Oud-directeur: EO allergisch voor schepping

Geplaatst: 06 januari 2009 11:39

van onze redactie binnenland

HILVERSUM - Oud-EO-directeur Bert Dorenbos maakt zich zorgen over de manier waarop de Evangelische Omroep ,,afrekent'' met EO-programma's uit de jaren tachtig waarin ,,de onmogelijkheid van de evolutie werd aangetoond''.

Volgens de oud-directeur is er bij de omroep sprake van een allergische houding voor het EO-verleden. Hij reageert daarmee op de aankondiging van het praatprogramma Het Elfde Uur, dat dinsdagavond geheel in het teken staat van het Darwinjaar. Presentator Andries Knevel gaat in gesprek met creationist Tom Zoutewelle, evolutionist Bas Haring en biofysicus Cees Dekker.

Volgens Dorenbos wil de EO schepping en evolutie met elkaar verbinden en rekent de omroep af met televisie-uitzendingen uit het verleden die pal stonden voor een schepping in zes dagen en die volgens hem zo weer uitgezonden zouden kunnen worden. Hij doelt daarbij ondermeer op het programma uit de jaren zeventig Adam of Aap, gepresenteerd door creationist Koos van Delden.

In programmablad Visie van deze week signaleert hoofdredacteur Arie Kok in christelijke kring een discussie over de vraag of evolutie onderdeel van het scheppingsproces kan zijn. Hij pleit voor een open gesprek hierover. ,,Lacherig doen over de evolutietheorie, zoals wij in de jaren tachtig deden, is een onvoldoende reactie'', schrijft hij. ,,Met makkelijke antwoorden maken we het onze kinderen onnodig moeilijk, want daar kunnen ze op school en in de collegezaal niet mee aankomen.''

Volgens Dorenbos, die uitgaat van een schepping in zes dagen, proberen christenwetenschappers de schepping in te passen in een theorie die niet is gebaseerd op de Bijbel. ,,Dan moet je de Bijbel wel laten buikspreken.'' De oud-directeur van de EO spreekt van een 'geestelijke strijd' en roept op ,,ons niet te laten inpakken door de hoogmoed van welke wetenschap dan ook''.