Het bewijs voor ontwerp wordt steeds sterker
Geplaatst: 27 juni 2008 00:00, laatste wijziging: 14 oktober 2008
20:33
door René Fransen
William Dembski, voorman van de Intelligent Design-beweging, gelooft dat het
darwinisme uiteindelijk het onderspit zal delven. En: ,,Ik
zie dat mensen het zat worden om steeds weer onder druk te worden gezet door
darwinisten.’’
De discussie is in Nederland weer een beetje geluwd. Maar in Amerika blijft
de theorie van Intelligent Design (ID), die zegt dat de evolutietheorie niet klopt,
de gemoederen bezighouden. Dit voorjaar ging daar de documentaire film
‘Expelled’ in première. Volgens de documentaire worden wetenschappers met
belangstelling voor ID uit de wetenschappelijke wereld verbannen. Een van de
grondleggers van de ID-theorie is de wiskundige William Dembski. Hij schreef
boeken over de onderbouwing van de theorie en publiceerde eerder dit jaar samen
met moleculair bioloog Jonathan Wells het studieboek The Design of Life.
Dit boek biedt een overzicht van de onderbouwing van de ID-theorie. Elk
hoofdstuk sluit af met discussievragen. Een cd-rom bevat extra informatie voor
wie nog dieper wil graven.
The Design of Life zal voorlopig niet op Amerikaanse scholen
gebruikt worden. Twee jaar geleden oordeelde een rechtbank dat Intelligent
Design geen wetenschappelijke theorie is. Daarom mag ID bij biologielessen niet
als alternatief voor het darwinisme worden onderwezen.
Maar de ID-beweging geeft niet op. Het Discovery Institute probeert denkers
op het terrein van ID samen te brengen en stimuleert onderzoek naar en
voorlichting over ‘intelligent ontwerp’. Dembski en Wells zijn hier beiden bij
aangesloten. Maar hoe wetenschappelijk is ID? Wat biedt de theorie eigenlijk?
William Dembski wilde die vragen wel beantwoorden, maar alleen per e-mail. ,,Ik ben zo vaak verkeerd geciteerd, dat ik besloten heb
interviews alleen nog op deze manier te doen’’, verklaart hij.
Blind proces
De theorie van het ‘intelligente ontwerp’ stelt dat er in de natuur – vooral in
de biologie – onderdelen en structuren zijn die niet spontaan kunnen zijn
ontstaan, zoals de zweepstaart (flagel) van een bacterie. Volgens The Design of
Life is de kans dat dit gebeurt door een blind proces als evolutie, onmogelijk
klein. De flagel moet ontworpen zijn. Alleen, hoe weten we dat die kans heel
klein is? In het boek gebruikt Dembski geregeld zinnen als ‘er is geen
voorstelbare evolutionaire weg waarlangs dit kan zijn ontstaan’. Maar is dat
hetzelfde als: ‘ik weet niet hoe het heeft kunnen ontstaan, dus zal het wel
ontworpen zijn?’
William Dembski: ,,Wetenschappers die in de
negentiende eeuw onderzoek deden naar de oorsprong van het leven, zijn de
verkeerde weg ingeslagen. Ze namen aan dat leven gemakkelijk kan ontstaan door
natuurlijke processen. En waarom namen ze dat aan? Omdat ze niets wisten van de
werkelijke complexiteit van het leven. Zij dachten dat het leven simpel was en
ze verwierpen daarom ontwerp als mogelijke verklaring. Als gevolg daarvan keken
ze alleen nog naar natuurlijke processen. Argumenteren vanuit onwetendheid kan
leiden tot een ‘God van de gaten’, maar ook tot het dichten van gaten met
onduidelijke natuurlijke oorzaken. Argumenten vanuit ID zijn niet gebaseerd op
onwetendheid, maar juist op kennis – de kennis die we nu hebben van de
complexiteit van het leven en de grenzen die er zijn aan de mogelijkheden van
evolutionaire processen.’’
Toch gelooft de overgrote meerderheid van de wetenschappers, inclusief
christenwetenschappers, dat de moderne evolutietheorie de beste verklaring is
voor het leven op aarde. Zitten ze er dan allemaal naast?
,,De geschiedenis van de wetenschap zit vol met
voorbeelden van ideeën die kritiekloos zijn overgenomen, maar die achteraf fout
bleken te zijn. Menselijk falen op een grote schaal is heel gewoon op alle
terreinen van wetenschap.’’
U schrijft in uw boek dat er geen hard bewijs is voor de evolutionaire
ontwikkeling van structuren zoals de bacteriële flagel. U geeft ook aan dat de kans dat een flagel spontaan ontstaat onwerkelijk klein is.
Maar is er wel hard bewijs dat de flagel ontworpen is? En is de kans voor
ontwerp wél realistisch?
,,Het is onzinnig om naar de ‘kans voor ontwerp’ te
vragen. We kunnen die kans niet berekenen met dezelfde nauwkeurigheid als de
kans op natuurlijke processen in levende organismen. Het gaat om de verklarende
kracht: er is geen bewijs dat natuurlijke processen het creatieve vermogen
hebben dat de neodarwinistische evolutietheorie eraan toeschrijft. Aan de
andere kant weten we dat intelligentie wel degelijk tot specifieke complexiteit
kan leiden. De grote uitdaging waar ID als biologische theorie nu voor staat,
is een verklaring te geven voor hoe het ontwerp is geïmplementeerd. Dat
schrijven we ook in het boek. Maar als we gelijk hebben, stijgt het ontwerp ver
uit boven wat mensen nu kunnen op dat terrein. En dan is er geen reden te
denken dat we de nanotechnieken die verantwoordelijk waren voor de oorsprong
van het leven en voor biologische complexiteit, nu al kunnen begrijpen.”
Maar hoe kwam dat ontwerp dan in de wereld?
,,Wat we nu kunnen zeggen is, dat de informatie er
altijd al was, en dat die informatie in de wereld is terechtgekomen. Dat is
voldoende voor de wetenschap, in elk geval voor de informatietheorie. Hoe die
informatie is toegepast in de wereld, is een interessante vraag. Er zal geen reductionistische,
mechanistische verklaring voor komen, zoals de materialisten willen zien.
Intelligent Design is geen mechanistische theorie, want intelligentie is geen
mechanisme. De natuur zou kunnen zijn doordrenkt met doelgerichte,
organiserende principes. Die principes hoeven niet te werken in overeenstemming
met natuurwetten, want dat zijn immers simpele oorzaak-gevolgrelaties, maar wel
in overeenstemming met een doel voor de wereld. Dat doel kan overigens in de
wereld liggen, het hoeft niet transcendent te zijn. Mijn idee is, dat God
informatie heeft ingebracht in de wereld op een manier die consistent is met de
natuurwetten, maar die je niet kunt terugbrengen tot die natuurwetten.’’
ID zegt eigenlijk twee dingen: dat neodarwinistische evolutie niet kan
werken en dat er ontwerp in de wereld zichtbaar is. Vooral dat tweede roept
weerstand op. Waarom beperkt de ID-beweging zich niet tot een wetenschappelijke
kritiek van de evolutietheorie?
,,Om een wetenschappelijke revolutie te ontketenen,
moet je niet alleen de oude theorie ontkrachten, maar ook een alternatief
bieden. Ik geloof dat darwinistische evolutie niet klopt en dat het bewijs
tegen het creatieve vermogen van het darwinistische mechanisme overtuigend is.
Dan heb ik het niet over de gemeenschappelijke afstamming van soorten of
micro-evolutie, maar over het vermogen van natuurlijke selectie en toevallige
variatie om het totaal van de biologische complexiteit te verklaren. En ik
geloof dat het bewijs voor ontwerp steeds sterker wordt. Ik zie dan ook geen
reden om mij in te houden, of mij op enige manier aan te passen aan een
wetenschappelijke gemeenschap die, in ieder geval hier in de VS, het darwinisme
misbruikt. Ze gebruikt het darwinisme namelijk om mensen te dwingen het
seculiere wereldbeeld te accepteren.’’
Wat heeft ID de wetenschap eigenlijk te bieden? Levert het toepasbare kennis op?
,,Is het niet genoeg als het ons de waarheid oplevert
over de oorsprong en de ontwikkeling van het leven? Maar er zijn ook medische
implicaties. Michael Behe (auteur van het boek De zwarte doos van Darwin uit
1996 en prominent lid van de ID-school, rf) schrijft
in zijn boek The Edge of Evolution dat het mogelijk moet zijn geneesmiddelen te
ontwikkelen waartegen geen resistentie kan ontstaan via evolutie. En genetisch
veranderde organismen zijn in elk geval gedeeltelijk ontworpen. Vermoedelijk
kunnen we dat soort ontwerp ook aantonen. Dat zou nuttig zijn bij de
bestrijding van bioterrorisme.’’
Grenzen
Wanneer u een paar miljoen dollar zou krijgen voor onderzoek, waar zou u
die dan aan besteden?
,,Ik zou mij richten op de grenzen die er zijn aan de
evolutie, zowel via theoretisch als experimenteel onderzoek. Dit soort werk
wordt nu al uitgevoerd op het Biologic Institute, een onderzoeksinstelling
gelieerd aan het Discovery Institute. In eerste instantie lijkt dit soort
onderzoek gericht op het ontkrachten van de evolutietheorie. Maar door zich te
richten op de informatie die nodig is om evolutionaire processen succesvol te
laten zijn, kan het ook bewijs opleveren voor een informatiebron die buiten het
evolutionaire proces staat, en dus voor de ontwerper, die de bron van die
informatie is.’’
Ziet u het er van komen dat de ID-theorie binnen
afzienbare tijd wordt geaccepteerd door de wetenschappelijke gemeenschap?
,,Nee, ik zie nu eerder het tegendeel. Maar ik geloof
dat er uiteindelijk verandering zal komen. Er ontstaat een
onderzoeksgemeenschap die het onvermogen zal aantonen van materialistische
processen om de informatie te produceren die aanwezig is in biologische systemen.
Dit is niet alleen bewijs tegen materialistische evolutie, maar ook bewijs voor
intelligent ontwerp. Tegelijkertijd zie ik dat mensen in de samenleving het zat
worden om steeds weer onder druk te worden gezet door darwinisten. Die mensen
zullen in schoolbesturen, rechtbanken en wetgevende instanties opstaan om de
uitwassen van het darwinisme te bestrijden. Een documentaire als ‘Expelled’
helpt daarbij. Maar hoe snel dat proces zal verlopen, weet ik niet.’’
U bent christen. In hoeverre beïnvloedt uw geloof
uw werk als wetenschapper?
,,Mijn oorspronkelijke werk ging over toeval. Ik
stelde dat toeval op zichzelf niet is te definiëren, het is iets dat
parasiteert op een meer fundamenteel idee, namelijk ontwerp. Dat idee kwam
voort uit mijn theïstische overtuiging.”
Mede naar aanleiding van William A. Dembski en Jonathan Wells: The
Design of Life. Uitg. The Foundation for Thought and Ethic, 2008. 340 blz. $
35,00.
http://www.nd.nl/artikelen/onbekend/het-bewijs-voor-ontwerp-wordt-steeds-sterker