verbinding tussen Rick Warren,
Willow Creek en de contemplatieve beweging
Leiders
als Rick Warren en Bill Hybels staan positief tegenover het contemplatieve
christendom. Ze bevelen het zelfs aan en het wordt onderwezen in hun gemeenten.
·
Rick Warren beveelt in 'Doelgericht Leven'
contemplatief gebed aan, klik hier.
·
Rick Warren en de National Pastors Conference, klik hier.
·
Rick Warren stuurt opnieuw de christenen de weg op van centrerend
gebed, klik
hier.
Niet
alleen beveelt Warren in “Doelgericht leven” contemplatief gebed aan. Hij zet
zijn lezers ook op het spoor van de bekende rooms-katholieke mystici. Hij
spreekt b.v. positief over Henri Nouwen ,
Johannes van het Kruis, mother
Theresa .
Hybels
doet hetzelfde. In lessen ter verdieping van het geestelijk
leven worden mystieke technieken aangeleerd, klik hier.
Zie ook welke boeken er op de site van Willow Creek worden aanbevolen. Vele
boeken van contemplatieve schrijvers.
Er
is ook een logisch verband. De leegte moet opgevuld worden. Eerst wordt de
Geest van God uitgedreven omdat het woord van God uit hun midden is weggeduwd.
De Geest werkt door het woord. Als het woord van God wordt teruggedrongen dan
trekt ook de Geest zich terug. In zo'n situatie ervaar je weinig meer van God. Toch wil men
God 'ervaren' en om dat te bereiken grijpt men naar mystieke technieken. Die
geven gegarandeerd een ervaring.
De
weg van de mystiek is altijd weer de grote verleiding voor christenen die
weinig van God ervaren. Zie de eerste punten van de studie "De bijbel over geloof, gevoel, ervaring en
mystiek". Speciaal punt 6, de valse weg van de mystiek.
1. Gericht op geloof
en gehoorzaamheid, niet op gevoel en ervaring
2. Ervaringen zijn
het gevolg van geloof en gehoorzaamheid
3. Een christen moet
niet op zijn gevoel leven
4. Een christen
beleeft van alles
6. De valse weg van
de mystiek
7. De voornaamste
technieken die door mystici worden toegepast
Er
is aan het einde van de jaren negentig van de vorige eeuw in Amerika, binnen de
evangelische beweging, een nieuwe stroming ontstaan. De emerging church.
Die
verschilt op een aantal gebieden van het marketing
christendom (Hybels, Warren, Schuller). Het marketing
christendom is meer gericht op de generatie van de 'babyboomers', die willen
entertainment, gemak, psychopraatjes, etc. Er komt nu een generatie die
zich daar tegen af begint te zetten.
De
moderne jeugd is geobsedeerd door mysterie, het geheimzinnige, het occulte. Boeken
over deze zaken zijn beststellers. Dit zijn juist elementen die door het
marketingchristendom vaak uit de gemeente zijn verwijderd.
De
emerging church wil het mysterie terug. Daarom vindt het
contemplatieve grote ingang. De kaarsjes zijn weer terug, de gewaden.
Ongeveer de religieuze 'show' die in Taize wordt
opgevoerd. Duisternis, rituelen, etc. Alle mystieke technieken.
Dit
wordt door de leiders van de emerging church beweging gecombineerd met de
standaard postmoderne filosofie. Er is volgens hen geen absolute waarheid.
Alleen maar de ervaring. We zijn, volgens hen, met ons allen op zoek, maar we
hebben het nog niet gevonden. Het is alsof je de Ouweneel, van voor zijn
charismatische wending, hoort spreken. Ook bij hem allerlei postmodern
'gebeuzel', ook verwerping van propositional truth (de mogelijkheid van
objectieve ware kennis over God en het goddelijke).
De
theorie van het marketingchristendom (Doelgericht, Warren, Hybels) was dat men
de vorm van de gemeente aan de cultuur aanpast maar de inhoud van de boodschap
onveranderd laat. (Dat laatste was trouwens niet waar, want de boodschap wordt
wel degelijk veranderd, klik
hier) De leiders van de emerging church gaan nog een stap verder. Zij
zeggen ronduit dat we niet alleen de vorm maar ook de inhoud aan de cultuur
moeten aanpassen. Dat we het evangelie opnieuw moeten ontdekken.
Alhoewel het marketingchristendom met de emerging church lijkt te botsen heeft
Rick Warren toch een aanbeveling geschreven in een van de voornaamste boeken
van van Brian Maclaren. Maclaren is de bekendste
leider van de Emerging Church beweging. Eén van de schrijvers (Dallas Willard)
die door Jos Douma in zijn boek "Jezus
uitstralen" wordt aanbevolen wordt ook tot de emerging church gerekend.
+ Andere artikelen
over hetzelfde onderwerp
Evangelicals
richten zich tot rooms-katholieke “spiritualiteit”, klik hier.
Kan
men een heidens ritueel ‘christianiseren’?, klik
hier.
Oosterse
meditatie sluipt de kerk binnen, klik hier.
+ Tenslotte nog dit: houd moed
Sommigen dingen moeten
gebeuren. Ze zijn aangekondigd in de bijbel.
"eerst moet de afval komen" (2 Thess. 2:3)
"Ziet toe, weest niet
verontrust, want dat moet geschieden" (Matth. 24:6)
Daarom weest niet
verontrust. Het loopt bij God niet uit de hand.
"en hun woord zal voortwoekeren als
de kanker … en toch staat ongeschokt het hechte fundament Gods met dit merk: De
Here kent de zijnen, en Een ieder, die de naam des Here noemt breke met de
ongerechtigheid" (2 Tim. 2:17,19)
"en de poorten der hel zullen haar, dat is de gemeente, niet overweldigen"
(Matth. 16:18)
Wat te doen?
"houd vast wat gij
hebt opdat niemand uw kroon neme" (Openbaring 3:11)
"houd u buiten het bereik van de
onheilige holle klanken" (1 Tim. 6:20)
"verkondig het woord, dring er op
aan, gelegen of ongelegen" (2 Tim. 4:2)
"blijft gij
echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist,
verricht uw dienst ten volle" (2 Tim. 4:5)
"met de vermaning om tot het uiterste
te strijden voor het geloof dat eenmaal de heiligen overgeleverd is. Want er
zijn zekere mensen binnen geslopen" (Judas :3,4)
Jezus komt terug
"Nog een korte tijd en
Hij die komt zal er zijn" (Hebr. 10:37)
"Want het heil is ons
nu meer nabij dan toen wij tot het geloof kwamen" (Rom. 13:11)
O what a day that shall be
When my Jesus I shall see
Een hartelijke
groet,
Ary Geelhoed
Discernmentsite http://www.toetsalles.nl
Onderwijssite http://www.internetbijbelschool.nl