Gods wonderen versus menselijke
namaak
(Door
Hans Frinsel
De Oogst
| september 2007)
Wonderen
– en zeker genezingswonderen – staan de laatste tijd weer volop in de
belangstelling, maar roepen ook weer de nodige controverse op. Het is niet
altijd gemakkelijk het kaf van het koren te scheiden. Hoe zijn wonderen en
genezingen van God te onderscheiden van nep en van wonderen uit een verkeerde
hoek, waar de Here Jezus ons zo nadrukkelijk voor waarschuwt in Mattheüs 24 :24?
Jezus waarschuwt dat misleiders door hun wonderen zo geloofwaardig over zullen
komen, dat zelfs de uitverkorenen het gevaar lopen erdoor misleid te worden.
Over dat
onderscheid tussen echte en bedrieglijke wonderen had ik eens een discussie met
een broeder die meende dat iedere echte genezing een wonder van God moet zijn.
Wonderen van valse profeten en misleiders waren volgens hem altijd te herkennen
doordat ze niet echt zouden zijn. Naar zijn mening refereerde Jezus aan
genezingen die alleen echt lijken, maar het achteraf niet blijken te zijn. Voor
hem was toetsing van wonderen of van de wonderdoener dan ook niet nodig zolang
de genezing echt was. ‘God geeft het goede, de duivel geeft dat niet.’ Dus als
iets goed is, moet het van God komen.
Risico
Zo’n pragmatische benadering is gevaarlijk, maar helaas lijkt deze het
‘geestelijk’ onderscheid van veel christenen te kenmerken. Dat is niet zonder
risico. In de eerste plaats noemt Jezus in Mattheüs 24:24 de wonderen uit de
verkeerde hoek niet ‘onecht’ of ‘vals’, maar Hij noemt de profeten en de
christussen vals. De wonderen kunnen wel degelijk echt zijn. En Hij waarschuwt
dat misleiders door hun wonderen zo geloofwaardig over zullen komen, dat zelfs
de uitverkorenen het gevaar lopen erdoor misleid te worden. Met andere woorden,
de verleiding is zo subtiel – niet alleen door de wonderen maar ook in de
boodschap – dat het zelfs voor echte volgelingen van Jezus moeilijk zal zijn de
misleiding te onderscheiden. Een pragmatische benadering is daarom een recept
voor misleiding. Iemand die wonderen claimt te doen, moet niet alleen getoetst
worden aan die wonderen, maar ook aan zijn leer.
Demonisch
De
Bijbel laat zien dat de duivel wel degelijk wonderen kan verrichten. Toen Mozes
zijn tekenen voor Farao moest verrichten, waren de magiërs van Egypte in staat
bepaalde wonderen na te doen (Ex. 7:11). Er is geen enkele aanwijzing dat het
om trucjes of nepwonderen ging. In mijn vroegere zendingswerk in Guiné Bissau
ontmoette ik eens een Nederlands echtpaar, beide ontwikkelingswerkers, met een moderne
kerkelijke achtergrond. Zij vielen mij heftig aan, omdat ze ontdekten dat in
onze gemeentes geleerd werd dat het werk van de toverdokter
demonisch was en gelovigen daarmee moesten breken bij hun bekering. De vrouw
had tot voor hun komst naar Afrika geen kinderen kunnen krijgen. Een Guineaan
had hun op een toverdokter gewezen die hen daarbij zou kunnen helpen. Ze had
daar een animistische rite voor vruchtbaarheid ondergaan en was kort daarna
zwanger geworden. Verontwaardigd stelden zij dat zoiets goeds toch alleen maar
van God kon komen.
Gebonden
Het
‘wonder’ bij deze vrouw was in hun beleving echt genoeg. Dit laat zien hoe
naïef, maar ook hoe gevaarlijk de pragmatische benadering is. Overigens zag ik
in Afrika dat echte genezingen door een toverdokter niet frequent waren en soms
ook van tijdelijke aard. Mensen moesten na een tijdje vaak weer terug om de
resultaten te handhaven of de genezing te vernieuwen. Ze werden als het ware
afhankelijk van de toverdokter. Dat is wat de duivel
doet: hij maakt dat mensen gebonden raken. Zijn zegeningen hebben een prijs.
Als ik hoor van mensen die telkens terug moeten naar een gebedsgenezer om hun
genezing in stand te houden, dan roept dat vragen bij mij op. Bijbelse wonderen
hebben nooit dat karakter. Zo’n praktijk wijst op namaakwonderen.
Wonderen die als echt gepresenteerd worden, maar niet waar blijken te zijn,
zijn natuurlijk altijd misleidend.
Misleidend
Maar dat
geeft nog een probleem aan in de benadering van bovengenoemde broeder. Hij
gebruikte zijn argument ter verdediging van welvaartsevangelist en
gebedsgenezer Benny Hinn, die bepaald niet onomstreden is, en met goede reden.
In Amerika was Hinn in de negentiger jaren al in
opspraak vanwege zijn vele claims van genezingen, die hij echter niet kon bewijzen.1
In ons Oogst-archief hebben wij een videoband van een Nederlandse campagne uit
de jaren negentig, waarop te zien is hoe Hinn een oude dame van een stretcher
doet opstaan, genezen verklaart van kanker in haar rug en haar opdraagt om het
de volgende dag door de dokter te laten bevestigen. Theatraal gooit hij de
stretcher weg. Voor de kijkers indrukwekkend, maar het was
misleiding. Ze bleek niet genezen te zijn en een half jaar later
ontvingen wij haar overlijdensbericht.
In de logica van bovengenoemde broeder zou Hinn dus een
valse profeet of valse wonderdoener zijn, want al leek de vrouw genezen en
verklaarde hij haar beter, zij was het niet. Een juiste conclusie, gezien ook de
vele valse profetieën van Hinn.2 Toch trok onze broeder die logische conclusie
niet.
Oneerlijk
God kan
wonderen doen. De Bijbel laat dat zien en ook de praktijk laat dat zien. Er is
geen enkele bijbelse reden om te stellen dat God
vandaag geen wonderen meer doet. Tegelijkertijd is er ook geen enkele bijbelse basis om te stellen dat God iedere zieke wil
genezen of dat wij genezing mogen claimen als een recht. Dat is misleidend en
de praktijk bewijst duidelijk dat dit niet werkt aan deze kant van de
wederkomst. Ondanks de vele leringen die hiervoor bedacht zijn, heeft niemand
een formule die succes garandeert. Als je wijst op mensen die
niet genezen, wordt soms gereageerd met: ‘Ik weet niet waarom, maar soms
geneest de Here niet.’
Dit is
een te gemakkelijke, maar ook oneerlijke uitspraak. Het is eerlijker te zeggen:
‘Soms geneest de Here op een wonderbaarlijke wijze.’ Meestal gebeurt het niet.
Soms gaat het via de weg van geleidelijkheid, soms via de dokter.
Tekenen van genade
Vaak
genezen mensen niet, maar vinden ze wel vrede met God. En daar gaat het om. We
zoeken geen hemel op aarde. We gaan allemaal een keer dood. We weten dat de
meeste zieken niet op wonderlijke wijze genezen. De schepping – en daar horen
wij bij – is nog steeds aan een vruchteloosheid onderworpen, leert Paulus ons
nadrukkelijk (Rom. 8:23-24), en van tijd tot tijd – in tijden van opwekking
meer dan op andere momenten – laat de Here ons iets van de toekomstige
heerlijkheid zien door wonderen van genezing. Bemoedigende tekenen van Zijn
genade. Maar wij kunnen die niet organiseren, noch afdwingen. Proberen we dat
toch, dan eindigen we in leugen en bedrog en maken we pastorale brokken.
Verkeerd gericht
Het
huidige probleem is dat veel evangelische christenen te zeer gericht zijn op
het wonderlijke. Recent had ik een aantal gesprekken met een jongeman uit een
Scandinavisch land die tien jaar lang zeer actief betrokken was bij een
gemeente die aangesloten is bij de denominatie van de Toronto Airport Church, bekend van de zgn. ‘Toronto zegen’. In zijn
gemeente lag grote nadruk op wonderen en nieuwe openbaringen, maar hij was
tegen manipulatie en misbruik aangelopen. In hoop op inzicht en antwoorden was
hij naar Toronto afgereisd om enkele maanden cursussen
te volgen in de moedergemeente. Wat hij daar aantrof, schokte hem echter zó dat
hij zich uiteindelijk van de beweging afkeerde. Een van de uitgebreide
cursussen die hij bijwoonde was een zgn. ‘Glory School’, gegeven door een
‘profetes’, Patricia King. Hij liet mij een video van die cursus zien en deze
was schokkend.
Na-apen
Kings
leer komt erop neer dat we Gods glorie moeten laten zien door ons te bekwamen
in het doen van tekenen en wonderen. In de cursus werd daarop geoefend.
Onderdeel van de cursus waren lessen in het zien van engelen. King
argumenteerde dat er in de Bijbel mensen waren die engelen zagen en dat het
‘dus normaal was’ en dat wij er daarom ook naar moeten streven. Ook moesten de
cursisten leren op afstand voorwerpen te laten bewegen. Haar rechtvaardiging
hiervoor was dat de duivel een na-aper is, dus als mensen via de duivel voorwerpen
kunnen laten bewegen (bijv. glaasje draaien), moet het
Gods bedoeling zijn geweest dat gelovigen dat doen. Als wij alles moeten gaan
doen wat de duivel doet, dan kunnen we nog heel bizar eindigen.
Levitatie
Zo
moesten de cursisten er ook naar streven te leren
zweven, want hetzelfde argument gold voor deze zgn. ‘levitatie’. Ze had daar
nog een argument bij: eigenlijk moeten we leren vliegen, want oorspronkelijk
was de mens met vleugels geschapen.
Bewijs?
In de Psalmen lezen we over de vleugels van God (Ps. 91:4); wij zijn naar Gods
beeld geschapen, dus we hadden vleugels, dus het is Gods bedoeling dat
gelovigen vliegen. Overigens gaf ze aan dat een aantal van deze zaken haar zelf
nog niet gelukt waren. Maar, ze streefde ernaar… Terecht constateerde de jonge
broeder dat hier de grenzen tussen het charismatische en het occulte vervaagd
zijn. Zelfs in haar eigen kring stuitte deze extreme dame wel op zulke
kritiek.3 Hij benaderde de Toronto kerkleiders om te vragen of zij hier achter
stonden en zij antwoordden bevestigend.
Gewaarschuwd
Terug in
Scandinavië deelde hij zijn bevindingen met zijn eigen gemeenteleiders en vroeg
hun mening. Ook zij namen er geen afstand van. Reden voor hem om uit te zien
naar een gemeente met meer onderscheid in geestelijke zaken. Hij wilde niet in
occulte activiteiten gezogen worden. Gezien het feit dat alles wat uit de
Toronto Airport gemeente komt door velen kritiekloos
als zegen overgenomen wordt, zoals recent ook de dubieuze praktijk van
‘soaking’4, is te verwachten dat te zijner tijd zulke cursussen ook naar Europa
over zullen waaien. In het recente verleden hebben we al een ‘angel spotter’
gehad. We zijn gewaarschuwd.
Sensatiezucht
Men
blijft zich uitstrekken naar het spectaculaire sensationele. Mensen als bovengenoemde
‘profetes’ hebben alle kenmerken van een valse profeet of valse ‘gezalfde’ waar
de Here Jezus voor waarschuwde, die met tekenen en wonderen indruk willen maken
en de wereld imponeren. Zulke mensen hebben meer weg van Simon de Tovenaar, die
de gaven van de Geest begeerde om het spectaculaire element erin. Deze
gerichtheid vormt een ernstige bedreiging voor de charismatische beweging.
Gods strategie
De
Grieken zoeken wijsheid, de Joden willen tekenen zien, waarschuwde Paulus, maar
het gaat om de gekruisigde Christus. In het verleden werd misschien te veel naar wijsheid
gezocht, in onze tijd wordt te veel naar wonderen gezocht. Als die uitblijven, probeert
men ze te forceren, of men maakt claims die niet bewaarheid kunnen worden. God
heeft geen sensatie nodig – en nog minder bedrog – om Zijn Naam groot te maken.
De boodschap van het kruis is voldoende. En juist die boodschap van het kruis
vinden velen te onaantrekkelijk en durven er niet op te vertrouwen dat die
boodschap nog kracht heeft. Het is nochtans Gods boodschap en Zijn strategie
voor een verloren wereld. Vaak genoeg bevestigt Hij die boodschap door
wonderlijke genezingen, wonderen van uitredding of voorzieningen, machtige
gebedsverhoringen. Maar wel op Zijn eigen tijd en op Zijn eigen manier. Hij
heeft onze manipulatie en trucjes niet nodig.
Noten:
1. Zie
o.a. http://video.google.nl/videosearch?
q=the+many+faces+of+benny+hinn.
2. Zie
http://www.aloha.net/~mikesch/tbn.htm.
3. Zie
haar website ‘Extreme Prophetic’, http://www.
extremeprophetic.com/conflict_home.htm.
4.
‘Soaking’ betekent ‘doorweking’: mensen worden
geacht op de grond te gaan liggen en zich helemaal
leeg te maken. Er wordt muziek gedraaid, waarbij dan
de Geest verwacht wordt.