(Bron: Nederlands Dagblad, 23 augustus 2007)
Hoek: overspel zondiger dan homorelatie
van onze redactie kerk DOORN
Een getrouwde man die
overspel pleegt, doet een grotere zonde dan een man die in een homoseksuele
relatie van liefde en trouw samenwoont met een vriend. Dat zei prof.dr. J. Hoek
gisteren in Doorn. Hoek, bijzonder hoogleraar gereformeerde spiritualiteit vanwege
de Gereformeerde Bond aan de Protestantse Theologische Universiteit, sprak
gisteren in Doorn tijdens een studieweek van de Bond voor (aankomende)
theologiestudenten.
Thema van de week is
gereformeerde hermeneutiek (de toepassing van de Bijbel in deze tijd).
Nadat eerder de vrouw in het ambt de revue passeerde,
belichtte Hoek gisteren homoseksualiteit. Hij constateerde dat de Protestantse
Kerk innerlijk verdeeld is als het gaat om de omgang hiermee, maar zich in
meerderheid ,,beweegt tussen gedogen en goedkeuren''.
Eén ding staat wat hem betreft vast: plaatselijke
kerken moeten een heldere en duidelijke opvatting op homoseksualiteit
formuleren. ,,In onze tijd kan een kerkenraad zijn
principiële positie en de achtergronden van zijn beleidskeuzes niet langer
eenvoudig bekend veronderstellen'', aldus de hoogleraar. ,,Helderheid en
openheid is te allen tijde beter dan dubbelzinnigheid
en mistigheid.''
Hoek schetste de verschillende manieren waarop binnen
het christendom over homoseksualiteit wordt gedacht, van zeer strikt tot zeer
liberaal. Hij sprak uit dat de kerk in het verleden grote fouten heeft gemaakt.
,,Men wees ménsen af in plaats van hun leefwijze.
Homoseksualiteit werd bestempeld als de ergste zonde die maar denkbaar is.
Homoseksuelen werden gestigmatiseerd, evangelisten stelden goedkope en snelle
genezingen van homoseksualiteit in het vooruitzicht en tot op de dag van
vandaag blijkt dat juist sommigen die homorelaties afwijzen op dit punt zelf
een probleem hebben. Discriminatie en een op de Bijbel gebaseerde afwijzing van
homorelaties hebben vaak een onheilig span gevormd.''
Naïef
Hoek waarschuwde voor het gebruik van losse
Bijbelteksten waarin homoseksualiteit wordt afgewezen, om de discussie snel mee
af te doen. Het ligt ingewikkelder en genuanceerder. ,,We
dienen ons in gepaste bescheidenheid telkens de vraag te stellen of wij
werkelijk verstaan wat wij lezen. Wie naïef verklaart
'Ik lees het gewoon, onbevangen zoals het er staat', maakt zich te gemakkelijk
af van de uitdaging om de Schriften naar hun wezenlijke bedoeling te verstaan
en kan op die manier gevaarlijke kortsluitingen maken in de toepassing van
Bijbelwoorden'', aldus Hoek. ,,Een geïsoleerd en niet
gereflecteerd op de zogenaamde homoteksten moet worden afgezworen.''
Toch houdt Hoek persoonlijk wel vast aan de klassiek
christelijke visie op homoseksualiteit, namelijk dat homoseksuele relaties
zondig zijn. Hij baseert die opvatting niet zozeer op Bijbelteksten waarin
homoseksualiteit wordt verboden, als wel op Schriftpassages waarin God zelf het
huwelijk tussen man en vrouw instelt. Hij citeerde met instemming de in 2004
overleden theoloog C. Graafland, die schreef: ,,Menselijk
gevoeld zou ik dolgraag willen dat de Bijbel mij de mogelijkheid zou geven om
de homoseksuele relatie te legitimeren. Maar voor zover ik het kan zien, is dat
niet zo.''
Relativeringen
Wel kwam Hoek met een aantal relativeringen. Zo wees
hij erop dat in het Oude Testament minder moeilijk wordt gedaan over polygamie
(veelwijverij) dan over homoseksualiteit. Volgens Hoek speelt daarbij mee dat
in de Bijbel homoseksualiteit alleen als 'seksuele uitspatting' voorkwam, en
niet in de 'relaties van liefde en trouw' zoals die vandaag de dag bestaan.
Hij maakt een onderscheid tussen ,,enerzijds
homoseksueel gedrag binnen een levensverbintenis en anderzijds promiscuïteit,
losbandig en verwilderd seksueel gedrag''.
Op grond hiervan waarschuwde hij ervoor mensen met
een homoseksuele relatie al te zwaar te veroordelen. ,,Het
mag niet zo zijn dat mensen die in een homoseksuele relatie leven als zondaars
bij uitstek worden gezien en dat in vergelijking hiermee over bijvoorbeeld
echtscheiding of heteroseksuele ontucht meer vergoelijkend wordt gedacht en
gesproken'', aldus de hoogleraar. ,,Sterker nog: die
man die overspel pleegt en daarmee zijn vrouw bedriegt, doet groter zonde dan
wie in een homoseksuele relatie in liefde en trouw met een vriend samenwoont.''
Volgens Hoek is een zonde op homoseksueel gebied een
,,minder grove zonde'' dan de wereld uitbuiten, de
hongerigen negeren of kinderen al in de moederschoot doden.
,,Wie hier de nuancering uit het oog verliest en elke
homoseksuele handeling vereenzelvigt met de gruwelen uit Leviticus, kan
pastoraal niets voor homofiele mensen betekenen.''
Bovendien vindt Hoek dat homoseksueel georiënteerde
gemeenteleden hun gevoelens niet hoeven weg te stoppen, als zij kiezen voor
seksuele onthouding. ,,Zoals een heteroseksuele
christen zichzelf mag aanvaarden inclusief zijn of haar seksualiteit, die nu
eenmaal heel het mens-zijn doortrekt en die eveneens in de gebrokenheid deelt,
zo kan ook de homoseksueel georiënteerde mens zichzelf accepteren. Een oprecht
gelovige man die heteroseksueel is, kan geboeid worden door de schoonheid, de
bevalligheid, de charme van een vrouw.''
Precies op dezelfde manier kan een homofiele
christen ,,aanvaarden dat hij of zij geboeid wordt door leden van het eigen
geslacht'', aldus Hoek.