Geliefden,
daar gij het nu van tevoren weet,
weest op uw hoede" (2 Petrus 3:17)
Nieuwsbulletin nr. 8.
Hierbij ontvangt u
het volgende nieuwsbulletin. Ook dit bulletin gaat weer over één onderwerp. De
EO heeft opnieuw een grens overschreden. Dit keer gaat om de persoon van de Here Jezus Zelf.
De EO laat een
predikant aan het woord die twijfelt aan de Godheid van Jezus
In Visie nr. 19 van dit jaar staat een
interview met ds. Andre Troost. Dit naar aanleiding
van zijn boek "Dat Koninkrijk van U
- Hoe kan Jezus de Messias zijn?".
Troost denkt dat
Jezus Zich in een bepaald geval vergist heeft. Hij komt met een bekend probleem
aan. Jezus kondigde aan dat het koninkrijk op het punt
stond om aan te breken maar dat is niet gebeurd. Dus, zo concludeert Troost,
Jezus heeft zich op dit punt vergist. Dit is op zich al erg genoeg maar
vervolgens trekt hij hieruit conclusies aangaande de Godheid van Jezus.
Hieronder volgt een
citaat uit het artikel:
"Dit
leidde mij overigens naar een volgende vraag: hoe kan God Zich vergissen? Kun
je wel simpelweg zeggen 'Jezus is God'? Met de
dogmatische uitspraak dat Jezus 'God en mens beide' is, heb ik eigenlijk nooit
helemaal vrede kunnen hebben. Om een lang verhaal kort te maken: ik heb wat
rust gevonden in de gedachte dat je niet 'zomaar' kunt
zeggen dat Jezus God is."
Als je, zoals Troost
doet, gaat twijfelen aan de Godheid van Jezus dan raakt dat ook de leer over de
drie-eenheid. Het interview gaat verder met:
"We
hebben als kerk wel altijd gezegd dat we geen drie goden vereren, maar we
hebben het Joden - en ook moslims - wel erg moeilijk gemaakt dat ook echt te
geloven"
Hij verwijt de kerk
dat we door de orthodoxe leer over de drie-eenheid een onnodig hoge barrière
hebben opgericht die het tot geloof in Jezus komen van joden en moslims
hindert.
Hij probeert te
nuanceren door de volgende opmerking:
"Tegelijk
hebben we in Jezus zoveel gezien dat bij God vandaan komt, dat wij Hem met
recht en in grote eerbied God noemen."
"Maar
als ik Hem vandaag in Heusden zou tegenkomen, zou ik
niet tegen Hem zeggen: Wat fijn Here God, dat U hier
bent! En toch .. is Hij God die naar mij
toekomt."
Enkele opmerkingen
1. Dat
er telkens weer geestelijke leiders komen die aan de Godheid van Jezus
twijfelen is niet nieuw.
Dat begon al met de
joodse geestelijke leiders uit de tijd van Jezus. Juist omdat ze aanstoot namen
aan Jezus claim van goddelijkheid hebben ze hem gekruisigd.
2. Het
schokkende is dat de EO aan één van hen een platform biedt om zijn twijfels uit
te dragen
Via het artikel
wordt de aandacht op het boek gevestigd. Het krijgt zo een enorme publiciteit.
In de vraagstelling
klinkt wel wat kritiek door maar Troost krijgt uitgebreid de ruimte om die
kritiek te pareren. Hij krijgt de gelegenheid om te wijzen op de zogenaamde
fout van Jezus, maar een goed weerwoord daarop wordt niet gegeven. Zo laat men
ongetwijfeld vele lezers in verwarring achter.
Wat bezielt de EO om
in het blad hier aandacht aan te besteden? Wat is dat voor nieuws? Wat willen
ze met dit interview bereiken?
3. De
orthodoxe formulering van de twee naturen van Christus en de drie-eenheid
Als christenen
belijden we dat Jezus waarlijk God en waarlijk mens is, twee naturen verenigd in één persoon. We belijden ook dat God één van
Wezen is en bestaat in drie personen.
Deze dogma's zijn in
de eerste eeuwen van de kerkgeschiedenis geformuleerd in de strijd tegen valse leraren
die telkens weer tekort deden aan één van de aspecten van de persoon van
Christus. Dan weer aan zijn Godheid, dan weer aan zijn mensheid. In deze
dogma's is de leer van de bijbel over de godheid en over Jezus samengevat en
afgeschermd naar allerlei dwalingen.
Het gaat hier om de
kern van het christelijk geloof. Het gaat hier om de
vraag naar de identiteit van Jezus. Wie is Hij?
De bijbel zegt over
Jezus “In den beginnen was het Woord en het Woord was bij God en het woord was
God ….het Woord is vlees (mens) geworden en heeft
onder ons gewoond” (Johannes 1:1,14) . Jezus is het
vleesgeworden woord. Het woord dat God was en dat daarnaast mens is geworden. Jezus is het kind dat ons is geboren en de zoon die ons is
gegeven en tegelijkertijd geldt van hem “en men noemt Hem … sterke God.” (Jesaja 9:5).
4. Troost
gebruikt dialectiek
Hij zegt 'ja' en
'nee' tegelijk.
De vraag of Jezus
God is kun je slechts bevestigen of ontkennen. Je gelooft het of je geloof het niet. Het is waar of het is niet waar.
Troost onttrekt zich
aan deze antithese. Hij doet aan dialectiek. Hij zegt 'ja' en 'nee' tegelijk en
komt dan met een synthese. Hij zegt 'Jezus is niet
God'. En tegelijkertijd zegt hij 'Jezus is wel God'. En dan volgt de synthese:
"Hij is God op een bepaalde manier." Hij is wel God maar niet op de
wijze waarop de orthodoxe christenen het altijd hebben geformuleerd.
5. De
vooronderstellingen van Troost
Zoals zo veel
postmoderne christenen ontkent hij in feite de doorzichtigheid (de
begrijpelijkheid) van de bijbel. Hij ontkent dat met zekerheid kan worden
vastgesteld wat de bijbel over Jezus zegt. Hij beweert dat het niet
geformuleerd kan worden. Je komt niet verder dan tasten, stamelen en stotteren.
"je
kunt veel woorden vinden om tastenderwijs aan te
geven Wie in Jezus naar ons toekomt"
"dat
is alleen stamelend en stotterend uit te leggen"
6. Troost vindt dat hij er nog steeds bijhoort
De EO blijkbaar ook
want die geeft hem dit platform waarop hij een rechtstreekse aanval op één van
de kernen van het orthodoxe bijbelse geloof mag doen.
Alles moet kunnen.
Postmoderne vrijheid en blijheid. En dat alles met postmoderne
nederigheid. Kijk eens wat een eerlijk twijfelend mens die
ds. Troost is, die zegt tenminste dat hij stamelt en
stottert en dat hij het mysterie niet onder woorden kan brengen. Hoe anders is
dat dan die hoogmoedige ouderwetse evangelicals en
reformatorische christenen die denken dat ze het weten. Die met zekerheid de
bijbel uitleggen. Die over de identiteit van Christus zeggen: “Zo is het”en
“dat weten we zeker omdat het zo in de bijbel staat”.
Maar de aap komt
toch uit de mouw. Er staat in het artikel ook over Troost: "En toch beseft hij dat zijn geloof anders is dan
vroeger'. Amen, zo is het. Een ander geloof,
een andere Jezus en daarom ook een ander evangelie en een andere geest.
Tenslotte nog dit: houd moed
Sommigen dingen moeten gebeuren. Ze zijn aangekondigd in de
bijbel.
"eerst moet
de afval komen" (2
Thess. 2:3)
"Ziet toe, weest niet
verontrust, want dat moet geschieden" (Matth. 24:6)
Daarom wees niet verontrust. Het loopt bij God niet uit de
hand.
"en hun woord zal voortwoekeren als de kanker … en
toch staat ongeschokt het hechte fundament Gods met dit merk: De Here kent de zijnen, en Een ieder, die de naam des Here noemt breke met de
ongerechtigheid" (2 Tim. 2:17,19)
"en de poorten der hel zullen haar, dat is de
gemeente, niet overweldigen" (Matth. 16:18)
Wat te doen?
"houd vast wat gij hebt opdat
niemand uw kroon neme" (Openbaring 3:11)
"houd u buiten het bereik van de onheilige holle
klanken" (1 Tim. 6:20)
"verkondig het woord, dring er op aan, gelegen of ongelegen" (2
Tim. 4:2)
"blijft gij echter nuchter
onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht uw
dienst ten volle" (2 Tim. 4:5)
"met de vermaning om tot het uiterste te strijden voor
het geloof dat eenmaal de heiligen overgeleverd is. Want er zijn zekere mensen
binnen geslopen" (Judas :3,4)
Jezus komt terug
"Nog een korte tijd en Hij die komt zal er zijn"
(Hebr. 10:37)
"Want het heil is ons nu meer nabij dan toen wij tot
het geloof kwamen" (Rom. 13:11)
O what a day that shall be
When my Jesus I shall see
Een hartelijke groet,
Ary Geelhoed
Discernmentsite http://www.toetsalles.nl
Onderwijssite http://www.internetbijbelschool.nl