De beperkte waarde van
deductieve logica in de vorming van het dogma
In de
scholastiek was men wel erg optimistisch over de mogelijkheden van het logisch
denken. Dat heeft zeker nagewerkt in de reformatorische theologie.
Zoals ik
straks aan zal geven is de reformatorische theologie naar mijn mening in een
aantal gevallen te onbezonnen geweest in het toepassen van en het vertrouwen op
de klassieke logica (en dan met name wat het gebruik betreft van de redenering
met behulp van het syllogisme of sluitrede). De volgende rationalistische
tendensen kom je soms in meer of mindere mate tegen bij door reformatorische
theologen geformuleerde dogma's, leerstellingen:
Dat komt
omdat men soms (de indruk wekt dat men) wezensdefinities van bijbelse begrippen kan vinden waarvan men dan vervolgens
bij de redenering gebruik maakt.
Het is
echter onmogelijk om bv. van God een alomvattende uitputtende wezensdefinitie
te geven. Toch probeert men dat wel. Vervolgens gaat men met gebruik van dit
soort definities deduceren.
Een bekend
voorbeeld uit de scholastiek is de volgende redenering. Men definieert Gods
almacht en men definieert Gods liefde. Men definieert vervolgens God. Waarna
men Gods almacht en Gods liefde tegen elkaar uitspeelt en concludeert dat deze
God niet kan bestaan vanwege de innerlijke (logische) tegenspraak in God zelf
(tussen zijn liefde en zijn almacht). Deze redenering ben ik enige tijd geleden
nog tegengekomen in een serieus filosofisch tijdschrift. De fout is dat men van
te simplistische definities van die drie begrippen (God, almacht, liefde)
uitgaat. God is bv. veel meer dan de optelsom van zijn almacht en zijn liefde.
Een
voorbeeld van zo'n simplificatie is het onderscheid tussen Gods wil des besluits en Gods wil des bevels.
Alsof je in de wil van God dit onderscheid zou kunnen maken.
Dogma's als
de dubbele predestinatie of de beperkte verzoening zijn geheel gebaseerd op
logische overwegingen (het zijn deductief afgeleide conclusies) en niet op directe
verklaringen uit de Schrift. Dit soort dogma's zijn overigens (en dat is niet
toevallig) juist de dogma's die in de evangelische wereld over het algemeen
niet worden aanvaard. Er is bv. niet één directe bijbelse
uitspraak te vinden waar wordt gesteld dat Jezus alleen (dus
uitsluitend) voor de uitverkorenen is gestorven. Er zijn wel uitspraken die zeggen
dat Jezus voor de uitverkorenen is gestorven maar dat is niet hetzelfde als de
uitspraak dat Jezus uitsluitend voor de uitverkorenen is gestorven. Paulus zegt
in Galaten 2:20 dat Christus voor hem gestorven is maar daaruit mag je niet de
logische conclusie trekken dat Christus dus alleen (uitsluitend) voor
Paulus is gestorven. Als ik zeg: ik houd van mijn vrouw en kinderen betekent
dat niet automatisch dat ik uitsluitend van mijn vrouw en kinderen houd.
Daarnaast houd ik ook van andere mensen. Als er staat dat Jezus voor Paulus of
voor zijn volk gestorven is dan volgt daar niet logisch noodzakelijk de
conclusie uit dat Jezus alleen voor Paulus of voor zijn volk is gestorven.
Daarentegen
is bv. het dogma dat stelt dat Jezus waarlijk God is wel gebaseerd op vele
directe Schriftuitspraken en daarnaast ook op deducties. Er zijn immers
Schriftplaatsen waar Jezus direct (rechtstreeks) en ondubbelzinnig God wordt
genoemd. Deze directe Schriftplaatsen worden ondersteund en bevestigd door
deductieve redeneringen zoals bv. de volgende: Volgens de Bijbel mag alleen God
aanbeden worden. Jezus accepteerde aanbidding. Dus daarmee claimde Jezus God te
zijn.
De
deductieve redenering is in de theologie niet betrouwbaar genoeg om daar alleen
dogma's op te funderen. Dat komt ondermeer omdat een deductieve redenering
alleen waarheid oplevert als de begrippen waar je mee start overeenkomen met de
werkelijkheid, anders is je deductie wel formeel logisch juist maar materieel
niet.
Als
illustratie van het teveel steunen op deductie wijs ik op het standpunt van ds.
Van der Veer in een discussie die ik met hem heb gevoerd over de vraag of het bijbels is om tot de Heilige Geest te bidden. Ds. Van der
Veer zag daar niets verkeerds in want zo stelde hij: "God mag aanbeden
worden. De Heilige Geest is God dus mag deze aanbeden worden."
Ds. Van der
Veer baseert zijn verdediging van het bidden tot de Heilige Geest uitsluitend
op een zogenaamde sluitrede. Op een deductieve redenering.
De fout van
ds. Van der Veer is dat hij bij deze redenering uitgaat van te simpele
begrippen. Bij zijn redenering gaat ds. Van der Veer uit van een te
simplistisch (te eenvoudig en daardoor onjuist en onbijbels)
godsbegrip. Daardoor is zijn redenering formeel wel juist maar materieel niet.
De logische regels heeft hij goed toegepast maar zijn begrip(pen) kwam(en) niet
overeen met de werkelijkheid en dus is de redenering toch fout. De God van de
Bijbel is namelijk de drieënige God en binnen de
drie-eenheid lijkt, zoals uit de Bijbel op te maken is, een zekere taakverdeling
te bestaan. Bij sommige taken lijkt een van de personen meer op de voorgrond te
staan.
Uit allerlei
bijbelse aanwijzingen valt op te maken dat God het zo
besloten heeft dat bij de gebeden de Vader (en de Zoon) of de drieënige God de aangesproken persoon moet zijn. Daarom
gaat de redenering van ds. Van der Veer niet op.
Zoals ik al
gesteld heb moeten we als christen onze leer (onze overtuigingen) niet in de
eerste plaats op deducties bouwen - waar blijf je bv. met de drie-eenheid als
je daar gaat deduceren - maar op de directe Schriftuitspraken. Vandaar dat de
vraag over het al of niet juist (bijbels) zijn van
het bidden tot de Heilige Geest niet in de eerste plaats beslist moet worden op
grond van deducties maar op grond van directe Schriftplaatsen. Wat zegt de
Bijbel over het bidden tot de Heilige Geest? De Bijbel doet geen directe
uitspraak in deze kwestie. Het wordt niet verboden. Het wordt niet opgedragen.
Er staat verder, voorzover ik heb kunnen nagaan, geen
enkel voorbeeld van het bidden tot de Heilige Geest in de Bijbel (en zeker niet
in het Nieuwe Testament). Daar komt nog bij dat van de Heilige Geest
uitdrukkelijk wordt gezegd dat Hij niet gekomen is om de aandacht op Zichzelf
te richten maar op Jezus (Johannes 15:26). Het is juist de Heilige Geest zelf
die, zo verklaart de Bijbel, voor ons pleit met onuitsprekelijke verzuchtingen.
Dit zijn argumenten vanuit de Bijbel die pleiten tegen het bidden tot de
Heilige Geest. Deze argumenten staan tegenover de deductieve redenering van ds.
Van der Veer. Nogmaals die deductieve redenering van ds. Van der Veer is op
zich formeel logisch juist maar zijn conclusie blijkt toch in strijd te zijn
met vele andere bijbelse gegevens die iets over deze
kwestie zeggen. Daarmee is geïllustreerd dat we met deductieve redeneringen in
de theologie moeten oppassen. Daarentegen is de inductieve redenering veel
veiliger. Bij deze redenering, methode ga je van de vele Schriftplaatsen naar
de algemene conclusie. Dat is de redenering die ik in deze kwestie heb toegepast.
Ds Van der Veer ging slechts uit van twee aannamen (de
Heilige Geest is God, (alleen) God mag aanbeden worden). Uit die twee aannamen
trok hij op deductieve wijze de conclusie dat de Heilige Geest aanbeden mag
worden. Ik ben daarentegen op inductieve wijze van het vele naar het algemene
gegaan. Ik heb (voor zover mogelijk) alle Schriftplaatsen die iets over deze
kwestie zeggen bij elkaar gezocht (ik heb bv. alle gebeden en opmerkingen over
gebed in het Nieuwe Testament doorgenomen) en vandaar uit ben ik tot conclusies
gekomen.
Inductieve
Bijbelstudie leidt tot juist inzicht, deductieve Bijbelstudie zet vaak op het
verkeerde been.
Het meest
fundamentele verschil tussen evangelische en reformatorische theologie ligt
niet zozeer in de gedeeltelijk verschillende uitkomsten (in de gedeeltelijk
verschillende dogma's) waar beide bij uitkomen, al moeten de verschillen niet
overdreven worden. Immers, in de hoofdzaken (waar het werkelijk op aan komt als
het om het behoud gaat) wijkt de evangelische theologie niet af van de
reformatorische theologie. Het fundamentele verschil ligt veeleer in de
(gedeeltelijk) verschillende methodische en hermeneutische uitgangspunten. De
evangelische theologen werken over het algemeen meer met de inductieve dan met
de deductieve methode en ook hebben ze over het algemeen minder neiging gehad
tot logische harmonisering of tot het logisch completeren van hun theologie.
Het verschil
in hermeneutisch uitgangspunt werkt bv. door in de leer over de toekomende
dingen. Maar nogmaals, ondanks het beperkte verschil in methode en
hermeneutisch uitgangspunt komen beide toch in wezenlijk belangrijke zaken
(zaken waar ons behoud mee staat of valt) tot dezelfde conclusies.