'Bij
evangelischen neemt geloof in alverzoening toe'
van onze redactie kerk
BUSSLOO - Een toenemend aantal evangelische christenen gelooft
volgens Wim Hoogendijk niet langer dat ongelovigen voor eeuwig verloren gaan.
Ook hij zelf denkt dat uiteindelijk iedereen wordt gered.
Hoogendijk
is werkzaam voor de organisatie Near East Ministries, en treedt op als
christelijk spreker en voorganger. Gisteravond vertelde hij op het Xnoizz Flevo
Festival op evenemententerrein Bussloo, bij Apeldoorn, dat hij niet gelooft dat
de hel een plaats is waar mensen voor eeuwig worden gestraft. Hij citeerde een
recente column van EO-coryfee Andries Knevel in het blad Uitdaging
. Daarin stelt deze presentator ook al de vraag of de hel bestaat, en zo
ja, of die voor eeuwig is.
Hoogendijk
wees er gisteren in een tent vol jongeren op dat er in de Bijbel teksten
voorkomen die suggereren dat ongelovigen voor eeuwig verloren gaan, maar ook
passages die erop wijzen dat het uiteindelijk met iedereen goed komt. ,,Spreekt de Bijbel zichzelf dan tegen? Nee
dat geloof ik niet'', aldus Hoogendijk.
De
Bijbel wordt echter wel vaak verkeerd uitgelegd, vindt hij. Zo komen er volgens
hem in de grondtekst verschillende woorden voor die in het Nederlands met
'eeuwig' worden vertaald, maar die in feite slaan op een periode die wel een
einde kent. ,,'Eeuwig oordeel' betekent dus niet 'voor
altijd', maar heeft een tijdelijk karakter.''
Zondaar
Ook
staat er in de Bijbel dat het Gods wil is dat alle mensen worden gered. ,,Zouden er dan toch mensen verloren gaan?'', vroeg
Hoogendijk zich af. ,,Als God zijn eigen wil niet kan
waarmaken, is Hij in feite een zondaar. Zonde betekent namelijk: je doel
missen. Zijn einddoel is dat alle mensen uiteindelijk zullen zeggen: Here
Jezus, U bent mijn Heer.''
Dat
Jezus zegt 'de Weg, de Waarheid en het Leven' te zijn, ondersteunt Hoogendijk
alleen maar in zijn opvattingen. ,,Alle andere wegen
lopen uiteindelijk dood. Aan het eind der tijden zal blijken dat Gods genade zo
groot is, dat iedereen gered zal zijn.''
De
'hel' ziet hij als een plaats van loutering, waar ongelovigen worden ontdaan
van hun ongeloof en waar zij 'zuiver' uit tevoorschijn komen. Geloven heeft dus
wel zin, volgens hem.
Hoogendijk,
die lid is van de Kerk van de Nazarener, een evangelisch kerkverband, erkent
dat er niet veel mensen in zijn omgeving zijn die hetzelfde geloven als hij. ,,Maar het worden er wel steeds meer. En een toenemend
aantal evangelische leiders, ook in Amerika, zit op deze lijn.''
Lucht en ruimte
De
hel zien als tijdelijke straf voor ongeloof, geeft Hoogendijk lucht en ruimte. ,,Je moet oppassen dat je de mensen geen angstgeloof
aanpraat. Karel de Grote deed dat al: 'geloof of sterf', zei hij. Angst - voor
de hel of voor wat dan ook - kweekt gehoorzame christenen, maar geen
liefdevolle gelovigen.''
Hoogendijk
trad op Flevo op in een discussie met evangelist Johan Vreugdenhil. Die liet,
citerend uit de Statenvertaling en vasthoudend aan een strikte
uitverkiezingsleer, een heel ander geluid horen. Vreugdenhil gaat ervan uit dat
er een hel is, en dat dit echt een plaats van eeuwige straf is. Hij plaatste
Hoogendijk in de hoek van de 'alverzoening', een theologische stroming die
leert dat uiteindelijk ieder mens behouden wordt.
Hoogendijk
ging niet in groot protest toen hij dit etiket kreeg opgeplakt. Hij citeerde
met instemming de Duitse theolooog Karl Barth, die eens zou hebben gezegd ,,niet te geloven in de alverzoening, maar wel te geloven dat
God allen verzoent''.
De
discussie tussen de twee christelijke sprekers - die aangaven elkaar ondanks hun
verschillen als broeders te beschouwen - werd aangekondigd als ,,dé grote controverse van Flevo''. Uit reacties uit de zaal
bleek dat zowel de alverzoeningsleer van Hoogendijk als de strikte
verkiezingsleer van Vreugdenhil bij de meeste bezoekers niet op unanieme bijval
konden rekenen.
(Bron.
Nederlands Dagblad van 16-8-2008)