De
Evangelische Omroep - de ontsporing in kaart gebracht 1. Terreinen waarop
de koersverandering van de EO zichtbaar wordt: 1.1. De EO en de
onfeilbaarheid van de Bijbel 1.2. De EO en de
mystiek 1.3. De EO en de
rooms-katholieke kerk 1.4. De EO en
homoseksualiteit 1.5. De EO en het
postmodernisme 1.6. De EO en de charismatisering van de evangelische beweging 1.7. De EO en T.B. Joshua 1.8. De EO en New Age 1.9. De EO en de
nieuwe spiritualiteit 3. De EO heeft geen
mening (de strategie die wordt gevolgd) 4. De agressie ten
opzichte van de traditionele evangelicals 5. Vier belangrijke
momenten in de ontsporing van de EO 6. De EO is de weg
van de NCRV opgegaan 7. Enkele prominente
vroegere medewerkers en bestuursleden over de koerswijziging van de EO
7.1. Meindert Leerling: De EO is uit koers, al vele jaren
7.2. Feike
Ter Velde: EO, wie heeft u betoverd?
7.3. Johan
Frinsel: EO: Hoe lang nog Evangelisch? 8. Conclusies Hieronder wordt besproken en
aangetoond dat de EO het traditioneel evangelische spoor waarop zij indertijd is
begonnen heeft verlaten. De EO wordt inmiddels
beheerst door neo-evangelicals en
charismatische christenen.
Alle zorgelijke trends
die zich voordoen in de evangelische wereld zijn zichtbaar in de programma's en
boodschap van de huidige EO. De EO is niet zozeer een trendvolger,
de EO is veeleer een trendsetter, een koploper in de ontsporingen en afval in
de evangelische wereld. 1. Terreinen
waarop de koersverandering en de afval van de EO zichtbaar worden Hieronder worden enkele belangrijke
gebieden besproken. Het is geen volledig
verslag. 1.1. De EO en de onfeilbaarheid van de Bijbel De pioniers van de EO stonden allen
achter de onfeilbaarheid van de Bijbel. Onfeilbaar in de zin van zonder fouten.
In de Engelstalige wereld spreekt men over inerrancy (foutloosheid). Net als
alle evangelicals uit die tijd geloofden de pioniers van de EO dat de Bijbel
onfeilbaar (foutloos) is, althans in de originele geschriften. In een in 1981 door de EO uitgegeven
boekje wordt de traditionele evangelische opvatting van de onfeilbaarheid van
de Bijbel als volgt onder woorden gebracht: "Dat Gods Geest gewaakt heeft
over elk woord dat werd geschreven en dat daarom de Bijbel geen menselijke
vergissingen kan bevatten ook niet op het punt van natuur en geschiedenis …
Gods Geest heeft er over gewaakt dat het gewoon-menselijke spraakgebruik van de
bijbelschrijvers bewaard werd voor fouten." ('De Bijbel in de beklaagdenbank', p. 32, 1981, A.P. de Boer, W.J.J. Glashouwer, W.J. Ouweneel.) Ook in andere boeken van de EO en in
alle programma's uit de begintijd werd de foutloosheid van de Bijbel beleden en
verdedigd. Reeds in de jaren tachtig van de
vorige eeuw is dit veranderd. In 1987 werd een bundel met voor de EO radio
uitgesproken lezingen uitgegeven. Met als titel 'het gezag van de Bijbel'. In
een aantal lezingen werd de traditionele evangelische leer dat de Bijbel
onfeilbaar (foutloos) is aangevallen en verworpen. In één van de lezingen wordt
b.v. ronduit gesteld dat de leer dat de Bijbel onfeilbaar (foutloos) is niet
gebaseerd is op het zelfgetuigenis van de Bijbel maar op valse filosofische
overwegingen. In 1998 heb ik het bestuur van de EO
hier op aangesproken. Ik heb het bestuur gevraagd of de EO nog steeds achter de
onfeilbaarheid van de Bijbel stond. Het bestuur weigerde op deze vraag antwoord
te geven. Ik heb het bestuur er op gewezen dat alle pioniers van de EO, zonder
uitzondering achter de foutloosheid van de Bijbel stonden, en dat in
verschillende door de EO uitgegeven boeken de foutloosheid werd beleden en
verdedigd. Daarop antwoordde het bestuur dat deze boeken niet het officiële
standpunt van de EO weergaven, het waren, volgens hen, slechts de individuele
standpunten van EO medewerkers. Het komt er op neer dat de EO op het
punt van de onfeilbaarheid, dat is de foutloosheid van de Bijbel geen standpunt
wil innemen. Men laat ruimte voor andere standpunten. En dat terwijl alle
pioniers van de EO juist de onfeilbaarheid van de Bijbel altijd fel hebben
verdedigd. De kerkgeschiedenis van de laatste
tweehonderd jaar heeft keer op keer aangetoond dat het loslaten van de
onfeilbaarheid het begin was van het geleidelijk afglijden in vrijzinnigheid. Voor meer informatie over deze zaak: ·
Hoofdstuk 1 van de
studie "Wat is er aan de hand in de evangelische wereld". Zie in het
bijzonder punt 1.14 "De bedenkelijke rol van de EO". ·
De correspondentie met het bestuur van de EO, klik hier. Niet alleen binnen de EO, maar in de
gehele neo-evangelische wereld heeft men massaal de onfeilbaarheid van de Bijbel losgelaten.
Tegelijkertijd rukt de schriftkritiek steeds meer op. Voor informatie over dat
laatste verwijs ik naar een Engelstalig boek waarin dit in kaart is gebracht. De EO promoot de (rooms-katholieke)
mystieke spiritualiteit. Denk aan de positieve artikelen in de
Visie over Taizé . ·
Voor informatie over Taizé, klik hier. Een ander voorbeeld is de benadering
van de (overleden) rooms-katholieke priester Henri Nouwen. Hij krijgt geregeld
positieve aandacht in EO-programma's. De EO-radio heeft, in augustus 2003, een
uitsluitend positief drieluik over hem uitgezonden. Nouwen was een inter-faith gelovige.
Hij meende dat alle mystieke ervaringen van alle godsdiensten in contact
brengen met het goddelijk. Hij beveelt in één van zijn boeken een
meditatietechniek van de Dalai Lama aan. En leert zijn lezers de techniek van
centrerend gebed (Link) aan. Centrerend gebed wordt ook wel contemplatief of
ademgebed genoemd. Voor meer informatie over de gevaarlijke
boodschap van Nouwen, klik hier. Zie speciaal de 'citaten van Henri
Nouwen' De opkomst van het mystieke of
contemplatieve christendom is momenteel één van de krachtigste trends in de evangelische
en orthodox reformatorische wereld. Zie nieuwsbulletin nr. 10
dat speciaal over deze zaak gaat. Voor mee informatie: ·
Het contemplatieve christendom ·
Infiltratie van New Age in de
evangelische wereld 1.3.
De EO en de Rooms-katholieke Kerk Al vele jaren accepteert de EO
katholieken, waaronder kardinalen en bisschoppen, volledig als medechristenen.
Ze worden benaderd als broeders in de Heer. De Rooms-katholieke Kerk wordt niet
meer gezien als een valse kerk. Dit is een fundamentele
koerswijziging. De eerste pioniers van de EO, net als alle evangelicals uit die
tijd, zagen de rooms-katholieke Kerk als een valse kerk en de Paus als een
valse leraar. Hun standpunt is juist want de rooms-katholieke kerk brengt het
bijbelse evangelie niet. Op de belangrijke vraag: "Wat moet ik doen om
behouden te worden?", geeft zij een verkeerd antwoord. Zie het artikel "het valse sacramentele
evangelie van de rooms-katholieke kerk". Voor meer informatie
over de rooms-katholieke kerk, klik hier. Het gevolg van de veranderde houding
tegenover de rooms-katholieke kerk is dat rooms-katholieken priesters niet meer
als valse leraren op een afstand worden gehouden. Eén
van de gevolgen is een toenemende infiltratie van EO door katholieken en door
de valse katholieke spiritualiteit. De grote voormannen van het
gevaarlijke 'contemplatieve' christendom
zijn bijna allen katholieke priesters. Zo ook de bekende Henri Nouwen. De beweging van het moderne
contemplatieve christendom is gestart door rooms-katholieke priesters en dringt
inmiddels allerwegen in de evangelische en orthodox reformatorische kerken
door. Intussen zijn er ook evangelische en reformatorische leiders die de
technieken van het contemplatieve christendom uitdragen. Protestant uit de statuten geschrapt Enige tijd terug heeft de EO het woord
protestant uit de statuten geschrapt. Dit is bewust gedaan om ruimte te maken
voor katholieken (Voor meer informatie, klik hier.) Een rooms-katholieke medewerker van Andries Knevel De EO heeft in Ik hoorde het bericht tijdens de
nieuwsuitzending van een seculiere zender. De redactie van deze
seculiere nieuwszender vond het nieuws zo opmerkelijk dat men het opnam in de
nieuwsuitzending. De redactie van deze zender, en het ging hier om
ongelovigen!, begreep de grote principiële stap die de EO hiermee heeft gezet. Pelgrimage naar een mariabedevaartsoord uitgezonden door de EO De EO zond een programma uit waar
terminaal zieke patiënten werden gevolgd. Eén van hen was een rooms-katholieke
vrouw. Ze leed al enkele jaren aan kanker. In de jaren van ziekte ging ze om
het halve jaar op bedevaart naar een Maria bedevaartsplaats in België Een
plaats waar Maria zou zijn verschenen. Dan was ze gewoon om een half uurtje bij
het beeld te gaan zitten. Op dat moment viel alles weer van haar af en kreeg ze
de kracht om verder te gaan. Dit werd uitgezonden zonder
commentaar. Mariaverschijningen zijn een bekend
verschijnsel in de Katholieke wereld. Het zijn niet anders dan verschijningen
van demonen die zich voordoen als Maria. Dat blijkt onder meer uit de
onbijbelse boodschappen die de verschijningen doorgeven. Een lid van de ledenraad van de EO verdedigt het bidden tot heiligen en
Maria Inmiddels is er een rooms-katholiek
lid van de ledenraad van de EO. Het is een charismatische katholiek. Er stond
een vraaggesprek met hem in de Visie (nr. 20, 2003). In het gesprek verdedigde
hij het bidden tot Maria en de heiligen. De EO is nu zover gezonken dat er
iemand in de ledenraad zit die tot Maria en de heiligen bidt of die het in
ieder geval verdedigt. 1.4. De EO en homoseksualiteit Ook op dit gebied is er een duidelijke
koersverandering. Al wordt dit door de leiding ontkend. De EO laat geen duidelijk
officieel geluid meer horen. De verschillende meningen over het uitleven van
homoseksualiteit worden beiden getolereerd. De één zegt dat het niet mag en de ander
zegt dat het wel mag, mits in een relatie van liefde en trouw. De meningen
worden naast elkaar gezet, de lezer, de luisteraar, de kijker moet het daarna
zelf maar uitmaken. ContrariO uitgenodigd Op de EO jongerendag 2002 stond een
stand van 'Contrari0', een vrijgemaakt gereformeerde werkgroep van homo's en
lesbiennes die homoseksuele relaties niet bij voorbaat afwijst. Deze
organisatie was door de leiding van de EO uitgenodigd om deel te nemen. ContrariO was niet per vergissing
uitgenodigd. Dat bleek toen er van verschillende zijden werd geprotesteerd
tegen de aanwezigheid van ContrariO op de jongerendag. De leiding verdedigde
haar besluit. Het artikel in Eva Krijn de Jonge van de organisatie EHAH (Evangelische Hulp aan Homofielen, onderdeel van de Vereniging tot
Heil des Volks, de naam is inmiddels veranderd in
"Different") schreef naar aanleiding van de uitnodiging van ContrariO op de
jongerendag het volgende: "Het eerste signaal daarvan (van
de koersverandering van de EO ten opzichte van homoseksualiteit) werd gegeven
door middel van een artikel in Eva, het vrouwenmagazine van de EO. Keurig
werden twee meningen naast elkaar gezet. De ene vrouw strijdt in het geloof
tegen haar homoseksuele gevoelens, de ander heeft voor een partner (van het
eigen geslacht) gekozen. De lezeres mag zelf
haar mening vormen. Zij wordt daarbij op weg geholpen door enkele
verwijsadressen. Behalve een aantal vertrouwde organisaties vind je er ook een
verwijzing naar de website van het Christelijk Homo Jongeren Contact. De
Eva-lezeres kan daar doorklikken naar de site 'Holy Females'. 'Het hoofddoel
van deze website is om alle vrouwen binnen Nederland, die hun geloof in God en
homoseksualiteit willen combineren, te verenigen en te steunen'. Weinig
lezeressen zullen zich gerealiseerd hebben wat voor principiële stap er hier
door de EO genomen is." Ondanks dit soort acties van de EO zei
directeur Ad de Boer het volgende: "We kunnen nog steeds tot geen
andere conclusie komen dan dat een seksuele relatie tussen een man en een man
of tussen een vrouw en een vrouw niet Gods wil is voor een mensenleven" (Nederlands Dagblad, 8 juni). De EO-medewerkers, de Boer spreekt
immers over "we", blijven bij het bijbelse standpunt, maar de EO
werkt intussen actief mee aan het verbreiden van onbijbelse standpunten. Door
ook voor andere meningen ruimte te geven. Denk aan het uitnodigen van Contrari0
op de jongeren dag. De Boer, en de EO, willen niet breken met, en niet
waarschuwen tegen organisaties en christenen die op dit gebied de richtlijnen
van de Schrift verwerpen. Door hun opstelling geven ze indirect
de boodschap door dat het acceptabel is dat er op dit punt onder
bijbelgetrouwe christenen verschil van mening kan zijn en dat we elkaar daarin
moeten accepteren. De reactie van toenmalig EO-directeur Ad de Boer In twee uitvoerige ingezonden artikelen
heeft toenmalig EO-directeur Ad de Boer gereageerd op de kritiek van onder meer
Meindert Leerling. (Het ND van 20 en 21 juli 2002) Het eerste artikel van Ad de Boer, in
het ND van 20 juni 2002, had als titel 'Aan
hard neersabelen doe de EO niet meer'.
De Boer schetst een zeer negatief beeld van de EO uit de jaren zeventig en
tachtig, toen de EO volgens hem blijkbaar "zwart-witte standpunten"
had en "tegenstanders neersabelde". Toen traden EO-presentatoren, zo
beweert hij, op als "argumenten-mitrailleurs" en beschoten ze
"met argumenten als kanonskogels opvattingen van tegenstanders". Dit
zijn enkele van de termen die Ad de Boer gebruik. Het is ironisch en tegelijkertijd diep
droevig om te zien hoe de Boer tiert tegen de oude koers van de EO, terwijl hij
tegelijkertijd meldt dat de EO nu zoveel milder is geworden. Die mildheid
geldt blijkbaar de zonde en valse leer, maar niet de zogenaamde klassieke
evangelicals, die vaak het etiket fundamentalist krijgen opgeplakt. Als het
over hen gaat krijgen mensen als Ad de Boer een rode
waas over de ogen. Maar als het over allerlei andere zaken gaat dan zijn ze
zeer tolerant. Dit is een duidelijke aanwijzing voor wie, in hun ogen, de ware
vijand is. 1.5. De EO en het postmodernisme Het contact, in 1996, tussen Michael
Green en de EO heeft rampzalig gewerkt. Hij is degene die de EO leiding heeft
bijgebracht dat ze zelf ook postmodern moesten worden om de postmoderne mens
te kunnen bereiken. Geen confrontatie meer, maar naast de mensen gaan staan,
zelfs in hun twijfel. Vooral niet al te zeker overkomen. Geen sturing Verschillende meningen over b.v. het
uitleven van homoseksualiteit worden beiden getolereerd. Ze worden naast elkaar
gezet, de lezer, de luisteraar, de kijker moet het daarna zelf maar uitmaken.
Het woord wordt niet met gezag verkondigd. Er wordt niet meer gezegd: "Dit
zegt de bijbel, zo is het, zo moet het." Ds. van der Veer over "Hoe zeker kan een mens zijn van zijn eigen
standpunt?" In zijn wekelijkse kolom, "Van de Voorzitter", heeft ds. van
der Veer een artikel geschreven met als kop "Hoe
zeker kan een mens zijn van zijn eigen standpunt?" (Bron: Visie 6 t/m 12 juli, 2002) Daarin ontkent hij in feite de
doorzichtigheid (de begrijpelijkheid) van de Bijbel. Met de doorzichtigheid
van de Bijbel wordt bedoeld dat het mogelijk is om met zekerheid de betekenis
van de tekst van de Bijbel vast te stellen. Het is de overtuiging dat je met
zekerheid kunt ontdekken wat de Bijbel over allerlei onderwerpen leert, b.v.
over de weg tot behoud of over homoseksualiteit. Vroeger ging ds. Van der Veer
uit van de doorzichtigheid van de Bijbel, maar nu niet meer. Hij begint het artikel uit de Visie
met te zeggen: "Vroeger wist ik het allemaal
veel beter ... maar is alles wel zo duidelijk? ... Ook al ons spreken en denken
over God: het is gebrekkig. Dus niet alleen als we spreken over uitverkiezing
en noem dan nog maar eens een handvol van die moeilijke onderwerpen. De
onderwerpen waarvan wij verstandelijke hebben vastgesteld dat die onderwerpen
echt heel moeilijk zijn. Maar het geldt van alles .... Ook van die zaken die
wij denken heel zeker te weten!" Dit is het antwoord dat ds. van der
Veer geeft op de door zichzelf opgeworpen vraag: "Hoe zeker kan een mens zijn van zijn eigen
standpunt?". Er is volgens hem niet alleen onzekerheid over moeilijke
bijbelse onderwerpen zoals b.v. uitverkiezing, volgens hem is ALLES onzeker. Dat geldt blijkbaar ook voor het
bijbelse standpunt over homoseksualiteit. Van der Veer en Ad de Boer hebben
wel een eigen mening, zij zijn van mening dat de homoseksuele levenswijze niet
naar de Schrift is, maar ze willen niet claimen dat dit het standpunt van de Bijbel is. Dat dit het bijbelse standpunt is
dat elke christen heeft te accepteren. Ze willen christenen die er
anders overdenken niet uitsluiten en veroordelen. Dat komt omdat ze
tegenwoordig "bescheiden" zijn. Ze blazen niet meer zo hoog van de
toren. Ze laten ruimte voor andere meningen, in het besef dat hun eigen
interpretatie van de Schrift maar gebrekkig is. Met die woorden eindigt van der
Veer zijn artikel: "Dat maakt bescheiden. Waarom
blazen we soms toch zo hoog van de toren." Stuitend is de enorme inconsequentie,
en in feite het bedrog, van mensen als van der Veer. Met enorme zekerheid verkondigen
zij tegenwoordig dat alles onzeker is. Je vraagt je soms af of ze hun logisch
denken hebben uitgeschakeld. Als ze werkelijk zo bescheiden waren
als ze claimen te zijn, dan zouden ze niet met zulke arrogantie over het in hun
ogen 'fundamentalische' verleden spreken. Want, immers ook hun visie op
fundamentalisme is, volgens de eigen theorie, maar gebrekkig stukwerk. Maar als
ze over fundamentalisten spreken dan is alle nuancering en bescheidenheid
plotseling over. Ze doen me denken aan de godsdienstleraar op de school van
mijn zoon die met absolute zekerheid en grote felheid verkondigde dat we
nergens zeker over kunnen zijn. Zie, met welke afkeuring, met welke
neerbuigende arrogantie, ds. van der Veer over de kwestie van het schriftbewijs
spreekt. "Vroeger konden we heel veel bewijzen. Ook in de theologie. Heel
typerend werd vroeger ook gesproken over het schriftbewijs." Spreken over schriftbewijs, ds. van
der Veer vindt dat heel typerend voor vroeger. Want dat woord suggereert dat je
bepaalde standpunten met zekerheid vanuit de Bijbel kunt bewijzen. En zo simpel
ligt het, volgens ds. van der Veer, allemaal niet. Bekijk dit standpunt van ds. van der
Veer eens in het licht van de Bijbel. Ds. van der Veer gelooft niet meer in
de mogelijkheid van het schriftbewijs. Onder meer de Here Jezus Zelf, Paulus,
Apollos dachten daar heel anders over. Zij bewezen keer op keer dingen door te
citeren uit de Schrift. Om enkele voorbeelden te geven. De
Here Jezus bewees met behulp van een citaat uit het Oude Testament dat er een
opstanding uit de doden zal komen (Matth. 22:23-33) en Hij bewees uit de
Schrift dat de Messias meer dan alleen Davids Zoon is (Matth. 22:41-42). Paulus deed keer op keer hetzelfde.
Neem b.v. Romeinen hoofdstuk 4, daar bewijst Paulus met behulp van het Oude
Testament dat de rechtvaardiging door het geloof is en niet door werken.
Apollos bewees uit de Schriften dat Jezus is de Christus. "Want onvermoed bestreed hij
(Apollos) de Joden in het openbaar en bewees uit de Schriften dat Jezus
de Christus is" (Hand. 18:28) Hoezo geen Schriftbewijs? In de postmoderne visie van ds. Van
der Veer bliezen de Here Jezus, Paulus, Apollos, en andere bijbelse figuren die
zaken vanuit de schriften bewezen, toch wel erg hoog van de toren. Schriftbewijs,
kom nou? Dat waren toch wel erg simpele zielen. Die dachten blijkbaar in hun
naïviteit nog dat we met zekerheid de Bijbel konden begrijpen en iets uit de
Schrift bewijzen. Zij hadden nog niet de verheven filosofische inzichten van
het postmodernisme ontdekt waardoor ds. Van der Veer tot het diepe ‘inzicht’ is
gekomen dat schriftbewijs niet kan. Ds. van der Veer is in dit artikel
niet de spreekbuis van de Heilige Geest maar van de slang. Als onderbouwing voor zijn stelling
dat de Bijbel niet duidelijk is wijst Van der Veer op de verschillen van
inzicht die tussen gelovigen voorkomen. Hij overdrijft schromelijk. Over de
kern van het evangelie en over allerlei andere zaken bestaat helemaal geen
groot verschil van inzicht tussen orthodoxe christenen. Zo waren tot voor kort
alle orthodoxe christenen het unaniem met elkaar eens dat homoseksualiteit
door de Bijbel als zonde wordt afgewezen. Dat standpunt kan namelijk vanuit de
Bijbel worden bewezen (schriftbewijs!). Vandaar dat allen het eens waren. Voor nadere informatie ·
Hoofdstuk 2 "Wat is er aan de hand in de evangelische
wereld?". In dit hoofdstuk wordt de
doorzichtigheid van de Bijbel besproken en het postmodernisme weerlegd. Klik hier voor de tekst. ·
Over de meningsverschillen tussen christenen, klik
hier. 1.6.
De EO en de charismatisering van de
evangelische beweging De leringen van de charismatische
beweging worden openlijk via de EO verspreid. Enkele voorbeelden: Ronduit conferentie - extreem charismatische voorganger geeft onderwijs Ik zag in de Visie (nr. 43, 2002) de
aankondiging van een Ronduit-weekend. Het weekend ging over de gaven van de
Geest. Er werd aangekondigd dat onder meer een voorganger van een Berea
Gemeente (Bert Piet) zou gaan uitleggen hoe het met de geestesgaven zit. De
Berea gemeente is een onderdeel van de extreem charismatische beweging. Ik ben
zelf vroeger occult belast geraakt door handoplegging in een Berea gemeente.
Deze man gaf onderwijs op het jeugdweekend van de EO. Hij heeft ongetwijfeld de
jeugd het pinksterstandpunt verkondigd dat ieder in tongen kan spreken. Deze
mensen kennende is het waarschijnlijk dat hij jongeren tijdens de conferentie
de handen heeft opgelegd en met hen heeft gebeden. (Voor informatie over het spreken in tongen, klik hier.) De pioniers van de EO zouden totaal
geschokt en zeer verontwaardigd zijn geweest als ze dit zouden horen. In het artikel in de Visie werd nog
net niet ronduit, maar toch wel openlijk, de pinksterboodschap verkondigd. Een
citaat; "De gave van spreken in tongen, samen met die van vertolking en
profetie, is de gave die het dichtst binnen het bereik ligt van iemand die
vervuld is met de Heilige Geest." Dus bent u vervuld met de Geest? Dan
ligt de gave van het spreken dicht binnen het bereik. Dat werd in In de Visie werd het bidden tot de Heilige Geest en "dronkenschap"
in de Geest verdedigd In het pinksternummer van Visie (nr.
24, 2003) worden aan W.J. Ouweneel een aantal vragen voorgelegd, onder meer
over het bidden tot de Geest en dronkenschap in de Geest. Ouweneel legitimeert
beide. Wat betreft het bidden in de Geest.
Ouweneel verzwijgt dat het Nieuwe Testament dit gebruik niet kent, er is daar
geen enkel voorbeeld van een gebed tot de Geest te vinden, ook in de andere
gedeelten waar in het Nieuwe Testament iets over gebed wordt gezegd staat niet
de geringste aanwijzing voor het bidden tot de Geest. Hij zegt ook niet dat het
bidden tot de Geest niet terug te vinden is in de gebeden die in het Oude
Testament staan opgeschreven. In plaats daarvan voert hij de enige
tekst aan, die bij een oppervlakkige beschouwing voor een gebed tot de Geest
van God kan worden gehouden. Het gaat om Ezechiel (Ez. 37:9,10). Hij wijst op deze tekst en zegt:
"Zie je wel, hier wordt het gedaan, dus mogen wij het ook doen". Het gaat daar echter om een speciale
situatie. Ezechiel krijgt een visioen. Hij wordt in de geest naar een dal met
dorre doodsbeenderen gevoerd. De Here spreekt daar met hem en hij krijgt
verschillende opdrachten. Hij krijgt de opdracht om tot de dorre doodsbeenderen
te spreken en even later krijgt hij de opdracht om tot de geest te profeteren
en te spreken. "Profeteer tot de geest ... en zeg tot de geest, zo zegt de
Here Here: kom van de vier windstreken, O geest en blaas ...". Let op dat
het hier niet om bidden maar om profeteren gaat. Met behulp van deze ene tekst veegt
hij het volledige getuigenis van de rest van de Bijbel opzij en verdedigt hij
het bidden tot de Geest. Het bidden tot de Geest is inmiddels in
sommige charismatische kringen geëvolueerd tot het aanroepen, tot het erbij
roepen, tot het oproepen van de Geest (John Wimber, als onderdeel van zijn
'ministry' model). Voor meer informatie: ·
Ministry op de manier van
Wimber Hetzelfde doet Ouweneel met
dronkenschap in de Geest. Dit is een voorbeeld van de
charismatische boodschap die de laatste jaren door de EO wordt doorgegeven,
keer op keer. Mensen als Ouweneel wordt uitgebreid de ruimte geven om extreem
charismatische standpunten uit te dragen en te verdedigen. Dat is al een grote
breuk met de koers uit het verleden. Maar typerend is dat de EO daarnaast ook
nog eens niet of nauwelijks meer ruimte geeft aan mensen die het traditionele
evangelische standpunt over dit soort zaken verdedigen en onderwijzen. Zelfs de excessen van het
powerchristendom (de Toronto Blessing) worden kritiekloos uitgedragen door de
kanalen van de EO. Ook op dit gebied gaat de EO direct in
tegen alles waar de pioniers voor stonden. Zij gelooft niet en zij gelooft wel - benen verlengen Begin augustus 2003, zond de EO een
uitzending uit van het programma
"Zij gelooft niet en zij gelooft wel". Het ging om een programma
over twee jonge vrouwen. De ene geloofde wel en de ander niet. Samen bezochten
ze b.v. christelijke samenkomsten. In het programma kwam ze in contact
met Rob Allart, een voorganger uit de Berea Gemeente. Op de vraag 'hoe weet je
dat het christendom waar is?' zei hij eerst "je voelt het van binnen"
en daarna "je kunt het weten omdat God wonderen doet, kom maar naar onze
samenkomst, dan kun je het zelf zien". Vervolgens werden er opnamen van
de samenkomst uitgezonden. En welke wonderen werden er getoond? In de Bijbel lezen we dat blinden weer
ziende werden, dat lammen weer konden lopen, dat alle zieken werden genezen.
Welk wonder werd in de samenkomst in de Berea gemeente getoond? Er werden te
korte benen verlengd. Dit is een parodie op wat er in de
Bijbel gebeurde. Deze uitzending suggereert dat de Here Jezus zijn aandacht
blijkbaar heeft verlegd van de blinden en verlamden naar de mensen met een
tekort been. Wat heeft dit nog te maken met wat Jezus of de apostelen deden? Maar de EO zendt het allemaal uit. Via positieve artikelen in de Visie heeft
de EO actief de bediening van T.B. Joshua uit Nigeria gepromoot en verdedigd.
Deze zelfverklaarde "profeet" en "man Gods" is zeer
omstreden. Zelfs vanuit charismatische kring wordt door velen tegen Joshua
gewaarschuwd. Maar door de positieve publiciteit heeft de EO de bediening van
de man gesteund. Voor een beoordeling van Joshua, klik hier.
Voor nog meer informatie over Joshua,
klik hier. De EO zendt het programma
"touched by an angel" uit. Dit is een serie met duidelijke New Age
trekken. ·
Zie informatie in de Nieuwsbrief, klik hier ·
Artikel uit de toetssteen (Link - de juiste titel) De komende jongerendag (van 2006)
heeft als titel "Enter the mystery".
"Ga het mysterie binnen". De poster toont een foto in typische New
Age stijl. Een vrouw heft haar handen op en heeft haar handen rond een bol van
licht. Het komt er in de praktijk op neer dat
de EO alle ontwikkelingen in de richting van New Age, die in hoofdstuk 15 van de studie over de
infiltratie van de New Age in de evangelische wereld worden beschreven,
stimuleert. Waaronder het contemplatieve christendom met mensen als Henri
Nouwen, Taizé, etc. Ik zeg niet dat dit bewust gebeurt, maar ze spelen door het
stimuleren van deze ontwikkelingen wel de New Age beweging in de kaart. Recent, 2006, is EO voorzitter ds. van
der Veer verschenen in het tv-programma 'hour of power' van Schuller. Hij werd
geïnterviewd door Jan van de Bosch. Van der Veer ziet dus blijkbaar de noodzaak
niet in van het op afstand houden van valse leraren als Schuller. Schuller is een valse leraar met duidelijke New Age trekken, zie de informatie over Rober
Schuller, klik hier. 1.9. De EO en de nieuwe spiritualiteit De EO is de grote stimulator geweest
achter het populariseren van het zogenaamde "praisen". . Bij het
praisen wordt overwegend gebruik gemaakt van liederen uit de Opwekkingsbundel.
Voor een analyse van enkele van de liederen, klik hier. Door de praisebijeenkomsten raken de
mensen gevoelsgericht, mystiek gericht. Het praisen is een belangrijke factor
in de huidige paradigmaverandering in de
evangelische wereld. Met de Opwekkingsliederen komt ook de nieuwe
valse spiritualiteit de gemeente binnen. En met de nieuwe spiritualiteit de
filosofie van de valse oecumene. Voor een vergelijking van de bijbelse
en de valse charismatisch-mystieke spiritualiteit, zie de studie: "De
bijbel over geloof, gevoel, ervaring en mystiek", klik hier Experincieng God Dit was het thema van de jongerendag
(van 2003). De boodschap was niet: "hebt geloof in God", maar
"ervaar God". Ik heb een foto van de jongerendag
waarin je enkele jongeren ziet staan, de armen omhoog geheven, de ogen
gesloten, het hoofd in vervoering opgeheven. Zij waren blijkbaar op dat moment
God aan het ervaren.
Ter gelegenheid van het dertigjarig
bestaan heeft de EO in 1997 een congres gehouden en een boek uitgegeven. Alles
onder de naam: "De boodschap en de Kloof". Het congres ging over de vraag hoe wij
de moderne postmoderne mens met het evangelie kunnen bereiken. Het antwoord
kwam er in grote lijnen op neer dat wij ons minder zeker moeten opstellen. Met
andere woorden, we moeten zelf postmodern worden. Je moet je niet langer
presenteren als iemand die het gevonden heeft. Je moet als mede zoeker en
twijfelaar naast de zoekende postmoderne mens gaan staan. Vanaf dat moment begonnen programma's
waarin men niet meer met gezag het woord verkondigt. 3. De EO heeft geen mening (de strategie die wordt
gevolgd) Hierboven is besproken dat de EO ten
opzichte van het uitleven van homoseksualiteit en ten opzichte van de
foutloosheid van de Bijbel de houding inneemt dat ze geen mening heeft. De
medewerkers hebben wel persoonlijke meningen, die kunnen verschillend zijn,
maar de EO heeft geen mening. Er wordt niet met gezag de weg van de Bijbel
gewezen. Deze tactiek wordt geregeld gevolgd. Men doet alsof men geen standpunt
heeft. Maar de keuze om geen standpunt in te nemen is eigelijk ook al een
standpuntbepaling. Het geeft aan dat men blijkbaar van mening is dat het in
deze zaken niet om fundamentele of zeer belangrijke zaken gaat. Intussen blijkt ook heel duidelijk uit
wie men aan het woord laat waar de leiding staat. 4. Agressie ten opzichte van traditionele evangelicals Ter illustratie wijs ik weer op het artikel
van Ad de Boer, in het ND van 20 juni 2002. Het heeft als titel 'Aan hard neersabelen doe de EO niet meer'. De Boer schetst in het artikel een
zeer negatief beeld van de EO uit de jaren zeventig en tachtig, toen de EO
volgens hem "zwart-witte standpunten" had en "tegenstanders
neersabelde". Toen traden EO-presentatoren, zo beweert hij, op als
"argumenten-mitrailleurs" en beschoten ze "met argumenten als
kanonskogels opvattingen van tegenstanders". Dit zijn enkele van de termen die Ad de Boer
gebruik over de wijze van werken en de opstelling van de medewerkers uit de
begintijd. Zie ook hoofdstuk 13 van de studie: "Wat is
er aan de hand in de Evangelische beweging?" De traditionele evangelicals worden
niet meer aan het woord gelaten. Of alleen nog even, minimaal, voor de vorm. En
als ze al wat mogen zeggen dan wordt geregeld hun boodschap totaal verminkt. Dat laatste is b.v. ds. Karel van
Berghem overkomen. In de Visie is een verslag gepubliceerd van een tweegesprek
tussen een voor en een tegenstander van Doelgericht
Leven. Ds. Karel van Berghem was de
tegenstander. (Voor informatie over doelgericht leven, klik hier) De journalist die het artikel in de
Visie, met het verslag van het tweegesprek, heeft geschreven is zeer selectief
geweest in het weergeven van het feitelijke gesprek. Karel van Berghem heeft
tijdens het gesprek een aantal bezwaren tegen Doelgericht Leven naar voren gebracht. Op ongeveer de helft van de
bezwaren wist de voorstander een weerwoord te geven. Op de andere helft van de
bezwaren niet. Wat bleek? In het artikel waren alleen de bezwaren waar de
voorstander een weerwoord op wist te geven opgenomen. Alle bezwaren waar hij
niets tegen in wist te brengen ontbraken. De sterkste argumenten van Karel van
Berghem waren dus weggelaten. Daarmee gaf het artikel de indruk dat de kritiek
van van Berghem niet veel voorstelde. In het verslag werd bij elk argument ook
nog eens de voorstander het laatste woord gegeven. 5. Vier belangrijk momenten in de ontsporing van de EO 5.1. Charisma Omdat de pioniers als koers hadden dat
pinkster- en charismatische standpunten niet via de EO mochten worden
uitgedragen waren vele christenen uit charismatische achtergrond ontevreden.
Een aantal van hen heeft een tijd geprobeerd om een eigen omroep van de grond
te krijgen. Als ik me goed herinner werd de naam 'Charisma' gebruikt. Op een bepaald moment is er overleg
geweest tussen deze groep met mensen binnen de EO. Daarop hebben zij de poging
gestaakt om een eigen omroep op te richten. Er was hun blijkbaar toegezegd dat
er ook voor hun geluid en beleving plaats moest zijn in de EO. In plaats van
het proberen opzetten van een eigen publieke charismatische omroep richtte men
zich nu op de EO. Het lijkt er op dat zij hun doel
bereikt hebben. Niet alleen worden tegenwoordig charismatische leringen en
ervaringen via de kanalen van de EO uitgedragen. Ze zijn zelfs de dominante
stroming geworden. Zie hierboven onder punt 1.6 5.2. De aanval op de onfeilbaarheid in een radio-uitzending Op een bepaald moment in het begin van
de jaren tachtig van de vorige eeuw werd de traditioneel evangelische leer over
de onfeilbaarheid (inerrancy) voor het eerst via de EO- radio aangevallen. De
tekst van de radioboodschappen staat ook in het, mede door de EO uitgegeven,
boek "het gezag van de Bijbel”. Zie, hierboven, onder punt 1.1. 5.3.Het schrappen van het woord protestant uit grondslag Daarmee is de volledige acceptatie van
rooms-katholieken als medebroeders en zusters bezegeld en ruimte gemaakt voor
rooms-katholieke medewerkers en bestuursleden. Zie, hierboven, punt 1.3. 5.4.Het contact met Michael Green De EO kreeg in 1996, 1997 contact met
Michael Green. Hij heeft de medewerkers en de leiding van de EO toen
onderwijzen in postmodern denken. Zie, hierboven, punt 1.5. 6. De EO is de weg van de NCRV opgegaan Dit heeft Johan Frinsel verklaard. Hij
heeft dit verscheidene malen gezegd, ook tegen mij persoonlijk. Johan Frinsel is de voormalige
directeur van "Tot heil des Volks". Hij is vele jaren vice-voorzitter
van de EO geweest. Hij is een man van het eerste uur van de EO. Hij heeft gesignaleerd dat de EO de
weg van de NCRV is opgegaan. De NCRV is ooit als een orthodox
christelijke organisatie begonnen. De bekende evangelist Johannes de Heer was
b.v. betrokken bij de oprichting. Hij heeft vele jaren in programma's van de
NCRV voor de radio gesproken en gezongen. In de oorspronkelijke statuten werd
de Bijbel beleden als het onfeilbare woord van God. Langzamerhand is men stapje
voor stapje veranderd. Het begon met het loslaten van de onfeilbaarheid van de
Bijbel. En uiteindelijk is het een compleet anti-christelijke organisatie
geworden. Eerst werden de bijbelgetrouwe gelovigen naar de marge gedrukt en
uiteindelijk werden ze helemaal monddood gemaakt. Dit was de reden waarom men indertijd
met de EO is begonnen. Eerst hebben de latere initiatiefnemers van de EO nog
geprobeerd om wat ruimte binnen de NCRV te krijgen voor het bijbelgetrouwe
geluid. Dat werd geweigerd. Daarop is het initiatief tot het oprichten van de
EO genomen. 7. Enkele prominente vroegere medewerkers en bestuursleden over de
koersverandering bij de EO Alle broeders die ik hieronder aan het
woord laat zien in dat het om meer dan incidenten, b.v.
de homoseksualiteit, gaat. Achter al deze ‘’incidenten’ zien ze een
fundamentele koerswijziging van de EO. 7.1. Meindert Leerling: de EO is uit koers,
al vele jaren Leerling is oud-EO-medewerker en
eindredacteur van EO-tijdsein. Hij is ook oud fractieleider van de RPF, nu
opgegaan in de CU. Hieronder volgen de zinnen, waarmee hij een ingezonden
artikel in het ND (Nederlands Dagblad) van 13 juni 2002, begon. "De EO is uit koers. Al vele
jaren. Het verbaast me in hoge mate dat niet veel eerder en veel massiever
bezwaar is gemaakt tegen het gewijzigde programmabeleid van de EO. Al meer dan
vijf jaar geleden hebben bestuur en directie van de EO mij laten weten, dat zij
de oorspronkelijke koers van de EO hebben verlaten. Kritiek daarop wordt niet
geaccepteerd. De EO geeft in zijn programma's ruimte aan allerlei opvattingen.
De luisteraar, de kijker en de lezer van Visie en Eva moeten dan zelf maar
uitmaken welke opvatting de juist is. De EO heeft geen mening, wordt dan gezegd!" 7.2. Feike Ter Velde - EO, wie
heeft u betoverd? Feike Ter Velde, een andere bekende
oud-medewerker van de EO, reageerde op de voorstelling van zaken van Ad de Boer
in een ingezonden stuk in het ND van 24 juni 2002. Hij schreef daarin onder
meer: "Wat een droevig verhaal van Ad de Boer, voor wie ik altijd zoveel
bewondering heb. Ik vrees dat hij is betoverd door die wonderlijke
redeneringen van het zogenaamde postmodernisme. Daarin passen niet meer de
'absoluten' van de Bijbel. Conclusie is dan: we moeten de Bijbel aanpassen aan
wat nog haalbaar is in deze tijd." "Wat is er gebeurd met de EO?
Waar en wanneer is het roer omgegaan? Wat is er mis met de zekerheid die de
Here iedere gelovige diep in het hart plant, waarvoor mensen in de kerkgeschiedenis
hun leven hebben gegeven door de gehele kerkgeschiedenis heen? Ik protesteer
krachtig tegen dat 'postmoderne' gebazel, dat niets anders is dan een
ontkrachting van het werk van de Heilige Geest door het Woord in het leven van
elke ware gelovige." "Ik vind het ronduit schokkend
dat Ad de Boer nu zegt zich niet langer te willen identificeren met het werk
van de Evangelische Hulp Aan Homofielen, waarmee de EO-Nazorg vanaf de
oprichting altijd in christelijke verbondenheid heeft samengewerkt. EO - Wie
heeft u betoverd?" 7.3. Johan Frinsel: EO: Hoelang nog evangelisch? Hierboven is onder punt 6 reeds de
vroegere vice-voorzitter van de EO, Johan Frinsel, geciteerd. Ik herhaal wat
hij heeft gezegd: "De EO is de weg van de NCRV op gegaan" Ter aanvulling nog enkele citaten van
hem uit het artikel "EO: Hoe lang nog evangelisch?" (De Oogst,
September 2002). "De Evangelische Omroep zal het
onderwerp homoseksualiteit niet meer uit de weg gaan, vertelde Ad de Boer.
Geschokt heeft menigeen de stellingen gelezen die hij poneerde. Uit zijn
woorden is moeilijk iets anders op te maken dan dat de EO het in de jaren
zeventig verkeerd zou hebben aangepakt. Nu mag de buitenwacht dan vernemen dat
sinds een jaar geleidelijk een nieuwe gedragslijn is ontwikkeld. In
werkelijkheid heeft de EO veel eerder de oude koers al verlaten. Velen hebben dat
gesignaleerd, maar waarschuwingen en protesten hebben niet mogen baten." "De EO jongerendag 2002, waar dit
jaar voor het eerst in de geschiedenis van de EO een stand stond opgesteld van 'Contrari0',
een vrijgemaakt gereformeerde werkgroep van homo's en lesbiennes die
homoseksuele relaties niet bij voorbaar afwijst" "Alle ontkenningen ten spijt is
het duidelijk dat de EO niet meer op de koers ligt die de stichters voor ogen
hebben gehad. In plaats van een spreekbuis te zijn waardoor uitsluitend de boodschap
klinkt die wij de wereld verschuldigd zijn, wordt het in toenemende mate een
platform waar allerlei meningen - soms zelfs van de wereld en het ongeloof -
het woord mogen voeren." "Wat doet de EO ons aan? Een huis
dat tegen zichzelf verdeeld is, kan niet blijven bestaan. Het is het één of het
ander en we zien nu naar welke richting de gedachten gaan van degenen die het
voor het zeggen hebben. 'Contrari0' was er niet stiekem
doorgeslipt, maar uitgenodigd. Met artikelen in Eva en Visie wordt een klimaat
geschapen dat helemaal in het postmoderne denken past. De behoudende artikelen
die er tegenover staan, zijn uitstekend geschikt om de critici de wind uit de
zeilen te nemen. Het moet allemaal kunnen. Waar zal het bij de EO stoppen? Zal
het stoppen?" Uit het voorgaande kunnen we niet
anders concluderen dat de EO de oude koers heeft verlaten. Precies ook wat
mensen als Meindert Leerling en Johan Frinsel hebben geschreven en gezegd. De traditionele evangelicals, die de
EO hebben opgericht, komen niet meer of steeds minder aan het woord. Het is
inmiddels zo ver dat vele van hun overtuigingen via de kanalen van de EO worden
ondermijnd en aangevallen. Ds. Glashouwer, Evangelist Kits, Johan
van Oostveen en vele anderen die aan de wieg van de EO hebben gestaan zouden
zich bij wijze van spreken 'in hun graf omdraaien' als ze b.v. zouden weten dat
de onfeilbaarheid niet meer wordt verdedigd maar juist aangevallen, dat
tegenwoordig charismatische leringen worden uitgedragen tot zelfs de meeste
extreme toe, dat er geen stelling meer wordt genomen tegen homofilie, dat
rooms-katholieken welkom zijn, etc. En ze zouden helemaal geschokt zijn
door het
postmoderne 'gebazel' (om maar eens de woorden van Feike Te Velde te
gebruiken) van o.a. de voorzitter van de EO. Wat er nu gebeurt is niet anders dan
verraad aan de pioniers van de EO. En ook verraad aan de bijbelse standpunten
en uitgangspunten van de pioniers. En ten diepste verraad tegenover de Heer die
de EO indertijd in het leven heeft geroepen. Maar zo stelt men, er is toch ook nog
zegen, er worden toch ook nog goede dingen doorgegeven. Dat klopt, maar het is
wel een aflopende zaak. De boodschap is nu nog gemengd maar dat is slechts een
tussenstadium in het afglijden in de afval van het woord van God. De EO wordt meer en meer tot een
instrument van de boze. Het is het kanaal waardoor allerlei gevaarlijke trends,
zoals b.v. het contemplatieve christendom, worden uitgedragen. Meer over de EO HOME |