Hegger noemt de huidige Paus een
geliefde broeder in Christus
Dit schreef hij in zijn rondzendbrief nr. 47
"In gesprekken met kennissen en vrienden kreeg ik nogal eens
te horen dat u over de paus van Rome spreekt als uw geliefde broeder in
Christus." A. Boom.
Hegger: Ik heb nooit beweerd dat ik "de" Paus als mijn
geliefde broeder in Christus beschouw, maar enkel: "Wie de Zoon belijdt,
heeft ook de Vader" (1 Joh. 2:23). Welnu, deze paus, Benedictus
XVI, belijdt Christus als de enige Middelaar tussen
God en de mensen. En uit zijn geschriften blijkt duidelijk dat die belijdenis
voor hem niet slechts een cerebraal dogma, maar ook doorleefde werkelijkheid
is. Mag ik hem dan geen geliefde broeder in Christus noemen, enkel omdat hij
lid is van een bepaalde kerk? Het is toch immers niet de kerk die zalig maakt?
We worden toch immers enkel behouden door het geloof in Christus als de enige
Middelaar tussen God en ons? Ik dacht dat dit de belijdenis is van de
Reformatie: Sola Christo, sola gratia, sola
fide"
De kern van zijn argumentatie is als volgt
a. Wij worden
behouden enkel door het geloof in Christus als de enige middelaar
tussen God en ons. Dit is de belijdenis van de Reformatie: Solo Chisto, sola gratia, sola fide.
b. De huidige Paus
belijdt Christus als enige middelaar tussen God en
mensen. En uit zijn geschriften blijkt dat die belijdenis een doorleefde
werkelijkheid voor hem is.
c. Ergo, conclusie
De huidige Paus is een geliefde broeder in Christus.
Hij stelt dus in dit citaat dat de huidige Paus in het ware bijbelse
evangelie gelooft en dat hij hem daarom terecht een geliefde broeder in
Christus mag noemen.
De waarheid is dat de huidige Paus helemaal niet in het bijbelse
evangelie gelooft.
Hij staat achter het rooms-katholieke evangelie zoals dat b.v. in
de 1992 door de kerkelijke uitgebrachte Katechismus
van de Katholieke Kerk wordt beschreven..
Indertijd heef ds. Hegger deze katechismus beoordeeld in zijn blad “De Rechte Straat” en
hij kwam tot de conclusie dat er nog steeds het valse evangelie van de rooms-katholieke
kerk in staat. Voor Heggers beoordeling van de katechismus klik hier
en hier
Bedenk dat de huidige Paus, in zijn vorige functie als hoofd van
de congregatie voor de geloofsleer, nauw betrokken was bij het vervaardigen van
deze katechismus.
Nadat hij paus was geworden is er ook nog een soort samenvatting,
een compendium, van deze katechismus verschenen. In
zijn functie als hoofd van de congregatie voor de geloofsleer was hij
voorzitter van de kleine commissie van Kardinalen die de tekst van het
compendium hebben vastgesteld en goedgekeurd. En in zijn huidige functie als
Paus heeft hij dit compendium vrijgegeven en afgekondigd.
Wil ds. Hegger beweren dat paus Benedictus, niet achter de katechismus
staat?
De katechismus waarvan ook ds. Hegger erkende dat er nog steeds "het valse evangelie
van de zaligmaking door de sacramenten en de goede werken" in staat. (Let
wel, dit zijn Heggers eigen woorden). En toch noemt
hij de huidige paus (Ratzinger, Benedictus
XVI) een geliefde broeder in Christus.
Hegger misleidt zijn lezers door te schermen
met de term "het geloof in Christus als de enige middelaar
tussen God en ons".
Rooms-katholieken hebben altijd erkend dat Christus de
enige middelaar is tussen God en mensen. Dat staat
immers rechtstreeks in de bijbel. Ze zien Maria niet als middelaar
tussen God en mensen. Volgens hen bemiddelt Maria tussen Christus en de mensen.
Via Maria bereik je Christus en via Christus bereik je God de Vader.
Rooms-katholieken geloven ook in het verzoenend sterven van
Christus waardoor de verlossing mogelijk is geworden. Zij erkennen ook dat er
geloof nodig is om behouden te worden. Geloof in Christus als de enige middelaar. Hun fout, waar ze afwijken van de bijbel, bestaat
hieruit dat de rooms-katholieke kerk leert dat we de verdiensten van het werk
van Christus niet alleen verkrijgen door het geloof, maar dat daarnaast ook de
nauwkeurige onderhouding van de sacramenten en het doen van goede werken nodig
zijn.
(Voor een beschrijving van het katholieke evangelie, klik hier)
Met een rookgordijn van woorden verduistert Hegger
dit fundamentele verschil over de verwerving van het heil.
Het is ongelofelijk dat hij wegkomt met deze pertinente leugen.
Maar we leven in postmoderne tijden. Het
postmoderne denken wordt gekenmerkt door irrationaliteit. Men wordt gestuurd
door emotie. Een mens mag zichzelf tegenspreken als het maar goed klinkt. En
als iets goed aanvoelt wordt het aangenomen.
Deze paus, deze 'geliefde broeder in Christus', was daarbij ook
nog eens, voor zijn benoeming tot paus, hoofd van de congregatie voor de
geloofsleer. Dit is de directe opvolger van de oude inquisitie. Ruim 500 jaar
heeft de rooms-katholieke kerk alle andersdenkenden vervolgd. Vaak werden de
slachtoffers verschrikkelijk gemarteld. Lees wat de rooms-katholieke priester
Hans Küng over de inquisitie heeft geschreven, klik hier.
Enkele citaten uit het boek van Küng:
"Bisschoppen en pausen baanden zo de weg voor wat de zwartste
bladzijden van de gehele (katholieke) kerkgeschiedenis zouden worden: de
inquisitie. Onder deze beruchte noemer begint de systematische vervolging van
'ketters' door een kerkelijk rechtbank … zo werd
helaas de inquisitie een karakteristiek van de katholieke kerk … uitgerekend
(paus) Innocentius IV .. ging nog een stap verder.
Hij machtigde de inquisitie ertoe de wereldlijke overheid in te schakelen om
door middel van foltering bekentenissen af te dwingen. De kwellingen die de
slachtoffers hierdoor in concreto te verduren kregen,
tarten elke beschrijving … pas de verlichting maakte een einde aan de barbaarse
praktijk van marteling en brandstapel. Maar de roomse inquisitie blijft onder
veranderde naam .. Congregatie voor de geloofsleer .. wel degelijk bestaan." (De katholieke
kerk - een geschiedenis, Hans Küng, pp. 118,119)
Na zijn benoeming tot Paus hebben journalisten Ratzinger,
de huidige paus, vragen gesteld over het verleden van het instituut waarvan hij
zo lang hoofd is geweest. In zijn antwoorden verdedigde hij het vroegere
optreden van de inquisitie. De vroegere methoden (oppakken
van ieder die zich niet onderwierp aan de rooms-katholieke kerk, in veel
gevallen martelen en doden, gevangenzetten, etc.), zo verklaarde Ratzinger, kunnen niet meer in deze tijd, maar het principe
van dwang was volgens hem niet verkeerd.
Tenslotte nog een andere drogreden die Hegger aanvoert: We mogen, zo stelt Hegger,
de huidige Paus niet afwijzen als medechristen vanwege het feit dat hij lid is
van de rooms-katholieke kerk. Ik citeer uit zijn rondzendbrief nr. 47:
"Mag ik hem dan geen geliefde broeder in Christus noemen, enkel omdat hij
lid is van een bepaalde kerk? Het is toch immers niet de kerk die zalig
maakt?" Alsof iemands lidmaatschap van een kerk niets zegt over iemands
persoonlijke geloofsovertuiging. Alsof het geen verschil maakt of je lid bent
van een ware of een valse kerk. Alsof het geen betekenis heeft dat je lid bent
van een kerk die officieel een vals evangelie leert en het ware evangelie
afwijst. Hij doet alsof de Paus een gewoon lid is. Hij is niet alleen lid maar
ook het hoofd van de organisatie. Hij laat zich heilige Vader noemen. Hij heeft
persoonlijk meegewerkt aan de totstandkoming van de katechismus,
met daarin het traditionele valse evangelie van de rooms-katholieke kerk.